Mijn moestuin van de minste inspanning

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 27/06/18, 08:35

Het idee van consistentie had eerder te maken met de opmerking dat "het niet zo goed, zo makkelijk werkt", "dat je moet leren", etc...

Het is waar dat ik soms de indruk heb mensen te misleiden, door mijn "te veel enthousiasme". En omdat ik, zonder erbij na te denken, constant aanpas, corrigeer, automatisch... omdat het in mijn software zit. Dus inderdaad, het lijkt me gemakkelijk. Het werkt meestal...

Hier had ik kunnen nadenken over de moeilijkheden waarmee "nieuwe tuinders" te maken hebben. En beter communiceren... Het was niet in de marketing zin. Maar in de zin van "leren" [leren is een merkwaardig werkwoord: we leren anderen, zoals we leren van anderen - daar is het in de zin dat ik anderen beter had kunnen onderwijzen]
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 27/06/18, 10:28

Did67 schreef: Hier had ik kunnen nadenken over de moeilijkheden waarmee "nieuwe tuiniers" te maken hebben.

wat is een nieuwe tuinier voor jou? een persoon die nog nooit zaden heeft gezaaid of zaailingen heeft getransplanteerd?

omdat ik, die 40 jaar tuinieren achter de rug heb, en afgelopen zondag met mijn bos van 100 prei onder mijn arm, me als een dwaas voelde om ze met mijn planter in een grond te verplanten, zeker op 2 of 3 cm losgemaakt door bodemorganismen, maar niet diep genoeg om een ​​dibber diep genoeg te drijven om te hopen deze winter preiwit te eten (want dat is eigenlijk het punt van het eten van het wit in een gerecht en een beetje groen bewaren voor de soep).
als ik de prei niet diep genoeg plant, loop ik het risico dat ik niet veel wit heb en daar zal ik veel communicatiewerk moeten doen om de gasten aan tafel ervan te overtuigen dat groen beter is dan wit : Mrgreen:

daar geef ik toe dat de vaste grond en nog steeds erg nat en plakkerig het niet praktisch is om prei met een planter te planten!
zie je, met het hooi voel ik me in dit scenario een beetje een nieuwe tuinman : Wink:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 27/06/18, 11:33

Precies. Er zijn twee soorten "nieuw":

a) mensen die nog nooit hebben getuinierd...

b) tuiniers die min of meer deskundig zijn in "conventioneel tuinieren" (conventioneel "chemisch" of "conventioneel biologisch").

De eerste moet "alles" leren.

De tweede, afleren, accepteren dat bepaalde dingen niet meer hetzelfde zijn, aanpassen... Sommigen gooien teleurgesteld de handdoek in de ring. Hun "droom" was dat alles zou zijn zoals voorheen (netheid, vroegheid, veiligheid...), maar zonder het werk, zonder de pesticiden. Wat natuurlijk maar een droom is!

Ik weet niet voor wie het het moeilijkst is?

Zelfs als ik in elk van mijn conferenties eindig met het thema "het is geen wonder" en ik moeilijkheden aankondig, behouden mensen de "droom". Dat is wat ik zou moeten verbeteren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 27/06/18, 11:59

Laten we zeggen dat een neo, hij zal geen referentie hebben om te vergelijken, dus hij zal altijd blij zijn met 3 drumsticks (als we het geval van prei nemen) en zal zeggen " Ik ben het die het deed "
een oude tuinman die gewend is aan grote, lange, malse witte vaten die in je mond smelten, zal niet vinden wat hij zoekt! bij mijn huis, ik word verwacht bij de bocht met de prei en ze staan ​​al te giechelen... en ik kan het ze niet kwalijk nemen!

tegelijkertijd begrijp ik dat het geval van prei geen prioriteit heeft, want wie eet er tegenwoordig prei!
het is niet erg glamoureuze prei in vergelijking met tomaten :D
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Ahmed » 27/06/18, 12:18

Guibnd, voor je prei, ga kijken .
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 27/06/18, 12:49

guibnd schreef:
grote en lange, zeer malse witte vaten die smelten in je mond zullen zijn rekening niet vinden! bij mijn huis, ik word verwacht bij de bocht met de prei en ze staan ​​al te giechelen... en ik kan het ze niet kwalijk nemen!



Ik bied je een spelletje aan met je vrienden: een blinde proeverij. Half "geblancheerde" prei / half ongeblancheerde prei (met het hooi blijven er nog een tiental witte centimeters over)...

EN nog formidabeler: commerciële geblancheerde prei versus niet-geblancheerde prei uit fenocultuur...

Blinddoek. Iedereen noteert. En we sluiten daarna af! Voordat de blinddoeken worden verwijderd, probeert iedereen te raden wie wat was... Wie wint, betaalt voor de tour!

[Ik stel voor om dit ook te doen met de "oude variëteiten" tomaten, die niet allemaal lekker zijn, versus sommige "moderne" variëteiten! Bij het opdienen vervalsen we alles met precisie: "dit zijn oude varianten"; zoals, in het verleden, de "het is biologisch!"... Welke gast voelt zich niet verplicht om te overbieden: "oh ja, heerlijk!" En zo zijn mythen geboren.][Natuurlijk zijn er ook heerlijke oude varianten - "draai" de uitdrukking niet om! Ik heb net een authentieke biefstuk gegeten - een "killer", bijna te zoet. Maar het "moderne nephart van rundvlees" - het plan was een weggeefactie - goed gegroeid, geplukt wanneer het rijp was, was helemaal niet slecht]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Adrien (voormalig nico239) » 27/06/18, 23:46

Did67 schreef:
guibnd schreef:
grote en lange, zeer malse witte vaten die smelten in je mond zullen zijn rekening niet vinden! bij mijn huis, ik word verwacht bij de bocht met de prei en ze staan ​​al te giechelen... en ik kan het ze niet kwalijk nemen!



Ik bied je een spelletje aan met je vrienden: een blinde proeverij. Half "geblancheerde" prei / half ongeblancheerde prei (met het hooi blijven er nog een tiental witte centimeters over)...

EN nog formidabeler: commerciële geblancheerde prei versus niet-geblancheerde prei uit fenocultuur...

Blinddoek. Iedereen noteert. En we sluiten daarna af! Voordat de blinddoeken worden verwijderd, probeert iedereen te raden wie wat was... Wie wint, betaalt voor de tour!

[Ik stel voor om dit ook te doen met de "oude variëteiten" tomaten, die niet allemaal lekker zijn, versus sommige "moderne" variëteiten! Bij het opdienen vervalsen we alles met precisie: "dit zijn oude varianten"; zoals, in het verleden, de "het is biologisch!"... Welke gast voelt zich niet verplicht om te overbieden: "oh ja, heerlijk!" En zo zijn mythen geboren.][Natuurlijk zijn er ook heerlijke oude varianten - "draai" de uitdrukking niet om! Ik heb net een authentieke biefstuk gegeten - een "killer", bijna te zoet. Maar het "moderne nephart van rundvlees" - het plan was een weggeefactie - goed gegroeid, geplukt wanneer het rijp was, was helemaal niet slecht]


Helemaal mee eens....

Om een ​​smaakalgemeenheid te valideren, zou het nodig zijn om voor elk IETS oud en IMMERS modern gecultiveerd te proeven.

Een enkele proeverij is verre van genoeg, maar zoals je zegt, er is maar één maaltijd en een goede oogst aan borden nodig om ALLE oude beter te maken dan de moderne en/of vice versa.

Als gedurende 5 jaar (minstens) de oude of de moderne (over de hele oogst) extra's zijn, dan kunnen het protocol en de variëteit min of meer gevalideerd worden.

Anders is het commerciële koffie.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par guibnd » 28/06/18, 10:13

ja het is waar, wit altijd wit ... het is overschat : Cheesy:
dat kunnen we ook, bij gebrek aan lijsters eten we merels... of als je niet hebt wat je lekker vindt, zoals wat je hebt
het is praktische acceptatietherapie :)
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par Did67 » 28/06/18, 11:39

Dat is niet helemaal waar ik het over heb. Geen merels in plaats van lijsters. Geen acceptatietherapie. Zorg ervoor dat het niet weer een "Er is mij altijd verteld..." is!

Ik vraag me af of de noodzaak om te "wassen" soms niet gewoon een "gewoonte" is, zoals ploegen! Kortom, om uw maaltijd te verdienen, moet u eerst pissig worden !!!

Dat wil ik graag zeker weten tijdens een proeverij blindelings, consumenten non prévenus zou een verschil zien, eindelijk opmerken.

Ik heb bij sommige producten twijfels. Mijn prei, hoewel groen na ongeveer tien cm, smelt als boter, en niet de schaduw van een spoor van vezeligheid, bitterheid, zuurgraad, kruidigheid!!!

Ik heb EEN groene asperges geproefd. Buitengewoon. Te gaar (met "commerciële blanken", die stevig bleven!).

Als het verschil in smaak merkbaar is, in het voordeel van "geblancheerde" prei, dan blancheren... Maar is het veilig???

De aankondigingen, door de kok: "Het is biologisch", "het is dit, het is dat" voordat we elkaar aanraken, toont de twijfel die in ons leeft! De kans is groot dat de gast het niet zou zien zonder deze aankondiging. Het is ook een manier om een ​​compliment af te persen... Want hij zal zich verplicht voelen om te zeggen: "Dat is geweldig!". Het is dit spel dat me zorgen baart. Niet de tuinbouwtechniek!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Mijn moestuin van de minste inspanning




par chafoin zijn » 28/06/18, 11:58

Did67 schreef:Ik heb bij sommige producten twijfels. Mijn prei, hoewel groen na ongeveer tien cm, smelt als boter, en niet de schaduw van een spoor van vezeligheid, bitterheid, zuurgraad, kruidigheid!!!
Wat mij betreft zie ik dat het groene gedeelte van de prei nog vezeliger is, bijvoorbeeld bij het koken (daarom heb ik dit gedeelte gesneden om het langer te laten garen voordat ik het wit toevoeg)... maar misschien gaat het alleen om het gedeelte boven de loop of het nu wit of groen is?

Voor asperges kan het nodig zijn om voor de vergelijking rekening te houden met verschillen in diameter rassen en bewaartijd voor consumptie. Anders vind ik eigenlijk dat de groene malser zijn dan de witte en dat ze erg lekker smaken. Bovendien lijkt het erop dat sommige grote chef-koks de voorkeur geven aan het koken van groenten...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten