Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Biobomb » 24/11/20, 14:11

Did67 schreef:
Alkaline schrijft:

Jammer dat ik een grote paprika had bewaard voor de zaden, maar ik neem aan dat ze, eenmaal ingevroren, niet zullen ontkiemen?



Planten werken vaak het tegenovergestelde van ons! Veel tuinwandelingen komen daar vandaan: mannen zijn humeurig; niet de planten!]



Er zijn planten die beter af zijn als ze zijn gemanipuleerd onder een maan of sterrenbeelden die gunstig voor hen zijn.
Je moet gewoon proberen om overtuigd te worden.
Wat weten we officieel of planten onderworpen zijn aan, neutraal zijn of de sterren en / of hun positie waarderen, een vraag die ongetwijfeld gesteld moet worden?
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Moindreffor » 24/11/20, 14:34

Biobombe schrijft:Wat weten we officieel of planten onderworpen zijn aan, neutraal zijn of de sterren en / of hun positie waarderen, een vraag die ongetwijfeld gesteld moet worden?

het grote probleem is dat de planten het niet echt eens kunnen worden over een consensus, er is altijd discussie tussen hen
2 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 27/11/20, 20:05

Na de nacht bij -4 ° blijft het in de moestuin:
- Boerenkool in uitstekende staat
- rode kool net voor het koppen
- prei nog een beetje dun naar mijn smaak
- kleine bieten
- perry vertrokken na te zijn gesneden
- sluitkolen, in verschillende stadia
- rode batavia uit Grenoble het worstelt om te groeien, maar het is prima
- bonen in uitstekende staat
- spinazie
- 1 zwarte radijs de enige die is gestegen aan de lijn klein nietig
- rapen opgegeten door rupsen ... maar groeien zelfs
- wortelen laat zaaien in goede vorm
- suikerbroodsalades
- peterselie, koriander en andere kruiden
- veel kleine plukjes doorgezaaide veldsla (yum)
- 2 voet artisjokken

Ach ja, door op te sommen zien we dat er meer in de moestuin overblijft dan we misschien denken :)
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 03/01/21, 23:23

Weersvoorspelling in de omgeving: de komende 15 dagen tussen -4 en 0 ° plotseling heb ik de hoezen voor de moestuin eruit gehaald, nu zit er een sluier over de bieten en spinazie en een sluier + een plastic op de sla tunnel wortelen en rapen.

Ik ben nog steeds sceptisch: de thermometer gaf -1 ° buiten en 4 ° onder de tunnel aan ... Ik denk dat het veel verschil maakt :?
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 04/01/21, 09:51

Met sneeuw of zonder ????

Met kunt u - 15 ° C "buiten" hebben en - 2 ° C onder de snowpack. Het is een goede isolator. En vergeet niet dat de grond, nabij het oppervlak, nog steeds rond de + 5 ° C is. Dus als je er een "isolator" bovenop legt, zal de temperatuur eronder neigen naar de temperatuur van de grond ...

De sluier isoleert niet zo veel, maar houdt een luchtlaag vast die opwarmt. Zonder dit zou het zich vermengen met de omgevingslucht en de temperatuur "buiten" hebben ...

Bij wind werkt de verdamping van water door de wind ook in de richting van afkoeling "buiten".
1 x
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 04/01/21, 16:57

Nog geen sneeuw, slechts een paar vlokken.
Het is waar dat de grond nog niet te koud is, des te beter als ik mijn thermometer kan vertrouwen :)
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 04/01/21, 17:09

Nu ben ik mijn zaden aan het sorteren en maak ik mijn lijst voor de moestuin 2021 :D

Mijn peperzaden die ik heb geoogst zijn allemaal zwart en onvolgroeid ... Ik denk dat ik de vintage heb gemist. Aan de andere kant kreeg ik een aantal mooie tomatenzaadjes vol hoop :)
Wat betreft tomaten dit jaar, nieuwe producten:
- Siberische zeer vroege variëteit ... zo lijkt het
- Biefstuk late variëteit en groot fruit ... op die manier vang ik tomaten van normale grootte :P

Ik kan niet wachten om de lente te planten ...
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par alkalisch » 06/01/21, 13:42

20210106_113817.jpg

Oogst van wilde veldsla ... nogmaals, het is wat ik niet gezaaid heb dat het beste groeit : Cheesy: ... yen zijn overal in de ptager. :) met waterkers yum : Wink:
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 06/01/21, 14:00

Alkaline schrijft:
Mijn peperzaden die ik heb verzameld, zijn allemaal zwart en onvolgroeid ...



Waarschijnlijk niet "rijp" genoeg - dus die "groene" zaden werden beschimmeld voordat ze uitdroogden. Ik had dit met chilipepers ...

Voor de zekerheid: een kleine test op vloeipapier dat vochtig en warm wordt gehouden!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 06/01/21, 14:02

Alkaline schrijft:....
nogmaals, het is wat ik niet zaaide dat het beste groeit : Cheesy: ... yen zijn overal in de ptager. :) met waterkers yum : Wink:


Natuurlijk gezaaid door de natuur. wat desnoods nog maar eens bewijst dat alle "onrust" (al het "dat nodig is om zo te doen, zo, de maan enz.) agitaties zijn en verre van essentieel - zelfs niet altijd effectief!

Heb je net als ik opgemerkt dat het bijna altijd beter groeit "naast" andere groenten: thuis, aan de voet van escaroles, zwarte bessen ... ????

Het is een van de zeldzame groenten die, vanwege zijn ontkieming, de voorkeur geeft aan halfschaduw ... In 2019 stootte ik "kaal" uit waar ik de aardappelen had geoogst. Ik stopte, en vergat toen, een bosje "bietenbloeiwijze" gemonteerd in zaden ... Onder dit bosje waren er 3 keer meer kauwsnacks!

Kortom, onthoud gewoon niet alles te verzamelen, de zaden omhoog te laten gaan en dan de planten overal te "schudden" als ze uitdrogen en de zaden rijp zijn ...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 398-gasten