Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/07/18, 20:00

Moindreffor schreef:dus let op voor volgend jaar, plant eerder in maart maar ik blijf planten voor het hooien, dat is veel makkelijker, een dikke laag aanbrengen, maar overdrijf niet : Mrgreen:
dus niet te veel en niet te weinig voor het hooi : Wink:


Ja, vroeg planten heeft alleen maar voordelen.

Ook denk ik dat het planten met een klodder door het hooi een “tunnel” opent waar de plant gebruik van maakt. Ik heb ook "gebogen" planten in hooi geplant dat niet dik genoeg was en vervolgens opnieuw geladen.

Op dit detail had ik nog nooit gelet. Voor mij een lift van 98% (eindelijk “doorbraak” moeten we zeggen?).
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 30/07/18, 20:40

Did67 schreef:Ja, vroeg planten heeft alleen maar voordelen.

Ik denk ook dat plantenDoor de dibble door het hooi te gebruiken, wordt een ‘tunnel’ geopend die de plant gebruikt. Ik heb ook "gebogen" planten in hooi geplant dat niet dik genoeg was en vervolgens opnieuw geladen.

Op dit detail had ik nog nooit gelet. Voor mij een lift van 98% (eindelijk “doorbraak” moeten we zeggen?).

ah oefenen, er is niets vergelijkbaars aan te verbeteren, dus volgend jaar zal ik de 2 methoden testen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/08/18, 12:59

welkom
eindelijk water, het is goed voor alles behalve meeldauw, maar aangezien de tomaten door de droogte geen fruit meer hebben gevormd, pluk ik als het ontploft alles, ook al is het groen en jammer
mijn kolen kunnen eindelijk opstijgen en voor het weinige dat nog in de tuin staat, ga ik op zoek naar wintergroenten om te verplanten of te zaaien

door deze regen zal mijn hooi eindelijk bederven, want het was een beetje laat dit jaar, en aangezien het daarna droog was, nou, er is nog behoorlijk wat over, ik ga goed observeren, om de mineralisatie te zien die een klap moet geven groente zweep
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 10/08/18, 17:44

Ja, het hangt af van de hoeveelheid water, want als je een dikke laag hooi hebt, is het mogelijk dat het water niet eens de tijd heeft om het oppervlak van de grond te bereiken, maar dat het er genoegen mee neemt het hooi nat te maken alvorens te drogen met zon en wind!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 10/08/18, 18:02

chafoin zijn schreef:Ja, het hangt af van de hoeveelheid water, want als je een dikke laag hooi hebt, is het mogelijk dat het water niet eens de tijd heeft om het oppervlak van de grond te bereiken, maar dat het er genoegen mee neemt het hooi nat te maken alvorens te drogen met zon en wind!

het viel goed, dus het moet zijn overgestoken, ik zeg niet dat de RU van de grond opnieuw is samengesteld, maar we hadden er wat voor onze rekening en het komt volgende week terug, dus het naseizoen ziet er goed uit, vooral omdat ik er wat heb hooi over dus niet al te veel werk afgezien van verplanten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 10/08/18, 22:29

Oké, leuk voor je! Wat denk je van verplanten?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 11/08/18, 08:45

andijvie, frisée, witte uien en lente-rundskool, bestrooi met veldsla
en voederrogge zaaien op onbezette percelen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 11/08/18, 12:55

Vanaf het moment dat we rogge kunnen zaaien omdat ik een klein pakje zaden heb, maar het staat aangegeven vanaf september... en ik heb mijn pdt-percelen die beschikbaar komen, dus als ik eerder kon (als het regent)...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 11/08/18, 17:52

chafoin zijn schreef:Vanaf het moment dat we rogge kunnen zaaien omdat ik een klein pakje zaden heb, maar het staat aangegeven vanaf september... en ik heb mijn pdt-percelen die beschikbaar komen, dus als ik eerder kon (als het regent)...

Nou, ik denk dat je alles hebt gezegd
in september krijgen we misschien meer regen, zodat je kunt zaaien
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 12/08/18, 23:30

Voor rogge wordt het zaaien meestal in de herfst gedaan. Zoals veel wintergewassen is de koudebestendigheid groter als de plant klein is: we proberen niet vroeg te zaaien. [hetzelfde voor veldsla of wintersla!]

Maar ik denk dat het geen probleem is om vroeg, vanaf augustus, te zaaien. Als het regent ! De zaden die achter de oogstmachines vallen, ontkiemen zodra het regent.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 388-gasten