Mijn tuin van de mega-lui in de 63!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Stef72 » 20/10/17, 17:59

gefeliciteerd met je tuin, hij is echt prachtig! aan de andere kant, het huis van je buurman is ontzettend lelijk, dat vertel je haar wel van ons ;)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9807
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2660

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par sicetaitsimple » 20/10/17, 18:16

Stef72 schreef:aan de andere kant, het huis van je buurman is ontzettend lelijk, dat vertel je haar wel van ons ;)


Het is inderdaad behoorlijk sinister!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 20/10/17, 18:45

Stef72 schreef:Aan de andere kant, het huis van je buurman is ontzettend lelijk, dat vertel je haar wel van ons ;)



Ik kan niet, ze praat niet meer met mij! : Lol: : Mrgreen:
zijn moestuin heeft in ieder geval de verdienste dat hij mij een idee geeft van hoe het eruit zou zien op kale grond...
als ik denk aan de moeite die ze de hele zomer heeft besteed aan wieden en water geven om dit resultaat te bereiken :schok:
achteraf moet ik toegeven dat zijn sperziebonen voortreffelijk waren! (en vooral HEN goed uitgelijnd! :P )
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Did67 » 20/10/17, 21:42

En je zult niet genoeg humor hebben om hem een ​​uitstekend boek aan te bieden dat in februari uitkomt, en waar ik al veel goede dingen over heb gehoord, ook al is het nog niet gepubliceerd? Wil je je echt zorgen maken dat je haar ziet sterven zonder te weten waarom het niet beter voor haar ging?
1 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 20/10/17, 22:49

Ik geef toe dat er een idee is! : Lol: : Lol:
Maar het zou nog steeds nodig zijn om de schijn van dialoog te hernieuwen voordat ik anders het risico zou lopen dit uitstekende opus (waarover in niet-geautoriseerde kringen alleen maar goede dingen worden gezegd) weer in mijn tanden te gooien! :P : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Did67 » 23/10/17, 18:13

Nou, als je het risico loopt het terug in je tandvlees te gooien, raad ik de “gekke pseudo-gids in 60 pagina’s” aan. Het zal minder pijn doen!

[Oké, ik zeg “gek”, misschien is dat gemeen. Maar omdat ik het niet in vier keer kan uitleggen, schiet dit idee door mijn hoofd, dat geef ik toe. Zelfs als het niet liefdadig is...]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 26/10/17, 12:07

gezien de zeer uitgebreide lijst van zijn publicaties heb ik de indruk dat hij zijn brood verdient met het publiceren van elektronische boeken die hij produceert door samenvattingen op internet te maken... dus in feite is er weinig kans dat hij abrupt zal bevallen uit een fijne analyse van biologische mechanismen ondersteund door zijn eigen experimenten... : Lol:



leuk uitstapje naar de moestuin gisteren en nog steeds geen grote meeldauwaantasting op de tomaten, de echte meeldauw daarentegen kreeg de overhand op de courgette.
De afgelopen dagen was het weer droog (4 mm regen in oktober), maar de nachten zijn koel (minder dan 10ºC), met systematische dauw in de ochtend. Ik heb slechts één significante plek van Phytophthora-aanval op de tomaten en deze komt overeen met de schaduw die wordt geworpen door de boom van een grote buurman, waardoor de ochtenddauw niet kan verdampen. In dit gebied zijn alle tomatentakken die over de grond lopen en de onderste bladeren aangetast door meeldauw, waarbij zwarte necrose zichtbaar is op de takken en vruchten. De bladeren en takken aan de bovenkant van de planten blijven in volle bloei ongedeerd.

onderkant van de aangetaste plant:

tomaat onderaan aangeraakt.jpeg
tomaat onderaan aangeraakt.jpeg (411.34 KB) 2433 keer bekeken


bovenkant van de plant ongedeerd:

gezonde top .jpeg
gezond top .jpeg (375.42 KiB) 2433 keer bekeken



Verder is het merendeel van de planten in de moestuin volkomen gezond, zowel in productie als in bloei (behalve de Poolish eiervariëteit die eind juni problemen had zonder dat ik wist wat, de planten produceerden nog steeds heel goed, maar sommige zijn nu helemaal droog zonder het is schimmel)

Zwarte kerstomaat 25 oktober .jpeg
Zwarte kerstomaat 25 oktober .jpeg (356.85 KiB) 2433 keer bekeken


gezonde tomaten 25 oktober .jpeg
gezonde tomaten 25 oktober .jpeg (293.69 KB) 2433 keer bekeken



de oogst gaat door, de smaak is nog steeds erg goed, maar de conservering van de tomaten is verminderd: je moet snel consumeren...
Ik zou zeker veel meer oogsten als ik vanaf half juli niet alle bloemenboeketten aan de planten had verwijderd: ik had het idee om de rijping van reeds gevormde vruchten te bevorderen, maar als ik had geweten dat het seizoen zo laat zou doorgaan, had ik zou het anders hebben gedaan: ha, hadden we maar een kristallen bol! : Lol:

oogst 25 oktober .jpeg
oogst 25 oktober .jpeg (478.8 KB) 2433 keer geraadpleegd



Opgemerkt moet worden dat de kale grondtuinders in de omgeving allemaal hun tomatenplanten hebben ontworteld (inclusief mijn buurman). Als ik dit kale perceel met 5 preien in duel zie vechten, doet mijn hart pijn. Aan de andere kant zijn zijn wortels prachtig, ik ben jaloers!)...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Did67 » 26/10/17, 15:24

Je wilt haar haar eigen kleine geluk niet gunnen?????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 26/10/17, 16:28

Als ze niet mopperde, konden we tenminste een ruilsysteem opzetten: wortelen voor tomaten! : Mrgreen:


En wat ze niet weet is dat ze misschien de hele zomer mijn tomaten water heeft gegeven terwijl ze de hare water gaf, als we aannemen dat de mycorrhiza-schimmels erin zijn geslaagd haar huis binnen te sluipen op zoek naar water! : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lolounette
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 257
Inschrijving: 29/06/17, 12:17
Plaats: Puy-de-Dome, 350m van alt.
x 77

Re: Mijn mega-luie tuin in de 63!




par Lolounette » 28/10/17, 13:27

voor memo weeranalyse seizoen 2017 thuis


weeranalyse 2017.png
weeranalyse 2017.png (125.01 KB) 2374 keer bekeken



vergelijkende neerslaggegevens

image.png
Image.png (76.98 KB) 2378 keer geraadpleegd
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 245-gasten