Regenwormen ... het is hoe?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 19/09/16, 15:41

Het zijn larven van kevers. Ze lijken een beetje groot om larven van valstrik of cetoines te zijn (handig). Er is slechts een klein detail om ze te onderscheiden (maar ik weet het niet meer).

Cetoines liggen eigenlijk in hete compost.

Uw wormen (ongetwijfeld Eisenia, gebruikt bij vermicompostering) zijn voor tuinders wat ik zo vriendelijk "wankers" noem. Epigés, met een zeer snelle vermenigvuldiging. Ze helpen zeker organisch materiaal af te breken, maar anders doen ze niets nuttigs voor de bodem. Ze moeten daarom vooral niet worden gelijkgesteld met "anecics", die zelf erg nuttig zijn. Hun ‘urine’ is een ‘natuurlijke’ stikstofmeststof, maar waar dient het voor?

Als dat gebeurt, door organisch materiaal sneller af te breken, warmt het minder op (omdat het OM dat ze afbreken niet langer voedsel is voor bacteriën, die "opwarmen, zij ...), en is voor de betreffende kever niet langer aantrekkelijk om daar eieren te leggen!

Niet wetend of het nuttig of schadelijk is, kan ik je niet vertellen of het zo positief of negatief is! [en ik zal mijn vers niet herhalen over het feit dat composteren op zich geen goed idee is, naar mijn mening]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 19/09/16, 15:43

phil53 schreef:Ik heb al gevonden in bloembedden, waar ze de goedkope potgrond had gezet.


Daar waren het vrijwel zeker larven van cetonia, een zeer gebruikelijke "potgrond" van de handel, wat in feite afval is van een composteringsplatform. Vaak besmet met keto-larven ...
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par phil53 » 19/09/16, 18:42

Did67 schreef:
phil53 schreef:Ik heb al gevonden in bloembedden, waar ze de goedkope potgrond had gezet.


Daar waren het vrijwel zeker larven van cetonia, een zeer gebruikelijke "potgrond" van de handel, wat in feite afval is van een composteringsplatform. Vaak besmet met keto-larven ...

In de grond heb je waarschijnlijk gelijk, maar je zag de grootte van de wormen in vergelijking met de handschoen?
Als het een volwassen hand is, leun ik voor lucide wormen. Daarnaast heeft hij de buik meer naar de staart toe
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 19/09/16, 19:44

Ja, ja! Wij zijn het daarmee eens. Ik schreef: "Ze lijken me een beetje groot omdat ze chafer- of keto-larven zijn (nuttig)"

Na, voor jouw bodem, denk ik dat het cetoines waren ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Ahmed » 19/09/16, 20:45

Ik vind ze een vreemd hoofd voor larven van lucaan ... Het zouden geen larven zijn zoals je in de kaders vindt?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par phil53 » 19/09/16, 23:12

Ahmed schreef:Ik vind ze een vreemd hoofd voor larven van lucaan ... Het zouden geen larven zijn zoals je in de kaders vindt?

Eigenlijk kan Ahmed steenboklarven zijn
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Ahmed » 20/09/16, 14:29

Ja, het is mogelijk, maar ik geef er de voorkeur aan nogal vaag te blijven, omdat deze xylophagous insecten vrij vergelijkbare larven hebben ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13713
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par izentrop » 20/09/16, 14:59

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Christophe » 22/09/16, 13:57

Gisteren heb ik mijn terras schoongemaakt, een paar oude papieren / dozen (voor ontstekingsbbq) die daar heel nat waren: er bleven een paar mooie wormen ... Hopten ze fissa onder het hooi van de moestuin! : Cheesy: : Cheesy:

Oude dozen zijn misschien een manier om een ​​aantal mooie exemplaren van regenwormen aan te trekken ???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Regenwormen het komt ... hoe?




par Did67 » 22/09/16, 14:03

Het zijn waarschijnlijk epigés, degraders van organisch materiaal. Degenen die ik "wankers" noem (vanuit het standpunt van de tuinman). Vermenigvuldig snel. Leef onder organisch materiaal, zoals vermicompostering ...

En geen anekdotes, de echte ingenieurs die de luie tuinman helpen / vervangen.

Nu zijn ze niet "schadelijk". Ze zijn minder nuttig dan anecics ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 310-gasten