Agroecologie zou de landbouwproductie kunnen verdubbelen

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 03/04/11, 19:58

...we moeten ervoor zorgen dat we de rol van de mens niet onderschatten. : Mrgreen:

De studie van de bodemsamenstelling en de gevolgen van intensieve landbouw zijn echte wetenschappen die worden bestudeerd aan de universiteit, op hoogwaardige technische en agronomische scholen, door scheikundigen... enz.

Het is niet alleen een visie van de verbijsterde achtenzestig milieuvriendelijke en kinderfakkelaars (ook al vinden we ze erg sympathiek, niet noodzakelijkerwijs verbijsterd, en zelfs poëtisch^^)...

Het is een feit dat als een bodem eenmaal is uitgeput, alleen braakliggende grond niets meer kan doen... het herstel ervan moet over tientallen jaren worden geteld!

Wat betreft de hoop op een verdubbeling van de productie met nieuwe respectvolle methoden? Waarom niet... Maar het dubbele vergeleken met wat? Landbouw die de bodem niet uitput? Ja, maar dan zou de productiviteit de facto dalen? Dus verdubbeld vergeleken met ‘seculiere landbouw’, wat nog meer? Ik zeg dat, ik weet het niet... Des te beter als er hoop is, maar we zullen de zaak onder de microscoop moeten volgen! : Mrgreen:

Aangezien we aan achteruitgang denken... Kunnen we ook proberen de geboorten beter te reguleren...? Niet zoals in China, waar het een verplichting is, een quotum van slechts één baby per gezin, als stimulans?
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 04/04/11, 00:53

Bah!

Niet zo vals!

Ik zag hier op tv een reportage waarin we met vruchtwisseling produceerden zonder kunstmest en zonder pesticiden met een opbrengst die net zo goed was als wat we nu hebben!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 04/04/11, 09:33

Obamot schreef:...we moeten ervoor zorgen dat we de rol van de mens niet onderschatten. :Meneer Groen:

De studie van de bodemsamenstelling en de gevolgen van intensieve landbouw zijn echte wetenschappen die worden bestudeerd aan de universiteit, op hoogwaardige technische en agronomische scholen, door scheikundigen... enz.

Het is niet alleen een visie van de verbijsterde achtenzestig milieuvriendelijke en kinderfakkelaars.


Leg mij dit alstublieft allemaal uit...

Terloops raakte ik als agronoom van opleiding in de jaren zeventig geïnteresseerd in ecologie en biologische landbouw voordat ik dit twaalf jaar lang in verschillende Afrikaanse landen op de proef stelde...

Ik heb zojuist gereageerd tegen de ‘enigszins dwingende’ ‘agro-ecologie maakt het mogelijk de wereldproductie te verdubbelen’... Ik heb integendeel nooit gezegd dat we door moesten gaan op het huidige pad, dat een impasse is… Een oud wantrouwen tegen de oplossingen die ik "yaca valk" noem (het enige wat we moeten doen is... we moeten...)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/09/13, 10:56

Nog een (?) onderzoek dat het voordeel van biologische landbouw ten opzichte van conventionele landbouw aantoont!

http://www.fnab.org/index.php?option=co ... &Itemid=43

Beeld

Lobbyisten hebben een harde huid!! :onheil:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/09/13, 12:34

Er is, ik weet niet welke Amerikaanse universiteit (die van Maine???) een heel lang experiment heeft (zoals 20 of 390 jaar), met nauwkeurige metingen en registraties!

De grafiek ziet er als volgt uit.

1) We zijn nog ver verwijderd van de aangekondigde “verdubbeling” (opbrengsten)

2) Waarom “lobby’s”???
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/09/13, 13:36

Ik heb gevonden: het is het Rodale Instituut

http://rodaleinstitute.org/

Zoiets als 37 jaar onderzoek naar biologische landbouw.

Een verslag hier:

http://rodaleinstitute.org/our-work/far ... ar-report/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 20/09/13, 13:49

Did67 schreef:2) Waarom “lobby’s”???


Bin om door te gaan met het conventionele, wetende dit...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 20/09/13, 15:09

Ben nee!

a) gelijkwaardige opbrengsten [wat het hoofdargument van ‘pro-chemie’ en dus ‘anti-organisch’ ondermijnt: bij biologisch zullen de opbrengsten dalen en zal er hongersnood zijn…
b) beter inkomen (voor de boer)
c) betere energiebalans (stikstofmeststoffen zijn een "energieafvoer" - ik heb hieraan gewerkt in verband met methanisering)
d) een betere balans op het gebied van de “BKG-emissies”.

[maar in feite geen wonderbaarlijke “verdubbeling” van de opbrengsten zoals we in de titel kunnen lezen en idioot naar voren gebracht vind ik door de pro-agro-ecologen; NB: Ik zeg niet dat dit in geen enkel specifiek geval mogelijk is; Ik denk er ook over om mijn opbrengsten in mijn tuin te laten exploderen met mijn nieuwe praktijken; maar dit is niet genoeg om een ​​algemene verdubbeling aan te kondigen]
0 x
Gwenved
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 16/10/07, 11:07
Plaats: noordelijke Finistère




par Gwenved » 21/09/13, 10:16

In een aangename verrassingsstijl, ontdekte ik de boerderij Bec Hellouin in Normandië.

Ze maken gebruik van technieken van de XNUMXe-eeuwse Parijse tuinders en permacultuur. Ze doen zoveel mogelijk met de hand.
Ze zouden een tien keer hogere opbrengst behalen dan andere biologische tuinders. En met hun technieken zou het mogelijk zijn om met 10 m² te leven, volgens een onderzoek dat ze samen met INRA uitvoeren ( http://www.fermedubec.com/ecocentre/Etude%20mara%C3%AEchage%20permaculturel%20-%20Rapport%20interm%C3%A9diaire%202013.pdf ).
0 x
Langzaam maar zeker
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 21/09/13, 10:30

Zonder een puur technisch debat aan te gaan, verplicht de eerste opmerking van gezond verstand ons te zeggen dat deze presentatie ontoereikend is.
Als er op grote schaal duidelijke problemen zijn op het gebied van ondervoeding en slechte voeding, zijn deze niet het gevolg van een algehele ontoereikendheid van de productie, maar van een buitensporig ongelijke verdeling en van slechte kwaliteit. .
De vraag is dus vooral politiek.

Het grote voordeel van biologische landbouw is dat het de onafhankelijke voedselproductie stimuleert, de basis van voedselonafhankelijkheid.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 334-gasten