De luiaardboomgaard: haal meer dan biologisch fruit zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 29/06/21, 20:34

ABC2019 schreef:
Rajqawee schrijft:Hop, ik ga terug naar het volgen van een "idee" doorgegeven door een voormalige boerencollega: sommige vogels voeden zich met fruit ... als ze dorst hebben! Het zou dus interessant (en niet duur) kunnen zijn :D) om te testen om overal in de tuin waterpunten achter te laten.

hallo muggen dan... of een vijver met vissen?


Anders watertappunten die snel "te vol" raken en te lang stilstaand water voorkomen?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Moindreffor » 29/06/21, 21:01

ABC2019 schreef:
Rajqawee schrijft:Hop, ik ga terug naar het volgen van een "idee" doorgegeven door een voormalige boerencollega: sommige vogels voeden zich met fruit ... als ze dorst hebben! Het zou dus interessant (en niet duur) kunnen zijn :D) om te testen om overal in de tuin waterpunten achter te laten.

hallo muggen dan... of een vijver met vissen?

een vogeldrinker, het wordt onderhouden, het moet anders elke dag minstens om de twee drie dagen worden geleegd, dus geen risico om muggen te zien woekeren, vogels zijn zoals jij, ze houden van schoon water, geen gewone muggencultuurbouillon

en inderdaad vallen de vogels de vruchten aan, omdat ze dorst hebben, na tussen een water en een goede vrucht, het is een beetje zoals bij de kinderen, zolang ze de siroop van grenadine niet geproefd hebben : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par pi-r » 30/06/21, 08:46

in feite zijn de enige vogels die een probleem vormen in de tuin (althans hier in een verstedelijkte omgeving in een landelijke omgeving) merels en spreeuwen. ze vermenigvuldigen zich omdat:
- ze vinden alles (voedsel en onderdak in overvloed)
- hebben niet echt lokale roofdieren wat waarschijnlijk niet het geval is in de natuur ... en degene die deze rol zou kunnen spelen (de mens) heeft ze verboden!
kortom, een dier dat zijn plaats op één plaats zou hebben, wordt een plaag door overbevolking. het is hetzelfde principe als de "overbegrazing", de invasieve planten enz ... de destructieve effecten die eruit voortvloeien. Ik vind dat dieren en planten als "schadelijk" moeten worden geclassificeerd, niet in absolute termen, zoals het geval is, maar in termen van plaatsen waar hun roofdieren niet langer kunnen ingrijpen. het kan zelfs op sommige plaatsen worden beschermd en op andere worden "gejaagd".
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 30/06/21, 09:22

Het is heel goed mogelijk, en we komen terug op het begrip "strijd", zoals voor onkruid of slakken in de moestuin.

Afgezien van het uitschakelen van de zware artillerie (chemie voor slakken, Jean-Michel Jarre voor merels), zijn er weinig effectieve oplossingen.

Exnhi, bevind je je in de "semi-stedelijke" situatie beschreven door pi-r? Wie zou een gebrek aan roofdieren verklaren?
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 15/10/21, 10:18

Kom op, ik graaf op!

Ik ga verder met de reflecties over bomen "met vruchten", eerder boomstammen. Ik stel mezelf de vraag van de poging om een ​​citrusvrucht te implanteren. Ik heb een beetje navraag gedaan, en ik denk dat ik "een beetje beperkt" ben qua klimaat ... (ik woon in Saint-Gaudens) maar ik heb ook een zuidwestkant van het huis, ik denk goed beschut en die zijn tot heel laat op de dag opwarmen.
Er zijn enkele citrusvruchten in de omgeving, in sommige tuinen. Niet veel, hoor. Aan de andere kant zijn er mooie professionele culturen van kiwi's, het zijn niet dezelfde voorwaarden, maar het geeft een idee van de voorwaarden!

Heeft iemand ervaring met het proberen van citrus in suboptimale klimaten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Miao's » 18/10/21, 08:53

Praten over citrus is breed! We zouden kunnen zeggen dat hij van gevoelig bij de minste vorst naar de robuuste kumquat gaat die niet terugdeinst tot -18 of zelfs -20 ° C. Naderhand is het zeker dat men in Chamonix niet moet hopen op een zeer "vette" grapefruit maar door zich te concentreren op de talrijke kruisen met Poncirus trifoliata ou Citrusvruchten, verkrijgt men interessante citrusvruchten die voor het grootste deel stand houden bij -10, -12 ° C.

Twee voorbeelden die ik mocht proeven;

Citrus Fortunella 'Rafael', een smaakvolle kumquat, -18°C, geeft zeer goed fruit.
Citrus unshiu 'Statsuma Okitsu', een zeer mooie en productieve mandarijn, pitloos, -12°C.

Het is een van de fruitbomen die ik thuis nog niet kweek maar die wel op het programma staan. Een vriend kweekt er enkele aan de kant van Luik, België, met succes (bij hem geniet ik ervan). Er is ook een Belgische kwekerij die het produceert, Kwekerij de zoetewei. Helaas wordt er niets per post verzonden en is het slechts 2 dagen per jaar open voor het publiek.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 18/10/21, 10:26

Mios schreef:Praten over citrus is breed! We zouden kunnen zeggen dat hij van gevoelig bij de minste vorst naar de robuuste kumquat gaat die niet terugdeinst tot -18 of zelfs -20 ° C. Naderhand is het zeker dat men in Chamonix niet moet hopen op een zeer "vette" grapefruit maar door zich te concentreren op de talrijke kruisen met Poncirus trifoliata ou Citrusvruchten, verkrijgt men interessante citrusvruchten die voor het grootste deel stand houden bij -10, -12 ° C.

Twee voorbeelden die ik mocht proeven;

Citrus Fortunella 'Rafael', een smaakvolle kumquat, -18°C, geeft zeer goed fruit.
Citrus unshiu 'Statsuma Okitsu', een zeer mooie en productieve mandarijn, pitloos, -12°C.

Het is een van de fruitbomen die ik thuis nog niet kweek maar die wel op het programma staan. Een vriend kweekt er enkele aan de kant van Luik, België, met succes (bij hem geniet ik ervan). Er is ook een Belgische kwekerij die het produceert, Kwekerij de zoetewei. Helaas wordt er niets per post verzonden en is het slechts 2 dagen per jaar open voor het publiek.


Dankjewel ! Heel interessant deze mandarijn, hij zou me waarschijnlijk goed staan! Om te zien of het in een plaatselijke kwekerij bestaat, anders lijkt het erop dat we het bij bezorging op internet vinden ...
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 27/10/21, 12:30

Oké, dus ik koos ervoor om in het veld in te stellen:

- een vijgenboom, die een vriend uit Tarbes me gaf (een afwijzing van hem die zeer goede resultaten geeft). Het zal ook worden gebruikt om de kinderportiek te verduisteren ...
-een hazelnootboom, gekocht in de winkel (lokale kwekerij), om grote hazelnoten te hebben (het zal ook een schermfunctie vervullen)
-kiwi's (twee vrouwtjes en een mannetje), die ik in een haag zal rijden (op palen en draad), die het uitzicht zullen blijven verbreken ... Ik zei tegen mezelf dat het nog steeds nuttiger was dan thuja ...
- een perzikboom, onbekend, die een kennis ons cadeau heeft gedaan bij aankomst op ons nieuwe land
-Ik ben van plan een Citrus unshiu 'Statsuma Okitsu' te kopen op het vorige advies, maar als ik over 10 dagen op vakantie ga, bestel ik het bij mijn terugkeer (eind november dus)
-de wijnstokken (een al aanwezig, die ik heb gesneden, een gekocht voor een beetje diversiteit) werden geplant op een zuidwestelijke blootstelling, gedeeltelijk tegen de muur van het huis, met het oog op de moestuin. Ik zal ze, indien mogelijk, leiden in "boog"

Bij het opzetten alleen een plantgat. Ik denk erover om gemulleerde platanen (onderhoud van groene ruimtes op het werk) opnieuw te gebruiken om er een grote mulch omheen te maken, het zou even moeten duren ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Miao's
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 13/10/20, 19:02
x 11

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Miao's » 29/10/21, 20:23

Leuk programma!

Kiwi's zijn lekkerder dan thuja, maar als het op kracht aankomt, is dat iets anders : Lol:
Van mijn kant kweek ik liever kiwaï's, die beter bestand zijn tegen mijn Ardense klimaat, maar het is heel dichtbij in zijn ontwikkeling en degenen die zich in de "beschaafde" zone bevinden, maken het me moeilijk om ze op een redelijke grootte te houden. Deze dieren zijn daar energiek als het goed voelt.

De vijgenboom, in jouw regio, het moet makkelijker zijn dan hier. De keuze van de variëteit lijkt mij minder essentieel. Proef de eerste vijgen en als je het niet lekker vindt, is er nog tijd om het te enten om de variëteit te veranderen.
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 02/11/21, 08:27

Ik heb net de vijgenboom genomen die een afwijzing is van de vijgenboom van een vriend, wiens vijgen heel erg goed zijn :)

Voor de kiwi's sprak ik met een lokale producent op de markt, die me vertelde dat er niet al te veel zorgen waren in het gebied, behalve soms te veel droogte in de herfst, dus je moet een beetje water geven om niet te verliezen de bloemen (hij vertelde me).

De mandarijnboom wordt een "ervaring". Ik zal waarschijnlijk ook een pruimenboom toevoegen, ik denk dat het klimaat zich er goed voor leent. Wat betreft appels, de omliggende velden staan ​​vol met appelbomen die niemand oogst, dus tijdens een fietstocht met de kinderen vullen we onze rugzakken met heerlijke geplukte appels. :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 261 gasten