Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 02/03/21, 16:58

hier zijn 2 rijen winterknoflook laat geplant, van de plant van mijn productie, ik eet weinig knoflook, of zo gedroogd een beetje te lui om te pellen : Mrgreen: en mijn drogerproject ging niet door met de covid, ik heb bijna alle onderdelen om in elkaar te zetten

5 rijen sjalotten zoals voorheen... : Mrgreen: Ik hield het seizoen vast en had genoeg om het volgende jaar opnieuw te planten, dus om te zien..., de uien wachten nog 15 dagen, ik heb erwten gekocht

Ik spreid 3 kleine balen hooi uit, en ik oogst veldsla, het eerste jaar dat ik het heb gegeten, gaat het beter, behalve de prei, die ik heb gemist bij het verplanten, maar dit jaar zou ik beter voorbereid moeten zijn

Ik moet ook een beetje sla zaaien om het te verplanten en ik test de getransplanteerde wortelen op grotere schaal
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 02/03/21, 17:31

Moindreffor schreef:hier zijn 2 rijen winterknoflook laat geplant, van de plant van mijn productie, ik eet weinig knoflook, of zo gedroogd een beetje te lui om te pellen : Mrgreen: en mijn drogerproject ging niet door met de covid, ik heb bijna alle onderdelen om in elkaar te zetten

5 rijen sjalotten zoals voorheen... : Mrgreen: Ik hield het seizoen vast en had genoeg om het volgende jaar opnieuw te planten, dus om te zien..., de uien wachten nog 15 dagen, ik heb erwten gekocht

Ik spreid 3 kleine balen hooi uit, en ik oogst veldsla, het eerste jaar dat ik het heb gegeten, gaat het beter, behalve de prei, die ik heb gemist bij het verplanten, maar dit jaar zou ik beter voorbereid moeten zijn

Ik moet ook een beetje sla zaaien om het te verplanten en ik test de getransplanteerde wortelen op grotere schaal


Iedereen zit nu op garlicky : Mrgreen:

Zien wat deze winterknoflook geeft door hem aan het einde van de winter te zaaien in plaats van aan het begin
Wat is variëteit?

Zoals gezegd in de thread van Didier, heb ik dezelfde conservering in de grond getest als voor aardappelen, maar het is minder overtuigend
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par phil53 » 02/03/21, 19:41

Adrien (ex-nico239) schreef:
Moindreffor schreef:hier zijn 2 rijen winterknoflook laat geplant, van de plant van mijn productie, ik eet weinig knoflook, of zo gedroogd een beetje te lui om te pellen : Mrgreen: en mijn drogerproject ging niet door met de covid, ik heb bijna alle onderdelen om in elkaar te zetten

5 rijen sjalotten zoals voorheen... : Mrgreen: Ik hield het seizoen vast en had genoeg om het volgende jaar opnieuw te planten, dus om te zien..., de uien wachten nog 15 dagen, ik heb erwten gekocht

Ik spreid 3 kleine balen hooi uit, en ik oogst veldsla, het eerste jaar dat ik het heb gegeten, gaat het beter, behalve de prei, die ik heb gemist bij het verplanten, maar dit jaar zou ik beter voorbereid moeten zijn

Ik moet ook een beetje sla zaaien om het te verplanten en ik test de getransplanteerde wortelen op grotere schaal


Iedereen zit nu op garlicky : Mrgreen:

Zien wat deze winterknoflook geeft door hem aan het einde van de winter te zaaien in plaats van aan het begin
Wat is variëteit?

Zoals gezegd in de thread van Didier, heb ik dezelfde conservering in de grond getest als voor aardappelen, maar het is minder overtuigend
de kleine voetjes die ik min of meer vrijwillig ben vergeten, oogst ik ze in het voorjaar voordat de interne schil gaar is, zodat ik al heel vroeg in het seizoen verse knoflook heb.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 02/03/21, 21:37

Adrien (ex-nico239) schreef:Wat is variëteit?

enig idee : Mrgreen: Ik heb vorig jaar 2 koppen gekocht van mijn tuinder, ik heb 12 pionnen geplant die ik heb geoogst, bewaard en daar heb ik er 24 opnieuw geplant, kleiner dan de originele, maar moet zeggen dat waar ik ze had neergezet erg arm was
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 02/03/21, 21:39

phil53 schreef:de kleine voetjes die ik min of meer vrijwillig ben vergeten, oogst ik ze in het voorjaar voordat de interne schil gaar is, zodat ik al heel vroeg in het seizoen verse knoflook heb.

ja het is een beetje zoals sjalotten of uien die groen worden gegeten, het is echt heel vers in de lente het wekt de eetlust van de tuinman op : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 02/03/21, 23:54

Moindreffor schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:Wat is variëteit?

enig idee : Mrgreen: Ik heb vorig jaar 2 koppen gekocht van mijn tuinder, ik heb 12 pionnen geplant die ik heb geoogst, bewaard en daar heb ik er 24 opnieuw geplant, kleiner dan de originele, maar moet zeggen dat waar ik ze had neergezet erg arm was


Oké om te volgen

Ik weet niet echt wat deze verschillen tussen herfst- en lenteknoflook genetisch kenmerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 03/03/21, 08:37

phil53 schreef:
de kleine voetjes die ik min of meer vrijwillig ben vergeten, oogst ik ze in het voorjaar voordat de interne schil gaar is, zodat ik al heel vroeg in het seizoen verse knoflook heb.



Verse knoflook is een niet zo bekend "wintergroentegewas"...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 03/03/21, 08:45

Adrien (ex-nico239) schreef:
Ik weet niet echt wat deze verschillen tussen herfst- en lenteknoflook genetisch kenmerkt.


Welnu, nu ik het probeer te onderzoeken, stel ik mezelf de vraag!

Soms onderscheiden de aanduidingen van het geslacht een mengelmoes van gewoonten, zowel in de manier van kweken als in de manier van oogsten/consumeren.

Met valkuilen, want het is niet "standaard":

- winterprei of wintersavooiekool zijn groenten die tijdens het seizoen worden geteeld maar die voldoende bestand zijn tegen de kou om in de grond te blijven en in de winter geoogst te worden: de ware betekenis van het woord zou dus zijn "prei of kool om te oogsten" in de winter"

- tarwe- en wintersla daarentegen zijn planten die in het najaar worden gezaaid om zich in het volgende voorjaar voldoende vroeg te ontwikkelen; hun echte naam zou daarom zijn "sla om te zaaien voor de winter"; maximale weerstand tegen kou zolang ze klein blijven...

Voor knoflook is het "landschap" eindelijk troebel: lenteknoflook groeit zelfs in de herfst geplant (ik heb getuigenissen), herfstknoflook groeit nog steeds vroeg in de lente geplant...
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 03/03/21, 09:51

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Ik weet niet echt wat deze verschillen tussen herfst- en lenteknoflook genetisch kenmerkt.


Welnu, nu ik het probeer te onderzoeken, stel ik mezelf de vraag!

Soms onderscheiden de aanduidingen van het geslacht een mengelmoes van gewoonten, zowel in de manier van kweken als in de manier van oogsten/consumeren.

Met valkuilen, want het is niet "standaard":

- winterprei of wintersavooiekool zijn groenten die tijdens het seizoen worden geteeld maar die voldoende bestand zijn tegen de kou om in de grond te blijven en in de winter geoogst te worden: de ware betekenis van het woord zou dus zijn "prei of kool om te oogsten" in de winter"

- tarwe- en wintersla daarentegen zijn planten die in het najaar worden gezaaid om zich in het volgende voorjaar voldoende vroeg te ontwikkelen; hun echte naam zou daarom zijn "sla om te zaaien voor de winter"; maximale weerstand tegen kou zolang ze klein blijven...

Voor knoflook is het "landschap" eindelijk troebel: lenteknoflook groeit zelfs in de herfst geplant (ik heb getuigenissen), herfstknoflook groeit nog steeds vroeg in de lente geplant...

Voor mij is winterknoflook degene die in de herfst wordt geplant en die vroeg in het groen of volwassener kan worden geoogst en dan komt zomerknoflook. Ik denk dat we moeten verwijzen naar zorgen over conservering, we vergeten te snel dat de koelkast een recente uitvinding, en dat de vriezer nog recenter is, dus onze ouderen moesten spelen met de variëteiten voor conservering, Didier vertelde ons over de rusttijd in zijn video, een kool of een prei die in de grond kan blijven is allemaal goed, een sla die gaat groeien zodra het mooie weer terugkeert, idem

dan is het een kwestie van taal, en misvorming, we zien bijvoorbeeld ijsbergsla ingedeeld in wintersalades...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 03/03/21, 11:13

Did67 schreef:
Adrien (ex-nico239) schreef:
Ik weet niet echt wat deze verschillen tussen herfst- en lenteknoflook genetisch kenmerkt.


Welnu, nu ik het probeer te onderzoeken, stel ik mezelf de vraag!

Soms onderscheiden de aanduidingen van het geslacht een mengelmoes van gewoonten, zowel in de manier van kweken als in de manier van oogsten/consumeren.

Met valkuilen, want het is niet "standaard":

- winterprei of wintersavooiekool zijn groenten die tijdens het seizoen worden geteeld maar die voldoende bestand zijn tegen de kou om in de grond te blijven en in de winter geoogst te worden: de ware betekenis van het woord zou dus zijn "prei of kool om te oogsten" in de winter"

- tarwe- en wintersla daarentegen zijn planten die in het najaar worden gezaaid om zich in het volgende voorjaar voldoende vroeg te ontwikkelen; hun echte naam zou daarom zijn "sla om te zaaien voor de winter"; maximale weerstand tegen kou zolang ze klein blijven...

Voor knoflook is het "landschap" eindelijk troebel: lenteknoflook groeit zelfs in de herfst geplant (ik heb getuigenissen), herfstknoflook groeit nog steeds vroeg in de lente geplant...


Misschien is lente-knoflook minder bestand tegen zeer barre kou?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 271-gasten