Landbouwmachines eigen stoom!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 03/12/14, 11:00

Ik ben dit onderwerp dat ik opende door een systeem voor energieterugwinning en -opslag te behandelen op bepaalde wegvoertuigen die over dit onderwerp zijn besproken, aan het updaten en herformuleren: https://www.econologie.com/forums/post279741.html#279741.

Zeker de massa's en snelheden zijn van een ander niveau, maar het basisprincipe (energie opslaan door vliegwiel) lijkt te werken: http://fr.wikipedia.org/wiki/Syst%C3%A8 ... C3%A9tique

Ik herinner u eraan dat het oorspronkelijke idee is om een ​​"minitractor voor de landbouw met spierkracht (kalveren-fietsen) te bouwen om alle levende krachten Wat zijn de vrijwilligers (min of meer atletisch) bezig met een gemeenschappelijke tuin!... (kleine herinnering: https://www.econologie.com/forums/post272754.html#272754 )
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 03/12/14, 12:36

Zoals uitgelegd Heeft, het vliegwiel wijkt op geen enkele manier af van de wetten van de fysica en is op geen enkele manier een "surunitair" apparaat!
Het zal de kracht van een apparaat dat wordt geconfronteerd met permanente wrijving niet met een jota vergroten...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/14, 13:20

Ik zal proberen het probleem en zijn beperkingen / limieten te herhalen:

a) het is een kwestie van x mensen laten trappen, voor een variabele tijd, om vervolgens een stuk tuin te "schoffelen" of "ploegen"...

- weet dat een gemiddeld persoon ongeveer 100 W ontwikkelt, een inspanning die ze afhankelijk van hun training kunnen volhouden van enkele minuten tot een half uur / een uur...

[ter informatie, de renners van de Tour de France, in de Alpes d'Huez, pieken rond de 400 W]

Als referentiepunt is een basis "motorcultivator" 2 tot 3 kW (d.w.z. 2 tot 000 W; dus 3 tot 000 personen.

2) In tegenstelling tot de TER / metro die constant remmen / versnellen, dus energie "terugwinnen" / energie verbruiken, vereist het schoffelen / wieden / ploegen een vrij constante inspanning (die nu eenmaal afhangt van de hardheid van de grond, diepte, obstakels - voor een bepaald apparaat).

Aangezien de ploeg nooit zal "duwen", maar altijd "getrokken" zal worden, "beperkt" dit het belang van een energieopslagsysteem... Je kunt net zo goed de inspanning van degenen die trappen aanpassen aan de vraag van het apparaat.. .

3) Een "smoothing" (met name om een ​​obstakel te passeren) kan echter nuttig zijn.

Maar dan moet je de "winst" aan de ene kant en de (blijvende) verliezen aan de andere kant afwegen...

Ik weet niet zeker of de balans gunstig is.

4) Er blijft de situatie bestaan ​​dat mensen klaar zijn om te trappen naar "opslag", zonder grondbewerking. En moge deze energie later gebruikt worden...

Ik geef toe dat ik niet weet hoe ik de energie moet kwantificeren die nodig is om zoveel m² te ploegen. Om het verbruik van tractoren te zien, is het belangrijk.

We kunnen ordes van grootte vinden zoals 1 l brandstof voor 1 ha en per cm diepte.

Dat is 10 kWh/ha/cm. Voor 20 cm diepte, 200 kWh/ha. Of 2 kWh per are (100 m²).

Neem dit nummer.

Het komt overeen met 20 mensen die 1 uur trappen (op volle snelheid).

5) Rest nog de kwestie van opslag.

In eenvoudige systemen zijn er:

- een massa optillen (betonblok); door een katrol te gebruiken, wint de afdaling energie terug; verliezen zijn wrijving...

Het is vrij eenvoudig om te berekenen welke massa moet worden opgetild, tot welke hoogte...

Voordeel: kan zelf bouwen;

Nadeel: pas op voor de vele gevaren: kabels die breken of ontsporen, ruimte onder de massa, enz... Zal behoorlijk omslachtig zijn

- elektrische stalling: de fietsen zijn fietsen van het type "gewichtsruimte", met een elektrische dynamo; batterijen zijn opgeladen; bij het ploegen worden elektromotoren gebruikt...

Ook hier zijn de capaciteiten van de batterijen bekend. Het is makkelijk uit te rekenen...

Maar de batterijen beginnen leeg te raken!

Voordeel: te combineren met zonnepanelen! Op het moment van ploegen (elektriciteitsverbruik) kunnen we 3 bronnen combineren: de vrijwilligers die trappen en die levend voeden + zonne-energie + voorraadafbouw...

Nadeel: niet zo eenvoudige regeling, als je wilt dat de batterijen lang meegaan...

- het traagheidswiel, behalve een gigantisch systeem, lijkt mij niet gerelateerd aan de benodigde hoeveelheden energie en de opslagperiode (het is een effectief systeem bij schokken op zeer korte termijn)

Ik laat deze paar gedachten op dit punt... Anderen zullen voltooien...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 03/12/14, 14:16

Grelinette schreef:[...] het initiële idee is om een ​​"spieraangedreven landbouwminitractor (kalveren-fietsen) [...] basisprincipe (energie opslaan door vliegwiel)

Daar zou het moeten worden berekend (zoals blijkt uit de vorige post van Did67, en als het mogelijk en realistisch is), omdat het ook afhangt van het type ondergrond, en in deze context zal een vliegwiel - om effectief te zijn en door te komen / vooruit te komen op elk type ondergrond, moeten voldoen aan diametraal tegenovergestelde eisen - die zal niet hetzelfde zijn om uit de sporen van zware, plakkerige grond VS droge, harde grond te komen! En zou daarom een ​​massa en een relatieve traagheid moeten hebben die dienovereenkomstig zou verschillen, met een ad hoc versnelling van geval tot geval (en IMHO)! Dus niet zo makkelijk...

Bovendien zou het veel spierkracht kosten voor niet veel als het moet ploegen, omdat niemand het zou hoeven te doen volgens het beoogde type cultuur (permacultuur => "integreren in plaats van scheiden"). Het zou zelfs contraproductief zijn, want door de aardlagen, die allemaal specifieke functies in de biodiversiteit hebben, te desorganiseren, desorganiseren we de biotoop, die er dan lang over zou doen om zich correct te herstellen in een omgekeerd terrein...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/14, 16:32

Vanuit praktisch oogpunt, als de twee systemen die ik noemde [het optillen van een massa of het opslaan van elektriciteit in batterijen] met elkaar "sleutelen" (met toch een veelheid aan voorzorgsmaatregelen en berekeningen om iets betrouwbaars, draaglijks en efficiënts te hebben) , een "Formule 1" type SREC is hier uitgesloten:

- het zijn "bijna perfecte" stuurwielen, die met astronomische snelheden ronddraaien [aangedreven door een vliegwiel dat kan draaien bij 40 tpm tijdens remfasen], om wat energie op te slaan in een draagbare massa, met heel weinig wrijving; binnen het bereik van een Formule 1-team, maar zelfs niet binnen het bereik van een geniale klusjesman!

- met mensen die trappen, alleen een systeem dat de continue versnelling van het stuur beheert [want dat is wat de energie verbruikt die door de pedalers wordt geproduceerd!] zonder grote wrijving is hoofdpijn; je moet je een systeem voorstellen dat het stuur tijdens een trapfase van zeg 10 minuten wrijvingsloos versnelt van 0 tot enkele tienduizenden omwentelingen per minuut... Wie dat vindt bij 10 ballen wint de Nobelprijs!

Daarom denk ik dat het idee van een vliegwiel doodgeboren is in onze situatie.
Dernière édition par Did67 de 03 / 12 / 14, 17: 05, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/14, 16:55

Om te voltooien:

- het 40 tpm race-apparaat waar ik naar verwees, zou het equivalent van iets meer dan 000 extra pk's gedurende 150-6 seconden kunnen ontketenen

Zie "SREC in uithoudingsvermogen" in: http://fr.wikipedia.org/wiki/Système_de ... _cinétique

- Ik zal je de berekeningen besparen, maar als ik me niet vergis, zou dat een opslag zijn van 0,2 kWh;

- wat het equivalent zou zijn van de energie in ongeveer 0,02 l diesel (met een opbrengst van 1) [d.w.z. 2 cl, of een glas cognac]

- om mijn helmstok te hervatten, zou het het werk doen dat vrijkomt na 6 minuten werking van mijn 2 kW helmstok...

Voor hoeveel miljoenen??? Ach, dat wordt niet gezegd!

[of ik denk dat ik heb aangetoond dat autoracen de grillen van mensen zijn die niet tellen!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/14, 17:03

Kom op, laten we naar het einde gaan!

Welke massa beton zou 10 m moeten worden opgetild zodat bij zijn val dezelfde hoeveelheid energie vrijkomt als dit superdingetje dat (waarschijnlijk) enkele miljoenen waard is????

Nog steeds onderhevig aan een rekenfout [ik heb dit op een post-it gekrabbeld en er is een beetje een mix van eenheden, zoals gewoonlijk!]: het antwoord is 7,2 ton...

Kom op, het is een pollepel, een blok beton van 3 m3.

Ofwel, voor de béotiens is het een kubus van beton van iets minder dan 1,5 m haltes... Binnen het bereik van elke klusjesman, zelfs de gemiddelde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 03/12/14, 17:09

Er zijn ook traagheidsopslagapparaten voor het maken van noodstroomvoorzieningen.

Hun specialiteit is om een ​​zeer hoog vermogen (enkele honderden kW) te kunnen leveren, maar voor een zeer korte periode (enkele tientallen seconden), allemaal met een zeer goede opslagefficiëntie en minder onderhoud.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/12/14, 18:10

Daarom zeg ik dat zo'n apparaat waarschijnlijk niet zal zijn hier geschikt : we zijn zeker een hele lange inspanning ! Het heeft geen zin om de cultivator of de ploeg een paar seconden te laten springen en dan niets, met het risico alles kapot te maken / te verwoesten... Integendeel, je moet de beweging beheersen...

Ik zeg niet dat het niet bestaat of in het algemeen niet logisch is.

Toen, aan het begin van de vorige eeuw, de oude dieselmotoren met extreem lage snelheden draaiden en eencilinder waren, hadden ze een traagheidswiel aan de zijkant (om de compressiefase te "voeden", in afwachting van de explosie/ontspanning die het vliegwiel nieuw leven ingeblazen; "erg langzaam", het was nog een paar honderd toeren).

Chinese exemplaren van de legendarische Lister zijn nog steeds overal in Afrika te vinden:

http://ecodieselcanada.com/indexed/9.jpg

Op dezelfde manier hadden veel machines met "heen en weer gaande" beweging (persen bijvoorbeeld), een traagheidsvliegwiel om de vereiste kracht op de motoras te verzachten...

Bijvoorbeeld deze: http://www.tracteurtradex.fr/1w315h225_ ... 3833-1.jpg

Dus mijn doel is niet om hier te zeggen "het bestaat niet", of "het werkt niet": het werkt voor energieopslag gedurende een zeer korte tijd, meestal in de "afvlakkings"-modus...

In deze thread hebben we het over een groot, lang opslagprobleem dat moet worden "beheerst" ... Zoals ik hierboven probeerde te "kaderen".
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 03/12/14, 21:24

Voor het vliegwiel. Als je dit soort dwaze trucs al hebt geprobeerd: : Mrgreen:

Beeld

De ultra-vereenvoudigde modellen (alleen een riem die langs de rand van een vage schijf wrijft om de kracht te absorberen) zijn buitengewoon onaangenaam om te trappen, je voelt de bovenste en onderste dode hoeken, het schokt en snijdt elke wens om door te gaan af.

Modellen waarvan de schijf eruitziet als een klein vliegwiel, zijn veel, veel prettiger om op te trappen en stellen je in staat om een ​​veel langere inspanning vol te houden. Ik weet niet zeker of het juiste compromis is om als een gek aan het stuur te draaien (in duizend tpm) met alle bijbehorende technologie....
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot], Majestic-12 [Bot] en 263 gasten