Hoe om het hooi te zetten?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 15/01/17, 16:08

Laten we het eerst eens worden over de voorwaarden:

- we spreken van direct zaaien (wat ik gewoon "zaaien" of "zaaien" noem) als we een zaadje in de grond stoppen waar de plant zich zal ontwikkelen

- we spreken van planten als we op de ene plek zaaien en deze planten worden dan elders geplant, zodra ze voldoende grootte en ontwikkeling hebben bereikt; met twee mogelijkheden: a) "bare root" planten - de planten kunnen dan worden bereid in een "terrine", een soort "bak" met aarde erin of in de moestuin; b) zaailingen in "potten" of "emmers", met nog twee mogelijkheden, plastic potten die we herstellen nadat we de zaailing hebben uitgezet of "verloren" samengeperste turfpotten, waar de wortels doorheen gaan - we planten dan met de pot, dui ontleedt (we verscheuren, we "kleden" en we herplanten ergens anders - zie mijn laatste video).

De meeste groenten passen goed bij beide! Behalve bijvoorbeeld wortelen, die kunnen niet worden getransplanteerd. Er zijn misschien een paar andere wortelgroenten die ik nu mis.

Planten maakt het mogelijk om de planten onder gecontroleerde omstandigheden voor te bereiden: serre, minikas, glazen kozijn, veranda, zicht voor het raam in huis... Dus om op te anticiperen! Om tijd te besparen, zelfs als de transplantatie een kleine schok veroorzaakt waardoor u een beetje verliest...

Direct zaaien minimaliseert het werk: het "minimum" dat gedaan moet worden.

Vaak kun je de twee "combineren": zaai een rij sla, die meestal te overvloedig zal ontkiemen; we kunnen dus "onttrouwen" om verder te herplanten, of kool, prei, gezaaide uien... Maar soms zijn de wortels te kwetsbaar, en lukt het niet of niet goed: bonen...

De "Potager du Paresseux" stelt klassieke of conventionele praktijken niet ter discussie... Met de volgende aanpassingen:

- de grond blijft in het voorjaar langer koud en natter; voor de "eerste" groenten maken de voorbereiding van zaailingen en planten het mogelijk om niet te veel tijd te verspillen; het maakt het ook mogelijk om sterkere planten te hebben, minder gevoelig voor slakken, meer aanwezig in deze tijd dat hun roofdieren (kevers bijvoorbeeld) nog koud zijn!

- dan, aangezien luiheid een regel is, zullen we de neiging hebben om de "direct seeding" -modus te gebruiken; het zal net zo goed werken en we hebben minder te doen...
0 x
stephreyts
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 15/01/17, 17:09

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par stephreyts » 15/01/17, 17:33

hallo, ik ben echt nieuw in de biologische landbouw, maar ik zou het graag willen proberen na het bekijken van de video's in de luie moestuin van Didier Helmstetter. Ik denk dat ik het antwoord weet, maar als ik nu hooi doe, is het te laat of niet om dit jaar te planten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 16/01/17, 08:22

Een luie tuinman worden vereist soms wat moeite: het antwoord staat aan het begin van deze thread... Ik heb het beantwoord.
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 16/01/17, 10:29

Bedankt voor dit zeer duidelijke antwoord,
Van wat je me verteld hebt, zie ik meer voordelen in het starten in emmers (behalve voor wortelen uiteraard), ten eerste om de planten goed te consolideren en ook om groeven te voorkomen.
Dus eind maart begin ik.. als het wat warmer is..
Nogmaals bedankt voor je advies, je uitleg en je geduld.. al deze kwaliteiten moedigen beginners aan en maken het mogelijk om de moeilijkheden van het demystificeren van het onderwerp te bagatelliseren.. hoewel we nooit aan het einde van de complexiteit van natuurlijke fenomenen zullen komen..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 16/01/17, 11:23

Begin er begin maart over na te denken, liever - om te waarderen volgens het weer.

En we leren elke dag (behalve om voortijdig ouder te worden). Ik eerst! (Ik bedoel, ik ben aan het leren - ik hoop niet te veel en te vroeg oud te worden; dat gaat natuurlijk al snel vanaf een bepaalde leeftijd!)

Dus ja, je moet gaan. Ja, we riskeren mislukking! Zoals elk kind dat op een dag probeert te lopen na het observeren van zijn ouders, zijn broers... Als we hem zouden verhinderen, omdat hij waarschijnlijk zijn gezicht zou breken, zouden er niet velen van ons op twee benen zijn! Dus ja, probeer het met het risico van mislukking. Mits je observeert, reflecteert en beter doet! Dat wil zeggen: leer! Laten we een klein kind blijven!!!
2 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 17/01/17, 10:22

Helemaal met je eens, leren is zo geformaliseerd dat we de eerste en fundamenteel empirische impuls van de kindertijd vergeten.
1 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 17/01/17, 18:03

Didier
ik ga je nog even lastig vallen..
Wat betreft de voorbereiding van zaailingen in potten, realiseer ik me dat er verschillende maten zijn.. en ik ben ook de weg kwijt.. welke maat moet ik gebruiken en voor welke zaden??
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Did67 » 18/01/17, 09:29

Ik gebruik 60 mm of 80 mm diameter, voor ronde potten, of ook vierkante gerecyclede potten (gekochte planten), ook hier 60 per kant of 80 per kant.

Voor planten die bij de installatie behoorlijk ontwikkeld zijn (tomaten, aubergines bijvoorbeeld), eerder 80. Voor de andere (kool, sla, peterselie...) is 60 voldoende.

Meer en meer, terwijl ik koop, ga ik naar platen zoals: http://www.magellan-bio.fr/produit_plaq ... oCOBbw_wcB

(Ik zal op zoek gaan naar duurzame platen, zo stevig)



Maar dit is niet doorslaggevend. De natuur zal je fouten vergeven!
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 18/01/17, 15:58

Oké het is duidelijk

Kom op, je vindt het niet erg, hoop ik, ik heb thuis potplanten en een ervan heeft muggen, hoe kom je er vanaf, heb je enig idee?
0 x
Patrick94
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 04/11/16, 09:40
x 1

Re: Hoe het hooi te plaatsen?




par Patrick94 » 19/01/17, 16:08

Hallo Didier
Wat vind jij van dit type bord?

http://www.graines-baumaux.fr/172132-pl ... GwodZ2UKNA
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 260-gasten