Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 30/04/17, 13:59

Ja, dat is het.

In essentie omdat we hooi niet vaak neerzetten. En dus zullen we niet wachten.

Je zult verrast zijn: keukenafval is in essentie ... water! Dus toen je het de volgende dag bij goed weer bracht, werden de meeste peelings soort chips, uitgedroogd, onherkenbaar in het hooi ... Natuurlijk zijn er uitzonderingen: sinaasappelschil, enz. .. Maar ze drogen ook uit en trekken geen vliegen meer aan ...

Als het esthetische gen, kunnen we natuurlijk hooi bij de hand houden en bedekken met een lichte laag om te verbergen (wat we ook zouden moeten doen bij het composteren om een ​​goede C / N te bereiken).

Het grote verschil is dat we het leven van de bodem in stand houden met energie-inputs (zogenaamde “verse” biomassa = niet al afgebroken), waar we ook telen. En niet alleen op een hoop achter in de tuin waar we geen gewassen verbouwen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 30/04/17, 14:21

Ahmed schreef:@ Colinot: in strikte zin zou het niet precies het BRF zijn, maar persoonlijk ben ik van mening dat een combinatie van houtachtig en kruidachtig (de bladeren) de bijdrage tussen respectievelijk paddestoelen en wormen in evenwicht brengt. Dus ik mis deze kans niet die komt naast de takken die in de herfst zijn verpletterd en waarin een maximum aan voedingsstoffen wordt opgeslagen; Ik ben van mening dat in de lente de verspreiding van deze stoffen gewoon anders is ...



Ja, als eerste benadering is het vergelijkbaar. Zeker, de "groene stof" (jonge scheuten / bladeren) zal beter toegankelijk zijn en sneller vergaan.Dit late vermaling bevoordeelt bacteriën dus een beetje ten koste van schimmels denk ik.

Maar nogmaals, op aarde is er het "ideaal perfecte". Geweldig. En dan is er ons echte leven van alledag, met zijn compromissen! Wat ook goed werkt ...
1 x
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par lelie 31 » 19/05/17, 23:40

Ik loop rond om mijn hooibedekking en ik heb een hoop kruipende wateraardbei die door het hooi groeit en tot het einde van deze wiet komt:
a => door het uit te scheuren om het te verzwakken ??
b => door het hooi op te tillen om het weer te bedekken en het licht te onthouden ??
Op de vraag die ik mezelf stel
wat te planten als bomen of struiken om hout te hebben in de herfst om mijn BRF te maken?
1 => Ik dacht erover om treurwilgenstekken te maken naast de beek die aan mijn land grenst (om de oevers te behouden die de neiging hebben om in te storten met nutria !!)
2 => maak een haag met hazelnoten
bedankt dat je me wat ideeën hebt gegeven :)
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 20/05/17, 00:10

Potentilla, zoals de Latijnse wortel aangeeft, is een zeer robuuste plant vanwege zijn twee hoofdkenmerken: een wortelwortel diep ingeplant in de grond en in staat om veel energie op te slaan; het vermogen om stolonen uit te zenden om snel een maximaal oppervlak te koloniseren. Om te vechten, zijn de twee technieken die je noemde geldig en, als ze ijverig geïmplementeerd zijn, moeten deze planten hun progressieve verzwakking aangeven door kleinere bladeren tijdens de recidieven.

Wat het BRF betreft, is het beter om hardhout te verkiezen boven zachthout zoals wilgen of populieren; de hazelaar is een goed idee, maar het is beter om een ​​maximum aan essences te mengen. Eik, essen zijn geschikt, evenals verschillende haagafmetingen, behalve voor naaldbomen (behalve in kleine doses).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par eclectron » 20/05/17, 08:15

Ahmed schreef:Potentilla is een zeer robuuste plant vanwege zijn twee hoofdkenmerken: een wortelwortel diep geïmplanteerd in de grond en in staat om veel energie op te slaan; het vermogen om stolonen uit te zenden om snel een maximaal oppervlak te koloniseren. Om te vechten, zijn de twee technieken die je noemde geldig en, als ze ijverig geïmplementeerd zijn, moeten deze planten hun progressieve verzwakking aangeven door kleinere bladeren tijdens de recidieven.

In werkelijkheid niet beter gevonden dan het elleboogvet: vorkschop recht omhoog de wortel, hefboom om de kluit uit te nemen (maar niet uit de grond te krijgen!) En trek dan aan de wortel, met een beetje oefening en geluk we hebben alles zonder veel moeite, maar het is geen luie methode. : Roll:

Ahmed schreef:Wat het BRF betreft, is het beter om hardhout te verkiezen boven zachthout zoals wilgen of populieren; de hazelaar is een goed idee, maar het is beter om een ​​maximum aan essences te mengen. Eik, essen zijn geschikt, evenals verschillende haagafmetingen, behalve voor naaldbomen (behalve in kleine doses).

2 heeft voordelen voor het gebruik van zachthout zoals wilgen en populieren, ze groeien snel, zijn bestand tegen normale maten (kikkervisjes voor de wilg, die ze op lage hoogte bevat) en komen gemakkelijk over in een elektrische amateur-shredder.
Hardere essenties vormen soms een probleem voor de amateur-shredder (vrede voor hun ziel ...)
Het nadeel dat je daar ziet, is waarschijnlijk de korte levensduur van het BRF?
Die vind ik meer dan gecompenseerd door de snelle groei en het eenvoudige slijpen.
Een ander nadeel van wilg als het te klaar is voor gewassen, is dat het water uit de grond pompt.
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 20/05/17, 09:11

Eclectron, Je schrijft:
Het nadeel dat je daar ziet, is waarschijnlijk de korte levensduur van het BRF?

Nee, het naaldhout zou evolueren naar verergering van lagere kwaliteit, wat zou moeten leiden tot het beperken van de hoeveelheden binnen de chipsmix (maar niet uitsluiten!) ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Did67 » 20/05/17, 09:42

Potentilla, die de kenmerken van aardbei heeft (wat een botanische neef moet zijn, niet?) Is een van die onkruiden die zich in ons systeem ontwikkelen: ze zijn beter aangepast dan andere.

Ik ben tevreden, voor de rest, om ze eruit te trekken om de bevolking onder controle te houden. Maar ik vraag me ook af of ik niet één van de planten zal maken die ik zal gebruiken voor het testen van de cultuur die levend bedekt wordt, omdat hij niet hoog oprijst ... Maar: a) het is geen peulvrucht; b) Wat te controleren na installatie?

Wat de BRF betreft, denk ik opnieuw dat we de complexiteit van het onderwerp moeten zien. Een bijdrage van BRF, het is tegelijkertijd:
- bodembedekker
- voedsel voor paddestoelen (ligine)
- inputs van voedingsstoffen (bestanden in het levende deel van het hout)
- de levering van stoffen die op lange termijn moeten evolueren naar humusstoffen / bodemstabiliteit

Lignine van zacht hardhout is "minder vlezig" (minder gepolymeriseerd). De BRF bestrijkt daarom minder tijd (maar meer dan een seizoen!), Voedt bepaalde schimmels (die lijm produceren en verergeren), levert elementen en helpt bij het vormen van humusstoffen (misschien minder stabiel, duurzaam, kwaliteit).

In ruil daarvoor hebben deze hardhout een snelle groei, die vaak kan worden verlengd ...

Op het einde, meer BRF, vaker lagere kwaliteit, ik weet niet of het een slechte keuze is ???

Gezond verstand zou willen dat we onze eieren niet in dezelfde mand leggen ...

In hardhout is de hazelaar interessant: de takken zijn recht, weinig vertakt, passeren als een brief naar de paal in de molen. En het produceert fruit (zelfs als het zonder voorzorg vaak wordt gebeten - maar het draagt ​​bij tot de biodiversiteit en samenwonen met een eekhoorn is zo schattig ...). De as ook, en werkt goed in het kikkervisje ...
4 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par eclectron » 20/05/17, 10:23

Na crematie 2 elektrische slijpmachines :frons: (Ik maak ze een beetje los zodat alles gemakkelijk gaat en ze niet te veel kunnen ...)
hier ben ik bedreven in zacht hout zonder in het systematisme te vervallen.
Ik gebruik liever wilgenroos, gewone wilg, populier, vlier en linde.
en hazelnoot, es en esdoorn, die al moeilijker zijn.
plus de dode bladeren in de herfst en het maaien in de zomer, allemaal opgehaald bij de maaier.
het is een goede mix waarover ik niet ga klagen, maar ik ben totaal onwetend over de kwaliteit van mijn mulchen?

Ik ben erg teleurgesteld over het werk van de elektrische slijpmachines in vergelijking met een professionele verhuurbreker, waar alles snel en zonder problemen naar sterke delen gaat.

behalve als iemand een goede referentie elektrische slijper heeft om te adviseren, ben ik zeer geïnteresseerd! : Wink:
Ik ben op zoek naar ...
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par Ahmed » 20/05/17, 12:11

Jij hebt dit gamme plantenslijpmachines die behoorlijk robuust lijken en die werken met hamers en messen (behalve één, die daarom alleen de takken zijn); in dezelfde prijsklasse kunt u echter op dezelfde site een thermische-trommelmolen hebben. De elektrische zijn van Italiaanse makelij, de thermische, Chinees (dat valt goed, jij die graag ontketent ... : Wink: ).
Ik zal binnenkort een van deze modellen testen omdat ik mijn vorige crusher heb doorverkocht vanwege de onverenigbaarheid van de stemming :) ... Ik heb altijd gedacht dat de drum beter is dan de plaat, maar tot nu toe heb ik er nog nooit een gevonden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Mijn moestuin lui ten noorden van Toulouse




par eclectron » 20/05/17, 17:45

Ahmed schreef:Jij hebt dit gamme plantenslijpmachines die behoorlijk robuust lijken en die werken met hamers en messen (behalve één, die daarom alleen de takken zijn); in dezelfde prijsklasse kunt u echter op dezelfde site een thermische-trommelmolen hebben. De elektrische zijn van Italiaanse makelij, de thermische, Chinees (dat valt goed, jij die graag ontketent ... : Wink: ).
Ik zal binnenkort een van deze modellen testen omdat ik mijn vorige crusher heb doorverkocht vanwege de onverenigbaarheid van de stemming :) ... Ik heb altijd gedacht dat de drum beter is dan de plaat, maar tot nu toe heb ik er nog nooit een gevonden.

Super adres, dank je! :D
Dus ik aarzel met een goedkopere en krachtigere benzinemotor (grotere diameter van de in aanmerking komende ledemaat)
totdat ik met plastic slijpmachines alle plastic maar op een gegeven moment heb aangedaan, moet je serieus zijn.

Ik bevestig dat de drum, de crusher-professional die ik van tijd tot tijd huurt, goed werkt en dat het geweldig is, maar de engine is toch 22cv : Wink:,
Ik heb het niet over het kopen van ... de prijs van een nieuwe auto ...
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 317-gasten