Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
energie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 15
Inschrijving: 02/07/20, 16:27
x 3

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par energie » 14/08/20, 14:45

Hallo, bedankt voor je antwoorden :) de prijs valt best mee...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 15/08/20, 01:12

Paul72 schreef:Het moet in de twee euro per m2 zijn bij het plaatselijke kippenhok, geel zeildoek. Het gaat jaren mee.

Vandaag heb ik de sluier van forceren opgelicht, resultaat na 18 dagen, radijsjes van ... 18 dagen, beginnen te zwellen !! Uitstekende ontwikkeling van de meeste planten, minus zwarte radijs die oudbakken was (maar niet uitdunnen). Indiase mosterd smaakt fantastisch, zoals mosterd uit pot, ideaal voor kleine mesclun-salades. Bovendien besloot ik om alle uitgedunde zaailingen te gebruiken in salades en pesto. Ik ben stom dat ik hier niet eerder aan heb gedacht !! Kool, radijs, rucola, mosterd, alles is goed in dit stadium!


€ 2 per m2 geel dekzeil?
Welke dikte?
Heb je een foto van dit ding?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 17/08/20, 21:56

Adrien (ex-nico239) schreef:
Paul72 schreef:Het moet in de twee euro per m2 zijn bij het plaatselijke kippenhok, geel zeildoek. Het gaat jaren mee.

Vandaag heb ik de sluier van broei opgelicht, resultaat na 18 dagen beginnen de radijsjes van... 18 dagen te zwellen!! Uitstekende ontwikkeling van de meeste planten, minus zwarte radijzen die muf waren (maar niet hoeven te verdunnen). Indiase mosterd smaakt fantastisch, net als potmosterd, ideaal voor kleine mesclunsalades. Bovendien besloot ik alle uitgedunde zaailingen in salades en pesto te gebruiken. Sorry dat ik hier niet eerder aan heb gedacht!! Kool, radijs, rucola, mosterd, alles is goed in dit stadium!


€ 2 per m2 geel dekzeil?
Welke dikte?
Heb je een foto van dit ding?


Ik zal eens kijken, en je dat vertellen. : Wink:

Vandaag eerste radijsoogst eindelijk geslaagd!! De eerste keer dat het me lukt om eetbare exemplaren te hebben in de zomer, in volle hitte gezaaid bovendien!!! De latere ontwikkelen zich goed, sommige al groter dan 18 dagen (Paasrozen). Ik kon profiteren van het koelere weer om sla en winterkool te verplanten en gouden bolknollen te zaaien.
En oogst het grootste deel van de aardappelen. Zoals ik al verwachtte valt de teelt onder roggestro tegen, ondanks de rijkdom van de grond: het bleef eronder compact, geen werk van de likdoorn. Ongeveer de helft van de verwachte oogst bij de start. Maar het is niet armoedig gezien de droge zomer.
Aan de andere kant, leuke verrassing voor de vorig jaar vergeten amandine: meerdere kilo's op 1m2, gemout met plantaardig afval dat van dichtbij is gescheurd en een beetje gras. De grond was daar erg los, het werkte goed.
Leuke verrassing ook bij een eerste teelt in het open veld, heel erg arme grond en mulch met gras + "groen" hooi). Bodem vrij los en mooie aardappelen ondanks de barre omstandigheden die de cyclus verkortten. (Roze variant uit Frankrijk)
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 17/08/20, 22:11

Paul72 schreef:Leuke verrassing ook bij een eerste teelt in het open veld, heel erg arme grond en mulch met gras + "groen" hooi). Bodem vrij los en mooie aardappelen ondanks de barre omstandigheden die de cyclus verkortten. (Roze variant uit Frankrijk)


Dit leidt vaak tot aangename verrassingen!!! Het doet bijna iedereen. De eerste keer, hoewel overtuigd genoeg om ervoor te gaan ongeacht de beschimpingen (van de buurman, van de boer), was ik ook verrast!

NB: Er is geen duidelijk verschil tussen hooi, "groen hooi" oftewel gemaaid volgroeid gras, en in mijn geval "gemaaid gras" van een verzameling met mijn maaier gemaaid gras in mijn boomgaard in de tweede helft van juli (het is een maaier, maar behalve "hakken" is het hooi dat ik opraap; tussen mijn ronde balen en dit "maaisel" is het hetzelfde materiaal, het verschil in de hoeveelheid water en het aspect nabij). Het is noodzakelijk om naar de "samenstelling" te kijken; niet op het uiterlijk. Groen hooi kan gewoon, als de laag dik is, gisten!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 18/08/20, 09:50

Het doel van eerder maaien was duidelijk om een ​​stikstofboost te krijgen en sneller te composteren. Als de oogst klaar is, zal ik een goede laag volgroeid hooi leggen om in het voorjaar een rijkere bodem te hebben, die wat koolstof gaat opslaan.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 18/08/20, 10:21

Daar heb je het. Weet hoe je de cursor moet plaatsen:

a) aan de ene kant maaisel van een gazon dat we elke week maaien = malse bladeren, geen vezels, veel stikstof (het is een fabriek in volle werking - dus enzymen (eiwitten), dus RNA (stikstofhoudend)...)) ; het product kan worden vergeleken met een "snel ontbindende organische stikstofmeststof"

b) aan het andere uiterste, "oud hooi" (laat maaien; half augustus); zeer vezelig maar bevat in vergelijking met het stro ook bladeren, bloemen, oren, enz... Een goed compromis dus. Daar zal er een veel langzamere ontbinding plaatsvinden, over een paar maanden (het hangt af van de luchtvochtigheid), er is aan de ene kant mineralisatie en aan de andere kant humificatie - vandaar het begrip compromis. In dikke laag, uitstekende dekking - tegen eenjarige planten, tegen uitdroging, tegen korstvorming...

En goede agronomie is daarmee jongleren. Afhankelijk van het doel.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Julienmos » 18/08/20, 15:16

Did67 schreef:V
b) aan het andere uiterste, "oud hooi" (laat maaien; half augustus);


Midden augustus ! ?
echt heel erg laat... voor mij is het hooien al een tot twee maanden eerder...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 18/08/20, 16:37

Ja, dit is het "laat maaien" van beschermde sites, om te wachten tot de beschermde planten bloeien. Dit is het soort hooi dat ik gebruik.

Maar vanaf eind juni / begin juli hebben de grassen hun stengels en aren gemaakt, en ik weet niet zeker of de samenstelling nog veel verandert... Een goede indicator: hooikoorts.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 18/08/20, 17:21

Did67 schreef:Ja, dit is het "laat maaien" van beschermde sites, om te wachten tot de beschermde planten bloeien. Dit is het soort hooi dat ik gebruik.

Maar vanaf eind juni / begin juli hebben de grassen hun stengels en aren gemaakt, en ik weet niet zeker of de samenstelling nog veel verandert... Een goede indicator: hooikoorts.


Dit jaar was het hooi begin juli helemaal droog, maar dat is vrij uitzonderlijk.
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 31/08/20, 13:46

IMG_20200831_130512_compress54.jpg


Ik dacht dat interspecifieke hybriden onmogelijk waren, hier is een goed tegenvoorbeeld van meloen gehybridiseerd met hoogstwaarschijnlijk komkommer. Alles komt overeen met het niveau van de vrucht, zelfs de smaak die een mix van beide is. Het blad is eerder dat van de meloen. :schok:

Anders, nog steeds aanhoudende droogte in de landbouw, maar met mulchen houdt het stand, de sperziebonenplanten zijn zelfs enorm en tamelijk productief (paars). Nog steeds niet mogelijk om veldsla of spinazie te maken ...
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 286-gasten