Pedaal landbouwmachines

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 26/11/14, 20:57

ongeacht rijkdom of ellende blijft de vergelijking tussen de drijvende krachtoplossingen hetzelfde! menselijke kracht is het duurst ... het trekdier komt daarna en de benzinemotor is het goedkoopst in gebruik

het probleem is dus dat wanneer je niet de middelen hebt om een ​​motor te laten lopen, je nog minder de middelen hebt om een ​​trekdier te onderhouden... dus eet je ze op...

goede mechanica zou handig zijn, maar echt goede mechanica ... niet de rommel te kwetsbaar, te duur, te ingewikkeld die we tegenwoordig maken

de tractoren die we vandaag in Frankrijk zien, zijn altijd krachtiger en altijd duurder om productief te zijn door heel snel te werken

voor sommige landen zou het nodig zijn om veel langzamere, veel eenvoudigere dingen te bouwen, die winstgevender zouden zijn dan trekdieren, omdat een tractor niets verbruikt in de garage, omdat hij fulltime kan werken zonder moe te worden wanneer dat nodig is

als ik trekker zeg, denk ik ook helmstok

natuurlijk heb je geen geprogrammeerde verouderingsmechanica nodig... is het mogelijk om duurzame tractoren te maken? Dat denk ik als ik mijn ploegtrekker zie met een clm 15 pk dieselmotor uit 1958 (een jaar voor mij) en die nog steeds werkt zonder grote reparaties... die niet vaak werkt, maar die overdag heel hard kan werken of er is behoefte aan

Ik zie de moderne landbouwmachines rond mijn huis veel kwetsbaarder veel duurder in onderhoud

en mijn oude plowman clm is niet perfect: met de huidige techniek zouden we het nog beter kunnen doen

het is dus handig om goede landbouwwerktuigen uit te vinden! niet alleen voor de onderontwikkelde landen (maar in ontwikkeling) maar ook voor de onderontwikkelde landen die binnenkort de middelen niet meer hebben om de huidige slechte apparatuur te betalen

Ik had me in Ivoorkust willen vestigen om goede uitrusting te maken, maar helaas waren er wat problemen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 27/11/14, 15:38

chatelot16 schreef:Ik zie de moderne landbouwmachines rond mijn huis veel kwetsbaarder veel duurder in onderhoud
Ook normen en voorschriften zijn voor een groot deel verantwoordelijk voor de complexiteit (en daarmee de kwetsbaarheid) van de huidige mechanica :|
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/11/14, 16:44

chatelot16 schreef:ongeacht rijkdom of ellende blijft de vergelijking tussen de drijvende krachtoplossingen hetzelfde! menselijke kracht is het duurst ... het trekdier komt daarna en de benzinemotor is het goedkoopst in gebruik


Het bewijs: er is een overvloed aan tractoren en maaidorsers in Afrika en het is in de rijke landen dat kinderen moeten werken????

Kom op, ik zal je verlaten. Het doet me te veel pijn [en doet op de een of andere manier pijn].
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/11/14, 16:52

Ahmed schreef:
Sommige planten accepteren het om in moeilijke omstandigheden te groeien (jatropha en zeker vele andere...) en kunnen als bodembedekker dienen.

De brf werkt ook, maar moet meer worden opgevat in termen van organische bijdrage wanneer er termieten aanwezig zijn: de takken worden begraven en worden verkleind zonder dat er een slijpmachine nodig is!



Ja. Er zijn ook peulvruchten (Prosopis, enz...).

Maar nogmaals, ik was al buiten (of grensde aan) de gebaande paden, maar kwam meer problemen tegen dan ik oplossingen vond:

- de biomassa is evenredig met het water dat gevallen is; dus het is beperkt
- het is voornamelijk gereserveerd voor "nuttiger" (inclusief vuur)
- jonge planten hebben weinig kans om in een atmosfeer zonder hekken te ontsnappen aan de tanden van geiten, ezels en andere herbivoren...
- Etc


Ik zweer het je: thuis is het fastoche; zo gemakkelijk dat ik niet begrijp waarom niet iedereen een tuin heeft; daar (ik heb het specifiek over Sahel-achtige klimaten), het is zo moeilijk dat ik begrijp waarom we niet beginnen [zelfs als ik enig succes heb gehad door eerst de kwestie van water te behandelen = bunds of "zaïs" = kleine halvemaanvormige bekkens maan]
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 27/11/14, 17:07

Heeft, neem de woorden niet van Châtelot, hij bedoelt alleen dat, puur technisch gezien, de menselijke inspanning beperkt is in vergelijking met de stofwisseling van een groter dier en dat olie zeer goedkope energie levert (deze laatste overweging geldt slechts voor een beperkte periode en met eenvoudige machines); het is waar, en hier knelt het schoentje, dat de politieke kwesties, die hij uit de weg ging, betekenen dat de meest productieve oplossingen (niet noodzakelijkerwijs de meest effectieve) in termen van geïmplementeerde energie, de heteronomeder zijn (met andere woorden, ze meer machtsverhoudingen met zich meebrengen) en liggen daarom buiten het bereik van de gedomineerden.
Daarom is het noodzakelijk om, in plaats van de afhankelijkheid van de boeren te vergroten, de voorkeur te geven aan oplossingen die hun autonomie zoveel mogelijk behouden en dat de techniek nooit los mag worden gezien van de sociaal-politieke context...

Ik ben aan het editen om op jouw post te reageren terwijl ik de mijne schrijf.
Natuurlijk weet ik dat niets daar gemakkelijk is en het simpele feit dat er geen draad is om de velden tegen vee te beschermen, is een ernstige handicap.
De zaï is een goede techniek, in de regio van Madagaskar waarin ik bijzonder geïnteresseerd ben (NO), het klimaat ligt dicht bij het Sahel-type en een recent experiment met bunds werkte perfect: dit jaar zijn de putten in het land waar het experiment is opgezet, zijn niet uitgedroogd zoals die in de buurt, en dit maakt het mogelijk om te wachten op het regenseizoen.
Dit zal ongetwijfeld de verspreiding van deze technieken bevorderen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 27/11/14, 18:44

Voor degenen tot wie "Zais" niet spreekt:

http://www.desjeunespourlaterre.fr/DES_ ... ntenu.html

Beeld
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/11/14, 18:50

1) Oké. Voor Châtelot.

Maar ik herinner u er toch aan dat de vraag die aan het begin werd gesteld, die van een oplossing in Burkina is... We kunnen strikt "technisch" redeneren. Yaka zette toen een kerncentrale op, aangezien er uranium is in het naburige Niger...

Teleurgesteld. Ik heb deze simplistische redeneringen al duizenden keren gehoord dat ik moeite heb mezelf te beheersen...

Ik zie de. Ik ben verkeerd om mezelf pijn te doen.

2) Het is prima om te beginnen met de bunds. Water is het begin van alles (inclusief het leven), hier begint "vooruitgang"... Bijna dertig jaar geleden had ik ook deze "intuïtie"...

Een studie gepubliceerd in een boek dat bij toeval in mijn handen viel, stelde vast dat een paar jaar na mijn vertrek de boeren doorgingen met het bouwen van het model van bunds dat we samen hadden ontwikkeld ... werd genoemd als "een van de zeldzame gevallen" van de introductie van een techniek die "had genomen"...

Daarna kunnen we met meer biomassa de tractie van dieren beheersen (asine bijvoorbeeld op lichte zandgronden) omdat we de dieren kunnen voeren met gewasresten... Ik bevond me in een zone met zware gronden, een soort harde glazuur.. We hadden ossen nodig...

We kunnen overwegen om peulvruchten (erwten, aardnoten, etc.) tussen gewassen te kweken omdat de concurrentie om water afneemt. Wat verbetert de menselijke voeding (peulvruchtzaden, rijk aan eiwitten; minder deficiënte mensen kunnen ... meer werken - maar het is geen slavernij, het is gewoon overleven) en dier (de toppen) ...

Vandaar mest (om precies te zijn gedroogde uitwerpselen), die bepaalde gebieden waar de dieren staan, verrijkt. Deze rijkdom wordt vaak "niet gewaardeerd" door het gebrek aan water, of gaat zelfs verloren (winderosie)...

Mijn damontwerp werd geassocieerd met de distributie van mest net achter waar water zich verzamelt. En daar zou de combinatie van de twee (water + vruchtbaarheid) spectaculaire resultaten kunnen opleveren...

3) Langzaam en op grote schaal wordt de Sahel weer groener! Het algemene proces van woestijnvorming lijkt omgekeerd te zijn. Ook al zijn de situaties lokaal erg krap vanwege de bevolkingsdichtheid...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 27/11/14, 20:01

Het werd genoemd als "een van de zeldzame gevallen" van de introductie van een techniek die "duurde"...

Ik denk dat mensen veeleisend zijn en vrij ontvankelijk als er resultaten uit komen... We mogen geen voorliefde voor experimenteren verwachten, hoe veelbelovend het ook mag zijn, van een bevolking die haar overleving speelt daar waar simpele nieuwsgierigheid ons drijft...

Teelt onder bomen is ook een goede piste (agroforestry) aangezien het de verscheidenheid aan producties vergroot en tegelijkertijd voor schaduw zorgt: hier is de zon niet de beperkende factor (althans niet in de zin die we laten horen)!

Er zijn echte hiaten in de overdracht van landbouwkennis en dus een evenredige leergierigheid!
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 27/11/14, 20:12

wij zitten in de kern van het probleem! om te sparen moet je de prijs betalen ... het zijn degenen die over de middelen beschikken die de meest economische middelen kunnen gebruiken ... het zijn de armsten die de duurste middelen gebruiken

het doet me ook pijn om te zien dat de armsten geen toegang hebben tot wat ze nodig hebben, maar ik ben in Frankrijk, en dit probleem bestaat ook in Frankrijk... dus ik begin met te proberen iets in Frankrijk te doen

als de rijken de armen willen helpen, lijkt het mij niet de juiste oplossing om de armen op onzinmachines te laten trappen... Ik denk eerder dat de juiste manier zou zijn om goede kleine rustieke en zuinige landbouwmachines te maken, met multi-fuel verbrandingsmotor

Helaas, als Afrikanen naar Franse apparatuur kijken, kiezen we tussen moderne apparatuur die te groot, te ingewikkeld, te duur, te kwetsbaar is en oude apparatuur die te versleten, te inefficiënt is... Gelukkig is er Chinese apparatuur die beter is aangepast aan de behoefte, omdat de Chinezen ook produceren voor hun eigen niet al te rijke boer en daardoor kunnen verkopen aan de rest van de wereld

methanisatie werkt goed! did is goed geplaatst om ons erover te vertellen! het comprimeren van methaan is in Frankrijk niet interessant gezien de andere energiebronnen die we hebben ... maar in Afrika is het iets anders: methanisering maakt het mogelijk om afval terug te winnen dat nergens anders voor kan worden gebruikt

het gewicht van een methaantank is slecht voor een wegvoertuig in Frankrijk, maar zonder overlast voor een landbouwmachine

Ik heb niets tegen ezels of andere trekdieren: alle middelen zijn goed

Ik ben niet het type dat mijn ideeën opdringt als de enige geldige ... Ik ben eerder het type dat er spijt van heeft dat ik mijn beste idee niet zo snel kan realiseren als ik zou willen om ze bruikbaar te maken voor degenen die ze nodig hebben
0 x
JLB29P
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 39
Inschrijving: 19/06/09, 15:41
Plaats: Brest

koeien




par JLB29P » 24/09/15, 10:44

bij Did67
als ik het onderwerp vanaf het begin lees, zie ik dat het onderwerp niet het onderwerp is waarop ik antwoordde.
Voor informatie toch 3 anekdotes:
- als kind hadden mijn ouders 4 koeien, waarvan er twee de ploeg trokken en als trekdieren dienden. De rijkste arbeiders hadden een paard en daar tussenin een paar ossen.
Ik had me voorgesteld dat het gebruik van koeien met de periode (na de oorlog in Creuse rond 1950) te maken had.
Toen ik in 1975 dezelfde regio doorkruiste, was ik verrast toen ik een boer zag die een koe gebruikte om zijn ploeg te trekken!

Voor 1980 zag ik ook een boer, in de regio van Mazamet, een 2CV (de auto!) gebruiken om de ploeg te trekken!
Deze 2CV had 2 motoren, een voor en een achter.
Ik had aan gevaarlijk geknutsel gedacht, voordat ik hoorde dat de gasbedrijven die in de woestijn actief waren 400 (?) tweemotorige 2CV's hadden laten maken door Citroën of een onderaannemer?
0 x
Hebben een heel grote ambities om niet uit het oog te verliezen in het nastreven van hen.

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 316 gasten