Hulp nodig, paddestoel of weekdier ??, ??

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
fripouillou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 30/06/17, 11:25

Hulp nodig, paddestoel of weekdier ??, ??




par fripouillou » 12/05/20, 21:03

Goedenavond, alsjeblieft, ik heb dit onder het stro gevonden, op twee verschillende plaatsen, misschien zijn er nog enkele elders.
Het is een beetje walgelijk, het is kleverig, ik weet niet wat het is : Roll: : Roll: : Roll:
Ik hoop dat de foto's het goed genoeg doen.
Heb je enig idee?
Alvast bedankt voor uw hulp.
carmen
toebehoren
3.jpg
3e foto
2.jpg
2e foto
1.jpg
foto van de paddenstoel of het weekdier?
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: hulp nodig, paddestoel of weekdier ??, ??




par GuyGadebois » 12/05/20, 21:09

Als het een weekdier is: gefeliciteerd, dan heb je een nieuwe soort gevonden. “Lophotrochozoa fripouillis”?
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: hulp nodig, paddestoel of weekdier ??, ??




par izentrop » 13/05/20, 00:16

Nostoc, een geslacht van cyanobacteriën https://fr.wikipedia.org/wiki/Nostoc
2 x
fripouillou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 30/06/17, 11:25

Re: hulp nodig, paddestoel of weekdier ??, ??




par fripouillou » 13/05/20, 07:58

izentrop schreef:Nostoc, een geslacht van cyanobacteriën https://fr.wikipedia.org/wiki/Nostoc


Hartelijk dank, er is inderdaad een foto die er erg op lijkt,
aan de andere kant zegt Wikipedia dat het aan de oppervlakte wordt gevonden, aan de randen van het pad, in mijn geval goed begraven onder een dikke en vochtige laag stro, vandaar misschien de plakkerige kant, het kan de 'lucht' niet absorberen.
Maar het is waar dat het een Nostoc moet zijn, dat wist ik helemaal niet.
Nogmaals bedankt, fijne dag verder
0 x
eclectron
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2922
Inschrijving: 21/06/16, 15:22
x 397

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par eclectron » 13/05/20, 08:26

Ik zie ze al jaren in de gangpaden, denkend dat het een paddenstoel is... : Lol:
(niet hetzelfde als fripuillou.)
Ik heb zojuist een kweekbak gemaakt van 30 cm BRF, in de verwachting dat deze dankzij de paddenstoelen zal transformeren in 30 cm bovengrond en er zijn genoeg nostocs.
Wetende dat nostoc een baanbrekend en stikstofbindend organisme is, doet mij dit organisme waarderen.
De natuur is goed gemaakt!
0 x
het maakt niet uit.
We zullen de 3 berichten per dag max proberen
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13716
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1525
Neem contact op met:

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par izentrop » 13/05/20, 08:31

fripouillou schreef:thuis was het goed begraven onder een aanzienlijke dikte vochtig stro, vandaar misschien de plakkerige kant
Nee, het is nog steeds kleverig. Waarschijnlijk was het er vóór het rietje of werd het mee geïmporteerd. Het wint aan volume na een regenbui en droogt uit bij droog weer. Op het gras is het nogal groenbruin. Het kan het feit zijn dat je in het stro zit of het gebrek aan licht dat het deze kleur geeft.
0 x
fripouillou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 30/06/17, 11:25

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par fripouillou » 13/05/20, 11:05

eclectron schreef:Ik zie ze al jaren in de gangpaden, denkend dat het een paddenstoel is... : Lol:
(niet hetzelfde als fripuillou.)
Ik heb zojuist een kweekbak gemaakt van 30 cm BRF, in de verwachting dat deze dankzij de paddenstoelen zal transformeren in 30 cm bovengrond en er zijn genoeg nostocs.
Wetende dat nostoc een baanbrekend en stikstofbindend organisme is, doet mij dit organisme waarderen.
De natuur is goed gemaakt!


Bedankt voor je reactie, nu ik weet dat het een stikstofbinder is, ben ik gerustgesteld, maar het blijft vervelend! Dit is de eerste keer dat ik dit zie, fijne dag nog,
0 x
fripouillou
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 30/06/17, 11:25

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par fripouillou » 13/05/20, 11:06

izentrop schreef:
fripouillou schreef:thuis was het goed begraven onder een aanzienlijke dikte vochtig stro, vandaar misschien de plakkerige kant
Nee, het is nog steeds kleverig. Waarschijnlijk was het er vóór het rietje of werd het mee geïmporteerd. Het wint aan volume na een regenbui en droogt uit bij droog weer. Op het gras is het nogal groenbruin. Het kan het feit zijn dat je in het stro zit of het gebrek aan licht dat het deze kleur geeft.


hartelijk dank voor uw reactie, het is leuk.
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par dede2002 » 13/05/20, 17:58

Interessant! Voordat ik het wist, zou ik paddestoel hebben gezegd...

En als het ‘proeft’, komt dat omdat het lekker is om te eten :P

"Deze kolonies van Nostoc worden gegeten, geruild voor maïs of verkocht op de markten van Cusco of andere naburige steden. In de Peruaanse hooglanden is het een belangrijk seizoensvoedsel, alleen gegeten of als een "Picante" (een soort traditionele stoofpot). )33 waarvan wordt gezegd dat het erg voedzaam is"
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Hulp nodig, paddenstoel of weekdier??,??




par GuyGadebois » 13/05/20, 18:25

dede2002 schreef:En als het ‘proeft’, komt dat omdat het lekker is om te eten :P

Ik ben niet degene die het risico zou nemen om trollensperma te eten! : Mrgreen:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 266-gasten