luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 12/11/16, 15:09

jpg43 schreef:Hallo, over zuiveringszout, de langdurige natriuminname is schadelijk voor de bodem: het veroorzaakt verzilting van de bodem, in biologische en functionele landbouw gebruiken we bij voorkeur kaliumbicarbonaat waarvan de aanwezigheid in de bodem niet deze niet schaden.



Ik ben terug...

Inderdaad, jpg43 heeft absoluut gelijk.

Ik heb het al verschillende keren geschreven. Dit is een punt dat ik opneem in mijn info, mijn powerpoints (misschien een van mijn video's, ik weet het niet meer?) ...

Er is momenteel een rage rond "natriumbicarbonaat"; de schappen van de supermarkt staan ​​er vol ... Het is het wonderproduct van dit moment. En dus de melkkoe: als we zien hoeveel dit banale product, nauwelijks duurder dan zout, wordt verkocht, in zijn mooie verpakking, met de vermelding "ecologisch" duidelijk ... Dus het wordt meegesleept, nou ja buiten de rede.

In de tuin is het daarom niet de beste, verre van. Natrium vernietigt bodems [het zijn niet alleen zware metalen in het leven!]. De grond wordt "kloppend" (wat in fenocultuur niet zo ernstig zou zijn ...). Bij hogere doses wordt het giftig voor planten. En het verhoogt de pH ... Bodems hebben altijd genoeg. Tenminste. Soms teveel.

En je moet zuiveringszout gebruiken kalium. Veel moeilijker te vinden ... Hoewel het met internet (dat niet alleen negatief en "viraal" is), niet zo ingewikkeld is ... Daar hebben we een positieve bijwerking: inname van kalium, welke groenten zo hard nodig hebben!

Bewerken: voor degenen die het hebben gebruikt, tijdens de behandeling:

a) geen probleem; de hoeveelheden zijn klein, heel klein; het is slechts een zeer herhaald gebruik, zeer beledigend, wat uiteindelijk vervelend zou worden; zelfs niet giftig ...

b) natrium is zeer oplosbaar en hoewel het een positief ion is (Na +), wordt het weinig vastgehouden door de bodem; een goed winterseizoen, met de regen, 'zou' de oppervlaktegrond 'wassen' ...

Dus niets dramatisch (in tegenstelling tot andere elementen die overblijven - koper bijvoorbeeld).

Maar evenveel "goed te doen" in plaats van "slecht te doen, ook al is het helemaal niet ernstig!"
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Ahmed » 12/11/16, 15:16

Zuiveringszout kan worden vervangen door kaliumbicarbonaat met dezelfde fungicide eigenschappen, zonder het nadeel van de vorige, omdat kalium een ​​meststof is ...

Bewerken: ik had het hierboven geciteerde bericht niet gezien en werd verdubbeld door Heeft!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 12/11/16, 17:01

Ahmed schreef:... en werd ingehaald door Heeft!


Ja ik ben terug !!!

En zoals we het eens zijn ...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 12/11/16, 18:09

Ik heb iets gemist, waarom gaat het over kaliumbicarbonaat?
Neemt dit deel aan de strijd tegen de blaarvorming van zonde?
0 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par jpg43 » 12/11/16, 18:35

Op een hierboven geciteerde link spreken we van fungicide bakpoeder als een preventieve of curatieve behandeling voor blaarvorming van zonde in plaats van koper.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Ahmed » 12/11/16, 19:06

Ja ik ben terug !!!

Blij je weer te zien en zo verontrust dat ik een fout heb gemaakt! : Lol:

Om het bericht van te voltooien Jpg43er moet aan worden toegevoegd dat kaliumbicarbonaat geïndiceerd is bij de preventieve behandeling van valse meeldauw (tomaten, aardappelen ...) en echte meeldauw (wit), maar voor zover ik weet wordt van geen enkele actie melding gemaakt in het geval van botrytis (grijze rot).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 13/11/16, 19:51

Ik heb het in het verleden gebruikt als een preventief middel tegen Phytophthora op tomaten. Effecten : ???????

Ik gebruik het regelmatig op echte meeldauw, en daar ben ik veel positiever, met een uitdrogend effect van de eerste "duwtjes", wat de levensduur van komkommerachtigen een beetje verlengt ... Een beetje, in ons land, waar ze worden vrij snel geschoten in de herfst ...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 20/11/16, 10:57

Op het land waar ik me vestigde, oude moestuinen, helaas nog geen spoorworm. Geen enkele is nu echter nat. Om te zoeken, draai ik de aarde op verschillende plaatsen om, verwijder rottend gras van anderen, niets, alleen een veldmuis die ik verstoorde in rottend braambessen.
Mijn rij spinazie stagneert in het 2-bladige stadium, mijn buren in de klassieke cultuur hebben mooie maar zetten ze eerder.
Mijn nog kleine kool wordt aangevallen door slakken. Ik til het hooi is minstens één per voet verdreven. Ze hadden eieren onder het hooi gelegd.
De rest van het land bedek ik beetje bij beetje met hooi. Ik bedekte de tomaten en de courgette met hooi zonder ze te verwijderen.
Vrijdag heb ik frambozen geplant in rottende bramen met hooi erop. Ik hoop dat het hooi de distelzaden zal verstikken, want er waren er genoeg.
In mijn stukje land bij ons appartement ontsnappen de wormen van de componist en gaan onder het hooi dat ik aan de voet van mijn heg leg. De frambozen die er zijn profiteren van hooi en grof gesneden perziktakken. Ik heb een kool geplant waardoor deze goed gedijt, hij wordt ook aangevallen door slakken maar 's avonds ga ik kijken en soms verwijder ik er een paar.
Aardbeien onder hooi vermengd met schors leven normaal maar lijden aan droogte in de zomer.
Nu vermijd ik om alles in de composter te stoppen en wat huishoudelijk afval onder het hooi te leggen. Mijn partner ziet deze niet graag op het hooi.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 27/11/16, 18:42

Eind november en nog meer tomaten, voor de goede orde, deze stronk direct in de composter geplant. Het is bijzonder beschut maar toch is het 's nachts niet warm en is het weer soms vochtig.
Ik voeg ook een foto toe van de tomaten die door rupsen zijn aangevallen (dat had ik nog nooit eerder gezien), ik heb niets gedaan, het zijn de spinnen die beschut zijn in de composter die ze heeft uitgeroeid. Gedeeltelijk heb ik misschien niet alles gezien.
toebehoren
26-11-t (3) .JPG
Een tomatenplanter geplant in de composter
26-11-t (2) .JPG
Tomaten aangevallen door rupsen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 28/11/16, 11:11

Herinner me aan de zon daar? Wordt de muur overdag in de zon verwarmd?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 289-gasten