luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 10/10/20, 00:13

Bedankt Paul72, ik heb net de venkel gesneden.
Voor knolkervel zal ik kijken of ik zaden kan vinden om te proberen.
Ik heb 3 Daicons die groeien, ze lijken voorlopig in goede staat
Ik heb zojuist wat pastinaak geoogst, de wortel was enorm aan de oppervlakte, ik verwachtte een goede oogst, maar uiteindelijk was hij maar 10 cm lang, hij vormde een soort bal zoals knolselderij. Het is de 3e die er zo uitziet.
Gebeurt dit bij jou?
Hoe komt het dat het in de winkels meer op de vorm van wortels lijkt?
toebehoren
pastinaak.jpg
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 10/10/20, 08:51

Ik had dit soort wortels: die ik in zaailingenplaten had voorbereid en vervolgens had getransplanteerd...

1) Er zijn variëteiten wortelen die een bolvorm hebben... Voor pastinaak weet ik het niet!

2) Als het geen raskarakter heeft, komt dat doordat de hoofdwortel beschadigd is. Oorzaak : ?????
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Paul72 » 10/10/20, 11:45

Is er voor de pastinaken niet een klein beestje dat er in de lente vlak onder had kunnen graven, of zelfs een larve die eraan zou hebben geknabbeld? In principe zijn het grote, grote wortels (zeer moeilijk met de hand uit te trekken omdat ze erg diep zijn)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par alkalisch » 12/10/20, 16:19

Het lijkt erop dat er drie zijn samengevoegd tot 1 :schok:
Ik had heel weinig pastinaken omdat ze eerst zo langzaam groeiden dat ik dacht dat ze kapot waren en ik heb er dingen op opnieuw geplant.
Dat gezegd hebbende, de 2/3 overlevenden zijn erg lang, maar ook ronder aan de bovenkant. En wat een geur!!
0 x
dat hangt er vanaf
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 12/10/20, 16:33

Alkaline schrijft:Dat gezegd hebbende, de 2/3 overlevenden zijn erg lang, maar ook ronder aan de bovenkant. En wat een geur!!

Ik ga het alleen daarvoor proberen, het schijnt heel lekker te zijn, een vergeten groente die vandaag de dag weer in de mode komt, na de suprematie van de wortel, misschien ook omdat hij, zoals je zegt, misschien te langzaam groeit...
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par alkalisch » 12/10/20, 16:48

Moindreffor schreef: het lijkt heel goed te zijn
Dus... het hangt af van persoon tot persoon, de smaak is zeer uitgesproken... naar mijn mening houd je ervan of haat je het. het is het testen waard : Wink:
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 12/10/20, 17:00

Ik ga het volgend jaar ook proberen, dit jaar stonden er al zoveel nieuwe dingen in mijn moestuin dat het uit de hand liep, ik heb er toch even over nagedacht. Qua smaak vinden wij het erg lekker, het kan op meerdere manieren gebruikt worden.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 11/11/20, 11:13

Wat betreft de bloemkolen die in het hoofdonderwerp worden besproken, heb ik een foto van mij geplaatst die dit jaar prachtig is.
IMG20201110144829.jpg

2 spruitjes zijn erg mooi en 2 andere zijn klein
Overigens een Daicon-radijs van een kilo en vijf maar het onderste 1/3e is rot. Ik heb hetzelfde fenomeen met wortels.
Waarschijnlijk teveel water nu.
IMG20201110144920.jpg
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 11/11/20, 15:32

Ja, maar wees voorzichtig: als je het land niet bewerkt, zal het nooit werken!!!

[Die heb je vast ook gehoord!]
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 11/11/20, 16:35

Did67 schreef:Ja, maar wees voorzichtig: als je het land niet bewerkt, zal het nooit werken!!!

[Die heb je vast ook gehoord!]

Ja in het begin, nu in de gemeenschappelijke tuin geven velen toe dat het werkt. Sommige mensen stellen vragen, ik dacht dat sommige op zijn minst op één strip van toepassing zouden zijn.
Nou ja, ook al heeft ongeveer 1/3e hun gewoonten veranderd en organische stof binnengebracht, geen van hen beoefent het volledig, ze kunnen zichzelf er niet van weerhouden te graven, graven of aarde toe te voegen.
Mijn kleine overwinning: sommige mensen verzamelen afval van de groenafvalbergen van degenen die op de ouderwetse manier boeren.
Toch komt de helft naar mij toe en is opgetogen over de wildgroei aan groenten.
Vóór covid werd ik zelfs gevraagd een animatie te maken om het principe uit te leggen. Didier, ik verzeker je dat ik je gedachten niet zal verraden en dat ik niet zal nalaten over je boeken en video's te praten.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 314-gasten