Regenwormen ... het is hoe?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Regenwormen ... het is hoe?




par Grelinette » 13/09/16, 14:58

Hallo,

Ik open dit nieuwe onderwerp apart om niet toe te voegen aan de onderwerpen die verband houden met Did's "Lazy Moestuin", die al zeer actief en rijk aan commentaar zijn.

Hier zijn de feiten:

Deze zomer heb ik automatische bewateringssystemen geïnstalleerd op 2 grote eigendommen in Bouches du Rhône (gemeente Aix en Pce). De huizen waren net gebouwd en de grond in de tuin was niet alleen erg kleiachtig (aarde aangevoerd door grote vrachtwagens), maar ook verdicht als beton door de droogte en het bouwmaterieel dat het grondverzet deed en zwaar ingepakt. de weinige wilde planten die erin waren geslaagd te groeien waren onvolgroeid en bijna geroosterd, en de aarde was zo hard dat zelfs als je er met een houweel hard op sloeg, de punt niet in de grond paste.
In bepaalde gebieden moesten we meerdere keren opnieuw proberen met een grote zelfrijdende sleuvengraver sleuven van amper 20 cm te maken voor de bewateringsleidingen (de tanden van het sleuvengraverblad reikten niet tot in de grond!).
terre1.jpg
terre1.jpg (82.9 KB) 7088 keer geraadpleegd


Ik was erg sceptisch over wat er daarna zou gebeuren (de groei van planten, gras, in deze kleiachtige grond), terwijl de tuinman die verantwoordelijk was voor het beplanten van het pand er vertrouwen in had. Terwijl ik het bewateringssysteem aan het installeren was, was de tuinman met een microtractor ongeveer 15 tot 20 cm diep aan het ploegen. Ook moest hij de tractor verschillende keren passeren over zeer harde gebieden.

Zodra de bewatering operationeel was, zaaide de tuinman een standaard gazon in met kunstmest, en ik programmeerde, volgens de aanbevelingen van de tuinman, 4 bewateringen van 10 minuten per dag: een zeer groen gazon groeide in minder dan een week!
terre2.jpg
terre2.jpg (96.53 KB) 7088 keer geraadpleegd


Natuurlijk groeit alles met water, maar door enkele aanpassingen aan de sproeiers realiseerde ik me dat er in een tijdsbestek van een paar dagen al veel regenwormen waren!... ondanks de kwaliteit van deze grond die mij niet erg vruchtbaar leek, kleiachtig en zo moeilijk.

Het is waarschijnlijk dat al deze regenwormen meer dan 50 cm diep een toevluchtsoord hadden gevonden onder deze kleiachtige korst en de sterke zomerhitte, en naar boven kwamen toen het land werd geploegd en vervolgens bewaterd, maar ik was nog steeds erg verrast door de snelheid waarmee het leven zich ontwikkelde. keert terug naar de bodem, en met vrij agressieve methoden (toevoeging van grond, ploegen, kunstmest, enz.), zo ver verwijderd van de zachte methoden van de "Jardin du Paresseux".
1 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par chatelot16 » 13/09/16, 16:01

Wat gebeurt er met regenwormen als de aarde te droog is? niets kan leven zonder water... maar misschien leggen ze eieren, en deze eieren zullen nieuw glas aarde vormen zodra er water is... dus kleiachtige aarde die precies goed lijkt voor het maken van stenen bevat misschien al wat je nodig hebt maak wormen zodra je er water in doet
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 14/09/16, 17:02

Zeer interessant!

Welnu, je kunt gras op een tapijt laten groeien, door te irrigeren en te perfuseren (kunstmest)...

Planten, en vooral grassen, hebben geen losse grond nodig, zoals te zien is op de foto's die ik hier heb geplaatst

bericht van 13-9-2016 om 14:10 uur: landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-en-zaaien-leven-zonder-vermoeidheid-t13846-2100.html

Twee dingen:

- óf de wormen waren in diapauze onder de aangebrachte laag aarde (het hangt ervan af wat er eerder was!)

- of ze werden meegebracht met de meegebrachte grond als de ontwikkelaar de delicatesse had om de "bovengrond" terug te brengen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 14/09/16, 17:05

chatelot16 schreef:Wat gebeurt er met regenwormen als de aarde te droog is? niets kan leven zonder water... maar misschien leggen ze eieren, en deze eieren zullen nieuw glas aarde vormen zodra er water is... dus kleiachtige aarde die precies goed lijkt voor het maken van stenen bevat misschien al wat je nodig hebt maak wormen zodra je er water in doet



Ze gaan naar beneden, waar de vochtigheid over het algemeen blijft. En ze rollen zich op tot een bal en beginnen te vertragen ("diapauze")...

http://www.universalis.fr/encyclopedie/ ... -zoologie/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Grelinette » 14/09/16, 18:03

Did67 schreef:Twee dingen:

- óf de wormen waren in diapauze onder de aangebrachte laag aarde (het hangt ervan af wat er eerder was!)

- of ze werden meegebracht met de meegebrachte grond als de ontwikkelaar de delicatesse had om de "bovengrond" terug te brengen!

Ik denk dat ze diep zijn gegaan omdat de meegebrachte grond niet erg goed was: erg kleiachtig met blokken zo hard als steen en veel kiezelstenen, stukjes plastic, stukjes puin en ander afval, waarschijnlijk afkomstig van een graafplaats voor een zwembad. Dus zelfs op een slechte basis wordt het leven hervat!

Dit is een ander onderwerp, maar in een goot die ik thuis heb en die na elke regenbui alluvium opvangt, als ik hem schoonmaak en de weggelopen aarde leegmaak, vind ik regenwormen van indrukwekkende grootte: meer dan 1 cm in diameter en gemakkelijk 70 cm lang, echte monsters, ze zien eruit als slangen omdat ze zo enorm zijn en zelfs mijn kippen die me volgen zodra ik het land bewerk, vallen ze niet aan omdat ze ze niet kunnen inslikken!
Vandaag hebben we eindelijk wat regen en over een paar dagen ga ik de dakgoot schoonmaken en foto's plaatsen.


Bewerken: ik dacht dat mijn regenwormen al enorm waren, maar dat is duidelijk we vinden nog grotere op het net !
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 14/09/16, 19:32

Grelinette schreef:
Bewerken: ik dacht dat mijn regenwormen al enorm waren, maar dat is duidelijk we vinden nog grotere op het net !


Het is een soort ‘gigantische’ anekdote waar Marcel Bouché over spreekt.

Ze werden gedecimeerd in het noorden (nou ja, ik weet het niet meer, vanuit Valence of Lyon) tijdens de laatste ijstijden en hebben tot op de dag van vandaag de verloren ruimte nooit heroverd! Dit bewijst trouwens dat de anecica heel langzaam horizontaal bewegen...

Je kunt er een paar sturen naar Kna, die er spijt van heeft dat ze er geen heeft...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Grelinette » 14/09/16, 20:38

Hier is een interessante korte pagina over de classificatie van regenwormen: http://www.lombritek.com/?page=classement_zoologique_des_vers_de_terre
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 15/09/16, 09:33

Ja.

Voor zover ik weet, zijn "anecics" niet altijd "bruin van kleur". Misschien moeten we een beetje nuanceren.

Ik houd ervan de epigees los te koppelen van de anecica, want dat heeft er niets mee te maken. Noch vanuit het punt van de "biologische organisatie" van de worm (alleen de anetica zijn "post-spiermagen", daarom een ​​superieure arbeidskracht ten opzichte van de anderen), noch vanuit het punt van rol in een tuin...

Ten slotte hou ik ook niet van de term "ploegman", aangezien ik ploegen negatief vind! Ik geef de voorkeur aan “tunnelen”. En we moeten het vooral hebben over “bodemingenieurs”!
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par dede2002 » 15/09/16, 13:55

Bedoel je de endogés?

De epiges zijn blijkbaar verhandelbaar, misschien zijn ze daarom apart geclassificeerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 15/09/16, 19:11

Ja, ik wilde "endogés" zeggen, wat het aangehaalde artikel groepeert met anecica, maar voor de tuinman is het helemaal niet hetzelfde...

Daar is de site in feite een marketingsite voor ‘epigeale’ wormen, die worden gebruikt bij vermicompostering. Ze zijn van geen belang in de tuin (tenzij ze volharden in het vermicomposteren, waardoor de energie wordt verspild die nuttig zou zijn voor bloedarmoede!). Dus in feite benadrukken ze de epigeums en mixen ze de rest, ook al heeft het er niets mee te maken. Dit is geen site die geïnteresseerd is in “bodemleven”!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 473-gasten