Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 01/09/18, 10:51

Did67 schreef:In mijn "kom" omgeven door bos klinkt vochtigheid het einde van komkommerachtigen!!! Zonder enige behandeling. Ik was te vaak afwezig, anders had ik een paar "behandelingen" geprobeerd: zwavel, kaliumbicarbonaat, poeder van vulkanisch gesteente... Als de rest gelijk blijft.

vreemd genoeg wijzen meeldauw en echte meeldauw dit jaar in deze droge periode op afwezige abonnees : Mrgreen:

zwavel en kaliumbicarbonaat, ik begrijp het, maar in het vulkanisch gesteente kun je proberen me de redenen voor de effectiviteit, de samenstelling, uit te leggen? de textuur? verandering in pH?
merci
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/09/18, 11:08

1) Hieruit blijkt hoe wij niet gelijk zijn: thuis ernstige droogte, maar tegelijkertijd hebben we vaak aan de rand van de depressies gestaan ​​die onweersbuien gaven boven de Alpen/Jura. Met de sterke thermische amplitudes, het effect van een bassin omgeven door bossen, condenseerde het bijna de hele zomer. Meeldauw, tot nu toe zo goed (zelfs buiten mijn "tunnel", waar de "controles" het goed doen. Daarentegen zag ik vanaf begin augustus echte meeldauw. Eerst op "wilde" planten: jonge eik, duivenkervel. ..

En dat is het einde...

2) Voor steenpoeder denk ik dat het een van deze "natuurlijke afweerstimulatoren" is vanwege een "bladmeststof" -effect. Bovendien geldt dit voor een "dikke" laag, die een soort "pleister" moet maken. Daarom had ik het graag geprobeerd als ik erbij was geweest.

Mijn ex-collega, directeur van boerderij Lycée Agricole, de grootste "biologische" hopkwekerij van Frankrijk, slaagt er na een uitbreiding in de komende één à twee jaar misschien wel de grootste van Europa in om meeldauw te bestrijden met een heel arsenaal (waaronder koper , maar ook steenpoeder)... Hij zet elk jaar groot in, en knijpt in zijn reet!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 01/09/18, 11:33

Did67 schreef:1) Hieruit blijkt hoe wij niet gelijk zijn: thuis ernstige droogte, maar tegelijkertijd hebben we vaak aan de rand van de depressies gestaan ​​die onweersbuien gaven boven de Alpen/Jura. Met de sterke thermische amplitudes, het effect van een bassin omgeven door bossen, condenseerde het bijna de hele zomer. Meeldauw, tot nu toe zo goed (zelfs buiten mijn "tunnel", waar de "controles" het goed doen. Daarentegen zag ik vanaf begin augustus echte meeldauw. Eerst op "wilde" planten: jonge eik, duivenkervel. ..

En dat is het einde...

2) Voor steenpoeder denk ik dat het een van deze "natuurlijke afweerstimulatoren" is vanwege een "bladmeststof" -effect. Bovendien geldt dit voor een "dikke" laag, die een soort "pleister" moet maken. Daarom had ik het graag geprobeerd als ik erbij was geweest.

Mijn ex-collega, directeur van boerderij Lycée Agricole, de grootste "biologische" hopkwekerij van Frankrijk, slaagt er na een uitbreiding in de komende één à twee jaar misschien wel de grootste van Europa in om meeldauw te bestrijden met een heel arsenaal (waaronder koper , maar ook steenpoeder)... Hij zet elk jaar groot in, en knijpt in zijn reet!


Ik heb een jonge eik teruggevonden die in mijn "dennenschors" groeide, in een pot gezet voor de "bonsailier", in de schaduw gezet zodat hij niet doodgaat van de hitte, hij heeft echte meeldauw, maar alles in de zon niets, dus de nachtcondensatie moest langer op de bladeren blijven,

in je tomatentunnel zou je kunnen proberen om te zien of de tomatentunnel niet ook een courgettetunnel kan zijn, kan dezelfde soort cultuur onder een beluchte tunnel invloed hebben op echte meeldauw?

daarom zou het vulkanische gesteente in een dikke laag een omgeving creëren die niet bevorderlijk is voor de ontwikkeling van meeldauw
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/09/18, 11:57

Moindreffor schreef:
in je tomatentunnel zou je kunnen proberen om te zien of de tomatentunnel niet ook een courgettetunnel kan zijn, kan dezelfde soort cultuur onder een beluchte tunnel invloed hebben op echte meeldauw?

daarom zou het vulkanische gesteente in een dikke laag een omgeving creëren die niet bevorderlijk is voor de ontwikkeling van meeldauw


1) Ja. Ik heb een paar komkommerachtigen, maar die staan ​​op de rand waar het druipt. En dit zijn niet dezelfde plantenreeksen als de andere... Dus twijfel "als alle andere dingen gelijk zijn", het is een mislukking!

2) En versterk de afweer van de plant.

Waar ze het op de grond gebruiken, met claim van effectiviteit tegen meeldauw: http://www.weinlabor-briegel.de/fr/sort ... smehl.html

Of hier, in sprayvorm: https://www.bioactualites.ch/cultures/g ... u-pdt.html

http://www.biopaysdelaloire.fr/wp-conte ... ou_web.pdf

Als ik tijd heb, wil ik het proberen. Af en toe.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 01/09/18, 12:13

daarom betere voeding en betere behandeling van bodemorganismen naast inputs voor de plant, oké

en betere afvoer van condenswater, hier kan ik duidelijk de poreuze structuur van vulkanisch gesteente zien die zich gedraagt ​​als minerale sponzen om water te adsorberen en daardoor schimmel van dit water te beroven

een actie, biochemie en een biofysische actie, ja op beide tafels spelen, het kan winstgevend zijn, maar zou je dat naast de tunnel doen of buiten de tunnel, op tomaten, op courgette of beide?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/09/18, 12:51

Tot het tegendeel bewezen is, is de "tunnel", met hooi en druipwater, voldoende zekerheid voor meeldauw en tomaten. Voor het moment, "het houdt"!

Ik was van plan om te kijken hoe ik de ontwikkeling van echte meeldauw, die een duidelijk andere "werking" heeft dan valse meeldauw, op cucurbitaceae kan vertragen, waarbij ik ze in bepaalde jaren (zoals dit jaar) heel vroeg ontgomd zie. Na meeldauw op tomaten in slechte jaren blijft dit voor mij een van de grootste problemen...
0 x
perseus
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 283
Inschrijving: 06/12/16, 11:11
x 73

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par perseus » 01/09/18, 14:20

Hallo,

Wat het steengruis en/of kleipoeder betreft, is er ook de hypothese dat het een beetje helpt bij de beheersing van de luchtvochtigheid.
De Cu blijft de hoeksteen van de eerder door Did geplaatste links, er is meer aan de hand dan een technicus of boer uit de Loire om over de kwestie Meeldauw te praten.

Van mijn kant RAS-zijmeeldauw sinds ik de tomaten in een tunnel heb geplaatst. Geen spray. Aan de andere kant heb ik waarschijnlijk het water geven en de temperatuurstijging die inherent zijn aan de tunnel verkeerd beheerd, en ik had een zwarte bodem, maar vooral deze verdomde verticilliumverwelking, de helft van de planten is nu bijna dood. Ik zou minder oude soorten doen (veel gevoeliger), jammer van de Chianti Rose-tomaat aanbevolen door iemand van de forum is opmerkelijk van smaak. Ik ga wat meer enten proberen, maar dat vereist een organisatie die niet erg compatibel is met mijn levensritme.
De echte meeldauw begint op de komkommerachtigen maar ach, in deze fase van het jaar komt het wel goed. Een beetje zwavel is redelijk effectief, maar ter preventie wordt dit jaar niet gebruikt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/09/18, 16:25

Voor verticilliumverwelking twijfel ik over tomatenplanten in de kas (zelfs open aan beide uiteinden - deuren op scharnieren, het wordt heet - ik heb "gekookte" tomaten geoogst, alsof ze in kokend water waren gedrenkt!).

Twijfel want ik had er ook eentje die serieus bleek te zijn "opgegeten" door molratten toen ik hem eruit haalde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 02/09/18, 21:11

Did67 schreef:Voor verticilliumverwelking twijfel ik over tomatenplanten in de kas (zelfs open aan beide uiteinden - deuren op scharnieren, het wordt heet - ik heb "gekookte" tomaten geoogst, alsof ze in kokend water waren gedrenkt!).

Twijfel want ik had er ook eentje die serieus bleek te zijn "opgegeten" door molratten toen ik hem eruit haalde!
Hoe zie je dat een tomatensteel is aangevreten door een woelmuis? Je moet de hele wortel opgraven denk ik...

Van mijn kant geloof ik ook dat er een ziekte van het type verticillium in mij zat. Meeldauw is er nog niet (mijn voeten zijn niet ziek aan de onderkant en de vruchten worden niet aangetast...), echte meeldauw ja en sinds ongeveer een maand...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 03/09/18, 09:38

Oh, het was snel gezien: ik zag het uitdrogen. En ik dacht verticillium verwelken. Maar de manie van een oude agronoom (als er bovengronds iets gebeurt, moet je altijd eerst kijken naar wat er in de grond gebeurt; een beetje zoals een dokter die je bloeddruk meet!), ik zakte toch, trok "delicaat", het kwam goed weg. Geen verankering door de wortels: 1 cm onder de grond, alles was weggevreten... Er bleven een of twee kleine zijworteltjes over!

Idem, bovendien voor een komkommervoet op ongeveer 1 m afstand.

Dit was de activiteit van mijn "kas" molrat dit jaar!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 322-gasten