luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 27/09/16, 13:39

Het is niet "zo gevaarlijk", maar het is ook niet geheel onschadelijk...

Koken verzwakt dit molecuul aanzienlijk...

Maar deze gluco-alakaloïden (groene pdt, zwarte nachtschade - een onkruid uit de nachtschadefamilie, groene aubergines, groene tomaten - dus variëteiten die rood worden als ze rijp maar nog onrijp zijn) hebben een vrij hoge toxiciteit:

http://www.lasantedanslassiette.com/dan ... iques.html

http://www.avogel.ch/fr/encyclopaedie-p ... getaux.php
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 03/10/16, 07:55

IMG_0005.JPG
Courgette met stille bessen
Mijn laatste oogst uit mijn tuin in het kraakpand. De courgettes zijn klein, maar de planten hebben echte meeldauw.
http://www.econologiehttp://www.econolo ... ew&id=2180

tomaten phttps://www.econologie.com/forums/downl ... 6cd8ab71as allemaal erg rijp, maar door de regen en de kou zal de goede gezondheid van de voeten niet standhouden.

download / file.php? mode = bekijk & id = 2182

Ik heb late bonen geprobeerd, maar eerst was het te droog en nu hebben ze de regen, maar de hitte moet ontbreken
download / file.php? mode = bekijk & id = 2183

Maar vergeleken met mijn bohemien biologische buren valt het mee
download / file.php? mode = bekijk & id = 2184

Sorry dat de foto's niet in de juiste volgorde staan ​​vergeleken met de tekst.

Mijn buren zaaiden spinazie. Is dit het seizoen?
Zullen ze vóór de winter produceren?
toebehoren
IMG_0012.JPG
De pompoenen van mijn buurman
IMG_0002.JPG
Dikke bonen
IMG_0001.JPG
Zieke tomatenplant, geknipt en opnieuw vertakt en nog niet ziek
IMG_0017.JPG
Mijn oogst van de dag, waarschijnlijk de laatste. Vorige week waren de courgettes groter, nou ja normaal groot.
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 03/10/16, 08:04

Tomaten van mijn buren. De voeten zijn geknipt, ik heb het thuis niet gedaan, ik deed het vroeger.
Is dit nuttig?
Ze hebben minder tomaten dan ik, maar zijn vóór mij begonnen met oogsten. Hun voeten zien er gammel uit vergeleken met de mijne.
We zien dat het onkruid dankzij de techniek van Didier veel meer aanwezig is dan thuis
toebehoren
IMG_0013.JPG
Buren Tomaten
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 03/10/16, 09:54

Het is nog steeds een goed begin, voor een heel ingewikkeld jaar voor iedereen (vrijdag was ik bij een van de meest ervaren biodynamische tuinders van de Elzas, die 30 tot 40 ha biodynamisch teelt, die maar zo'n 50% zal oogsten van wat hij normaal oogst) , wat bij bepaalde gewassen volledig is mislukt).

Het lijkt mij dat uw land een "slechte neiging" heeft... De opeenvolgende toevoegingen van rijk organisch materiaal (hooi) zullen onvermijdelijk de vruchtbaarheid "rechttrekken", op een natuurlijke en progressieve manier... En we zullen altijd moeten hopen dat Er zullen wormen verschijnen (niet de rukkers!).

antwoorden:

a) ja, er zijn varianten winterspinazie, die hier zelfs overwinteren...

b) Ik snoei mijn tomaten om te veel "groene massa" te vermijden en dus de luchtvochtigheid die zich "concentreert" in te dicht gebladerte, wat schimmel in de hand werkt... Ik "monteer" ze meestal op 3 takjes... En ik maak de bodem vrij iets rond half augustus; het is van daaruit, met de condensatie, dat schimmel meestal begint...

Ik heb een prachtige "tweede oogst", van planten waarvan ik dacht dat ze in augustus dood waren (ik heb zelfs één lijn van de drie afgescheurd!).

c) ja, de komkommerachtigen zullen snel "opdrogen", met de meeldauw die hen doodt... Normaal. Je hoeft niet te vechten... Courgette, meloenen, enz., het is niet langer de juiste plek! En de pompoen, pompoen, je moet ze “binnenbrengen”…
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 04/10/16, 07:42

Nieuws over een tomatenplant in pot die wordt aangevallen door bedwantsen
IMG_0019.JPG
Ingemaakte tomaat


Tomaten waarop we de beten zien, ik wist niet dat de insecten zich met fruit voedden. Dan merken we in sectie dat het vlees dun is. Tomaten hebben minder smaak en een onaangename textuur.

download / file.php? mode = bekijk & id = 2187
toebehoren
IMG_0001.JPG
IMG_0020.JPG
Tomaat met pitlittekens
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 04/10/16, 07:48

De tomatenplant die ik in mijn compostbak heb geplant. De tomaten zijn prachtig, sommige zijn aangevallen door rupsen. Ondanks een late start en ongunstig weer heb ik er een tiental van de wijnstok geoogst
IMG_0018.JPG
Tomatenplant in de composter

Ook geen maat
Ook niet erg goed belicht omdat de zon momenteel pas halverwege de middag opkomt
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 04/10/16, 09:37

Ik heb ook nooit aandacht besteed aan de insecten op tomaten.

Er is deze informatie: http://ephytia.inra.fr/fr/C/5154/Tomate-Punaises
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 04/10/16, 14:26

Hadden we het hier over wintersla???

Ik heb de twee “Kokopelli”-variëteiten gevonden die ik ga proberen:

- "Bouguignonne" winterkropsla: "grote ronde, bleekgroene appels ..."
- "Baquieu" winterkropsla: "een van de meest rustieke en vroege ... Kleine zeer rode appels ... Het zou een zeer oude Duitse variëteit" Erstling "kunnen zijn ..."

Zaaien wordt aanbevolen op de kwekerij, in augustus/september. Ik zal nu proberen (lijnen) in te stellen...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 24/10/16, 20:50

Gisteren zag ik 's nachts een spin een rups vangen die een koolblad aan het eten was.
Dit lijkt logisch, maar dit is de eerste keer dat ik het opmerk.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 25/10/16, 08:39

Goed gezien!!!!!

Ik zou niet spontaan aan spinnen hebben gedacht als hulpjes in de strijd tegen rupsen... Spontaan denken we aan "web", dus "vliegende insecten"... Maar er zijn heel veel spinnen.'soorten!!!

Dit is een goed voorbeeld van het belang van “biodiversiteit”. Dus om het te behouden en te respecteren...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 346-gasten