Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 31/08/21, 09:09

Alkaline schrijft:Spontane tomaat, hij groeit in de stad in een scheur in de stoep..


Het zijn dit soort observaties die me deden twijfelen aan het belang van losse grond! Dus het belang van het bewerken van de grond ... Maar ik bespaar mezelf natuurlijk het werk van het aanstampen van de grond en dan macadam zetten!

Dat de voet gezond is, want ik heb er ook een paar, hangt samen met het feit dat hij jong is. Meeldauw treft eerder oudere planten, zodra ze hun vruchten beginnen te produceren...
2 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Biobomb » 31/08/21, 22:04

Did67 schreef:
een enkele voet Defiant.


De Defiant, als we hem toch lesgeven, wat denk je dat hij ons kan geven?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 31/08/21, 22:38

Ze is afgebeeld in de Wallogreen-doc: http://www.wallogreen.com/blog/?p=503
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Biobomb » 01/09/21, 00:02

Did67 schreef:
"Frutogard" (een fosfonaat),


Ik heb zojuist verschillende sites geraadpleegd - Duitse, Engelse en Belgische - over het fosfonaat die ik niet kende.
Ik vat samen: het is een product dat inwerkt op oomyceten. tomatenziekte is er een.
Het wordt voornamelijk aan de wijnstok gebruikt tegen valse meeldauw en dit product is voorbehouden aan professionals.
De Duitsers zeggen dat het een dubbelwerkend vaccin is omdat het ook een elicitor is.
Frutogard werkt na 3 uur. maar de behandelingstijd vóór de oogst is 24 dagen. Het is de Engelstalige site Certis die deze informatie via een pdf-bestand verstrekt.
Didier, heb je het verband gelegd met onze meeldauw? Goed gezien. Denk je dat het ook zou werken tegen alternaria?
Maar: biologisch of niet biologisch? Persoonlijk zou het volgens mijn metingen + organisch zijn, behalve de 24 dagen. aan het wachten.
De Fransen zijn bijna afwezige abonnees voor dit product.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Biobomb » 01/09/21, 00:10

Did67 schreef:Ze is afgebeeld in de Wallogreen-doc: http://www.wallogreen.com/blog/?p=503


OK Didier, maar ze staat op een vaste poort en zou dus van minder productie zijn.
In 2022 probeer ik het. Je plant had je gekocht denk ik, anders had je er meerdere gezaaid?

hier heb ik Maestria, Previa, Elvirado met tomaten van meer dan 2 m, zoals die van jou denk ik! Ik snap er niks meer van want in het hittegolfjaar 2021 was dat eind augustus nog lang niet het geval.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14825
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4303

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par GuyGadeboisTheBack » 01/09/21, 01:58

Gebruik

Fosfonaten worden al lang gebruikt voor wasmiddelen voordat ze in veel landen verboden werden vanwege de waterverontreiniging die ze veroorzaakten. Het gebruik van fosfonaten verhoogde het fosfaatgehalte van aquatische milieus, waardoor de hoeveelheid organisch materiaal toenam en leidde tot eutrofiëring van de milieus, dwz een verlaging van het zuurstofgehalte en een wildgroei van algen1.

Fosfonaten worden ook gebruikt als fytosanitaire producten.

Glyfosaat: systemisch herbicide.
Fosetyl-aluminium: systemisch fungicide

Ten slotte maken ze ook deel uit van de samenstelling van enkele recente superplastificeerders voor beton2
https://fr.wikipedia.org/wiki/Acide_phosphonique
Dus biologisch, niet biologisch?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 01/09/21, 09:11

Biobombe schrijft:
Ik heb zojuist verschillende sites geraadpleegd - Duitse, Engelse en Belgische - over het fosfonaat die ik niet kende.
Ik vat samen: het is een product dat inwerkt op oomyceten. tomatenziekte is er een.
Het wordt voornamelijk aan de wijnstok gebruikt tegen valse meeldauw en dit product is voorbehouden aan professionals.
De Duitsers zeggen dat het een dubbelwerkend vaccin is omdat het ook een elicitor is.
Frutogard werkt na 3 uur. maar de behandelingstijd vóór de oogst is 24 dagen. Het is de Engelstalige site Certis die deze informatie via een pdf-bestand verstrekt.
Didier, heb je het verband gelegd met onze meeldauw? Goed gezien. Denk je dat het ook zou werken tegen alternaria?
Maar: biologisch of niet biologisch? Persoonlijk zou het volgens mijn metingen + organisch zijn, behalve de 24 dagen. aan het wachten.
De Fransen zijn bijna afwezige abonnees voor dit product.


Dit product was ooit te koop in Frankrijk, voor pro's... Ja, ik heb het verband een paar jaar geleden gelegd, sinds ik het in 2016 gebruikte, een jaar waarvan we vergeten waren dat het ook ernstig was voor meeldauw. Dit is een deel van het voordeel van gebaseerd zijn op "kennis". Versus de "gewoonten", de "Mij is verteld dat..." (ik denk niet dat je veel amateurs zult vinden die je dat zullen vertellen...) of de "organische dogma's" (we zullen u vertellen dat het niet natuurlijk is, daarom verboden)

Het is niet langer toegestaan ​​in "biologisch", "fosfonaten" worden "getransformeerd" uit fosfaten. Het is daarom, voor "biologisch", "chemisch" (maar natrium- of kaliumbicarbonaat is dat niet!). voldoen aan het "biologische" dogma. Kan me niet schelen. Plotseling is de markt gekrompen, de fabrikant heeft de vergunning voor het in de handel brengen niet verlengd.

Ik zie geen verschil. Ik heb mijn behandelingen overal toegepast! [het is slim, ik zeg of schrijf steeds dat er getuigen nodig zijn!]

Maar goed, buiten de tunnel/kas, thuis, dit jaar is alles ziek. Met slechts nuances (min of meer aanvallen op de vruchten)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 01/09/21, 09:15

GuyGadeboisLeRetour schreef:Dus biologisch, niet biologisch?


Volgens "biologische" dogma's duidelijk niet biologisch.

Maar het kan me niet schelen, want ik denk dat er gevaarlijke "biologische" producten zijn (koper, maar ook hemlock en vele andere bessen) en niet-biologische, synthetische producten, die niet of heel weinig zijn (siliconen, van welke borsten worden gemaakt, of kunststoffen die in bepaalde prothesen worden gebruikt). Dus voor mij heeft de woordafbrekingsregel "het is natuurlijk, daarom is het goed / het is synthetisch, daarom is het slecht" niet veel zin.

Dus ik gebruik, in extremis (in 2016, dit jaar) fosfonaten...

Maar niemand wordt gedwongen mij te volgen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par Did67 » 01/09/21, 09:20

Biobombe schrijft:
OK Didier, maar ze staat op een vaste poort en zou dus van minder productie zijn.
In 2022 probeer ik het. Je plant had je gekocht denk ik, anders had je er meerdere gezaaid?

hier heb ik Maestria, Previa, Elvirado met tomaten van meer dan 2 m, zoals die van jou denk ik! Ik snap er niks meer van want in het hittegolfjaar 2021 was dat eind augustus nog lang niet het geval.


Om persoonlijke redenen heb ik een wat hectisch jaar achter de rug.

Ik had de Defiant gezaaid, ik weet niet wat er met de anderen is gebeurd!

Previa is voor mij niet erg resistent. Ik gebruik het al vroeg in de kas... Ik weet niet hoe het zou zijn geworden.

Zowel Maestria als Fandango zijn oude meeldauwresistente hybriden. Maar hun weerstand is gebarsten door de nieuwe meeldauwstammen. Ik had sachetbodems, een paar jaar geleden geopend. Die niet zijn opgeheven (een jaar te veel!). Ik kocht een Maestria, toevallig gevonden in een tuincentrum. Het is goed verbrand (buiten geplant). Maar het grootste deel van het fruit is in orde.

Ik ben niet netjes, maar zelfs als ik dat wel zou zijn, is het voor een amateur als ik moeilijk om alle rassencombinaties x wel of niet geënt x onder dak te hebben of niet... Dat zijn dan 36 of 72 behandelingen! Dit zijn de grenzen van mijn waarnemingen.
0 x
wiskunde
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 01/09/21, 10:38

Re: Kleine moestuin 69 op weg naar luiheid




par wiskunde » 01/09/21, 10:53

Did67 schreef:
Alkaline schrijft:Spontane tomaat, hij groeit in de stad in een scheur in de stoep..


Dat de voet gezond is, want ik heb er ook een paar, hangt samen met het feit dat hij jong is. Meeldauw treft eerder oudere planten, zodra ze hun vruchten beginnen te produceren...


Zou het ook niet door het betonneren komen? Ik bedoel minder vochtigheid, minder ziekte (omdat er minder leven is)...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 363-gasten