Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Christophe » 11/10/20, 15:25

Oh, er zijn eigenlijk nog andere afleveringen...





Ik vind deze arrangementen uitstekend! Maar blijkbaar te veel voor beginners...

https://www.youtube.com/channel/UCNnUBY ... v4ai926ndg
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par thibr » 11/10/20, 15:46

Christophe schreef:...
Aangezien dit topic al rot is...

weer een : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Christophe » 11/10/20, 15:47

Ah ja, maar niet ten slotte, want in deze video's zien we landbouw door paarden! : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16119
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5240

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Remundo » 11/10/20, 21:51

om gemechaniseerde landbouw te ondersteunen, zal het nodig zijn om brandstoffen uit biomassa te produceren. Het is technisch mogelijk, en veel verder dan de behoeften van landbouwmachines.

Landbouwmachines zijn afhankelijk van de industrie, maar we wisten hoe we eenvoudige tractoren moesten maken die meer dan 50 jaar meegaan (ik heb bijvoorbeeld een Massey Ferguson 260 uit de jaren 70) in perfect werkende staat. Het vernieuwen van de machines kan dus erg traag zijn en in eerste instantie niet veel energie vergen.

Kan biomassavergassing worden beschouwd als landbouw? Dit is een kwestie van semantiek zonder veel interesse.

De echte gevaren van landbouw zijn:
1° zijn afhankelijkheid van fytosanitaire inputs (meststoffen, pesticiden) zelf gekoppeld aan fossiele koolwaterstoffen
2° klimaatverandering
3° de opbrengsten die kunnen dalen als gevolg van en 1 en 2° (de bodems ondergaan soms ook erosie of uitputting)
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Obamot » 12/10/20, 05:37

Als de planeet niet de hele wereldbevolking kan voeden met permacultuur, is het simpel...
Je moet de aanbeveling van Ahmed volgen: doe minder Bill Gates, Elon Musk en Nobelprijzen maar de beste (vooral in economie...) : Cheesy: ...en draag daarom condooms! Hé trollen? :D
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Moindreffor » 12/10/20, 11:19

Christophe schreef:Natuurlijk, maar wat weerhoudt Didier ervan om zijn eigen hooi te verbouwen?

de oppervlakte van zijn land, als je deze draad volgt, heb je 5 keer de oppervlakte van de moestuin in de wei nodig om hooi te produceren, daar is het, niet ingewikkelder dan dat
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Christophe » 12/10/20, 11:31

En ? 5 is geen 50!

5 keer 50 m² moestuin (50 m² is al een mooie moestuin) dat maakt 250 m², dus een vierkant van 15*15 m... Dit blijft redelijk en toegankelijk voor veel tuinen... veel groter dan 300 m² in alle...
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Moindreffor » 12/10/20, 11:33

China lanceert momenteel een grote strijd tegen voedselverspilling, om zelfvoorzienend te zijn in met name granen, en een van de oorzaken is de slechte oogst dit jaar als gevolg van klimaatproblemen en covid

de vraag is niet of landbouw zelfvoorzienend kan zijn, maar of mensen in staat zouden zijn hun consumptie te verminderen? we proberen steeds meer energie te produceren, maar als iedereen de energie zou besparen die momenteel wordt geproduceerd...

waarom laten boeren hun machines besturen door een gps, in plaats van ze zelf te besturen? omdat we in een wedloop zijn om comfort, wat u voorstelt is een terugkeer naar ongemak en dat is niet voor morgen
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Moindreffor » 12/10/20, 11:39

Christophe schreef:En ? 5 is geen 50!

5 keer 50 m² moestuin (50 m² is al een mooie moestuin) dat maakt 250 m², dus een vierkant van 15*15 m... Dit blijft redelijk en toegankelijk voor veel tuinen... veel groter dan 300 m² in alle...

50 m2 een mooie moestuin!!! tuinier jij? ik ben 32m2 in het seizoen produceer ik net genoeg om 2 mensen te voeden, zonder een voorraad aan te kunnen leggen, en nog steeds niet voor elke dag, en daarom moet ik granen en zetmeelrijk voedsel kopen, het seizoen is 2-3 maanden

we moeten niet in de val lopen van zelfvoorzienende mensen die mensen voor idioten houden, we hebben het rekenwerk hier al gedaan, om zelfvoorzienend te zijn in voedsel is het 1.5 ha voor een gezin van 4 personen, dus laat me lachen met jouw 50m2
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79313
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040

Re: Kan de landbouw zelfvoorzienend zijn in energie?




par Christophe » 12/10/20, 12:06

Je kunt beledigend zijn, dat verandert mijn positie niet...

50 m² keer het aantal (poep)golfgazons in Frankrijk...dat zijn enkele tienduizenden hectaren en een enorm reductiepotentieel voor intensieve landbouw...je bent bijna 2 tot 3 maanden per jaar bijna zelfstandig met 32 m²! Tel door het hele land...

Ja dit jaar heb ik mijn kas van 20 m2 verbouwd...

Bron of methode voor het berekenen van de 15 m000? Met of zonder vlees?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 327-gasten