Luiaards moestuin op het terras of balkon

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
marionbil
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 04/03/21, 16:27

Luiaards moestuin op het terras of balkon




par marionbil » 04/03/21, 16:35

Bonjour à tous,

Ik zou graag een containertuin willen beginnen omdat het stuk tuin dat we hebben niet heel zonnig is, vol mos ligt en dichtbij thuja ligt.
Met welke materialen kunnen we de bakken vullen en wat kunnen we op termijn meebrengen om voedingsstoffen naar deze 'kunstmatige' bodem te blijven brengen?

Bij voorbaat dank en een fijne dag verder
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: Luie moestuin op terras of balkon




par Rajqawee » 06/03/21, 21:05

marionbil schreef:Bonjour à tous,

Ik zou graag een containertuin willen beginnen omdat het stuk tuin dat we hebben niet heel zonnig is, vol mos ligt en dichtbij thuja ligt.
Met welke materialen kunnen we de bakken vullen en wat kunnen we op termijn meebrengen om voedingsstoffen naar deze 'kunstmatige' bodem te blijven brengen?

Bij voorbaat dank en een fijne dag verder


Hello!

Het is moeilijk om zo'n eenvoudig antwoord te geven.

Teelt op terras of balkon betekent telen in bakken met bodems. Dit betekent noodzakelijkerwijs een transport van materialen dat behoorlijk monsterlijk is, zowel in volume als in gewicht.
Zelfs "slechts" 3m² bakken met een hoogte van 50cm is 1,5m3 materiaal. Als we het over land hebben, bereiken we meer dan 2 ton...

Je kunt natuurlijk vuil meenemen of "lasagne" maken (vind hiervoor duizenden video's op youtube). Het werkt, maar in werkelijkheid is het een inzet van middelen die niet echt de moeite waard is. Om nog maar te zwijgen van het feit dat er nog vaker water moet worden gegeven dan in de grond.

Aan de andere kant (en dat doe ik zelf in deze tijd van overgangsperiode zonder land) is het heel goed mogelijk om op een balkon de volgende zaken te cultiveren:
-kruiden als munt, tijm, basilicum of andere verbena's (we zijn zelfvoorzienend met een paar meter, hebben weinig water nodig)
-een of twee voet kerstomaatjes (produceert veel voor weinig ruimte, vereist minder water dan "normale" tomaten)
- aardbeien (interessante productie gezien hun prijs, op een klein oppervlak en weinig "diepte")

Hij neemt amper een paar m² in beslag, hij krijgt snel water, hij levert interessante dingen op.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Luie moestuin op terras of balkon




par Moindreffor » 06/03/21, 21:18

Rajqawee schrijft:Zelfs "slechts" 3m² bakken met een hoogte van 50cm is 1,5m3 materiaal. Als we het over land hebben, bereiken we meer dan 2 ton...
pas op dat de balkons of terrassen niet gemaakt zijn om oneindig veel lasten te dragen

dus je moet het echt rustig aan doen zodat je gelijk hebt met de keuzes die je presenteert, en dus is praten over levende grond een beetje een illusie
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14937
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4350

Re: Luie moestuin op terras of balkon




par GuyGadeboisTheBack » 06/03/21, 23:26

Moindreffor schreef:
Rajqawee schrijft:Zelfs "slechts" 3m² bakken met een hoogte van 50cm is 1,5m3 materiaal. Als we het over land hebben, bereiken we meer dan 2 ton...
pas op dat de balkons of terrassen niet gemaakt zijn om oneindig veel lasten te dragen

dus je moet het echt rustig aan doen zodat je gelijk hebt met de keuzes die je presenteert, en dus is praten over levende grond een beetje een illusie

Het hangt echt heel erg af van de configuratie. Een terras is zelden een uitkragende constructie; rondom en langs de draagconstructies kunnen zware lasten worden geplaatst. Voor een vrijdragend balkon zullen we genoegen nemen met hoeken dicht bij de gevel voor "zwaar". In dat laatste geval denk ik dat teelt "in zakjes" en/of aan de gevel (muurmoestuin) resultaat kan geven.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten