luie tuinman in Loire Atlantique

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par phil53 » 18/09/18, 18:04

Ik bedekte het perceel van de familietuin met een laag onkruid van mijn buren, daarna een laag bijna droog gras hersteld van gemeenschappelijk maaien. Uiteindelijk een laag van 400m2 hooi verzameld die ik op 75m2 heb gelegd.
Ik hoop dat het niet te veel zal zijn. De basisondersteuning is zand met daaronder een soort kleiachtig slib, hard als steen als het droog is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Did67 » 18/09/18, 19:16

Klei is hard als het droog is! Daarom bouwen we ermee.

Dit jaar (weer vannacht sloeg een storm een ​​andere kant op) heb ik dat mogen meemaken. Mijn wateropslag was erg ontoereikend - en nooit bijgevuld! Het bos lijdt, de bomen verliezen hun bladeren; takken verdorren... En de grond is hard.

Daardoor werd ik me bewust van het belang van toegang tot water om voldoende vochtigheid en de activiteit van bodemorganismen te behouden. Mijn hooilaag is dit jaar bewaard gebleven, omdat de organismen in slow life waren, een vorm van resistentie (sporen), of in diapauze (wormen)... Niets werkt zonder water... En daarom zijn dorre streken "arm aan biomassa/biodiversiteit"...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Ahmed » 18/09/18, 19:29

We praten niet voor niets over tuinbouw! Ik concentreer me op de weinige groenten die overleven in de aanhoudende afwezigheid van regen... Ik geloof dat ik binnenkort natuurlijk gevriesdroogde groenten ga telen... :(
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 18/09/18, 21:23

Absoluut zielig dat de grond hier ook zo droog is! Ik begrijp ook hoe ver ik ben verwijderd van de benodigde bewateringsinstallatie in verhouding tot mijn oppervlak. De 2 "cuvounettes" blijven leeg en ik voel me belachelijk met mijn 4 gieters, gevuld als ik kan bij de put. De volgende dag, zelfs op dit tijdstip, is het land droog, ook al heb ik maar een paar plantages uitgekozen om water te geven. Hier zijn we nog steeds rond de 30 overdag!

En ik stel me voor hoe het zou zijn geweest met een kale vloer!?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/18, 01:12

Did67 schreef:Klei is hard als het droog is! Daarom bouwen we ermee.

Dit jaar (weer vannacht sloeg een storm een ​​andere kant op) heb ik dat mogen meemaken. Mijn wateropslag was erg ontoereikend - en nooit bijgevuld! Het bos lijdt, de bomen verliezen hun bladeren; takken verdorren... En de grond is hard.



Het is gek, want precies de tegenovergestelde situatie van die we vorig jaar hier hebben meegemaakt...

Het lijkt erop dat het weer een verbetering aankondigt, toch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/18, 01:14

chafoin zijn schreef:Absoluut zielig dat de grond hier ook zo droog is! Ik begrijp ook hoe ver ik ben verwijderd van de benodigde bewateringsinstallatie in verhouding tot mijn oppervlak. De 2 "cuvounettes" blijven leeg en ik voel me belachelijk met mijn 4 gieters, gevuld als ik kan bij de put. De volgende dag, zelfs op dit tijdstip, is het land droog, ook al heb ik maar een paar plantages uitgekozen om water te geven. Hier zijn we nog steeds rond de 30 overdag!

En ik stel me voor hoe het zou zijn geweest met een kale vloer!?


Heb je geen watervoorziening?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 19/09/18, 11:53

nico239 schreef:Heb je geen watervoorziening?

Als er een put is op 50 meter afstand
en ook een drinkwatervoorziening op 50m maar ik durf dit water niet te gebruiken...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Adrien (voormalig nico239) » 19/09/18, 12:35

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Heb je geen watervoorziening?

Als er een put is op 50 meter afstand
en ook een drinkwatervoorziening op 50m maar ik durf dit water niet te gebruiken...


O om welke reden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par chafoin zijn » 20/09/18, 12:41

nico239 schreef:
chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:Heb je geen watervoorziening?

Als er een put is op 50 meter afstand
en ook een drinkwatervoorziening op 50m maar ik durf dit water niet te gebruiken...


O om welke reden?
Verschillende redenen:
als eerste las ik altijd dat het nodig was om met regen- of bronwater (!) water te geven, dat regelmatig kraanwater gieten nogal "schadelijk" is.

Dan ben ik niet thuis en zelfs als de eigenaar zou aanbieden om me water te geven, wil ik niet teveel "misbruiken"...

Maar de belangrijkste reden is de luiheid en de ontstekingsvertraging: ik geloofde 3 weken dat de regen eraan kwam, net zoals ik 3 weken geloofde dat deze beestjes vanzelf zouden vertrekken of opgegeten zouden worden door roofdieren of niet gevaarlijk zouden zijn voor mijn groenten. Daarnaast zou ik blijkbaar het kraanwater in bassins moeten laten beluchten voor de verdamping van het chloor...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie Tuinman in Loire Atlantique




par Moindreffor » 20/09/18, 13:36

chafoin zijn schreef:
nico239 schreef:
chafoin zijn schreef:Als er een put is op 50 meter afstand
en ook een drinkwatervoorziening op 50m maar ik durf dit water niet te gebruiken...


O om welke reden?
Verschillende redenen:
als eerste las ik altijd dat het nodig was om met regen- of bronwater (!) water te geven, dat regelmatig kraanwater gieten nogal "schadelijk" is.

Dan ben ik niet thuis en zelfs als de eigenaar zou aanbieden om me water te geven, wil ik niet teveel "misbruiken"...

Maar de belangrijkste reden is de luiheid en de ontstekingsvertraging: ik geloofde 3 weken dat de regen eraan kwam, net zoals ik 3 weken geloofde dat deze beestjes vanzelf zouden vertrekken of opgegeten zouden worden door roofdieren of niet gevaarlijk zouden zijn voor mijn groenten. Daarnaast zou ik blijkbaar het kraanwater in bassins moeten laten beluchten voor de verdamping van het chloor...


er mag geen misbruik van worden gemaakt, chloor verdampt vanzelf en zeer snel, dus als je water geeft met kraanwater is er geen risico, we zeggen dat het schadelijk is omdat kraanwater heel vaak kalkhoudend is, en daarom zal kalksteen zich voor potplanten radicaal ophopen, en aangezien "tropische" of "kamerplanten" er niet van houden, zeggen we uiteindelijk dat kraanwater slecht is voor alles
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 305-gasten