Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 29/06/18, 06:49

Dit is de basis: "naar elke ZIJN moestuin van de luie!".

We zijn niet gelijk, noch voor het klimaat (de lange termijn), noch voor het weer (jaar na jaar - thuis, vorig jaar, de zomerse onweersbuien gingen ALLEMAAL naar links, de andere aan de rechterkant, de andere rechtdoor; in de naburige dorpen hadden ze natuurlijke watergift, niet ik!), noch voor de grond, noch voor de blootstelling (zuiden of noorden), noch voor de buurt (en eventuele "sociale" beperkingen) ...

Dus wat voor de een een "misdaad" zou zijn (voor mij grener bijvoorbeeld), zal voor de ander worden opgelegd als een "noodzakelijk compromis"... Men zal water geven. De andere stap...

Het is daarom leuk om af te wisselen. Omdat we onszelf soms "verblinden". Maar kopiëren is niet nodig! Schadelijk zelfs!!!!

Dit doet me denken, leef daar, dat het een "volume 2" zou kunnen zijn om deze bijzonderheden te vermelden en uit te leggen.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 29/06/18, 17:22

Did67 schreef:Dit is de basis: "naar elke ZIJN moestuin van de luie!".

We zijn niet gelijk, noch voor het klimaat (de lange termijn), noch voor het weer (jaar na jaar - thuis, vorig jaar, de zomerse onweersbuien gingen ALLEMAAL naar links, de andere aan de rechterkant, de andere rechtdoor; in de naburige dorpen hadden ze natuurlijke watergift, niet ik!), noch voor de grond, noch voor de blootstelling (zuiden of noorden), noch voor de buurt (en eventuele "sociale" beperkingen) ...

Dus wat voor de een een "misdaad" zou zijn (voor mij grener bijvoorbeeld), zal voor de ander worden opgelegd als een "noodzakelijk compromis"... Men zal water geven. De andere stap...

Het is daarom leuk om af te wisselen. Omdat we onszelf soms "verblinden". Maar kopiëren is niet nodig! Schadelijk zelfs!!!!

Dit doet me denken, leef daar, dat het een "volume 2" zou kunnen zijn om deze bijzonderheden te vermelden en uit te leggen.

zodra ik met fenocultuur begon, realiseerde ik me dat ik niet meer kon doen zoals voorheen (vanaf de tijd van tuinieren in kale grond) deze laag hooi verandert zoveel dingen, het opent en sluit bepaalde perspectieven en het is daarom noodzakelijk aanpassen

zoals aangegeven als chafoin, en zoals je zelf deed Didier, je doet dit allemaal natuurlijk, je hebt je in de loop der jaren aangepast en je had al perspectief, toen je presenteerde wat is de fenocultuur geworden, dus vertel en verklaar de eigenaardigheden die het geen pijn zou doen, jammer dat paysan.bio niet langer deelneemt aan deze draad, hij had een geweldige ervaring en zelfs meer perspectief dan jij op de cultuur onder dikke laag hooi, kan Was hij minder lui dan jij, vandaar het verschil in gezichtspunt : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 29/06/18, 23:54

Moindreffor schreef:jammer dat paysan.bio niet meer meedoet aan dit draadje, hij had veel ervaring en zelfs meer perspectief dan jij op het kweken onder een dikke laag hooi, misschien was hij minder lui dan jij, vandaar dit verschil in standpunt : Mrgreen:

Ja, ik herinner me paysan.bio toen ik een jaar geleden aan het lezen was, nogal inventief, het is waar dat hij er de laatste tijd niet bij betrokken is geweest! Heb je het twee keer genoemd? Is hem iets overkomen?
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Moindreffor » 30/06/18, 08:38

guibnd schreef:
Moindreffor schreef:jammer dat paysan.bio niet meer meedoet aan dit draadje, hij had veel ervaring en zelfs meer perspectief dan jij op het kweken onder een dikke laag hooi, misschien was hij minder lui dan jij, vandaar dit verschil in standpunt : Mrgreen:

Ja, ik herinner me paysan.bio toen ik een jaar geleden aan het lezen was, nogal inventief, het is waar dat hij er de laatste tijd niet bij betrokken is geweest! Heb je het twee keer genoemd? Is hem iets overkomen?

nee, een verkeerd geïnterpreteerde opmerking, Didier te lui voor Paysan.bio, Didier vergeet soms aan te geven dat hij het niet doet of dat bepaalde dingen in zijn eigen geval nutteloos voor hem zijn, maar dat in geen geval dingen nutteloos zijn of dat anderen dat wel zouden moeten doen niet doen, maar hij doet een poging om zichzelf te corrigeren
zoals Didier vaak specificeert "iedereen heeft zijn luie moestuin" "laat je inspireren maar kopieer niet", dat zou de titel van zijn volgende boek kunnen zijn : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 30/06/18, 16:48

Moindreffor schreef:
guibnd schreef:
Moindreffor schreef:jammer dat paysan.bio niet meer meedoet aan dit draadje, hij had veel ervaring en zelfs meer perspectief dan jij op het kweken onder een dikke laag hooi, misschien was hij minder lui dan jij, vandaar dit verschil in standpunt : Mrgreen:

Ja, ik herinner me paysan.bio toen ik een jaar geleden aan het lezen was, nogal inventief, het is waar dat hij er de laatste tijd niet bij betrokken is geweest! Heb je het twee keer genoemd? Is hem iets overkomen?

nee, een verkeerd geïnterpreteerde opmerking ...

na wat onderzoek met het vergrootglas (erg handig voor het vinden van informatie over de lange rode draad), vond ik de laatste berichten van paysan.bio op 20 december 2017 (destijds kwam ik gedurende enkele weken weinig op de rode draad , erg traag en te druk met het behandelen van mijn ischias... dus ik maak van de gelegenheid gebruik om bij te praten)
interessant zijn onder andere zijn experimenten met de staarten van de uien die het vertrek van de uien zouden kunnen beïnvloeden als ze worden verwijderd...

interessant om tijd en energie vrij te maken dankzij didierhooi (waardoor we niet hoeven te zwoegen met een schop zoals veroordeelden of achter een helmstok als grote nags).
interessant om je over te geven aan experimenten zoals die welke paysan.bio voorstelde en leidde... inderdaad, het was intellectueel voedzaam om technieken te verfijnen...
jammer dat deze complementariteit niet duurde ... er was echter ruimte voor twee
de opmerking in kwestie is misschien verkeerd geïnterpreteerd, maar misschien ook een beetje overdreven!
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 30/06/18, 19:26

".... maar misschien ook een beetje overdreven!"

Ja. Niet Misschien. Zeker. Ik voel me verantwoordelijk dat ik soms niet genoeg genuanceerd ben. Om met twee vingers te typen en te snel te antwoorden, nemen we snelkoppelingen...

Ik heb de fout om zonder voorzorg over te springen van een reflectie die een mening van een persoon volgt naar een reflectie van algemene aard. Algemeenheden die de persoon letterlijk voor haar opvat. Zonder per se ongelijk te hebben bij het lezen van de tekst. Maar zonder in mijn gedachten het doelwit te zijn geweest (maar hoe kon ze dat weten?).

Ik herinner me de aflevering perfect. Maar meer van de "inhoud" van de uitwisselingen. Ik weet ook niet meer of ik mijn excuses heb aangeboden of niet. Het lijkt me in ieder geval mijn gedachte te hebben verhelderd en spijt te hebben gehad van de vorm waarin ik me had uitgedrukt.

Hij was "gestoken" en kwam nooit meer terug. Dat is jammer. Ook al ben ik inderdaad vaak van mening verschillen over de "filosofie", de onderkant. Mijn doel is om de natuur aan te moedigen om voor mij te doen en te proberen zo min mogelijk te doen. Hij was meer bezig met "de technieken die tuinieren meer verbeteren dan biologisch - inclusief het gebruik van hooi". Vanaf dat moment moesten we kibbelen over principes. Het deerde me helemaal niet. In tegenstelling tot sommige trollen die kritiek leveren zonder iets anders te brengen dan hun dogma's, hun "religieuze gedachten", de ideeën van hun favoriete goeroe ... hadden inhoud. Ik heb hem altijd beschouwd als veel geavanceerder dan ik in "tuinbouwtechnieken". Hij was het die me inspireerde toen ik schreef dat ik een arme tuinder was - een uitdrukking die sommigen ergens in deze draad zullen verdronken ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 30/06/18, 21:25

Did67 schreef: Ik heb de fout om zonder voorzorg over te springen van een reflectie die een mening van een persoon volgt naar een reflectie van algemene aard. Algemeenheden die de persoon letterlijk voor haar opvat. Zonder per se ongelijk te hebben bij het lezen van de tekst. Maar zonder in mijn gedachten het doelwit te zijn geweest (maar hoe kon ze dat weten?).

ja, ik zie dat je erg productief en snel bent in de antwoorden die je bijna dagelijks geeft op de verschillende econologiethreads, de antwoorden die je geeft op de commentaren die volgen op de video's, waarschijnlijk ook in de e-mails die je ontvangt direct .... en je moet van de een naar de ander overschakelen zonder "decompressie luchtsluis" en wat je op de ene plek leest, moet de richting van je antwoord op een andere plek beïnvloeden : Roll: .
oprecht hoed, want je hebt alleen de naam lui :D ten slotte ben je een hyperactieve lui : Mrgreen:
dus ja, als we de uitwisselingen van 20 december lezen, zeggen we tegen onszelf: "boudiou wat een vlieg heeft hem plotseling gebeten"
ik persoonlijk denk dat er iets is dat je ergens anders moet hebben opgepompt en dat je op het verkeerde moment op de verkeerde plek hebt losgelaten en bing! biologische boer nam het voor zichzelf.
op dat moment zat je gewoon niet in dezelfde stroom :(

Did67 schreef: Mijn doel is om de natuur aan te moedigen dingen voor mij te doen en te proberen zo min mogelijk te doen. Het ging hem meer om "de technieken die het mogelijk maken om meer te verbeteren dan biologisch tuinieren - inclusief het gebruik van hooi".

ja, trouwens, je schrijft er ergens over dat je niet geïnteresseerd bent om twee keer zoveel tijd te besteden aan het verzamelen van 10% meer.
het is geen misrekening : Idee: en ik mediteer vaak over deze zin om hem de mijne te maken, en niet alleen bij tuinieren...
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 30/06/18, 22:25

Did67 schreef:".... maar misschien ook een beetje overdreven!"

Ja. Niet Misschien. Zeker. Ik voel me verantwoordelijk dat ik soms niet genoeg genuanceerd ben. Om met twee vingers te typen en te snel te antwoorden, nemen we snelkoppelingen...

Ik heb de fout om zonder voorzorg over te springen van een reflectie die een mening van een persoon volgt naar een reflectie van algemene aard. Algemeenheden die de persoon letterlijk voor haar opvat. Zonder per se ongelijk te hebben bij het lezen van de tekst. Maar zonder in mijn gedachten het doelwit te zijn geweest (maar hoe kon ze dat weten?).

Ik herinner me de aflevering perfect. Maar meer van de "inhoud" van de uitwisselingen. Ik weet ook niet meer of ik mijn excuses heb aangeboden of niet. Het lijkt me in ieder geval mijn gedachte te hebben verhelderd en spijt te hebben gehad van de vorm waarin ik me had uitgedrukt.

Hij was "gestoken" en kwam nooit meer terug. Dat is jammer. Ook al ben ik inderdaad vaak van mening verschillen over de "filosofie", de onderkant. Mijn doel is om de natuur aan te moedigen om voor mij te doen en te proberen zo min mogelijk te doen. Hij was meer bezig met "de technieken die tuinieren meer verbeteren dan biologisch - inclusief het gebruik van hooi". Vanaf dat moment moesten we kibbelen over principes. Het deerde me helemaal niet. In tegenstelling tot sommige trollen die kritiek leveren zonder iets anders te brengen dan hun dogma's, hun "religieuze gedachten", de ideeën van hun favoriete goeroe ... hadden inhoud. Ik heb hem altijd beschouwd als veel geavanceerder dan ik in "tuinbouwtechnieken". Hij was het die me inspireerde toen ik schreef dat ik een arme tuinder was - een uitdrukking die sommigen ergens in deze draad zullen verdronken ...


Ik oefen voor een lange tijd management of deelname aan forums : als u waarschijnlijk thuis blijft.

Als je de geschreven vorm en de afwezigheid van intonaties niet begrijpt (zelfs als smilies nuttige aanvullingen zijn) en je het schrijven in het gezicht neemt, ben je dood voor deze vorm van uitwisseling.

Nu (tenzij ik iets heb gemist als: "Je blaast me adios op") en ik heb het al meegemaakt, er zijn soms ongelukkige toevalligheden.

De afwezigheid is soms te wijten aan andere gelukkige of ongelukkige oorzaken.

Conclusies trekken zonder alle elementen in huis te hebben, is soms riskant. Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 01/07/18, 00:29

nico239 schreef:Ik oefen voor een lange tijd management of deelname aan forums : als u waarschijnlijk thuis blijft.
Als je de geschreven vorm en de afwezigheid van intonaties niet begrijpt (zelfs als smilies nuttige aanvullingen zijn) en je het schrijven in het gezicht neemt, ben je dood voor deze vorm van uitwisseling.

ja je hebt gelijk, zowel schriftelijk als gesproken, het is beter om te weten hoe je een stap achteruit moet doen en omhoog kunt kijken en meestal weten onze twee vrienden natuurlijk net zo goed hoe het moet als wij allemaal.
behalve dat soms, wanneer je erg betrokken, toegewijd, vervoerd, gepassioneerd (en heel) bent door wat je doet en de wens om het te delen en begrepen te worden, je deze onthechting niet langer kunt hebben.
mij, het valt me ​​op dat ze elkaar die dag intellectueel niet hebben ontmoet, wat ik hierboven noemde: niet op dat moment in dezelfde flow zitten.

nico239 schreef:Nu (tenzij ik iets heb gemist als: "Je blaast me adios op") en ik heb het al meegemaakt, er zijn soms ongelukkige toevalligheden.
het is vaak impliciet :D maar ik neem er nota van dat bij jou, als ik je op een dag een bericht wil sturen, het beter is om het pakket dan te plaatsen : Cheesy:

nico239 schreef:De afwezigheid is soms te wijten aan andere gelukkige of ongelukkige oorzaken.

ja het is ook een waarschijnlijke hypothese, er kan een combinatie van omstandigheden zijn.

hoe dan ook, het zou me blij maken als paysan.bio weer onder ons zou komen en ik denk niet dat ik de enige ben...
1 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 01/07/18, 10:06

Merk op dat hij, zoals velen van jullie, zijn specifieke thread had kunnen maken. Op eenvoudig verzoek zou ik hebben afgezien van tussenkomst als ik inderdaad te omvangrijk ben voor sommigen ... [Ik maak van deze gelegenheid gebruik om aan te geven dat als ik me legitiem voel in de hoofdthread, waar ik rechten heb verkregen op moderator van Christophe, ik beschouw mezelf als een gast op de verschillende andere threads die je hebt gemaakt om je feedback of gedachten te presenteren; als mijn aanwezigheid je doet zwellen, kun je me "live" of door "mp" vertellen. Je moet van je fouten leren !!!]

Ik denk het wel aussi dat hij ZIJN interesse hier niet vond. Wat respectabel is. We hadden hem weinig (en ik blijf beleefd) dingen te bieden, in ZIJN benadering. Neen ?

Wat wil je dat hij krijgt van mijn aanpak ??? Dus in feite nam hij alleen zeil mee, vanuit ZIJN perspectief. Er is een vorm van fundamentalisme van "absoluut niet-werken", dat ik inderdaad beschouw als een van de zeldzame "bijdragen" aan mijn manier van doen. Dit is duidelijk niet wat hij zocht. En het is respectabel. Het staat in mijn boek: ik heb niets te zeggen tegen degenen die hun groentetuin in een sportschool willen veranderen (omdat het goedkoper is!), Tegen degenen die hun manier van doen niet willen veranderen, omdat dat destabiliseert ze ... En ik raad ze aan om, vanaf de inleiding, het boek neer te leggen.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 225 gasten