Mijn begin in Saône et Loire

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Nikola
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 21/04/21, 07:10
Plaats: Ten noorden van Zuid-Bourgondië
x 3

Mijn begin in Saône et Loire




par Nikola » 07/05/21, 08:12

Goedemorgen.
Na aan het einde van de winter "gevallen" te zijn in "Le Potager du laesseux", waagde ik de sprong ...
Een weiland voor meer dan 20 jaar waar ik de maaier elke maand gewetensvol passeerde, behalve de laatste drie jaar, een beroep dat me altijd in de richting van lokale seizoensproducten heeft geduwd enz. (Ondanks de moeilijkheden die verband houden met de onwil van mijn werkgevers; kok) en gezondheidsproblemen die me dwingen lui te zijn!

Ik ben in Bourgondië, ten noorden van de Saône et Loire, op de grens met de Côte d'Or.
Dus ben ik begonnen met proeven voor dit jaar: lancering eind maart met persoonlijk en lokaal herstelmateriaal voor hooi.
Gezien mijn late start zou ik "tevreden" zijn met lokale biologische planten, grote zaden en een paar tests "om te zien"

Ik "werkte" als de verdoemden (beloofde dat ik het meer zou doen) en dus heb ik een lasagne (aardappel, uien, bonen), een bord (komkommers, courgette, spinazie) drie vierkanten (tomaten, radijsjes, wortels), een mini bord (salade, aardbeien) een heuvel (sjalotten, bonen, snijbiet, spruitjes, selderij tak), een hete laag (pompoen, crosnes, aardappel) en een groene wig (rucola, bieten) dus gebruik spiraal van aromaten.
Natuurlijk was er niet veel op deze datum ...

Overal ongeveer 60m2ˋmet platte compost (ik heb ook een paar jaar een kippenhok gehad en een hoop composteerder die me veel heeft geholpen om aan de slag te gaan)

Ik reflecteer en doe vooral niets op een andere plek naast de deur die ik zijn leven laat leiden en waarvoor ik hooi verzamel voor dit najaar.
Ik heb tijd besteed aan het lezen van je berichten, en er is genoeg om je te inspireren!
Het moeilijkste is om je werkreflexen te vergeten en tot rust te komen (voor mij is het meer een kruk of een stronk dan een ligstoel) terwijl je kijkt naar wat er gebeurt om na te denken over hoe je deze levende grond kunt begeleiden. Maar mijn lichaam weet hoe ik me moet bellen om te bestellen als ik te veel probeer te doen ...
Hoop van u te horen!
toebehoren
BE246A47-9560-4BAF-939E-6901BF6D0BF2.jpeg
1B136BC1-40A1-4408-94F2-0C843DAD4388.jpeg
1B136BC1-40A1-4408-94F2-0C843DAD4388.jpeg (301.05 Kio) Consulté 2368 fois
44027307-6FEF-4A7C-BD1C-8E05BEC07818.jpeg
731E358B-5D1B-44E1-A6A1-EBC04B925A5D.jpeg
F9970A92-AD67-43B9-B201-9A0423F3836D.jpeg
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Moindreffor » 07/05/21, 12:12

welkom
welkom hier
zeer perma-ontwerp : Mrgreen: maar mooi, ik vind het leuk, goed vervolg, je bent op het goede hooi : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par phil53 » 07/05/21, 12:41

Welkom, het eerste jaar kan qua productie tegenvallen. Dan verbetert het snel
0 x
Avatar de l'utilisateur
Nikola
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 21/04/21, 07:10
Plaats: Ten noorden van Zuid-Bourgondië
x 3

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Nikola » 07/05/21, 13:21

Moindreffor schreef:welkom
zeer perma-ontwerp : Mrgreen:

Precies ... maar een werk in verschillende fasen over meerdere weken met een idee in gedachten: hoe je alles kunt circuleren en bereiken. Bovendien heb ik uitgebreid volgens mijn verlangens-capaciteiten.
En toen vroeg Madame me DE voorwaarde: ik wil dat het mooi en bloemrijk is.
Des te beter, er worden overal bloemen gezaaid (blauw vlas, kosmos, Oost-Indische kers etc.)
Dit jaar doe ik maar een paar kleine dingen, "om te zien"
Het deel dat volgend jaar wordt uitgebreid zal veel "basic" zijn: weide + hooi + voren of heuvel.
Ik zal een ruimte proberen voor de asperges. Ik denk echter dat ik mijn grond moet bewerken voor deze implantatie.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Moindreffor » 07/05/21, 20:37

Nikola schrijft:
Moindreffor schreef:welkom
zeer perma-ontwerp : Mrgreen:

Precies ... maar een werk in verschillende fasen over meerdere weken met een idee in gedachten: hoe je alles kunt circuleren en bereiken. Bovendien heb ik uitgebreid volgens mijn verlangens-capaciteiten.
En toen vroeg Madame me DE voorwaarde: ik wil dat het mooi en bloemrijk is.
Des te beter, er worden overal bloemen gezaaid (blauw vlas, kosmos, Oost-Indische kers etc.)
Dit jaar doe ik maar een paar kleine dingen, "om te zien"
Het deel dat volgend jaar wordt uitgebreid zal veel "basic" zijn: weide + hooi + voren of heuvel.
Ik zal een ruimte proberen voor de asperges. Ik denk echter dat ik mijn grond moet bewerken voor deze implantatie.

de buttes die u kunt vergeten, tenzij u moet trainen : Mrgreen: en voor de asperges, vraag Didier waar hij is, zonder grondbewerking : Mrgreen:

je moet echt ontgiften van je werk, jij : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par phil53 » 08/05/21, 11:14

Voor de asperges doe ik wat zonder de grond te bewerken. Een enorme laag hooi en zeis.
Soms is de techniek van een bakje dat de asperges verlaat die van het licht af wijst en het rolt
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Doris » 08/05/21, 13:39

phil53 schreef:Voor de asperges doe ik wat zonder de grond te bewerken. Een enorme laag hooi en zeis.
Soms is de techniek van een bakje dat de asperges verlaat die van het licht af wijst en het rolt

Kleine vraag voor de toekomst: ik heb dit jaar jaren op de grond gewerkt, dus daar struikelde ik niet. Maar ik begreep goed, dat je struikelt met hooi en valse brf?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par phil53 » 08/05/21, 14:02

Doris schreef:
phil53 schreef:Voor de asperges doe ik wat zonder de grond te bewerken. Een enorme laag hooi en zeis.
Soms is de techniek van een bakje dat de asperges verlaat die van het licht af wijst en het rolt

Kleine vraag voor de toekomst: ik heb dit jaar jaren op de grond gewerkt, dus daar struikelde ik niet. Maar ik begreep goed, dat je struikelt met hooi en valse brf?

Ja, ik heb een kleine holte gemaakt in de rottende laag en vervolgens bedekt met een goede laag brf en hooi. Ongeveer 30 cm eenmaal bezonken door de winter.
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Moindreffor » 08/05/21, 15:14

Doris schreef:
phil53 schreef:Voor de asperges doe ik wat zonder de grond te bewerken. Een enorme laag hooi en zeis.
Soms is de techniek van een bakje dat de asperges verlaat die van het licht af wijst en het rolt

Kleine vraag voor de toekomst: ik heb dit jaar jaren op de grond gewerkt, dus daar struikelde ik niet. Maar ik begreep goed, dat je struikelt met hooi en valse brf?

nou, het verhaal van de heuvel is dat een asperge best lang is, en als je wilt dat hij wit blijft, moet je nog hoger klimmen, anders is de truc van de grond erboven, maar niet erg esthetisch : Mrgreen: vandaar een zeer goede dikte

je kunt een beetje verdienen met een minimum aan werk, je graaft een beetje om je klauwen te plaatsen, daarnaast denk ik dat ze met jou aan vochtigheid zullen winnen, soms kan eerlijk werk niet nutteloos zijn : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Mijn begin in Saône et Loire




par Doris » 08/05/21, 15:37

Moindreffor schreef:je kunt een beetje verdienen met een minimum aan werk, je graaft een beetje om je klauwen te plaatsen, daarnaast denk ik dat ze met jou aan vochtigheid zullen winnen, soms kan eerlijk werk niet nutteloos zijn : Mrgreen:

Ik heb ze inderdaad een beetje begraven, maar ik heb ook geen plak gemaakt zoals de rustica-video's, ik heb alleen plantgaten gemaakt, dus ik heb niet genoeg aarde om de heuvels te maken. Ik begin goed gespeend te worden van het werk en voldoende gedrogeerd van luiheid, om niet te veel in het zwoegen te wagen : Cheesy:
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 344-gasten