Landbouwmachines eigen stoom!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 03/05/14, 14:48

...en ik voeg een laag toe, dankzij Léonard!

Een traagheidswiel zoals onze eerbiedwaardige Leonardo da Vinci zich had voorgesteld, en geplaatst op een gereedschap (uiteraard met pedalen) zoals dat gepresenteerd door Did67, zou niet zo'n verbetering brengen voor de output en de prestaties?
Beeld
Video: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... ywheel.ogg

De kinetische traagheid die wordt opgebouwd door het draaiende wiel maakt het mogelijk om extra energie te leveren tijdens de terugkerende schokken in de landbouw, en de roterende beweging wordt direct en natuurlijk geproduceerd door te trappen! CQFD : Mrgreen:


PS: Wie kan mij helpen met het maken van bestekken en plannen?...
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/05/14, 15:38

het woord opbrengst is geslagen: het heeft verschillende betekenissen waardoor bepaalde zinnen onbegrijpelijk worden als je niet kunt raden aan welke opbrengst de auteur denkt

"energie-efficiëntie": verhouding tussen de nuttige energie aan de uitgang en de verbruikte energie aan de ingang

"landbouwopbrengst": aantal kwintalen per geproduceerde hectare: dit heeft niets te maken met energieopbrengst omdat we alleen tellen wat het oplevert, niet wat het uitgeeft

Als we de "energieopbrengst" van een gewas zouden berekenen door de energie te meten die we verbruiken, inclusief de opgenomen energie van meststoffen en behandelingsproducten, zouden we ontdekken dat de "energieopbrengst" van een landbouwgewas met een hoge opbrengst helemaal slecht is

omgekeerd, als we het laten groeien zonder iets te doen, hebben we een slechte "landbouwopbrengst" maar een enorme "energieopbrengst"

"new bullshit efficiency": we zien in wikipedia een nieuwe definitie van efficiëntie die "efficiëntie" hernoemt tot "energie-efficiëntie" die iedereen kent

met dit nieuwe vocabulaire zal een stoommachine met een theoretisch carnot-rendement van 0,2 en een reëel rendement van 0,1 een "nieuw bullshit-rendement" hebben van 0,5 of 50%

deze manier om het vocabulaire aan te passen dat iedereen kent, is betreurenswaardig: degenen die de school verlaten, hebben een vocabulaire dat onverenigbaar is met de vorige generatie

maar ik zal een ander onderwerp openen voor dit debat, en niet om dit te vervuilen
https://www.econologie.com/forums/post272883.html#272883
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/05/14, 16:10

om terug te keren naar de cultuur: we kunnen de opbrengst berekenen van een tractor die een ploeg trekt

nuttig vermogen = kracht x snelheid van de ploeg
verbruikt vermogen = brandstofstroom x brandstofcoëfficiënt
en we kunnen de "energie-efficiëntie" berekenen

maar het is niet de totale opbrengst van de operatie aangezien het doel van de operatie geen energie is: het is om te ploegen!

het is dus eerder nodig om de verbruikte energie per m2 te meten

het is eenvoudig om het vermogen van een ploegende tractor te meten

wat is de kracht van een tuinman die graaft? hij is veel zwakker omdat de tuinman slimmer is dan de ploeg: als je de schop plant en hij zakt niet in, forceer je hem niet zoals een ezel, je beweegt hem een ​​beetje zodat hij gemakkelijker inzakt ... dan keren we terug zonder wrijving ... in tegenstelling tot de ploeg waar hij veel wrijft

het is deze intelligentie van de tuinman die me doet denken dat we meer werk zullen verzetten met 10 tuinmannen die graven dan met 9 tuinmannen die trappen op een lier om een ​​ploeg te trekken die wordt aangedreven door de 10e

en laten we het niet hebben over de kombuiskant van de oplossing 9 trappen en één rijden! het is toch prettiger om ieder met zijn eigen tool te werken, waardoor je elkaars technieken kunt zien: het verschil in efficiëntie zien tussen degene die net begint, erg moe wordt, en degene die weet hoe het moet het goed en die op wonderbaarlijke wijze maandenlang erg moe wordt

en als je moet schoffelen om te wieden, is het voordeel van intelligentie nog groter! de tuinman ziet het gras dat moet worden verwijderd en wordt niet moe overal te krabben waar niets te doen is zoals een stuk gereedschap dat achter een tractor wordt gesleept

en het gereedschap achter de tractor harkt de nuttige planten die uit de rij komen binnen: de intelligente tuinier is beter

natuurlijk is de getrokken ploeg handig als er een paard is dat alleen het vermogen kan leveren dat overeenkomt met veel trappende tuiniers

maar als we de kosten van het voeren en huisvesten van het paard vergelijken met het brandstofverbruik van de tractor, dan is de tractor zuiniger!

nog een vergelijking: als we een ploeg zouden willen trekken met een tuinmanskoppeling, die dom trekt als ossen, zouden we er beter aan doen als er minder tuinman trapt om een ​​lier te bedienen... en nog beter met ieder zijn eigen spade
Dernière édition par chatelot16 de 03 / 05 / 14, 16: 11, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 03/05/14, 16:11

chatelot16 schreef:
Als we de "energieopbrengst" van een gewas zouden berekenen door de energie te meten die we verbruiken, inclusief de opgenomen energie van meststoffen en behandelingsproducten, zouden we ontdekken dat de "energieopbrengst" van een landbouwgewas met een hoge opbrengst helemaal slecht is



Hé, ik ga het gewoon noemen aan het einde van mijn lange toespraak die ik heb geschreven terwijl je aan het posten was.

Ja, de energieopbrengst van onze landbouw is erg laag. Wat we eten komt zowel van fossiele brandstoffen als van zonne-energie.

En het is bovendien de eerste dreiging die het "intensieve" model zal doen wankelen, meer dan de wetten, de ecologen, de bewegingen dit...

Laat de energieprijs op termijn verdubbelen en we hebben het weer over ploegen, stikstofkunstmest, 130 kwintalen per hectare, enz...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 03/05/14, 21:14

matige Remundo

Discussies over de teelt van land met en zonder grondbewerking zijn hierheen overgebracht


landbouw/tuin-en-landbouw-direct-zaaien-versus-ploegen-t13234.html
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 04/05/14, 09:26

Hallo en fijne zondag allemaal,

Vanmiddag hebben we een operatie Vormgeven aan een nieuwe gemeenschappelijke tuin.
Dit project is interessant, het is de SNCF die voorstelt om een ​​gemeenschappelijke tuin aan te leggen in het station van Aix en Provence (en de kosten financiert). Het idee is om op een stuk grond in het station een groen hoekje te creëren en reizigers die op hun trein wachten te laten ontspannen terwijl ze een veelheid aan planten en nieuwe teeltmethoden ontdekken... bezoek de "nevenactiviteiten" op het station.

(U zult begrepen hebben dat achter dit project een "strategie" schuilgaat om de bevolking naar de stations te brengen voor iets anders dan de trein te nemen... Net als de luchthavens die al met het proces zijn begonnen, wil de sncf stations echt maken centra van leven en amusement... en consumptie, met winkels, bistro's, tuinen, enz...
Zoals met veel commerciële activiteiten tegenwoordig, vertegenwoordigen hulpproducten een aanzienlijk % winst, zelfs winstgevender dan de hoofdactiviteit!)


Terugkomend op de laatste opmerkingen en het oorspronkelijke onderwerp en de wetenschappelijke benaderingen, ben ik het niet noodzakelijkerwijs eens met alles wat is geschreven:
chatelot16 schreef:...we zullen meer werk verzetten met 10 tuinmannen die graven dan met 9 tuinmannen die op een lier trappen om een ​​ploeg te trekken die wordt aangedreven door de 10e

Maar 10 tuinders met een spade kunnen alleen maar graven! Het voordeel van een multifunctioneel gereedschap is precies dat het zich kan aanpassen aan andere taken: in plaats van 10 schoppen, 10 wieders, 10 schoffels, 10 haken, 10 specifieke gereedschappen... wordt één enkel gereedschap gedeeld en productiever gemaakt, en de "algemene efficiëntie" wordt concurrerend.

chatelot16 schreef:...maar als we de kosten van het voeren en huisvesten van het paard vergelijken met het stookolieverbruik van de tractor, dan is de tractor zuiniger!

Voor kleinschalig gebruik ligt de puur economische benadering niet zo voor de hand omdat er veel parameters zijn die moeilijk vergelijkbaar zijn (trekker/paard): stookolie/hooi, onderhoud/verzorging, revisie/verzorging, CO2/uitwerpselen, geluid motor/ hoef, ... en zonder een nog abstractere parameter te vergeten: als je met een paard werkt, praat je ermee, het reageert, het reageert op zijn eigen manier, het leert, het anticipeert. Met een tractor is de koppeling minder "levend"!

Ik ben er een beetje naast, maar het is om te benadrukken dat een puur gekwantificeerde en tot het uiterste gedreven redenering subtielere argumenten negeert. Zonder het onderwerp te willen trollen, is het net als de economische indicator van het BBP die de productie en de groei van een land zal kwantificeren en kwantificeren, maar belangrijke aspecten (menselijk, sociaal, ...) van de activiteit van het land zal negeren.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 04/05/14, 10:17

voor degenen die van de tuin een hobby maken, een moment van het sociale leven, waarom geen dieren of zelf trappen...

Maar als het serieus wordt, praten we over de brandstof en de mechanische kracht die daaruit voortvloeit. Maar je zult nu al zien, Grelinette en je vrienden, dat trappen naar wiet je snel moe zal maken, tenzij je genoegen neemt met 15 minuten aan het oppervlak krabben... je dijen krijgt blauwe plekken en bereikt snel de cardiovasculaire grenzen van je longen :P

Ik geloof dat de stedelijke massa geen goed gevulde kommen meer zou hebben als de boeren hun tractoren onder de schuur wilden laten staan ​​en opnieuw de Ardennen- of Percheron-paarden en andere Francomtois wilden werven...

Wetende dat ongeveer 3/4 van de brandstof in de stad wordt verbrand in nutteloze files, neem ik eerlijk gezegd niet echt de schuld aan de boeren die hun akkers bewerken met veel diesel voor nuttige doeleinden, vooral omdat sommigen al biodiesel proberen.

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 15:26

Remundo schreef:voor degenen die van de tuin een hobby maken, een moment van het sociale leven, waarom geen dieren of zelf trappen...

Maar als het serieus wordt, praten we over de brandstof en de mechanische kracht die daaruit voortvloeit.



1) Bedankt dat u het gedeelte over "tuinieren in een ligstoel met een goed boek in de rechterhand en een glas bier in de linkerhand" hebt losgekoppeld!

2) Ik denk dat het gepast is om het debat over de landbouw terzijde te schuiven. We zouden boeken nodig hebben, en we zouden het er niet mee eens zijn!

Laten we in ieder geval, zoals ik hierboven al zei, geen overhaaste conclusies trekken uit tuinieren voor landbouw en vice versa.

De "dimensie is helemaal niet hetzelfde:

Aan de ene kant voedt ongeveer 2% van de mensen de andere 98; export van overschotten compenseerde ruimschoots de import van wat we niet produceren...

De "dimensie" is de honderd ha; de hoeveelheden energie worden uitgedrukt in honderdduizenden kWh!

[een man die een jaar lang trapt zonder te stoppen, in een goed tempo, het is een orde van grootte van ... 2 kWh]

Mijn vierkant behandeld in BRF is 40 kruiwagens, op ongeveer 40 m². Bij deze dosis zou een "boerderij van 100 ha"... een miljoen kruiwagens zijn.

Die twee kun je dus niet in dezelfde tas stoppen.

3) Ook bij tuinaangelegenheden is het aan te raden om altijd het doel te specificeren.

Weinigen voeden zich met hun tuin. Hoogstens brengt het een min of meer belangrijk deel van ons voedsel mee!

Voor velen is het bezig blijven.

Voor sommigen heeft het "de grootste" - ik heb het over tomaten of pompoen.

Afhankelijk daarvan zullen de strategie, de prioriteiten, de "nadruk op..." natuurlijk helemaal niet hetzelfde zijn!

In mijn geval is het:

a) uitvoer van hoge kwaliteit; Ik streef naar "meer dan biologisch" (daarom het gebruik van producten (pesticiden, meststoffen) beperken, zelfs als ze het label "biologisch" hebben; als het om een ​​behandelde salade gaat, geef ik er de voorkeur aan om niet moe te worden en het te kopen!

b) Ik streef naar een "aanzienlijk" deel van onze consumptie: autonomie op bepaalde producten (bollen, aromaten); "het hele seizoen" voor anderen (frambozen, aardbeien, salades, radijzen, tomaten...)

Ik bereid me voor op mijn pensioen, met inkomensdaling. Het doel is om onze groente-aankopen aanzienlijk op de begroting te verminderen. Zonder zoveel (of meer!) uit te geven aan inputs (zaden, planten, producten, meststoffen...). Het doel zou "nul inputs" zijn - als we met doel bedoelen "naar te streven".

c) intellectueel onderzoek; voorlopig persoonlijk; het gaat om observeren, lezen, reflecteren, proberen en... delen (vandaar de andere draad).

Dus ik doe dingen die niet altijd redelijk zijn, "om te zien"!

d) zonder dat het een hele klus is (vandaar de "transat" - het boek, zoveel boeken die ik niet de tijd nam om te lezen en het glas bier - in de Elzas, het is synoniem met vriendschap].

Zonder dat, en een paar andere dingen die ik waarschijnlijk ben vergeten, zou het niet begrijpelijk zijn, bij uitstek vatbaar voor kritiek...

Als gevolg hiervan zal de dialoog beperkt zijn met degene wiens doel het is om de grootste te hebben... maar ook met degene die een "vierkante moestuin bij Botanic" heeft gezien... Zonder dat ze ongelijk hebben!

Laten we dialogen van doven vermijden - simpelweg omdat we het niet over hetzelfde hebben, of omdat we niet hetzelfde doel nastreven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 15:52

Grelinette schreef:...en ik voeg een laag toe, dankzij Léonard!

Een traagheidswiel zoals onze eerbiedwaardige Leonardo da Vinci zich had voorgesteld, en geplaatst op een gereedschap (uiteraard met pedalen) zoals dat gepresenteerd door Did67, zou niet zo'n verbetering brengen voor de output en de prestaties?

De kinetische traagheid die wordt opgebouwd door het draaiende wiel maakt het mogelijk om extra energie te leveren tijdens de terugkerende schokken in de landbouw, en de roterende beweging wordt direct en natuurlijk geproduceerd door te trappen! CQFD :mrgreen:



Het is moeilijk om aan een natuurkundeles te ontsnappen... Ik zal proberen het eenvoudiger te maken: met zo'n wiel, groter natuurlijk, kun je:

a) "gooien" met "enige moeite", bijvoorbeeld door "trappen" of "aanzwengelen"
b) met een koppeling, om een ​​"werktuig" een kleine afstand vooruit te bewegen

Net zoveel als "pedalers" of "cranks" zouden hebben gedaan zonder het wiel!

Ik wil u niet ontmoedigen, simpelweg, uw grondbewerkingsgereedschap heeft een bijna constante tractie nodig, een beetje meer als de schoffel een obstakel tegenkomt, een beetje minder als dat deel losser is, meer zanderig...

Met het wiel kun je deze kleine "naadjes gladstrijken"...

Kortom, wanneer de plot is "bewerkt", zal de geleverde inspanning - of de gevoelde vermoeidheid - hetzelfde zijn, met of zonder wiel; het enige verschil was het vermijden van "hik" waarvoor een "nierboost" nodig zou zijn geweest, waarvan het traagheidswiel de pedaler zal ontlasten ... Het zal geen energie hebben gecreëerd. Ze zal een beetje geconsumeerd hebben door wrijving...

Succes. Als het om natuurkundelessen gaat, gaat er niets boven labs. Zonder stil te staan ​​bij natuurkundige principes, is dat alles wat ik kan zeggen in de hoop begrijpelijk te zijn!

PS: door goed te kijken, moeten we "traagheidswielen" vinden; in het verleden waren bijvoorbeeld enkele balenpersen die kleine rechthoekige balen maakten ermee uitgerust [er was een wisselende beweging: compressie = behoefte aan energie; dan terugkeer van de zuiger = geen behoefte aan veel energie; de inspanning die van de tractor nodig was, werd daarom afgevlakt] Ga rond de "landbouwschrootwerven" / machinebegraafplaatsen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/05/14, 15:57

Did67 schreef:
onze eerbiedwaardige Leonardo da Vinci

.


Gewoon dat er geen misverstand bestaat, eerbiedwaardige Leonardo of niet: het traagheidswiel bestaat en het heeft een functie om kinetische energie op te slaan (niet om het te creëren), nuttig in bepaalde omstandigheden: de verzamelaars - persen waar ik het zojuist over had, de eencilindermotoren waar dus miljoenen exemplaren van draaien! En ongetwijfeld in vele anderen!

In het gebruik dat u overweegt, zie ik een reëel maar zeer beperkt belang: om "naden" te vermijden...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 414 gasten