luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 09/02/21, 19:01

Een interessante studie van verontreinigende stoffen in de bodem in de regio Nantes.
Een lid op een andere thread zei dat zijn land vervuild was, a priori is het niet zo zeldzaam. In het onderzoek leren we dat gedeelde tuinen in Nantes vervuild zijn. Er werd zelfs een partij gesloten.
Ik zal voorzichtig moeten zijn als ik mijn organisch materiaal verzamel.

https://lejournal.cnrs.fr/articles/a-na ... n-des-sols

Didier als je daar langskomt, ze praten over koper en hoe je het kunt proberen te evacueren.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 09/02/21, 20:54

phil53 schreef:Een interessante studie van verontreinigende stoffen in de bodem in de regio Nantes.
Een lid op een andere thread zei dat zijn land vervuild was, a priori is het niet zo zeldzaam. In het onderzoek leren we dat gedeelde tuinen in Nantes vervuild zijn. Er werd zelfs een partij gesloten.
Ik zal voorzichtig moeten zijn als ik mijn organisch materiaal verzamel.

https://lejournal.cnrs.fr/articles/a-na ... n-des-sols

Didier als je daar langskomt, ze praten over koper en hoe je het kunt proberen te evacueren.

om een ​​bodem te "reinigen", zijn er niet veel oplossingen, ofwel is de verontreinigende stof oplosbaar en zal deze geleidelijk verdwijnen door uitloging, of niet en moet worden opgevangen door een plant, en dan worden de genoemde plant en oplossing geëxtraheerd. extreem verwijderen we de vloer en vervang deze

er wordt onderzoek gedaan naar zogenaamde "reinigingsinstallaties" om bepaalde industriële woestenijen te rehabiliteren, helaas kunnen sommige managers die op de groene golf willen rijden, in de verleiding komen om land met een dubieus verleden beschikbaar te stellen...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 10/02/21, 08:02

phil53 schreef:Een interessante studie van verontreinigende stoffen in de bodem in de regio Nantes.
Een lid op een andere thread zei dat zijn land vervuild was, a priori is het niet zo zeldzaam. In het onderzoek leren we dat gedeelde tuinen in Nantes vervuild zijn. Er werd zelfs een partij gesloten.
Ik zal voorzichtig moeten zijn als ik mijn organisch materiaal verzamel.

Interessant, aangezien yool ons vorig voorjaar over zijn probleem vertelde, moet ik altijd denken aan een aflevering thuis, tien jaar geleden, waar we compost haalden van de stortplaats en wat mest van de manege van een camping. Uit mijn geheugen waren de meegebrachte hoeveelheden lager dan in het voorbeeld van yool, maar ik had op sommige plaatsen jaren met dwergplanten, opgerolde bladeren enz. Ziekte of vervuiling kan ik nu niet zeggen, maar ja, ik ben nu heel voorzichtig met de MO die ik herstel. Op dit moment komt in ieder geval, behalve het hooi, alles uit mijn huis.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/02/21, 09:50

phil53 schreef:
In het onderzoek leren we dat gedeelde tuinen in Nantes vervuild zijn. Er werd zelfs een partij gesloten.
Ik zal voorzichtig moeten zijn als ik mijn organisch materiaal verzamel.



Stedelijke of peri-urbane gemeenschappelijke tuinen liggen vaak op vervuilde grond... Het is heel simpel: er is geen ruimte meer over, voormalige industriële woestenij, de garage die zonder pardon olie of batterijen verbrandde, de kleine fabriek die zijn giftig afval weggooide, enz... Normaliter zijn de projectleiders van de stadsdiensten op de hoogte van de problemen, of voeren ze bij twijfel analyses uit...

Maar het is heel specifiek - zij het heel gebruikelijk in deze stedelijke / peri-urbane omstandigheden.

Dit verklaart waarom er soms "zware werken" zijn: we breken over 1 of 2 m, en we brengen vrachtwagens en vrachtwagens van "gezonde" grond terug... Alles op geotextiel. Lange tijd dacht ik dat ze gek waren. Maar nee, het is zo dat de wortels niet verder gaan, de vervuilde aarde in (dat gezegd hebbende, de mycorrhiza's gaan daarheen!).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/02/21, 09:54

Moindreffor schreef:
onderzoek naar zogenaamde "reinigende" planten is aan de gang ...




Wetende dat dit dan hele lange trajecten zijn en dat wij voor kinderen werken - mits er een oplossing wordt gevonden om de planten te "behandelen". Anders is het gewoon het deporteren van het probleem!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Yool
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 225
Inschrijving: 16/08/19, 10:23
Plaats: Pas De Calais
x 44

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Yool » 10/02/21, 11:43

Om op het onderwerp in te gaan: ik denk dat dit een gevoelig debat is. Ik heb de YouTube-video bekeken van de productie van regenwormen van het MSV-netwerk dat zich bezighoudt met moestuinen (
) De spreker veegt de verontreinigingen met pesticiden, antibiotica... weg door te zeggen dat er regelmatig analyses worden gemaakt in de mest die ze gebruiken en dat er geen problemen zijn. Ik probeer zo snel mogelijk over mijn ervaring met dit onderwerp te praten, om mensen uit te nodigen op hun hoede te zijn voor de MO-inputs die ze naar de moestuin brengen, om meer te weten te komen over de oorsprong van deze materialen (dit geldt ook voor hooi) , hoewel het voor velen een non-issue lijkt.

Voor dit nieuwe seizoen ben ik optimistischer, aangezien ik een goed oppervlak van de grond heb "schoongemaakt" en gezond organisch materiaal heb teruggeplaatst en aangezien het deze winter veel heeft geregend, denk ik dat een groot deel van de moleculen is uitgeloogd/afgebroken . De groenbemesters die ik in het najaar heb gezaaid zijn opgekomen en ontwikkelen zich goed, bijvoorbeeld de wikke die gevoelig is voor het molecuul.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/02/21, 12:44

Ik denk dat de "mythe" dat composteren "reinigt" er veel mee te maken heeft...

Ook al blijft het een feit dat er in het algemeen in de overgrote meerderheid van de gevallen geen problemen zijn.

Tot uw getuigenis was ik ervan overtuigd dat geen enkele boer gek genoeg was om een ​​permanente weide te "behandelen". Ik was alleen op mijn hoede voor tijdelijke weilanden. En a priori, ik had het mis! Sommigen houden niet van een paar "tweezaadlobbigen" in hun weide (tweezaadlobbigen = meerderheid van de planten die "bloemen" worden genoemd; in tegenstelling tot eenzaadlobbigen die grassen zijn - dus poaceae - die "kruiden" worden genoemd)... Of misschien vliegengiftige bosjes brandnetels? ??...

Dus nu ben ik een stuk voorzichtiger in wat ik zeg.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 10/02/21, 14:45

Did67 schreef:
Moindreffor schreef:
onderzoek naar zogenaamde "reinigende" planten is aan de gang ...




Wetende dat dit dan hele lange trajecten zijn en dat wij voor kinderen werken - mits er een oplossing wordt gevonden om de planten te "behandelen". Anders is het gewoon het deporteren van het probleem!

inderdaad, het ontwikkelt zich, rond grassen, met sterke ontwikkeling en inderdaad zullen we het verder verbranden in een verbrandingsoven, dit om de grote grondwerken te vermijden die ik in extreme gevallen noemde
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par VetusLignum » 10/02/21, 14:55

yool schreef: de spreker veegt de verontreinigingen weg met pesticiden, antibiotica... door te zeggen dat er regelmatig analyses worden gemaakt in de mest die ze gebruiken en dat er geen problemen zijn.



Het idee is dat in levende bodem bepaalde giftige stoffen snel worden afgebroken en onschadelijk worden.
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par VetusLignum » 10/02/21, 14:56

Did67 schreef:Tot uw getuigenis was ik ervan overtuigd dat geen enkele boer gek genoeg was om een ​​permanente weide te "behandelen". Ik was alleen op mijn hoede voor tijdelijke weilanden. En a priori, ik had het mis! Sommigen houden niet van een paar "tweezaadlobbigen" in hun weide (tweezaadlobbigen = meerderheid van de planten die "bloemen" worden genoemd; in tegenstelling tot eenzaadlobbigen die grassen zijn - dus poaceae - die "kruiden" worden genoemd)... Of misschien vliegengiftige bosjes brandnetels? ??...

Of de distels
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 351-gasten