luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 30/07/20, 08:48

phil53 schreef:Dit jaar strooi ik mijn kolen in de volle zon, er zitten nog grote druppels op de bladeren en er komen diverse soorten wespen drinken. Ze moeten bladluizen en rupsen schoonmaken want ondanks de aanwezige koolvlinders heb ik maar één rups aangetroffen. Omdat het hooi vochtig blijft, heb ik dit jaar geen vlooienkevers gehad. Zou het een gevaar kunnen zijn?


Vlinders / geen rupsen: dit constateer ik al jaren. In verband inderdaad met de aanzienlijke aanwezigheid van wespen en enkele horzels (ze vallen de "grotere" rupsen aan).

Ik raapte gisteren het gras op met mijn grasmaaier en onthoofde helaas onbewust een hazelworm: gisteravond zag ik een noria van wespen stukken vlees afscheuren!

Aan de andere kant plaats ik een waterpunt - plotseling lokt ik ze niet naar de kool. Laat ze het toch vinden!

Maar zolang we geen taboe maken op water geven (of water genoeg hebben), lijkt jouw tactiek mij Sioux!!! Want inderdaad, de aardvlooien lijken zich “verveeld” (om niet te zeggen emm...) door de luchtvochtigheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 30/07/20, 09:21

Om de vraag over de vertraging bij het rijpen van tomaten af ​​te ronden, is er de regelmaat van de wind, die het ethyleen verdrijft.

‘Klimaatverandering’ stinkt naar dat alles: vaker Saharaanse lucht (die komt vandaag), vaker Noordse lucht (die komt later), ‘atmosferische turbines’ die luider draaien, dus het is gemiddeld iets duidelijker dan voorheen ... En dan is het voor mij duidelijk: vaker winderig! Dit is gemeten door meteorologen: https://technologiemedia.net/2019/11/18 ... 0-et-2017/

Goed nieuws voor exploitanten van windturbines, maar slecht nieuws voor tomatentelers in volle grond?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 09/08/20, 11:11

Proefzongedroogde cherrytomaten achter glas met natuurlijke ventilatie
IMG20200809064056.jpg

Het is zo heet dat sommigen verkoold zijn
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 09/08/20, 11:30

phil53 schreef:Proefzongedroogde cherrytomaten achter glas met natuurlijke ventilatie
IMG20200809064056.jpg
Het is zo heet dat sommigen verkoold zijn

Ik heb plannen voor een exsiccator om ook gedroogde tomaten te maken, ik ben de apparatuur aan het verzamelen, maar ik denk dat het besef te laat zal zijn voor gebruik deze zomer, maar ik zou deze winter wat tests kunnen doen : Mrgreen:

de moeilijkheid is eigenlijk om de temperatuur rond de 50-60°C te regelen om te drogen zonder te koken
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 07/10/20, 10:49

Zeer positieve beoordeling voor dit 3e jaar op een perceel van 75m2 met water. Ik zie het enorme verschil met een andere gelijkwaardige grond maar met weinig water.
Toch heb ik maar 3 keer water gegeven (exclusief zaailingen), maar met de dosis zonder te tellen.
Courgette naast mijn verbruik en bouillon gaf ik er 30 of 40. De overige komkommerachtigen heb ik in overvloed.
Tomaten gemengde resultaten, grotendeels voor mijn consumptie, maar niet meer. Aubergines en paprika's in overvloed.
Meloen miste volledige dode voeten van ????
Aardappelen in aantal maar klein
Uien en knoflook ok zonder meer, ik merk dat je in mijn regio beter aan het begin van het jaar kunt planten dan aan het einde.
Zoete aardappelen niet geoogst maar waarschijnlijk een beetje gesmoord door butternuts en nu door bloemkool.
Enorme kolen, vooral bloemkolen, die net zo mooi zijn als commerciële.
Stengel en wortel van bleekselderij, normaal.
mooie zwarte radijs
Radijs Diakon niet verschrikkelijk, niet erg groot en wormen.
Heerlijke peterselie
Zeer mooie rode biet. Ik schil ze nu trouwens en snij ze vervolgens in blokjes, zodat het koken erg snel gaat en de smaak hetzelfde blijft.
Wortelen niet veel maar succesvol. Ik heb geprobeerd er wat te planten, ik heb nog geen resultaat
Pastinaak goed, sommige erg groot.
Prei nog steeds erg klein, ik hoop op beter.
Kervel de knol niet gerooid.
Aardperen nog geen oogst evenals 2 andere knolplanten waarvan ik de namen niet meer weet.
Aardbeien teleurstellend.
Asperges geen oogst dit jaar.
Rapen weinig maar goed.
Fenouillet, goed maar te veel groenten, het ging naar zaad.
Rabarber 2 oogst weinig (1kg5) omdat hij wordt gesmoord door andere planten.
Voldoende, zeer mooie en goede komkommers
gele bonen genoeg en goed
2 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 07/10/20, 13:45

Ik vergat, verschillende salades. RAS
schitterende kaart
Klassieke radijsjes, alleen die aan het einde van het seizoen waren goed.
Erwten goed maar wormen.
Dit jaar ben ik overweldigd door slakken (des100aines) gelukkig niet al te veel schade behalve zaailingen (beschermd door het hek) en tomaten aan het einde van het seizoen.
Vorig jaar waren het de naaktslakken, dit jaar zijn er weinig.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Doris » 07/10/20, 14:51

Ik hier, het is ondersteboven, ik had veel slakken in de lente, niet te veel slakken. Het beschermende hek waar je het over hebt, is het elektrische hek?
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 07/10/20, 19:01

Een klassieker: minder slakken / meer slakken... [Ze hebben hun huis bij zich en regen om bepaalde roofdieren te beschermen en te overleven!]

Idem de venkel die alleen zaden laat groeien - om er een paar te produceren in het tweede deel van het seizoen / ik gaf het op aan het begin van het seizoen / ik heb er onlangs een paar getransplanteerd, ze groeien als bommen, zonder enig verlangen om te rijzen (zoals spinazie, en in in mindere mate zijn slasoorten ‘lichtgevoelige’ planten; als de dagen langer worden, ‘komen ze’. Je hoeft jezelf niet uit te putten.

Vergeet niet dat de dagen langer worden als je naar het noorden gaat: bijna 2 uur langer tussen Duinkerken en Perpignan. Deze groenten "houden" dus beter stand in het zuiden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Paul72 » 08/10/20, 21:02

Opmerkingen die nuttig kunnen zijn: de knolkervel wordt deze maand gezaaid met zaden van het jaar (of bewaard in de vriezer). Uiterlijk begin november.

Bolvormige venkel is min of meer meerjarig, dus als hij gegroeid is, knip hem dan gewoon kort in de hoop op scheuten die in de herfst kunnen opzwellen. Het werkt niet altijd, maar het is de moeite waard voor de kleine moeite...

Voor de daikons kenden ze dit jaar een goede start, maar helaas gaat tweederde omhoog. Naar mijn mening is dit de schuld van de hittepiek in september. De zwarte radijzen kwamen echter niet omhoog.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 09/10/20, 11:15

Paul72 schreef:
Bolvormige venkel is min of meer meerjarig, dus als hij gegroeid is, knip hem dan gewoon kort in de hoop op scheuten die in de herfst kunnen opzwellen. Het werkt niet altijd, maar het is de moeite waard voor de kleine moeite...



Sioux!!!!

Zij wijzen het inderdaad af. Maar te lui, ik had de bloeiwijze niet onthoofd. Ook omdat het mooi en aantrekkelijk is voor sommige browsers (het is een apiaceae die microbrowsers aantrekt). Plotseling zuigt het energie en de releases bleven mager...

Als ik ze had onthoofd, zouden ze ongetwijfeld gegroeid en verfraaid zijn!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : mooijojo en 281 gasten