Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
alkalisch
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 170
Inschrijving: 12/06/19, 18:49
Plaats: Monts du Lyonnais
x 52

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par alkalisch » 20/07/20, 13:50

Paul72 schreef:Ik kom terug op de vlooienkevers, ik heb niet echt de mogelijkheid om te douchen, behalve met een druksproeier. Zelfs als ik van plan ben minstens één keer een sproeier te gebruiken om de nuttige reserve over een groot gebied aan te vullen (nog steeds geen regen). Ze vinden het niet leuk, lijkt mij. Hebben ze trouwens roofdieren?

Anders een anti-insectendoek. ..maar het is al te laat.
0 x
dat hangt er vanaf
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 23/07/20, 08:47

Adrien (ex-nico239) schreef:
Paul72 schreef:de mooiste planten zijn die van “vergeten” aardappelen : Mrgreen:


Het is niet vals
Maar zijn ze het meest productief?
Hoewel ze, doordat ze vrij zijn in aankoop en arbeid, in dit opzicht een groot voordeel hebben
En zullen ze ‘intelligent’ genoeg zijn om niet voor de laatste nachtvorst de deur uit te gaan: thuis ongetwijfeld, dat is de wens die we elk jaar kunnen doen.


Dit jaar bevroor een deel van de oogst die vorig jaar niet was geoogst, omdat het op kale grond stond. Alles wat onder dikke mulch lag, bevroor niet (omdat het later naar buiten kwam). Bij late vorst zou het voor mij voldoende zijn om het hooi op te graven om te isoleren tegen de kou. Maar hier hebben we na maart bijna nooit meer strenge vorst, het blijft rond de 0 graden
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 23/07/20, 09:31

Ook in mijn geval kwamen ze te vroeg naar buiten. Ik deed een “test”: twee “geplante” rijen [in dit geval lichtjes begraven, daarna hooi].

resultaat:

a) veel verliezen door mijn favoriete coyotes

b) sommige geroosterd omdat ze te vroeg uitkwamen (ze zitten niet in het ritme; een pdt kiemt als de bodemtemperatuur boven de 10° uitkomt; februari en maart zijn heet, de grond warmt op; ze krijgen vorst omdat het een gevoelige nachtschade is !) [En het verhaal “ze leren” – ik laat je het geloven; Ze zullen dood zijn voordat ze het begrijpen!]
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Adrien (voormalig nico239) » 24/07/20, 01:12

Did67 schreef:En het verhaal ‘ze leren’ – ik laat je het geloven; Ze zullen dood zijn voordat ze het begrijpen!


Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 24/07/20, 14:03

Gisteren riskeerde ik een rondleiding door radijs (zomer, herfst winter), mosterd en boerenkool (ja, ik ben een masochist). Meer salades voor herfst en winter om te verplanten. Het geheel na 8 m2 hooi schoongemaakt te hebben, de grond goed bevochtigd (één zone was droog), en na het zaaien bedekte ik de hele zone met een geforceerde sluier. Het zal niets doen tegen de slakken (maar er zijn er niet veel) of de mol (die een uur na het besproeien is gepasseerd) maar ik hoop dat het de vlooienkevers ervan weerhoudt te komen, en dat zou moeten beperken zonnestraling en hygrometrie verhogen. En als er problemen zijn, kan ik binnen 1 maand of minder opnieuw zaaien.
1 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 24/07/20, 19:04

In het "noordoostelijke" klimaat naderen we de definitieve grenzen (en ik ben weer te laat!) voor het zaaien van "wintergroenten", op enkele na (puree, winterrapen, misschien een paar winterradijsjes die nog moeten groeien in de winter, op zonnige dagen en in niet te koude grond).

Wintergroenten zijn einde-zomergroenten, die tot de winter groeien en dan de kou verdragen zonder te aarzelen...

Hun naam is misleidend!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Moindreffor » 25/07/20, 09:53

Paul72 schreef:Gisteren riskeerde ik een rondleiding door radijs (zomer, herfst winter), mosterd en boerenkool (ja, ik ben een masochist). Meer salades voor herfst en winter om te verplanten. Het geheel na 8 m2 hooi schoongemaakt te hebben, de grond goed bevochtigd (één zone was droog), en na het zaaien bedekte ik de hele zone met een geforceerde sluier. Het zal niets doen tegen de slakken (maar er zijn er niet veel) of de mol (die een uur na het besproeien is gepasseerd) maar ik hoop dat het de vlooienkevers ervan weerhoudt te komen, en dat zou moeten beperken zonnestraling en hygrometrie verhogen. En als er problemen zijn, kan ik binnen 1 maand of minder opnieuw zaaien.

Ik zaaide kool in emmers en ze werden aangevallen, normale vlooienkevers gaan overal naartoe, ik denk erover om een ​​kaaskooi van het type "doos" te maken, voor mijn zaailingen als ze toevallig in de zomer worden verwoest
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 25/07/20, 13:43

Did67 schreef:In het "noordoostelijke" klimaat naderen we de definitieve grenzen (en ik ben weer te laat!) voor het zaaien van "wintergroenten", op enkele na (puree, winterrapen, misschien een paar winterradijsjes die nog moeten groeien in de winter, op zonnige dagen en in niet te koude grond).

Wintergroenten zijn einde-zomergroenten, die tot de winter groeien en dan de kou verdragen zonder te aarzelen...

Hun naam is misleidend!


Maar hier ligt de groeipiek van wintergroenten doorgaans in oktober, maar bij veldsla loopt deze vaak door tot november of zelfs langer. September is overwegend droog en zonnig, hoewel ik wat regen enorm op prijs stelde gezien de droogte (derde jaar op rij, elke keer erger)
Meestal zaai ik rond 15 augustus, de puree later nog (anders geen opkomst)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 25/07/20, 14:48

Een voorbeeld: spruitjes, een wintergroente. Maar hij bereikte zijn omvang eind oktober/november... Gezaaid in september ben je te laat - tenzij de winter warm is. En zo zijn er een paar. In ieder geval thuis. Hetzelfde geldt voor “winterescaroles”.

Waar je gelijk in hebt: het is in deze tijd soms lastig om te zaaien. Normaal gesproken was er in augustus altijd wel ergens een kleine natte periode. Maar het is niet zo normaal meer... Soms moet je de zaailingen dus water geven.

Van mijn kant ben ik momenteel bezig met het opnieuw maken van emmers. In de kozijnen maar zonder de ramen! En ik geef natuurlijk water. We kunnen deze kwekerijen met voordeel schaduw geven (ik zou het moeten doen, maar het is nog steeds niet klaar).

Daarna, zoals ik al zei, veldsla, rapen, bepaalde wortelen, rode bieten, we kunnen wat geduldiger zijn...

Vervolgens moeten we de aard van de groente onderscheiden: veldsla, andijvie, prei, enz. We eten het vegetatieve systeem. We kunnen eten als het klein is! Voor anderen (spruitjes, bloemkool) zijn het de knoppen. En daar, als er geen voldoende ontwikkelingsstadium wordt bereikt, hebben we niets!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 25/07/20, 17:41

Maar ik maak geen spruitjes of broccoli, het is te laat ja... Ze zijn allemaal opgegeten, een deel ging weer de grond in, eens kijken.
De zaailingen die ik heb gemaakt zijn kleine kolen van het boerenkooltype, en ze groeien alleen bij vochtig en mild of koel weer. Zelfs midden in de winter groeit het (behalve bij vorst)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten