De luiaardboomgaard: haal meer dan biologisch fruit zonder moe te worden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 07/06/21, 14:13

Rajqawee schrijft:
De braamstruiken, ik zal de heg van het hek een goede 80cm verschuiven


Wat zegt de verordening in uw dorp: minimumafstand om te respecteren vanaf een landgrens?
Hier is het 2 m als de plant groter is dan 2 m, anders 50 cm.
-------> Bron van veel buurtconflicten
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 07/06/21, 14:15

Biobombe schrijft:
Rajqawee schrijft:
De braamstruiken, ik zal de heg van het hek een goede 80cm verschuiven


Wat zegt de verordening in uw dorp: minimumafstand om te respecteren vanaf een landgrens?
Hier is het 2 m als de plant groter is dan 2 m, anders 50 cm.
-------> Bron van veel buurtconflicten


Goeie vraag waar ik geen antwoord op heb! Het leek mij dat het in heel Frankrijk hetzelfde was (2m / 2m). Als ik tijd heb, zal ik je een 3D-weergave geven van het vis à vis en de plaatsen waar ik de haag wil opzetten (en ja, ik was van plan om de fruitbomen te verschuiven om de 2m te respecteren).
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 07/06/21, 14:16

Rajqawee schrijft:Dank u, maar voor de defensieve kant, aangezien mijn vrouw een kinderverzorgster is, mag ik het gebruik van te gewelddadige doorns beperken. :)

De wilde braamstruiken zijn net zo scherp als de sleedoorns.
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par ABC2019 » 07/06/21, 16:07

Rajqawee schrijft:Dank u, maar voor de defensieve kant, aangezien mijn vrouw een kinderverzorgster is, mag ik het gebruik van te gewelddadige doorns beperken. :)

oh ja dan zijn de bramen ook niet geweldig, noch de struiken met giftige bessen ;)

anders zijn er bramen zonder doornen ...
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Moindreffor » 09/06/21, 21:13

ABC2019 schreef:
Rajqawee schrijft:Dank u, maar voor de defensieve kant, aangezien mijn vrouw een kinderverzorgster is, mag ik het gebruik van te gewelddadige doorns beperken. :)

oh ja dan zijn de bramen ook niet geweldig, noch de struiken met giftige bessen ;)

anders zijn er bramen zonder doornen ...

ja, een moerbeiboom zonder doornen, ik heb er een, de smaak is minder uitgesproken, maar voor jam is het voldoende om je te concentreren in fruit, een voet op 4m2, 3 tot 4 kg bramen, vergeet niet om water te geven, anders drogen de vruchten uit
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Biobomb » 09/06/21, 21:46

Moindreffor schreef:
ABC2019 schreef:
Rajqawee schrijft:Dank u, maar voor de defensieve kant, aangezien mijn vrouw een kinderverzorgster is, mag ik het gebruik van te gewelddadige doorns beperken. :)

oh ja dan zijn de bramen ook niet geweldig, noch de struiken met giftige bessen ;)

anders zijn er bramen zonder doornen ...

ja, een moerbeiboom zonder doornen, ik heb er een, de smaak is minder uitgesproken, maar voor jam is het voldoende om je te concentreren in fruit, een voet op 4m2, 3 tot 4 kg bramen, vergeet niet om water te geven, anders drogen de vruchten uit

Moerbeien moeten tot een behoorlijke hoogte worden getraind. Ze vragen ook om een ​​wintersnoei.
Tegenwoordig zijn deze rassen verbeterd: er zijn vetplanten.
Vogels en wespen worden hier met voorrang ingezet.
De jam is een traktatie.
Ik heb de mijne nooit water gegeven, een slibrijke kleigrond die goed is voorzien van RFU.
Maar de planten zuigen behoorlijk.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Moindreffor » 09/06/21, 22:02

Biobombe schrijft:
Moindreffor schreef:
ABC2019 schreef:oh ja dan zijn de bramen ook niet geweldig, noch de struiken met giftige bessen ;)

anders zijn er bramen zonder doornen ...

ja, een moerbeiboom zonder doornen, ik heb er een, de smaak is minder uitgesproken, maar voor jam is het voldoende om je te concentreren in fruit, een voet op 4m2, 3 tot 4 kg bramen, vergeet niet om water te geven, anders drogen de vruchten uit

Moerbeien moeten tot een behoorlijke hoogte worden getraind. Ze vragen ook om een ​​wintersnoei.
Tegenwoordig zijn deze rassen verbeterd: er zijn vetplanten.
Vogels en wespen worden hier met voorrang ingezet.
De jam is een traktatie.
Ik heb de mijne nooit water gegeven, een slibrijke kleigrond die goed is voorzien van RFU.
Maar de planten zuigen behoorlijk.

thuis geen training, ze leven hun leven, de takken groeien natuurlijk buigen, ik had zuigen op de oude site maar sinds de verplaatsing niets, natuurlijk als de RFU goed is niet de moeite waard om water te geven is het duidelijk,, mijn precisie was om te voorkomen dat gegeven de hoeveelheid blad en fruit, veel verdamping en dus oppassen voor uitdroging
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par Rajqawee » 10/06/21, 09:05

Ok, ik zal er duidelijk over nadenken want de braam interesseert me evenzeer voor de smaak als de timing: fruit in augustus/september, dat vult de rest goed aan. Tenzij er al een paar in het bos in de buurt zijn, in dat geval zal ik me niet druk maken.

Nog een gedachte: hier (aan de voet van de Pyreneeën) vertellen veel collega's me dat citrusvruchten niet mee naar huis gaan. Ik vind dat verrassend, want op Corsica was een van de meest citrusproducerende plaatsen met name middelgrote gemeenten (800 / 1000 m) waarvan ik het klimaat assimileer met het onze. Daarnaast zag ik ondanks alles veel citrusvruchten goed bevoorraad in de regio. Is het dus een kwestie van enten, waarbij mensen fruitbomen kopen met onderstammen die niet aangepast zijn aan het klimaat?
0 x
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par ABC2019 » 10/06/21, 09:26

Rajqawee schrijft:Ok, ik zal er duidelijk over nadenken want de braam interesseert me evenzeer voor de smaak als de timing: fruit in augustus/september, dat vult de rest goed aan. Tenzij er al een paar in het bos in de buurt zijn, in dat geval zal ik me niet druk maken.

in het genre zijn hazelnoten ook lekker...
Persoonlijk heb ik een goede temporele dekking met: aardbeien, frambozen, kers, aalbes, perzik, appel, pruim (nog jong en nog geen fruit gehad), hazelnoot, braam, vijgenboom.. en er zijn kastanjebomen in de bossen rondom. Genoeg om het hele jaar door goede en gevarieerde jam te maken!
+ een vlierbes maar het is veel werk die vlekken voor gelei niet erg lekker naar mijn smaak, maar vlierbloesemazijn is lekker en de boom is decoratief.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13707
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1521
Neem contact op met:

Re: De luiaardboomgaard: haal meer dan BIO fruit zonder moe te worden




par izentrop » 10/06/21, 11:21

ABC2019 schreef:vlierbes maar het is veel werk dat vlekken voor gelei niet erg lekker vind naar mijn smaak
Rijpe gelei - vlierbessen laag in suiker, uitstekend. Wilde bramen, ik heb er genoeg. Ik oogst de vlierbes in een populierenbos. Je moet clusters vinden waarvan de vruchten allemaal tegelijkertijd rijp zijn. Het plukvenster is vrij kort, dus mis het niet.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 251 gasten