Hoe om het hooi te zetten?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Hoe om het hooi te zetten?




par Patrick94 » 08/01/17, 11:52

Hallo did67
Ik had hooi laten leveren, maar de balen zijn kubisch van vorm en vooral heel, heel compact, dus ik pakte liever uit voordat ik het op de grond zette. Heb ik het goed gedaan?
En ook, zoals ik net begin januari heb besproken, zal het land klaar zijn als het tijd is om te zaaien?
Laatste punt, moet je met jouw methode zaden in potten zaaien voordat je gaat planten en wanneer moet je beginnen?
Bij voorbaat dank, dsl voor al deze vragen, maar ik zit in de categorie Grand Beginner
Patrick
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 09/01/17, 15:18

Sorry, ik heb je topic "gezapt"! Ik heb de neiging om rechtstreeks naar de berichten te gaan die naar mij zijn gemarkeerd, ik "sla" de berichten over die me niet veel interesseren. De waarschuwingen verwijzen alleen naar threads waarin ik al heb ingegrepen, niet naar de nieuwe...

1) Jammer dat het is uitgezonden. In het geval van "parallelepipedische balen" moet je "plakjes" hooi achter elkaar nemen en ze in een zo dicht mogelijk mozaïek leggen.

We zijn op zoek naar een compacte hooibedekking (zodat het licht niet doorlaat) en regelmatig (zodat er geen "gaten" ontstaan ​​​​wanneer de "vertering" van het hooi, de ontbinding ervan, begint).

2) Maar dat is oké. We gaan ervan uit dat het nog wel gaat regenen (sneeuwen?) en dat het vanzelf weer gaat liggen.

3) Het zal waarschijnlijk "slechts" zijn voor de eerste keer zaaien - het gras mag niet "dood" zijn. Je zult moeten "voelen" (de nieuwsgierigheid hebben om een ​​tipje van de sluier op te lichten...). Voor zaaien in de nazomer/herfst zou het daarentegen prima moeten zijn...

4) In dit geval, ja, is het in uw belang om zoveel mogelijk zaailingen voor te bereiden, die u door het hooi kunt planten, zodra de grond is opgewarmd en gedroogd, zelfs als het gras nog niet 100% is vernietigd . Ik ben een video aan het voorbereiden over planten ("kale wortels" en "emmers"), van gevonden "biezen". Op enkele uitzonderingen na (wortelen bijvoorbeeld) worden de meeste groenten bereid in kopjes...

PS: "complete beginners" interesseren me erg, omdat ze me dwingen mezelf in vraag te stellen, om duidelijk te proberen uit te leggen - dat is precies wat ik probeer te doen, in het boek waar ik momenteel aan werk.
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 10/01/17, 17:43

Bedankt voor dat antwoord,
1/Ik heb zelfs veel hooi gestrooid, dus het zal zeker vanzelf bezinken met de regen van vandaag..
2/Ik zou graag in het voorjaar kunnen zaaien.. (te ongeduldig misschien..)
3/Afgezien daarvan, wat betreft de crash (naar verluidt) begreep ik niet echt of je adviseerde om groeven in het hooi te maken of dat je liever een simpel gat had ... het lijkt mij dat ik je beide video's heb gezien
Cdt
Patrick
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12300
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Ahmed » 10/01/17, 18:17

Zaaien doe je uiteraard in de voor, maar planten vereist alleen het openen van gaten en we zouden misschien zonder plantstok kunnen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 10/01/17, 19:27

Yesss!

En de video op de plantages (de crash, dat laten we aan de computers over!) wordt gewoon "geupload".

landbouw / tuinieren-meer-dan-bio-en-zaaien-leven-zonder-vermoeidheid-t13846-3550.html

En inderdaad, om de prei te planten, zonder echte technische reden, zo uit gewoonte, "dom" zo, trok ik een voor met de planter, om de lijn te markeren en de prei een beetje te "begraven". Dit geeft het gebleekte deel, wanneer de lijn sluit. In dit geval is het verdedigbaar: ik heb altijd groeven gemaakt voor prei. Ik was dom om dat als voorbeeld te nemen om de video te maken!!!

Al het andere plant ik dwars door het hooi.
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 12/01/17, 20:38

oke ik zal je video bekijken
Toch nog een praktische vraag.
Wanneer moet je in potten zaaien?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 12/01/17, 21:01

Zeer variabel, afhankelijk van de regio.

Thuis mik ik begin mei op een installatie. Dus het is half maart opgezet, afhankelijk van het weer...
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 15/01/17, 08:16

En voor de Parijse regio geldt hetzelfde?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 15/01/17, 10:48

Bijna Ja. Je hebt soms 1 of 2 graden meer, dus minder kans op bevriezing...

Maar aan de andere kant hebben we geen betrouwbare voorspellingen voor meer dan 7 dagen. Dus hoe dan ook, het zal altijd een "weddenschap" blijven - wat ik zonder aarzelen doe. Vooral omdat ik steeds meer zaden zelf produceer. Mijn enige risico is het verliezen van een paar zaailingen. Als het "geroosterd" is, zaai ik opnieuw (of het nu in de potten of in de voren is, dus ik hergebruik het gedane werk; het is geen totale "mislukking").
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 15/01/17, 14:57

Ok, dank je
Ik val je wat meer lastig, met nog een beginnersvraag..
Welk zaadje moet geplant worden tijdens het zaaien en welk zaadje moet direct geplant worden??
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 354-gasten