Ik begin in mijn moestuin!!!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
pi-r
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 150
Inschrijving: 28/11/20, 13:00
Plaats: "cassoulet" Occitanie
x 31

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par pi-r » 08/06/21, 18:57

de wateraardbei heeft een behoorlijke "wortel" als wortel die moeilijk uit te putten is...in ieder geval veel meer dan de uitlopers die hij voortbrengt!
Persoonlijk moest ik ze met een schop oppakken om echt controle uit te oefenen...
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 11/06/21, 12:27

Inderdaad Pi-r, maar geen spadevork voor mij. Ik pas de luie theorie toe die ik goed heb gelezen en heb me deze eigen gemaakt! In feite is het niet erg moeilijk om te hebben, omdat het onder het hooi geworteld is. Wat vervelend is, is dat het bcp verspreidt, maar of ik scheur het af als ik er langs loop of dat het een van mijn planten verstoort, of ik plak er hooi op en ik zou willen dat het verslijt ... en in de einde zal het als paardebloemen zijn, want ik zie bijna niets meer.
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 22/07/21, 15:22

Hallo vrienden,
Nou, hier is het: net als iedereen heb ik meeldauw gevangen maar ik heb een vraag: iedereen zegt dat je de planten moet ontwortelen en alles goed moet schoonmaken (sommigen raden zelfs alcohol aan!) behalve dat ...
Hoe is deze meeldauw ontstaan ​​in mijn weide, die al ruim 20 jaar maar één keer per jaar wordt gemaaid? Het moet door de wind zijn aangekomen? Dus wat is het nut van psychotteren om alles te desinfecteren om schimmel voor volgend jaar te voorkomen als het dit jaar vanzelf zou komen?
Ik zat te denken dat de hoge temperaturen (wat nog goed moet komen) de laatste restjes meeldauw zouden moeten overwinnen (ah luiheid, als je ons vasthoudt! : Lol: ) . Hoe dan ook, ik zou nooit weten hoe ik het hooi moet "schoonmaken"?
Uw mening en advies?
Dank je wel!
En nu ik toch bezig ben, wat doe ik met mijn aardappelplanten die er ook somber uit beginnen te zien?
Nogmaals bedankt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Doris » 22/07/21, 18:21

Wat betreft de aardappelen: de mijne zijn nu rijp en hebben een lichte aanval gehad. Aan het einde van de cursus doe ik niets. Omdat ik al meer dan een jaar geen woelmuizen had aangevallen, liet ik ze op hun plaats onder het hooi, zonder verse kelder.
Voor de tomaten: ik behandel zo goed mogelijk met zuiveringszout en verwijder de aangetaste delen. Ik ben nooit een volgeling geweest van misbruik van Bordeaux-mengsel of ander product, ik heb altijd zo gedaan, een beetje vechten om de verspreiding in te dammen, meer niet. Toen de volgende jaren rijp waren voor Phytophthora, deed ik hetzelfde in de volgende jaren. Toen de volgende jaren niet bevorderlijk waren voor meeldauw, was ik nog stiller. Ik heb nog nooit iets gedesinfecteerd met alcohol of bleekmiddel. Ik heb mijn besmette tomatenresten nooit verbrand. Ik heb altijd min of meer tomaten gegeten. Dit jaar is geen goed tomatenjaar, maar voor mij die van ver kom met arme grond, zie ik dat ik rijpende tomaten heb, die mooi zijn als nooit tevoren. Dus ik ben al blij. Ik zeg niet dat je moet doen zoals ik, het is gewoon mijn ervaring in mijn context, en ik herhaal, ik heb altijd tomaten gehad om te oogsten. Zelfs in mijn verschrikkelijke jaar, waarin het lot de gezondheid van mijn man zwaar was naast de aardappelziekte, en waar ik echt helemaal niets deed, behalve plant en water, maar geen behandeling, nul grootte en zelfs nul uitzetten. Ik vertrouw de levenden, en ik heb niet meer mislukkingen dan mijn vrienden, die op de "rustica" manier tuinieren. Dat past perfect bij mij.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Biobomb » 22/07/21, 23:10

Doris schreef:
. Dit jaar is geen goed tomatenjaar


Ik wacht nog even met een definitieve beslissing, maar voorlopig heb ik tomaten van topniveau, zowel in kwaliteit als in kwantiteit, zowel binnen als buiten.
0 x
Biobomb
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 681
Inschrijving: 02/10/20, 21:13
x 141

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Biobomb » 22/07/21, 23:24

Annanjou schrijft:
hoe is deze schimmel ontstaan? Hij moet door de wind zijn gekomen? Dus wat heeft het voor zin om alles te psychotiseren om alles te ontsmetten om meeldauw voor volgend jaar te voorkomen als het dit jaar vanzelf is gekomen?



meeldauw komt al heel lang bijna overal voor en leeft in de bodem.
"We" hadden het erover in de hoofdthread, maar als je op youtube gaat, heeft Didier ooit een interessante video over dit onderwerp gemaakt.

Voor aardappelen, doe een test door 2 of 3 planten te verwijderen. Als je tevreden bent met de knollen, geen verdachte plekken en een geschikte maat, haal ik ze er persoonlijk allemaal uit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Adrien (voormalig nico239) » 22/07/21, 23:43

Annanjou schrijft:Inderdaad Pi-r, maar geen spadevork voor mij. Ik pas de luie theorie toe die ik goed heb gelezen en heb me deze eigen gemaakt! In feite is het niet erg moeilijk om te hebben, omdat het onder het hooi geworteld is. Wat vervelend is, is dat het bcp verspreidt, maar of ik scheur het af als ik er langs loop of dat het een van mijn planten verstoort, of ik plak er hooi op en ik zou willen dat het verslijt ... en in de einde zal het als paardebloemen zijn, want ik zie bijna niets meer.


Een beetje tegen de stroom in zegen ik de wateraardbei
Ze geeft me een gratis bodembedekker en houdt de grond niet alleen levend maar ook lang koel en vochtig zonder iets te doen.
1 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 23/07/21, 07:41

Adrien (ex-nico239) schreef:
Annanjou schrijft:Inderdaad Pi-r, maar geen spadevork voor mij. Ik pas de luie theorie toe die ik goed heb gelezen en heb me deze eigen gemaakt! In feite is het niet erg moeilijk om te hebben, omdat het onder het hooi geworteld is. Wat vervelend is, is dat het bcp verspreidt, maar of ik scheur het af als ik er langs loop of dat het een van mijn planten verstoort, of ik plak er hooi op en ik zou willen dat het verslijt ... en in de einde zal het als paardebloemen zijn, want ik zie bijna niets meer.


Een beetje tegen de stroom in zegen ik de wateraardbei
Ze geeft me een gratis bodembedekker en houdt de grond niet alleen levend maar ook lang koel en vochtig zonder iets te doen.


Inderdaad Adrien, uiteindelijk heb ik hetzelfde gedaan, de wateraardbei is nog steeds een beetje invasief, maar met een goede hooidikte is het heel gemakkelijk te verwijderen waar het in de weg zit
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 23/07/21, 09:21

Doris schreef:Wat betreft de aardappelen: de mijne zijn nu rijp en hebben een lichte aanval gehad. Aan het einde van de cursus doe ik niets. Omdat ik al meer dan een jaar geen woelmuizen had aangevallen, liet ik ze op hun plaats onder het hooi, zonder verse kelder.
Voor de tomaten: ik behandel zo goed mogelijk met zuiveringszout en verwijder de aangetaste delen. Ik ben nooit een volgeling geweest van misbruik van Bordeaux-mengsel of ander product, ik heb altijd zo gedaan, een beetje vechten om de verspreiding in te dammen, meer niet. Toen de volgende jaren rijp waren voor Phytophthora, deed ik hetzelfde in de volgende jaren. Toen de volgende jaren niet bevorderlijk waren voor meeldauw, was ik nog stiller. Ik heb nog nooit iets gedesinfecteerd met alcohol of bleekmiddel. Ik heb mijn besmette tomatenresten nooit verbrand. Ik heb altijd min of meer tomaten gegeten. Dit jaar is geen goed tomatenjaar, maar voor mij die van ver kom met arme grond, zie ik dat ik rijpende tomaten heb, die mooi zijn als nooit tevoren. Dus ik ben al blij. Ik zeg niet dat je moet doen zoals ik, het is gewoon mijn ervaring in mijn context, en ik herhaal, ik heb altijd tomaten gehad om te oogsten. Zelfs in mijn verschrikkelijke jaar, waarin het lot de gezondheid van mijn man zwaar was naast de aardappelziekte, en waar ik echt helemaal niets deed, behalve plant en water, maar geen behandeling, nul grootte en zelfs nul uitzetten. Ik vertrouw de levenden, en ik heb niet meer mislukkingen dan mijn vrienden, die op de "rustica" manier tuinieren. Dat past perfect bij mij.

Bedankt Doris voor deze bevestiging: ontsmetten is dus vrij nutteloos en ik heb de planten maar weggegooid uit mijn moestuin. Meeldauw sloeg bijna overal toe in Frankrijk en thuis in Anjou, een regio met een doorgaans mild klimaat, hebben we dit rotte voorjaar met volle kracht doorstaan. Ook geen Bordeaux-mengeling omdat ik de afgelopen jaren heb gezien wat het op mijn perzik deed: dit jaar liet ik het aan zijn lot over en onmiddellijk na de blaar was het erg sterk. Volgend jaar zou hij sterker moeten zijn.
Voor de aardappelen zal ik oppassen, want als het erg warm wordt, kan het goed zijn om de beschadigde delen te verwijderen.
Voor een eerste jaar in de moestuin werd ik verwend : Lol:
0 x
Annanjou
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 22
Inschrijving: 03/11/20, 11:22
x 1

Re: Ik ga mijn moestuin in!!!




par Annanjou » 23/07/21, 09:27

Biobombe schrijft:
Annanjou schrijft:
hoe is deze schimmel ontstaan? Hij moet door de wind zijn gekomen? Dus wat heeft het voor zin om alles te psychotiseren om alles te ontsmetten om meeldauw voor volgend jaar te voorkomen als het dit jaar vanzelf is gekomen?



meeldauw komt al heel lang bijna overal voor en leeft in de bodem.
"We" hadden het erover in de hoofdthread, maar als je op youtube gaat, heeft Didier ooit een interessante video over dit onderwerp gemaakt.

Voor aardappelen, doe een test door 2 of 3 planten te verwijderen. Als je tevreden bent met de knollen, geen verdachte plekken en een geschikte maat, haal ik ze er persoonlijk allemaal uit.


Oeps! bedankt Biobombe, In zijn boeken besteedt Didier niet al te veel tijd aan meeldauw aangezien hij een tunnel heeft, maar ik ben vergeten te zoeken op YT.
Dat is het, ik heb de twee video's gevonden en ik ga ze bekijken. Ik heb mijn planten waarschijnlijk ook wat strakker gezet (beginnersfout: omdat we veel planten hebben, willen we ze allemaal plaatsen en ... uiteindelijk hebben we niets: ik herinner me de les).
Ik herinner me ook dat je zelfs bij rot weer (vooral bij rot weer) naar je moestuin moet gaan kijken: nou ik leer :? Maar ik wanhoop niet :)
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 286-gasten