De Potager du Sloth: het boek

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par pi-r » 16/02/22, 16:37

je moet gewoon geduld hebben, ook al kriebelt het... in de tussentijd zijn er de video's!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 06/03/22, 16:44

Dat is het, het is openbaar! mijn derde boek ["De moestuin van de luiaard getroffen door klimaatverandering"] onderzoekt de impact van klimaatverandering op onze manier van tuinieren, na een zeer nauwkeurige diagnose op basis van gegevens van het station Straatsburg-Entzheim, op 12 km afstand. Met 4 assen om aan te passen: centreer gewassen op de herfst, cultiveer een beetje in de winter, anticipeer veel meer in de lente, ontwijk de zomer (behalve de "fluisteringen")...

Ik heb het afgelopen zondag aangekondigd, op de Primevère-show in Lyon, in aanwezigheid van de directeur van Tana.

Ik ben er net achter gekomen dat het in de voorverkoop is op Amazon en waarschijnlijk ook in andere online boekwinkels.

2022-03-06_16h32_46 Amazon troisième.png
2022-03-06_16h32_46 Amazon third.png (70 KiB) 1993 keer bekeken


Ik herinner u eraan dat ik er de voorkeur aan geef dat u het gaat "reserveren" bij uw onafhankelijke boekhandelaar, die het zal hebben zodra het wordt vrijgegeven.

Anders is er de site van onafhankelijke boekwinkels, die ook verzenden: https://www.librairiesindependantes.com/

2022-03-06_16h38_44 librairies indépendantes.png
2022-03-06_16h38_44 independent bookstores.png (84.26 KiB) 1993 keer bezocht


Daar steun je kleine gratis bedrijven (die heffingen en belastingen betalen in Frankrijk)

Anders betaalt de FNAC (die deel uitmaakt van een grote groep maar die in Frankrijk tewerkgesteld is) belasting)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 06/03/22, 18:07

Terwijl ik nakeek of het al in voorverkoop was op Fnac.com (dat is het nog niet), kwam ik deze opmerking tegen van een lezer van mijn tweede boek...

"Een anti-gids die alles heeft van een authentieke gids

Wie op zoek is naar een kant-en-klare praktijkgids met kant-en-klare recepten om zonder na te denken toe te passen, komt waarschijnlijk bedrogen uit in dit boek. Dat zullen ze waarschijnlijk voor altijd zijn, aangezien een dergelijke manier van denken het tegenovergestelde is van wat tuinieren in wezen is. Vooral als het op een gepassioneerde of zelfs filosofische manier wordt beoefend. Wat je als eerste leert bij het tuinieren, is dat je eigenlijk niet veel weet over hoe en waarom het groeit. En trouwens zelfs meer dan wanneer het niet groeit... En er is geen bedrog over de goederen met dit werk, aangezien de auteur het presenteert als een anti-gids. Het is echter wel degelijk een leidraad, in de primaire zin van het woord. Het werpt licht op een pad dat je kunt volgen. Maar dit pad is toch aan jou om te volgen en te ervaren. De praktijk van Didier HELMSTETTER is gebaseerd op kennis en reflectie, op experiment (de echte experimentele methode) en observatie, op de logica van het leven zoals we die bescheiden aan het werk kunnen zien. En dus in wezen op het constateren van zijn fouten en op het permanent ter discussie stellen van zijn praktijken. Laten we niet vergeten dat de auteur, zeker spraakzaam maar zelfs meer aards en pedagogisch, een gepensioneerde agronoom is (hij heeft meer dan alleen de basis, in tegenstelling tot sommige zelfverklaarde netgoeroes nadat ze erin geslaagd waren om 3 tomatenplanten te kweken... en er is tijd!) Deze anti-gids bevat daarom alle basissen (landbouwkundig, pedologisch, botanisch, mycologisch, entomologisch, enz.) om te proberen te begrijpen wat er gebeurt in uw tuin, uw bodem tot zijn omgeving, zijn fauna, zijn flora en hoe de planten (die niet beperkt zijn tot hun bovengrondse delen...) zich daar ontwikkelen in het kader van complexe interacties. Dit boek begeleidt u en nodigt u uit om na te denken over UW tuin en UW praktijk te verfijnen, want op dit gebied bestaat er geen kant-en-klaar recept. Het is aan iedereen om zijn weg te vinden volgens zijn bodem, zijn klimaat, wat hij graag eet en de tijd en ruimte die hij heeft. Didier HELMSTETTER maakt deel uit van de lijn van grote denkers en vooral verlichte en ervaren beoefenaars van potagisme en tuinbouw, van Masanobu FUKUOKA tot Bernard BERTRAND via Jean-Marie LESPINASSE, Elliott COLEMAN, Charles en Perrine HERVE-GRUYER en zoveel anderen wiens gemeenschappelijke punt is bescheidenheid en respect voor de levenden. En als je het simpel wilt houden en jezelf de illusie wilt geven alles onder de knie te hebben, ga dan voor hydrocultuur..."



Sommige mensen begrijpen het. CQFD.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Doris » 06/03/22, 22:22

Did67 schreef: En als je het simpel wilt houden en jezelf de illusie wilt geven alles onder de knie te hebben, ga dan aan de slag met hydrocultuur..."[/i][/b][/color]

Sommige mensen begrijpen het. CQFD.

Goed samengevat, uitstekend.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Moindreffor » 07/03/22, 12:14

Did67 schreef:Didier HELMSTETTER maakt deel uit van de lijn van grote denkers en vooral verlichte en ervaren beoefenaars van potagisme en tuinbouw, van Masanobu FUKUOKA tot Bernard BERTRAND via Jean-Marie LESPINASSE, Elliott COLEMAN, Charles en Perrine HERVE-GRUYER en zoveel anderen wiens gemeenschappelijke punt is bescheidenheid en respect voor de levenden. En als je het simpel wilt houden en jezelf de illusie wilt geven alles onder de knie te hebben, ga dan voor hydrocultuur...

Jezelf in deze lijst vinden zou niet moeten zijn om je te mishagen, maar het is inderdaad verdiend
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 07/03/22, 12:51

Aangenaam of onaangenaam is niet echt een onderwerp voor mij... Ik weet wie ik ben - en waar ik heen ga! - en ik hoef mezelf niet echt te vergelijken - ik hou van "alleen wandelen". Daarvoor heb ik genoeg vertrouwen in mezelf. Maar inderdaad, dat heb ik liever dan vergeleken te worden met deze of gene zeer "geliefde" Youtuber...

Wat me daar, in deze opmerking, echt gelukkig maakte, is het gevoel begrepen te zijn... Na een "blabla" te hebben genomen, is dat geruststellend!

Ook al schrijf ik graag, een boek is vermoeiend... Heel snel, de deadlines oefenen druk uit... De derde 'wrong' me minder uit dan de tweede, onder andere omdat ik het proces ken. De tweede, ik krulde de burn-out naar het einde... Dus als je jezelf "slechts blablabla" noemt, weet je dat er altijd mensen zullen zijn die niet willen nadenken, dat stoort een beetje... Ik heb liever om begrepen te worden en vertel me daarom, je hebt niet voor niets gepoept!

[De eerste was bijzonder: ik was eraan begonnen te schrijven zonder een uitgever te hebben - noch contract, noch vertraging. Dus daar schreef ik heel erg vrij. Formaatloos. Zonder "project". Wat we voelen als we het vandaag lezen. En toen de directeur van Tana in de zomer contact met me opnam, had ik al veel te veel materiaal. En meer dan 6 maanden voor mij om te formatteren, verwijderen, weggooien - wat niet gemakkelijk is! Ik was er zeker van dat het 1 mensen zou interesseren, dus doe rustig aan. Heel licht !]
Dernière édition par Did67 de 07 / 03 / 22, 12: 59, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Did67 » 07/03/22, 12:57

Om af te sluiten met deze opmerking, het is verrassend dat degenen die "begrijpen" mij met bescheidenheid belasten, terwijl degenen die het er niet mee eens zijn, spreken van "pretentieus" of "arrogant"...

Wat uitstekend laat zien dat er bij communicatie altijd twee mensen zijn: de zender en de ontvanger. Hier zijn de afzender en de boodschap hetzelfde: ik, mijn boeken, mijn video's, mijn conferenties (met hun kleine dosis overdaad en provocatie die ik accepteer in de zin dat ik het expres doe om de kokospalm te schudden). De ontvangers veranderen en maken twee tegengestelde berichten ontvangen!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Adrien (voormalig nico239) » 07/03/22, 13:32

Did67 schreef:Terwijl ik nakeek of het al in voorverkoop was op Fnac.com (dat is het nog niet), kwam ik deze opmerking tegen van een lezer van mijn tweede boek...

"Een anti-gids die alles heeft van een authentieke gids

Didier HELMSTETTER maakt deel uit van de lijn van grote denkers en vooral verlichte en ervaren beoefenaars van potagisme en tuinbouw, van Masanobu FUKUOKA tot Bernard BERTRAND via Jean-Marie LESPINASSE, Elliott COLEMAN, Charles en Perrine HERVE-GRUYER en zoveel anderen wiens gemeenschappelijke punt is bescheidenheid en respect voor de levenden. En als je het simpel wilt houden en jezelf de illusie wilt geven alles onder de knie te hebben, ga dan voor hydrocultuur..."


Sommige mensen begrijpen het. CQFD.


Deze reader heeft in ieder geval referenties.
2 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par Obamot » 07/03/22, 13:50

Did67 schreef:Om af te sluiten met deze opmerking, het is verrassend dat degenen die "begrijpen" mij met bescheidenheid belasten, terwijl degenen die het er niet mee eens zijn, spreken van "pretentieus" of "arrogant"...

Wat uitstekend laat zien dat er bij communicatie altijd twee mensen zijn: de zender en de ontvanger. Hier zijn de afzender en de boodschap hetzelfde: ik, mijn boeken, mijn video's, mijn conferenties (met hun kleine dosis overdaad en provocatie die ik accepteer in de zin dat ik het expres doe om de kokospalm te schudden). De ontvangers veranderen en maken twee tegengestelde berichten ontvangen!

Honden blaffen maar de karavaan beweegt...
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: Le Potager du Sloth: het boek




par stephgouv » 10/03/22, 07:47

Did67 schreef:... mijn conferenties (met hun kleine dosis overdaad en provocatie die ik aanneem in de zin dat ik het met opzet doe om de kokospalm te schudden).

Hierdoor kon ik mijn ogen openen en gaan nadenken.
In mijn huis viel de kokosnoot snel en ontsproot in de grond. Over een paar jaar zal de kokospalm groot zijn en zal hij op zijn beurt kokosnoten laten vallen om de cyclus te bestendigen.
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 270-gasten