Het niveau van het grondwater

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Het niveau van het grondwater




par Adrien (voormalig nico239) » 21/06/17, 00:18

Het grondwaterniveau op 1er juni 2017
bron Plein Champs

Tweederde (70%) van de grondwatertabellen in Frankrijk vertoont een matig laag tot zeer laag niveau, vanwege gebrek aan winteroplading, zei maandag het Bureau voor geologisch en mijnbouwonderzoek (BRGM) in zijn balans op 1er juni.

Slechts enkele sectoren, met name in het zuiden van het stroomgebied van Parijs en in Occitanië, hebben van normaal opladen genoten en hebben een niveau rond het gemiddelde. Naarmate de zomer nadert, is tweederde van de punten al aan de onderkant, met slechts 10% nog steeds stijgend. De regenval in mei was erg grillig, na een wereldwijd gebrekkige winter en regenval vertraagd tot februari. Tijdens de lente waren de regens gunstig voor de vegetatie, maar niet erg effectief voor het opladen van de aquifers.

In mei werd een deel van het land overgestoken naar 20 door regenachtige doorgangen, maar de oevers van de Middellandse Zee, Corsica en de noordelijke grensregio's hebben eerder een droog weer ervaren. Anticyclonische omstandigheden vestigden zich vervolgens in heel Frankrijk.

Onder de aquifers met de meest gunstige situaties, met niveaus die dicht bij het gemiddelde liggen, citeert de BRGM de karst aquifers van de regio's Nîmes en Montpellier, de kalkwatervoerende laag van Bourgondië en Gatinais (ten zuiden van het stroomgebied van Parijs), de aquifers alluviale afzettingen van Corsica (ten oosten van het eiland). Aan de andere kant bevinden het tafelkleed van het krijt van Champagne, alle luiers van het stroomgebied van de Adour-Garonne, de watervoerende lagen van het Rhônedal (stroomopwaarts en stroomafwaarts), de hoek van de Jura-kalkstenen van Lotharingen, zich in een veel minder gunstige situatie.

Beeld
1 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Het niveau van het grondwater




par Grelinette » 21/06/17, 10:23

Hallo,

In mijn regio PACA keert het onderwerp van het watertekort van grondwater elk jaar terug met blijkbaar de observatie dat de watertafels elke keer meer verliezen dan hun niveau in water en de oorzaak zou zijn een daling van de regenval.

Toch zie ik op mijn niveau in de afgelopen jaren veranderingen die deze oorzaak niet bevestigen!

Ik heb veel regenwaterrecuperatietanks voor elk van de daken van alle 3 aangrenzende huizen, inclusief een zeer grote waterreserve 200 m3 die regenwater van een groot dak van een oppervlakte van ongeveer 220 m².
2014-02-11_13-26-15_882.jpg


Gewoonlijk vult deze grote waterreserve zich nooit volledig gedurende het jaar, maar sinds ongeveer 3-4 jaar loopt deze reserve regelmatig over, hetzij in de herfst, de winter of zelfs de lente!
In de afgelopen jaren, deze maand juni, is deze reserve meestal tot minder dan een kwart gevuld, of bijna leeg, terwijl dit jaar nog vol 3 / 4 is.

Evenzo zijn er kubieke tanks van 1000-liters voor elk van de kleine daken van 15 tot 25 m² van de andere gebouwen en het verbaast me dat deze tanks van 1000-liters vollopen en overlopen in één grote regen bijvoorbeeld tijdens van een enkele nacht regen, wat voorheen niet het geval was.

Mijn indruk (uit nauwkeurige meting) is dat de regenval elk jaar belangrijker maar zeer onregelmatig is: meer hoeveelheid water maar met minder afleveringen van regen, en zeer overvloedige regenval over zeer korte duur.

Daarnaast woonde ik een paar jaar geleden een presentatievergadering bij Overstromingsrisicopreventieplan in een gemeente van de Durance-vallei naar Manosque in de Alpes de Haute Provence; de Durance is een rivier die het PACA-gebied doorkruist en daaronder valt indrukwekkende overstromingen: het niveau kan in enkele uren enkele meters stijgen.

Tot vandaag hadden we het over een Honderdjarige overstroming van de Durance wat uitzonderlijk was, maar nu is deze uitzonderlijke vloed dat tienjarig en nog frequenter.
Experts verklaren deze veranderingen door het feit dat:
1 °) zeer snelle urbanisatie dicht de bodem af en produceert regenwaterafvoer naar de rivieren in de vallei,
2 °) de ongecontroleerde ontbossing van bosgebieden betekent dat regenwater niet langer wordt vastgehouden door natuurlijke vegetatie en op het oppervlak stroomt zonder de grond te penetreren.

Deze 2 cumulatieve oorzaken verklaren gedeeltelijk dat regenwater niet langer in de waterspiegel terechtkomt, ondanks dat hoeveelheden water overvloediger kunnen zijn.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Het niveau van het grondwater




par Christophe » 21/06/17, 11:06

Goed onderwerp bedankt!

Hé ja, het broeikaseffect begint echt te raken ... de watercyclus ...

Sommige binden de hittegolven en het lage niveau van de watertafels ... die vandaag vrij gelijkaardig zijn aan 1976 en 2005 (maar niet 2003 ??)

En AMHA, over het algemeen zal het niet lukken ... maar het is duidelijk niet genoeg voor ecologie om voor te komen (of op zijn minst hetzelfde niveau) als de economie voor onze beste leiders (a) gouden. .. : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Het niveau van het grondwater




par Adrien (voormalig nico239) » 21/06/17, 11:30

Heilig bekken dat je hebt ....

Voor de rest van het geheugen is de Durance nooit uit bed, omdat de hydraulische ontwikkelingen op zijn beloop zijn gegaan ....

Voor ontbossing of liever gezegd ontbossing is het zeker een kat.

Maar het is niet nieuw ...

Beeld
http://www.persee.fr/doc/geo_0003-4010_ ... _237_10533

Onze oudsten uit de laatste eeuwen hebben het bos beheerd, ongeacht hoe lang het alarmsignaal klonk en de wet van 1882 over het herstel van bergland werd afgekondigd.

En nogmaals, als je een beetje leest, zul je zien dat het verre van unaniem was, omdat sommigen geloofden dat de grond en de droogte het bos altijd hadden verhinderd om in deze hoeken te groeien ... wat duidelijk een onzin was. ..

Maar deze goede eigenschappen worden een beetje vergeten door de jongere generaties.

Voor de fokker aan wie ik een deel van mijn land leen, is het bos van de tegenoverliggende helling nutteloos : Cheesy: en het zou veel nuttiger zijn om het te snijden voor (in de veronderstelling) om viervoeters te grazen ...

Bovendien, voordat het onderwerp werd bewaakt, zagen sommige agrarische eigenaren die er niets mee te maken hadden gelukkig de bomen om: met de resultaten die we weten: bodemafbraak, erosie ... enz.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Het niveau van het grondwater




par Grelinette » 21/06/17, 12:24

nico239 schreef:Voor de rest van het geheugen is de Durance nooit uit bed, omdat de hydraulische ontwikkelingen op zijn beloop zijn gegaan ....

Dit is een ander onderwerp, maar ik heb indrukwekkende overstromingen van de relatief recente Durance meegemaakt. Bovendien werden in 2003 na een overstroming de overstromingsgebieden aan weerszijden van de Durance uitgebreid: ik had een bedrijf dat het publiek verwelkomde in een van deze gebieden geïnstalleerd en ik moest verhuizen vanwege de uitgebreide risico's van overstromingen.

Een van de redenen voor deze overstromingen, ondanks hydraulische ontwikkelingen, is dat dammen bij zware regenval gedwongen worden om grote hoeveelheden water te lossen waardoor een overstroming stroomafwaarts ontstaat.
Er was zelfs een geval waarbij tijdens het afwerpen van de overstroming van water, takken en stammen de sluizen blokkeerden die niet konden sluiten, wat een onverwachte overstroming veroorzaakte.

Er is nog een weinig bekend fenomeen dat overstromingen zou veroorzaken door overstromingen, met name de Durance, en het is ook tijdens de presentatievergadering van de RPP dat een oude boer eerder uitlegde de lokale bevolking gebruikte de kiezelstenen veel om lage muren en huizen te bouwen die de bodem van de rivier regelmatig schoonmaakten. Nu is deze heffing van kiezels verboden en zou de bodem van de rivier enkele meters hoger zijn dan enkele decennia geleden, in feite, zelfs met minder water stroomt de rivier sneller over!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Het niveau van het grondwater




par Adrien (voormalig nico239) » 21/06/17, 13:58

Ik ben niet voldoende geïnformeerd om te zeggen dat het lossen van EDF in Serre Ponçon of Château Arnous en zware regen met elkaar verband houden, ik weet ook niet wat het beleid is om de bovengenoemde dammeren schoon te maken.

Geen informatie meer over het gebruik van kiezelstenen om schanskorven te bouwen en de invloed hiervan op de hoogte van de loop van de rivier.

Ik heb niet de indruk - puur visueel dat sinds 50 jaar dat ik het elke dag gebruik, zijn bed veel overgewicht heeft genomen, maar het is gewoon vis vis.

Wat er op staat, is dat het spervuur ​​van Château Arnoux snel is overgegaan van zwemmeer en initiatie naar zeilen naar uitgestrekt moeras ...
Destijds werd het aan de inwoners een badplaats beloofd (ik overdrijf : Mrgreen: )

En over dit onderwerp, noch over de zones van Pertuis en St Maurice de Manosque, zijn ook niet in zones die niet kunnen worden ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Het niveau van het grondwater




par Christophe » 14/11/18, 09:52

Een interessante tekening: ik had nooit gedacht dat de industriële zuivering het opladen van tafelkleden voorkomt!

nappes_eaux.jpg
tablecloths.jpg (87.03 KIO) 3430 keer geopend


Aan de andere kant wist ik goed, en sinds lange tijd, dat ALLEN in het riool (= regenwater mengen, helder en zwart en grijs) een watervoerende laag was!

De waterbedrijven zijn inderdaad de nieuwe maffia ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Het niveau van het grondwater




par Christophe » 14/11/18, 10:06

Christophe schreef:De waterbedrijven zijn inderdaad de nieuwe maffia ...


water-pompen filtratie / l water-we-hebben-to-juliet-Duquesne-and-stone-Rabhi-t15841.html # p348062

Volgens Juliette Duquesne kunnen maatregelen ter preventie van verontreiniging kosten 87 keer goedkoper dan het behandelen van vervuild water


CQFD !!
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: Het niveau van het grondwater




par chafoin zijn » 17/11/18, 08:19

Ik begrijp het diagram niet goed: waarom is er geen infiltratie? Regenwater infiltreert niet in kunstmatige bodems waar het weer verdampt en misschien / of verder stroomt om uiteindelijk in de watervoerende laag te sijpelen ... Het gezuiverde afvalwater dat vrijkomt in de beken keren goed terug in de tafelkleden ...

Wat het grondwater betreft, valt nog te bezien het probleem van de vervuiling door pesticiden en nitraten die dankzij boeren nog steeds aanwezig zijn!
https://www.actu-environnement.com/ae/news/alsace-nappe-phreatique-pollution-pesticides-nitrates-30293.php4
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Het niveau van het grondwater




par Moindreffor » 18/11/18, 17:28

het niveau van de lagen hangt vooral af van het type tafelkleed
thuis is het gebroken kalksteen, dus de aquifer wordt zeer snel opgeladen, maar leegt ook zeer snel in waterwegen
zo groot risico met de vervuiling, maar als vervuiling wordt het snel geëvacueerd

het tweede probleem met de watertafels is hun overmatig gebruik, als je 2 te dicht bij het pompen hebt, kan hun nabijheid een vals tekort vertonen, het eerste pompen, het water van de tweede nemen

thuis kwam een ​​gemiddelde stad het tafelkleed van de naburige stad oppompen, maar met de toename van het verbruik, kwam deze laatste een pomp in mijn stad installeren, steeds meer terug naar de bron van het verloop van water, de gemiddelde stad heeft geen waterloop

dus een pompende misschien droog, maar niet het tafelkleed ...

om te weten dat we vaak het grondwaterniveau bij de pompstations meten
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 300-gasten