Hay vs live moestuin

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 25/03/20, 10:33

izentrop schreef:Ik begon in de kas te zaaien na een voorraad compost, 40 liter gezuiverde urine, een grelinette en slagtand.

Kunnen we daar al bonen planten? Ik had er niet over nagedacht, ik ga het nu doen. Tegen de tijd dat ze uitstappen, is de koude periode voorbij.
Ik heb een temperatuur test gedaan van een paar cm diep, meer dan 15 °. Hoe diep is deze test in principe?


Ik heb de sperziebonen een week geleden gezaaid, de grond was al warm, dus waarschijnlijk rond de 15 ° C (niet gemeten). Ik wachtte op de eerste warme zonnestralen. Een primeur voor mij zo vroeg ...

EN dit jaar experimenteer ik ook met het niet werken van de grond in de kas: direct zaaien in de grond op ondiepe diepte (1 cm onder de grond). We zullen zien of het de groei niet verandert. maar de wormen werken nog steeds
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par izentrop » 25/03/20, 14:35

Paul72 schreef: dit jaar experimenteer ik ook met het niet werken van de grond in de kas: direct zaaien in de grond op ondiepe diepte (1 cm onder de grond). We zullen zien of het de groei niet verandert. maar de wormen werken nog steeds
Nou ik kwam daar vandaan terug, ik heb een bodem die zo "dik" is dat de kruipende boterbloemen domineren.
In mijn kas is het veel losser geworden sinds ik "BRF" en groenafval compost heb verwerkt. Geen winterbewatering, de regenwormen zijn ergens anders gaan zoeken als ik daar ben. De épigés zijn niet al te gestoord, wat vooral telt voor hun voortbestaan, is de duurzaamheid van organische resten.
Een grelinette blaast elke 30 cm en een krokodil om de kluiten te breken, de kwakgraswortels te extraheren en de compost op het oppervlak op te nemen, het laat tenminste de zuurstof doordringen tot 20 cm en de wortels ontwikkelen zich zonder gedwongen worden om over het oppervlak te rennen.
Met mijn scheidende toiletten verzamel ik ongeveer 80 liter urine per maand, opgeslagen in luchtdichte blikken. Ik probeer dit jaar om het in de lente in de grond op te nemen. Voor nitrificatie vertrouw ik op bacteriën : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 25/03/20, 23:07

Ik geef ook niet de hele winter water, maar de grond is een echte spons: hij bevochtigt alleen van onderen als alles doordrenkt is. plotseling geen rust meer voor de wormen, overal zitten kleine turricules. : Mrgreen:
daar, met de zon die net begint te drogen aan de oppervlakte, zullen we de gieters eruit moeten halen! Ik wacht tot de aarde een beetje is opgewarmd om erin te mulchen.

kleine correctie: het tillen van de bonen duurt tien dagen. de slakken knabbelden aan een paar stukjes, waren de salades beu en geperst om nieuwe zoete smaken te proeven : Mrgreen:
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 28/03/20, 09:53

Deze draad was mij ontgaan.

Een kas is ook een "droger". Dus ja, zonder water te geven, is de kans groot dat de wormen zich inpakken - of doodgaan?

De zijdelingse bijdragen zijn afhankelijk van de breedte van de overspanningen: de "rand" vangt het water op dat op de kas is gevallen, als het niet wordt opgevangen! Van daaruit diffundeert het in beide richtingen - dus ook naar het binnenste van de kas, door capillaire werking. De capillaire werking is sterk afhankelijk van de textuur (samenstelling van de grond in klei, slib, zand) ...

Een kleine kas van 3 of 4 m breed zal niet reageren als een grote kas van 6 of 8 m breed.

De mijne is 6 m.

Ik cultiveer zonder werk sinds ze verhuisd is. En al eerder was dit "oude" deel van de moestuin "helemaal niet werkend".

Ik bedek met hooi in de lente. Ik laad niet meer op in de herfst (zoals overal in de moestuin) ... Dus de "winter" (kauwsnacks, sla, enz.) Vecht met bepaald onkruid - vogelmuur, enz. ...

En ik geef natuurlijk water. Dit is de reden voor mijn regenwatertanks (verlengd tot 12 m3). Zelfs in de winter, wanneer de tanks overlopen!

De tomatentunnel maak ik los zodra de tomaten gaar zijn, juist om de grond RU te vullen. En beter: een bodem wordt "uitgeloogd" door overtollige regen. Sommige slecht behouden elementen worden meegesleept. Het staat bekend om de nitraten, die door planten moeten worden vastgehouden (in mijn geval het "mooie onkruid" dat mijn "groenbemesters zijn die ik niet hoef te zaaien"). Dit is minder het geval voor natrium, dat de neiging heeft zich op te hopen in kassen, waar het naar beneden gaat als je water geeft en omhoog gaat als het droog wordt! Sommige zouten kunnen een probleem worden in kassen met onvoldoende water (net zoals het gebeurt op geïrrigeerde perimeters in droge klimaten - Zuid-Spanje, Marokko). Dus pas daar op.

Mijn droom: aan beide zijden van mijn kas goten plaatsen, het water opvangen en via druppelaars “levend” in de kas injecteren. De kasvloer zou dus precies krijgen wat hij zou krijgen als de koepel er niet was! Helaas heb ik meer ideeën dan tijd en kracht om ze uit te laten komen.

De droom van de droom zou natuurlijk zijn halve kassen die tegen een Oost-West gerichte Trombe-muur leunen om een ​​thermische buffer te hebben, met herinjectie van water! Als je jong, dynamisch en in topvorm bent, bied ik je het idee aan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 28/03/20, 09:55

Paul72 schreef:Ik geef ook niet de hele winter water, maar de grond is een echte spons: hij bevochtigt alleen van onderen als alles doordrenkt is. plotseling geen rust meer voor de wormen, overal zitten kleine turricules. : Mrgreen:


Zoals hierboven geïmpliceerd, is dit bij mij het geval naar de rand toe, maar niet "centrumrechts" (mijn grond is duidelijk hellend naar rechts).

Maar ik heb veel turricules, inderdaad ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 29/03/20, 15:45

Did67 schreef:
Paul72 schreef:Ik geef ook niet de hele winter water, maar de grond is een echte spons: hij bevochtigt alleen van onderen als alles doordrenkt is. plotseling geen rust meer voor de wormen, overal zitten kleine turricules. : Mrgreen:


Zoals hierboven geïmpliceerd, is dit bij mij het geval naar de rand toe, maar niet "centrumrechts" (mijn grond is duidelijk hellend naar rechts).

Maar ik heb veel turricules, inderdaad ...



in de winter wordt "bewateren" automatisch van onderaf gedaan als de grond 50 cm lager is drassig. het is nogal verrassend, en het moet komen van het hoge natuurlijke OM-gehalte van de grond, 50 cm dik. Aan de andere kant moet ik in de zomer toch allemaal water geven, maar met mate (druppelen, zeer effectief om zacht en perfect water te geven). het droogt veel minder dan in een tunnel, en een abrikozenboom fungeert als een lichte zomerschaduw.
Kortom, best blij met mijn kleine constructie! : Mrgreen:
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Did67 » 29/03/20, 16:50

Ik twijfel niet. Ik heb zojuist toegevoegd: het hangt af van de breedte en de samenstelling van de grond (die min of meer capillariteit heeft) zodat iedereen thuis 'controleert' hoe het lateraal diffundeert ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 29/03/20, 20:29

Did67 schreef:Ik twijfel niet. Ik heb zojuist toegevoegd: het hangt af van de breedte en de samenstelling van de grond (die min of meer capillariteit heeft) zodat iedereen thuis 'controleert' hoe het lateraal diffundeert ...


Ja, het is een beetje speciaal ... mijn stiefvader moet het zelfs midden in de winter water geven. Hier, aangezien de grond in de winter overal met water doordrenkt is als het regent (vooral deze winter), tegen de tijd dat het water wordt afgevoerd, is alles grondig nat geweest. Ik haal het water uit alle velden die boven zijn, wetende dat de rots niet ver is (zeer dichte zandsteen en vrij weinig gebroken). Ik vermoed dat mijn kleine stukje groenteland al lang wordt gebruikt als mestopslagplaats en werd gebruikt om varkens te telen (waarschijnlijk aardappelen en kool). dat zou verklaren dat er een grote dikte van humusgrond is terwijl overal elders de rots bijna vlak is (zoals in de weide bijvoorbeeld)
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 29/03/20, 21:08

Een foto-invoegtest: het perceel dat deze zomer bedekt zal zijn met hooi, voornamelijk met aardappelen en pompoen ... Eindelijk zal ik geleidelijk zien, geen plannen op de komeet!
IMG_20200323_170958.jpg
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.
Avatar de l'utilisateur
Paul72
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 684
Inschrijving: 12/02/20, 18:29
Plaats: Sarthe
x 139

Re: Hay moestuin vs levende luifel




par Paul72 » 29/03/20, 21:11

Een overzicht van tomaten- en uienzaailingen in de kas. De grond is erg vochtig maar al warm!
IMG_20200328_175316.jpg
0 x
Ik ben allergisch voor idioten: soms hoest ik zelfs.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 341-gasten