Landbouw: semi-overdekt, semi-direct en TCS

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Bibiphoque
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 749
Inschrijving: 31/03/04, 07:37
Plaats: Brussel

Re: Agriculture: semi-covered, semi-direct en TCS




par Bibiphoque » 19/08/08, 10:30

Christophe schreef:Neem me anders niet kwalijk voor gisteren, ik was een beetje op de tanden...


Hallo,
Geen probleem, het overkomt mij ook wel eens : Mrgreen:
@+
0 x
Dit is niet omdat we altijd gezegd dat het onmogelijk is dat we niet moeten proberen :)
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 22/08/08, 12:26

Zijn er boeren die deze video hebben gezien?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 22/08/08, 15:52

TCS, en direct zaaien, wat de logische uitkomst is, is een mooie illustratie van wat ik probeer te suggereren tijdens mijn interventies.

In plaats van te zoeken naar meer bevredigende oplossingen voor problemen op basis van oude en voorwaardelijke gegevens (voorwaardelijk maar gezien als een stempel van noodzaak), is het dringend nodig om het probleem zelf in vraag te stellen en dingen te proberen te zien d. 'een nieuw oog. Het is ook een uitdaging voor onze verbeelding.
Deze aanpak vermijdt de valkuil van het verschuiven van het probleem in plaats van het op te lossen. Het is niet zo eenvoudig, onze culturele automatismen zijn zo krachtig.

Het is best grappig om je af te vragen wat de redenen zijn die hebben geleid tot de praktijk van diep ploegen en intensieve grondbewerking.

Allereerst zijn er psychologische redenen: werk wordt gewaardeerd in ons culturele universum, dat de voorkeur geeft aan wat in de richting van intenser en frequenter interventionisme gaat.

De tweede reden is van technische aard: vanaf het moment dat de boer een toenemende mechanische kracht heeft, is hij niet langer beperkt tot het ploegen op het oppervlak van dierentractie. Hij kan de illusie dat hij de natuur domineert de vrije loop laten.

Op het moment dat iets wordt uitgevonden, wordt dat iets gebruikt, ook al is dat niet nodig. Het is een ongelukkige constatering die ons heel ver heeft gebracht.
Omdat men zich heel goed kan voorstellen dat de uitvinding een spontaan product is van het verbeeldingsvermogen van de mens, zonder dat men afstand doet van onderscheidingsvermogen wat betreft het werkelijke nut van de toepassing van deze uitvinding.
Simpel gezegd: we doen omdat we kunnen doen en niet omdat we moeten doen.

Het laatste zou agronomisch zijn: hoe meer zuurstof we naar de bodem brengen door het te roeren, hoe meer we de mineralisatie van organische stof versnellen, dus hoe meer we de plantengroei stimuleren, maar door de bodem snel af te breken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 22/08/08, 16:35

een kleine technische vraag, vanaf welke diepte denkt u dat ploegen "diep" is?
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 22/08/08, 16:54

Hasardine schreef:een kleine technische vraag, vanaf welke diepte denkt u dat ploegen "diep" is?


+1
Zeer goede vraag, het antwoord interesseert me ook
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79326
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 22/08/08, 16:57

Ze spreken van 10 tot 20 cm max ... voor de TCS. Ik leid hieruit af dat het na 20.01 klassiek ploegen is ... niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hasardine
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 350
Inschrijving: 26/07/08, 22:01
Plaats: Elzas




par Hasardine » 22/08/08, 17:00

goede aftrek !!

daarom geen merkbare schade aan de schop !!! : Mrgreen:
0 x
Targol
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1897
Inschrijving: 04/05/06, 16:49
Plaats: Bordeaux streek
x 2




par Targol » 22/08/08, 18:18

Een geoloog vertelde me dat in sommige hoeken het omdraaien van de aarde op een kouterdiepte van een tractor (+/- 60 cm of meer) sedimentlagen naar voren bracht die meer dan 30000 jaar oud zijn. :schok:
0 x
"Iedereen die gelooft dat exponentiële groei oneindig kan doorgaan in een eindige wereld, is een dwaas of een econoom." KEBoulding
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 22/08/08, 18:39

Ja, we zijn heel klein ... en toch is onze capaciteit voor overlast enorm.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79326
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 22/08/08, 18:46

Christine schreef:... en toch is onze hindercapaciteit enorm.


Sommige meer dan andere Beeld
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 366-gasten