Laten we industriële hennep revalideren!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par GuyGadebois » 04/03/20, 12:31

bardal schreef:- mechanische eigenschappen: hennepvezel, met gelijke doorsnede, is 3 keer minder resistent dan glasvezel (linnen is beter, 2 keer minder resistent); zelfs rekening houdend met de verschillende dichtheid, is hennep 2 keer minder resistent dan glasvezel. bron CELC. <<< Misschien, maar minder energieverslindend om te produceren, lichter, biologisch afbreekbaar, niet (of minder) gevaarlijk voor de luchtwegen.

- duurzaamheid: een van de constante zorgen van zeilers in die tijd was om hun rotte touwen en zeilen na de winter niet terug te vinden, het minste spoor van vocht dat een onmiddellijke aanval veroorzaakte door micro- en macro-organismen, in een korte tijd (2 of 3 maanden); <<< Onmiddellijk binnen 2 of 3 maanden... : Roll: Laat een opgevouwen nylon zeil in een zeer vochtige omgeving liggen, vertel het me maar. Ik specificeer dat we zeilen oefenen en een oud tuig hebben de vissers, om deze plaag te bestrijden, "looiden" hun zeilen en netten met producten die niet noodzakelijkerwijs ecologisch waren (kopersulfaat, teer, tannine, enz.); katoenen zeilen (duurder en gereserveerd voor zeilen) rotten minder, maar beschimmeld, wat niet veel beter is. Het is vooral dankzij een veel grotere duurzaamheid dat synthetische vezels zich op dit gebied zeer snel hebben opgedrongen. <<< Welke infrastructuur is nodig om deze synthetische vezels te produceren, welke chemicaliën, welk afval, welke biologische afbreekbaarheid?

- het "comfort" van natuurlijke vezels voor kleding blijft zeer relatief; het is waar voor katoen, het is veel minder waar voor hennep (wat enkele pijnlijke herinneringen achterliet bij jonge zeelieden)<<< Dit is tegenwoordig niet meer het geval, ik heb kleding van hennep (jeans en shirts) zo zacht en comfortabel als katoen.
Het heeft geen zin om aan deze natuurlijke vezels uitzonderlijke "niet-herkende" eigenschappen toe te schrijven, het bewijst ze op middellange termijn een zeer slechte dienst. Er bestaan ​​nauwelijks wonderen op aarde en de eigenschappen van de verschillende vezels zijn soms al heel lang bekend; onthoud dat de meest resistente vezel die we kennen van natuurlijke oorsprong is, het is spinrag (het is een eiwit); misschien kunnen we beginnen met breien...<<< Het wordt getest, maar de onderzoekers kunnen deze zijde voorlopig niet reproduceren, lijkt me.

Ik had het niet alleen over vezels en citeerde me een enkele plant zo veelzijdig met evenveel eigenschappen: Textiel, papier, biomassa, gebruik in de bouw, composietvezel, bioplastic, medisch, olie, eiwitten, etc... En vooral weten de verwoestingen van de katoenteelt en de slechte kwaliteit van de vezels van BT-katoen, zouden we het uiteindelijk niet kunnen vervangen door hennep dat veel minder water, minder kunstmest, enorm minder pesticiden vereist en dat als bonus olie oplevert met interessante eigenschappen en eiwitten?
https://www.cermav.cnrs.fr/wp-content/u ... hanvre.pdf
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par Bardal » 04/03/20, 13:50

Mogelijk heeft hennep allerlei nuttige toepassingen...

Maar het heeft geen zin om het te versieren met magische eigenschappen die het niet heeft; in tegenstelling tot wat in je eerste post (en in meerdere volgende) wordt gezegd, is hennepvezel niet resistenter dan glasvezel, is het niet immuun voor aanvallen door micro-organismen, voelt het van nature niet zacht aan; en de plant heeft, om te groeien, bijna net zoveel water nodig als maïs, heeft kunstmest nodig (met name stikstof) zoals alle planten, en heeft geen biomassaproductie meer per hectare...

Ik denk dat het nutteloos, zelfs schadelijk is om een ​​plant te heiligen (terwijl je een andere plant demoniseert) om haar te promoten; een beetje gematigdheid en objectiviteit lijken mij beter en veel effectiever. Geen enkele plant, of welk materiaal of technologie dan ook, heeft alle deugden en is geschikt voor alle toepassingen; de keuzes worden gemaakt door de beste compromissen te bestuderen in functie van de reële behoefte en de context.
2 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par GuyGadebois » 04/03/20, 14:08

bardal schreef:Mogelijk heeft hennep allerlei nuttige toepassingen...

Maar het heeft geen zin om het te versieren met magische eigenschappen die het niet heeft; in tegenstelling tot wat in je eerste bericht (en in verschillende volgende) wordt gezegd, is hennepvezel niet resistenter dan glasvezel << Waar heb je gezien dat ik dat heb geschreven? *, het is niet immuun voor aanvallen door micro-organismen "Ik zei dat het rotvrij was, wat overal wordt bevestigd https://www.google.com/search?client=fi ... utrescible., het voelt van nature niet zacht aan “Het hangt allemaal af van het kaarden; en de plant heeft bijna net zoveel water nodig als maïs om te groeien << Bron? Ik heb zoiets nog niet gelezen. ** , heeft net als alle planten kunstmest nodig (stikstof in het bijzonder) en heeft geen biomassaproductie meer per hectare...<< Bron? Het is de plant die de meeste vezels per hectare produceert en een van de weinige die 100% kan worden gebruikt

Ik denk dat het nutteloos is, zelfs schadelijk, om een ​​plant te heiligen (terwijl je een andere plant demoniseert) 'Is het verdwijnen van het Aralmeer niet duivels? Ik blijf zeggen dat katoen bijna nutteloos is in deze tijden van paradigmaverschuiving. om het te promoten; een beetje gematigdheid en objectiviteit lijken mij beter en veel effectiever.

Het ontbrak mij op geen enkele manier aan objectiviteit of gematigdheid. De demonisering van industriële hennep bewijst in welke mate deze plant de meest vervuilende chemische industrieën, DuPont in het bijzonder en William Hearst (voor papier), heeft doen schrikken (en dat nog steeds doet).

* Ik schreef:
"Het kan worden gebruikt als hulpstof in harsen die met voordeel glasvezel kunnen vervangen."
Niet dat ze sterker was. Maar door zijn lichtheid is het een grote troef wanneer stevigheid niet de belangrijkste zorg is.
Hennep: 1480 Kg per kubieke meter
Glasvezel: 2470 Kg per kubieke meter.

**
Hennep is droogtetolerant dankzij het diepe wortelstelsel met een penwortel en een vezelige wortel. De waterbehoefte is 20 tot 40 mm/t DS.
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Laten we industriële hennep rehabiliteren!




par GuyGadebois » 04/03/20, 14:46

0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten