luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 18/05/18, 23:52

Vandaag heb ik ongeveer 20 Coloradokevers en eieren verpletterd. Ze zijn voornamelijk afkomstig van planten die zijn teruggevonden in de composter van mijn buren. Zijn ze zwakker?
In ieder geval heb ik op de biologische manier van de boer ongeveer 1 kg nieuwe p geoogst
Ik heb urine op de bonenluizen gespoten, het idee is dat de geur de mieren stoort. Op de korte termijn werkt het, ik zal je vertellen of het effectief is. Als een lid het thuis wil proberen, is het leuk om te vergelijken.
3e jaar kweken met hooi en de winde is nog nooit zo mooi geweest ondanks de jacht die ik ervoor doe. Zeer grote en dikke bladeren.
De naaktslakken lijken minder virulent, heb ik kleine soldaten die de wacht houden? Ik zie niets, maar dat bewijst niets.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 08/06/18, 23:08

Altijd Coloradokevers, ik verpletter ze tijdens elk van mijn wekelijkse bezoeken. Ik oogst ook p de t zonder de stengel te beschadigen. Ik heb ook rode ui en knoflookbonen geoogst.
Er zitten altijd bladluizen op de bonen, de geur van urine stoort de mieren niet. Er zijn een paar lieveheersbeestjes, maar ik heb geen larven gezien.
Ik zag een rat een stuk t komen halen zonder gestoord te worden door mijn aanwezigheid. Ik hoop dat ze niet te hebzuchtig zullen zijn.
De pompoenen beginnen te groeien. Over 15 dagen zal de oogst beginnen, geloof ik.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 08/06/18, 23:52

phil53 schreef:Altijd Coloradokevers, ik verpletter ze tijdens elk van mijn wekelijkse bezoeken. Ik oogst ook p de t zonder de stengel te beschadigen. Ik heb ook rode ui en knoflookbonen geoogst.
Er zitten altijd bladluizen op de bonen, de geur van urine stoort de mieren niet. Er zijn een paar lieveheersbeestjes, maar ik heb geen larven gezien.
Ik zag een rat een stuk t komen halen zonder gestoord te worden door mijn aanwezigheid. Ik hoop dat ze niet te hebzuchtig zullen zijn.
De pompoenen beginnen te groeien. Over 15 dagen zal de oogst beginnen, geloof ik.


Gelukkig geen Coloradokevers op dit moment.

phil53 schreef:Er zitten altijd bladluizen op de bonen, de geur van urine stoort de mieren niet.


Wat bedoel je???

phil53 schreef:Ik zag een rat een stuk t komen halen zonder gestoord te worden door mijn aanwezigheid.


Ik weet niet of ik de stukken zal vinden (als er nog over zijn), maar ik had een lijk in de tuin van een prachtig dier... lang leve de katten : Mrgreen:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 09/06/18, 07:12

Volgens de redenering dat de mieren hun sporen volgen op basis van geur, heb ik, om ze te verstoren, L-urine in een blik in de zon gespoten.
A priori hindert dit hen niet.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 09/06/18, 08:44

phil53 schreef:
3e jaar kweken met hooi en winde is nog nooit zo mooi geweest ondanks de jacht die ik ervoor doe.



Er zijn twee soorten winde, een kleinere, de "veldwinde" (Convolvulus arvense van de Latijnse naam). IT is volgens de "flores" (identificatieboekjes) 20 tot 80 cm. Vooral in velden en weilanden.

De andere, veel sterkere, de ‘haagwinde’ (Calystegia sepium of Convolvulus sepiuem) komt vooral langs heggen, oevers, hekken of struiken voor. Afhankelijk van de flora bedraagt ​​deze 1 tot 3 m! Er kunnen wortelstokken in zitten die meer dan 50 cm diep zijn, zo groot als asperges!!!

Misschien heb je deze tweede?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 09/06/18, 15:39

phil53 schreef:Volgens de redenering dat de mieren hun sporen volgen op basis van geur, heb ik, om ze te verstoren, L-urine in een blik in de zon gespoten.
A priori hindert dit hen niet.


Probeer een test te doen om vrienden te worden met mieren.

We hebben ook veel bladluizen op de bonen... behalve dat we ook veel mieren hebben die voor ze zorgen.

En uiteindelijk doen de bonen het prima.

Een beetje zoals rozenstruiken, bladluizen en lieveheersbeestjes.

Het klinkt als de titel van een fabel van La Fontaine Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par guibnd » 09/06/18, 19:13

Did67 schreef:
phil53 schreef:
3e jaar kweken met hooi en winde is nog nooit zo mooi geweest ondanks de jacht die ik ervoor doe.



Er zijn twee soorten winde, een kleinere, de "veldwinde" (Convolvulus arvense van de Latijnse naam). IT is volgens de "flores" (identificatieboekjes) 20 tot 80 cm. Vooral in velden en weilanden.

De andere, veel sterkere, de ‘haagwinde’ (Calystegia sepium of Convolvulus sepiuem) komt vooral langs heggen, oevers, hekken of struiken voor. Afhankelijk van de flora bedraagt ​​deze 1 tot 3 m! Er kunnen wortelstokken in zitten die meer dan 50 cm diep zijn, zo groot als asperges!!!

Misschien heb je deze tweede?

Ik ben verwend, ik heb beide : Roll:
ooit heb ik ze water gegeven met glyfosaat : Oops: Ze vonden het geweldig!
nu ik ermee omga, schiet ik hun keel door zodra ik een stuk uit het hooi zie komen :onheil:
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 09/06/18, 21:02

guibnd schreef:ooit heb ik ze water gegeven met glyfosaat : Oops: Ze vonden het geweldig!


Hoe komt het ! Glyfosaat zou geen nut hebben??? Zou het niet effectief zijn??? Ooooooooooh, ik ben teleurgesteld.

Je gaat jezelf een rechtszaak betalen van Monsanto die erin slaagde veel tuiniers ervan te overtuigen dat een klein scheutje glyfosaat, en het probleem was opgelost!!!

[NB: ze slaagden er beter in als goochelarij; de verpakking van de nieuwe Roundup lijkt precies op de oude, de glyfosaatformule. Maar hij is op basis van azijnzuur. Met andere woorden, op basis van azijn !!

https://www.solutions-jardin.fr/produit ... tkQAvD_BwE

€ 34,40 voor 3 l, de 60 g/l oplossing van azijnzuur [let op, azijn is een oplossing van azijnzuur; deze is 12%

https://www.greenweez.com/ecodoo-vinaig ... #ectrans=1

Voor degenen die niet goed zijn in conversie en eenheden:

- 1 liter 12% azijnzuur azijn bevat 120 g azijnzuur per liter
- je voegt 1 l water toe, dat is altijd twee l mengsel met 120 g azijnzuur
- je hebt dus twee liter mengsel van 60 g / l, wat het equivalent is van de nieuwe Roundup
- alles voor € 1,60 !!!!!!!!!!!!!!!! Dus 2,40 € voor 3 l.... Te vergelijken met 34,40 € !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

NB: Het is niet verboden klanten voor de gek te houden; je moet verkopen wat je op het etiket zegt; het is het geval; de prijzen zijn gratis - dus ze kunnen gek zijn; het is het geval!

Fans van glyfosaat zullen diep gaan, zonder glyfosaat.
0 x
Avatar de l'utilisateur
guibnd
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 270
Inschrijving: 24/07/17, 14:58
Plaats: Normandië - eure
x 68

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par guibnd » 09/06/18, 21:39

dus de nieuwe razzia is alleen maar gevaarlijk voor de portemonnee van de goedgelovige consument die niet weet wat azijnzuur is, het is opgeblazen! :schok:
Jammer voor degenen die nog steeds Roundup kopen en geen econologie lezen : Wink:

anders was het 360 g/l glyfosaat dat ik op mijn winde had gedaan, ik heb nog steeds het pakket dat ik niet heb afgemaakt omdat het de winde niet doodde en het is alleen deze plant die me stoort. verveelt, de anderen (distel , brandnetel, kwakgras, bakbanaan, boterbloem...) we komen er wel overheen.
om te voorkomen dat het overal terecht komt, heb ik het verdund en een test gedaan met een borstel direct op de bladeren van de winde, gemakkelijk voor haagwinde die grotere bladeren heeft dan veldwinde
0 x
Twandelen met klei en vruchtbare tarwe, vol water in de winter, koud in het voorjaar, gekneusd en gebarsten in de zomer,
maar dat was voor de Didite ...
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 10/06/18, 01:18

nico239 schreef:
phil53 schreef:Volgens de redenering dat de mieren hun sporen volgen op basis van geur, heb ik, om ze te verstoren, L-urine in een blik in de zon gespoten.
A priori hindert dit hen niet.
Probeer een test te doen om vrienden te worden met mieren. We hebben ook veel bladluizen op de bonen... behalve dat we ook veel mieren hebben die voor ze zorgen. En uiteindelijk doen de bonen het prima.
Bladluizen en mieren “zorgen voor ze”, zoals u zegt: ze “coconeren” ze om hun honingdauw terug te winnen! : Mrgreen: Dus ik denk dat Phil53 gelijk heeft als hij ze van zijn bonen wil afleiden...
Om bladluisplagen te voorkomen, kunt u uw bonen indien mogelijk op het juiste moment in de herfst zaaien. Ze zijn niet bang voor (niet te veel) vorst (in het slechtste geval beschermen ze in een tunnel). Door aan het begin van de lente opnieuw te beginnen, hebben bladluizen die warmte nodig hebben geen tijd om zich te vestigen, althans niet tot het punt dat ze de gewassen beschadigen. Ik doe het al 3 of 4 jaar zo en dit jaar had ik nauwelijks topping nodig (nog een controlemiddel), ik liet de weinige bladluizen op mijn bonen de lieveheersbeestjes verrukken. Je hoeft alleen maar de ideale zaaiperiode te vinden (van mijn kant half oktober).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 399-gasten