Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 17/05/20, 23:10

Did67 schreef:
Heb je ooit te veel planten weggegooid en een paar dagen later teruggeworteld teruggevonden?


Ja, vroeger al, maar daar heb ik niet op gelet. Deze week vergat ik een aantal planten op één plek (onzorgvuldigheid), vandaag wilde ik ze correct planten, te laat, de wortels zijn klaar (in 5 dagen)
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 18/05/20, 00:11

Did67 schreef:Gistermorgen, +1°. Vanmorgen +2°C. De minima lopen langzaam op...

Maar vandaag geloof ik ook dat iedereen die in mijn woonkamer hurkt, gaat vertrekken... We zouden nog een paar diploma's moeten halen!

Schade aan aardbeienbloemen en zelfs bessen: zwart!

Maar op frambozen: bloemen hoger gelegen, misschien minder gevoelig?

Schade aan de hergroei van een es (gesnoeid om RCW te maken) en aan de wijnstok (tafeldruiven)... Aardappelen (vooral mijn test van herplante spruiten): geroosterd.


Dit jaar staat de wereld op zijn kop....

Ik heb de kisten 's nachts al 15 dagen niet gesloten met aubergines en tomaten...

De kas blijft 's nachts wagenwijd open met tomaten en courgettes...

Als ik je temperaturen hoor, zeg ik tegen mezelf dat we de hoogte hebben omgekeerd
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 18/05/20, 08:14

Doris schreef:
Ja, vroeger al, maar daar heb ik niet op gelet. Deze week vergat ik een aantal planten op één plek (onzorgvuldigheid), vandaag wilde ik ze correct planten, te laat, de wortels zijn klaar (in 5 dagen)


Dus je kent mijn liedje: het antwoord op de vraag “hoe je het kunt laten groeien” ligt in de natuur! Niets...
0 x
Taam
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 187
Inschrijving: 26/09/16, 21:57
x 10

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Taam » 18/05/20, 08:58

Hallo,
Als ik je temperaturen hoor, zeg ik tegen mezelf dat we de hoogte hebben omgekeerd
Ja, gemiddeld daalt de temperatuur met de hoogte, behalve wanneer er sprake is van een inversie (warme luchtmassa boven de koude massa eronder, en tussen de twee wrijft het hard). Fenomeen waargenomen in de Alpen de afgelopen dagen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 18/05/20, 17:16

Did67 schreef:
Dus je kent mijn liedje: het antwoord op de vraag “hoe je het kunt laten groeien” ligt in de natuur! Niets...


Dit is wat ik steeds vaker doe: niets. Dit jaar is het eerste jaar dat ik geen water geef als ik de planten installeer, onder het hooi is de grond nog steeds erg vochtig en fris, geen van de planten was van streek, behalve de komkommerachtigen, en het was geen probleem. warmte gedurende twee dagen daarna arriveerden ze in de moestuin, dus ik gaf water door sproeiers, om af te koelen. Als deze hitteberoerte voorspeld was, had ik het planten uitgesteld, maar hier zaten we 5 graden boven de voorspelling, en zonder enige bewolking, wat ook niet voorspeld was.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 18/05/20, 19:47

welkom
de gisteren getransplanteerde tomaten zonder water geven doen het heel goed, zo gaaf
vanmiddag kleine zelfgemaakte plantjes verpotten, kerstomaatjes (klein) en zwarte Krimtomaatjes (nog heel klein) maar ze gaan wel groeien : Mrgreen:
voortzetting van het later verplanten van tomaten

Ik heb maïs die rijst
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 18/05/20, 21:40

Moindreffor schreef:welkom
de gisteren getransplanteerde tomaten zonder water geven doen het heel goed, zo gaaf
vanmiddag kleine zelfgemaakte plantjes verpotten, kerstomaatjes (klein) en zwarte Krimtomaatjes (nog heel klein) maar ze gaan wel groeien


Het kostte me 37 minuten om dit uit te leggen in mijn laatste video!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 19/05/20, 17:35

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:welkom
de gisteren getransplanteerde tomaten zonder water geven doen het heel goed, zo gaaf
vanmiddag kleine zelfgemaakte plantjes verpotten, kerstomaatjes (klein) en zwarte Krimtomaatjes (nog heel klein) maar ze gaan wel groeien


Het kostte me 37 minuten om dit uit te leggen in mijn laatste video!

Ik herinnerde me nog goed dat je het deed zonder water te geven, Sicetaisimple deed me twijfelen maar ik deed vroeger ook hetzelfde, ik gaf systematisch water, dit jaar zag ik dat het vochtig was dus besloot ik geen water te geven, en ja inderdaad het werkt niet
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par sicetaitsimple » 19/05/20, 19:43

Moindreffor schreef:Ik herinnerde me nog goed dat je het deed zonder water te geven, Sicetaisimple deed me twijfelen maar dat deed ik vroeger ook, ik gaf systematisch water, dit jaar zag ik dat het vochtig was dus besloot ik geen water te geven, en ja inderdaad het maakt niet uit


Excuseert u mij! Maar zoals aangegeven in mijn vorige bericht is het doel, vanuit mijn standpunt, niet zozeer water geven in de zin van het brengen van water in overvloed, maar eerder om onmiddellijk te zorgen voor een goed contact tussen de kluit en de grond, en eventuele gaten op te vullen. die om de een of andere reden gebleven kunnen zijn. Dit geldt zeker nog meer voor andere beplantingen met blote wortel.
Maar we gaan er geen kaas van maken! Gelukkig seizoen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Doris » 20/05/20, 07:35

Moindreffor schreef:welkom
de gisteren getransplanteerde tomaten zonder water geven doen het heel goed, zo gaaf


Dit is iets waar ik dit jaar bijzonder blij mee ben en dat een venster van optimisme opent voor een toekomst met meer perioden van droogte in een context van zandgrond. Ik heb mijn tomaten ruim vóór de laatste video van Didier getransplanteerd, en toen ik de vochtigheid in de grond voelde, bracht ik de gieter naar huis. Ze hebben er drie weken gestaan, sindsdien geen water meer gegeven (om het in perspectief te plaatsen, want ik heb de zware regen gehad van 11/12 mei), buiten de moestuin is het droog. Ik heb een goed boorgat, maar ik hou niet van waterverspilling (en niets zegt dat het effectief zal blijven, afgelopen zomer verloren we in mijn omgeving 1,5 m water in de putten, sindsdien gevuld, maar ach).
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 287 gasten