Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 28/05/20, 11:50

Mijn bonen heb ik door het hooi "geplant" op de dibble: klein gaatje, smal... Ze zijn iets gevoeliger voor vocht. Maar uiteraard is het, gezien de afstand die moet worden afgelegd, lang!!! Erg lang. We kunnen vorst verwachten, omdat het zaad resistent is en de zaailing onder het hooi behoorlijk beschermd is. Dit compenseert een beetje
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 28/05/20, 13:27

Moindreffor schreef:onder de laag hooi is het altijd nat, het goede nieuws dit jaar is dat ik bij elk plantgat een of twee wormen vind, ik heb de courgette in de bloeiende spinazie getransplanteerd, zonder de spinazie te verwijderen, en daar aan de andere kant is het droog, dus als we het hebben over concurrentie om water, moeten we daar echt rekening mee houden, het voordeel van het voorlopig laten staan ​​van de spinazie is de geboden schaduw


Soortgelijke waarneming thuis, alleen ben ik nu met mijn zandgrond verplicht wat meer water te geven, onder het hooi is het opgewarmd, en als ik mijn regenwormen wil behouden, moet ik voor vocht zorgen. Aan de andere kant geef ik maar de helft minder water dan vorig jaar, toen ik de watergift al flink had verminderd, een heel positief punt dus.

Wat bedoel je met het zaaien van wortels, wat bedoel je met beter doen?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 28/05/20, 14:04

Doris schreef:Wat bedoel je met het zaaien van wortels, wat bedoel je met beter doen?

Ik heb het in ongeboorde potten gedaan, het houdt geen goede vochtigheid vast, dus te vochtig of te droog, in de volle zon gelaten, ik had het in de schaduw moeten zetten
Kortom: ik moet beter mijn best doen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/20, 15:13

Did67 schreef:Mijn bonen heb ik door het hooi "geplant" op de dibble: klein gaatje, smal... Ze zijn iets gevoeliger voor vocht. Maar uiteraard is het, gezien de afstand die moet worden afgelegd, lang!!! Erg lang. We kunnen vorst verwachten, omdat het zaad resistent is en de zaailing onder het hooi behoorlijk beschermd is. Dit compenseert een beetje


Voetzoeker, je hebt op de een of andere manier geluk....

Ik moest snel de touwen maken (ik zal een foto maken) zodat ze zich konden vasthouden en ik heb er al een paar die klaar staan ​​om uit de kofferbak te komen en ik ben nog niet klaar om ze buiten te verwelkomen

Op dit moment zijn ze eerlijk gezegd te snel

Zelfs als het weer niet hetzelfde is als vorig jaar, ben ik een beetje ongerust als ik ze 's nachts buiten zie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 28/05/20, 15:46

Ach, er is genoeg te doen.

Hier is het, afgezien van het monitoren van de aubergine- en tomatenzaailingen en een paar transplantaties via de PLA, nogal lui.

De courgette heb ik in de siertuin gezet
En een paar op de 2 mesthopen zoals vorig jaar.

Dus kocht mijn vrouw 3 aubergineplanten voor mij...
Vertrouwen is mooi Beeld
Ik moet er echter een stuk of vijftien hebben, maar ze zijn beslist minder ver gevorderd dan die van het tuincentrum.

Bij tomaten moet je meer dan 50 meter lang zijn... maar niets zegt dat iedereen de zaailingleeftijd zal ontgroeien.
En er zijn er nog een dertigtal die getransplanteerd moeten worden.
Hé, ik heb op 15 mei marmande gezaaid in “emmers” (ik zal een foto maken) om een ​​zaaitechniek uit 2021 te testen.
Ze is al 2-3 dagen weg, dus het duurde twee weken voordat ze eruit kwam...
Om te zien of het de oudere zaailingen inhaalt.
Paul Robeson van Pascal Poot (nou ja, het staat aangegeven op de cover) doet het goed: zijn zaden waren van kwaliteit

Voor de wortelen groeien en groeien ze, zoals gewoonlijk, overal opnieuw... eindelijk in de “wortelhoek”
Ik zal er een video-onderwerp over maken.
Er is een hoek waar wortels het lekker lijken te vinden, en ik weet duidelijk niet waarom.
In 2021 reserveer ik deze hoek dus exclusief voor wortelen.
Momenteel is het een mengsel van salades, phacelia, klaver, wortelen uiteraard en wateraardbei.
Een goed gevecht in perspectief en de wortel staat eerder aan de kop van de race.
Merk op dat hij in een kofferbak zit die deze winter niet afgedekt is: verlaten achtergelaten.
Hoe zit het met wat we op internet lezen dat de wortel bang is voor de kou, omdat hij daar al vroeg begon op te komen en nooit beschermd was.

De wikke is bijna 1 meter hoog.
De knoflook die nog niet achterblijft, wordt ondergedompeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 28/05/20, 18:20

Moindreffor schreef:
Doris schreef:Wat bedoel je met het zaaien van wortels, wat bedoel je met beter doen?

Ik heb het in ongeboorde potten gedaan, het houdt geen goede vochtigheid vast, dus te vochtig of te droog, in de volle zon gelaten, ik had het in de schaduw moeten zetten
Kortom: ik moet beter mijn best doen


Oké, ik begrijp het, het is niet goed.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Paul72 » 29/05/20, 19:50

Did67 schreef:Mijn bonen heb ik door het hooi "geplant" op de dibble: klein gaatje, smal... Ze zijn iets gevoeliger voor vocht. Maar uiteraard is het, gezien de afstand die moet worden afgelegd, lang!!! Erg lang. We kunnen vorst verwachten, omdat het zaad resistent is en de zaailing onder het hooi behoorlijk beschermd is. Dit compenseert een beetje


Grappig, ik heb net 4 bonen van vorig jaar gevonden die door het hooi zijn gegaan, 15 cm verpakt. Korrels die in de herfst op de grond vielen. Ze zijn krachtig!!! Het moeten kokosnoten beklimmen.

Wat salades betreft, het is ellendig: geen kieming van de laatste 4 zaailingen in drie weken...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/05/20, 08:40

In “open voren” ????

Is uw vloer nog niet te warm??? (Sorry, ik weet nooit meer waar je bent en ik ben te lui om onderzoek te doen)...

Droge grond??? Zo ja: gooi zaadjes op het oppervlak, stamp flink (dans een samba) en... wacht op de regen! Samba is magisch. De eendendans werkt ook...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 30/05/20, 12:03

met deze zon en mijn luiheid transplanteer ik niet veel per dag, het slaat al toe als ik opsta of als ik klaar ben met mijn ochtendactiviteiten, en ik moet wachten tot het einde van de dag om terug te keren naar de moestuin

Er wordt regen voorspeld voor donderdag, dus tegen die datum moet alles op de grond staan, dus ik zal mijn kom moeten verplaatsen... ik ook

met deze zon loop ik qua kalender een beetje achter op schema, ben ik te laat of te vroeg, eindelijk moet ik naar de kalender van het postkantoor kijken om te beseffen dat het pas eind mei is, en er is nog steeds zo veel beetje tijd voor het seizoen

het meest schadelijk waren de nachttemperaturen, want in mei, ook al is het overdag warm, zakt het 's nachts nog steeds laag, en de tomaten houden er niet zo van

mijn persoonlijke tomatenplanten zullen goed zijn om te transplanteren en daarom hoop ik dit jaar 100% Moindreffor-tomaten te kunnen eten : Mrgreen: Zo meet ik mijn voortgang : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 30/05/20, 18:05

Did67 schreef:In “open voren” ????

Is uw vloer nog niet te warm??? (Sorry, ik weet nooit meer waar je bent en ik ben te lui om onderzoek te doen)...

Droge grond??? Zo ja: gooi zaadjes op het oppervlak, stamp flink (dans een samba) en... wacht op de regen! Samba is magisch. De eendendans werkt ook...


Voor de locaties lijkt het mij dat ik had gevraagd om dit onder elke avatar te laten verschijnen... en over het algemeen is het aanwezig : Wink:


Adrien (ex-nico239) schreef:Als ik zeg dat het verplicht moet zijn om de locatie te vermelden : Mrgreen:

landbouw/de-potager-van-de-luie-tuinieren-meer-dan-organisch-zonder-vermoeidheid-t13846-13560.html?hilit=localization#p358158
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 407-gasten