Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Valoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 10/10/16, 15:40
x 2

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Valoul » 17/06/17, 13:19

Ach ja, ik vergat het.

Ik, die altijd in de ban ben geweest van deze opgeruimde, schone, nette, nette, gewone moestuinen, heb een plezier dat ik niet vermoedde door simpelweg de bladeren om te gooien en het onkruid snel op het hooi te rapen, om plant waar een gat is, zonder mezelf al te veel vragen te stellen, en oprecht te genieten van de aanblik van de bloemen die tussen al deze groenten zijn geplant, van mijn kleine hoekje van de wilde weide die voor de gelegenheid is ingezaaid. (maar de witte klaver pakte niet zoals ik had gehoopt).

Ik heb geen composthoop, ik red het niet, ik heb niet genoeg afval (tussen de cavia's, de kippen en de bovengrondse compostering in de moestuin, er is niets meer over, de takken gaan allemaal op een stapel hout dat als schuilplaats dient).

We hebben in het voorjaar een bijenkorf en zijn zwerm geplaatst, kortom de metamorfose van de tuin vindt plaats, en ten goede, niet alleen van de bodem maar ook van de biodiversiteit in de tuin (ook al staan ​​de koolsoorten onder druk). insectennet).

We hebben een perceel van een paar are aangrenzend aan onze tuin gekocht, het idee is om er een natuurlijke tuin van te maken om te eten, met voornamelijk fruitheesters.

En in de herfst zal ik mijn bestelling hooi verdubbelen (ik zal deze keer proberen een rol te vinden), want gezien het succes zullen we de oppervlakte van de moestuin verdubbelen.

Nogmaals bedankt voor deze prachtige ontdekking.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Ahmed » 17/06/17, 14:53

Bijen zijn geweldig, maar vergeet het belang van hommels niet als het om bestuiving gaat. Sommige bloemen worden niet bezocht door bijen en ik heb een hele border grote smeerwortel gereserveerd voor de plaatselijke hommels, een praktijk die ik van harte aanbeveel.
NB: het spreekt voor zich dat de biodiversiteit zich niet beperkt tot dat ene aspect van de bestuiving: ik heb mij hier tevreden gesteld met het teruggrijpen op de introductie van een bijenkorf.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lelie 31
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 30
Inschrijving: 25/04/17, 21:58
Plaats: Zuid-West
x 15

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par lelie 31 » 17/06/17, 20:46

Valoul schreef:

Salades (ook rijzen van zaden), sla, peultjes, artisjokken, courgette

IMG_8244.JPG


en mijn foto's staan ​​weer scheef :-D


Zeer leuke tuinrondleiding
Waarom heb je een pallet op je salades gelegd? Ben je niet bang dat de slakken erin komen?
Het maakt niet uit dat je foto's scheef zijn, ze zijn erg mooi : Lol:
0 x
Valoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 10/10/16, 15:40
x 2

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Valoul » 20/06/17, 18:26

Zeer leuke tuinrondleiding
Waarom heb je een pallet op je salades gelegd? Ben je niet bang dat de slakken erin komen?


nee, het is gewoon een kwestie van reliëf toevoegen, zoals de tipi voor peultjes, of het verticale palet voor spaghettipompoen (en integendeel, naaktslakken verstoppen zich graag onder de planken van het palet, dus het effect n is niet ideaal voor de strijd tegen naaktslakken (maar ik denk aan de investering van Indiase hardlopers)

Merci pour vos réponses

Oh ja en voor de hommels, het viel mij op dat sommige struiken in de tuin (en sommige bloemen aan de wilde weidekant) alleen door deze bezocht worden (en hommels, ik zie er veel meer van dan dat mijn bijen veel verder gaan foerageren dan mijn kleine tuin)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/06/17, 19:46

Valoul schreef:
(maar de witte klaver pakte niet zoals ik had gehoopt).



Witte klaver is een klimplant die licht nodig heeft. Hij "past" goed in zeer open ruimtes, overbegraasd, regelmatig vertrapt... Hij verdwijnt zodra de wedstrijd wordt georganiseerd om "omhoog te gaan"... De rode klaver staat meer rechtop.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/06/17, 19:48

Valoul schreef:
Oh ja en voor de hommels, het viel mij op dat sommige struiken in de tuin (en sommige bloemen aan de wilde weidekant) alleen door deze bezocht worden (en hommels, ik zie er veel meer van dan dat mijn bijen veel verder gaan foerageren dan mijn kleine tuin)


Namelijk dat de hommels actief zijn als er geen zon is, terwijl de bijen, die zich bewegen door een ‘codering’ gebaseerd op de as van de zon, uit de bloemen verdwijnen zodra het grijs is of ‘s avonds.

Dus soms hangt het ervan af wanneer je kijkt!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 20/04/18, 11:35

Bonjour à tous!

Oef, ik heb eindelijk dit draadje gelezen en ik vind wat ik krijg steeds leuker.

De "luiaards" komen overal vandaan, om verschillende redenen, met verschillende terreinen en belichtingen, specifieke problemen voor elk, vragen in pakketten van twaalf en het is geweldig!

Ik ben helemaal opgewonden en nog steeds vol twijfels (zal het groeien?!) maar tegelijkertijd (en paradoxaal genoeg) heb ik volledig vertrouwen in deze "methode", ik zou niet eens kunnen uitleggen waarom! natuur, het zal mij goed belonen. Ik ben me er zeer van bewust dat er mislukkingen kunnen/zullen zijn, maar niets helpt: ik ben zo enthousiast mogelijk!

Voor mij is het een geweldig moment! Ik ga dit weekend beginnen met het planten van een paar zaailingen (courgette, tomaten en mesclun) die krap beginnen te voelen in hun kleine potten! Dat brengt mij bij een vraag:
Ik weet niet of het de perfecte tijd is (ik zit in 04 en nachtvorst kan nog voorkomen) daarom heb ik besloten ze even onder een open tunnel te zetten.
Wat denk jij?

Krappe planten:

IMG_1837.JPG


Merci à tous!
1 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/04/18, 12:33

1) Het kan riskant zijn.

2) Maar leven is per definitie riskant. Het is de dood die niet beweegt! Een levende moestuin is riskant!

3) Denk eerst na over het "afharden" van uw planten: zet ze buiten, in de halfschaduw... Anders lopen ze het risico ernstig te verbranden [dit is geen grapje]. Wanneer we de planten in een frame opkweken, verwijderen we een paar dagen vóór het verplanten de ramen om ze bloot te stellen aan UV-stralen, aan de wind...

3) Voor alle "niet te hoge" planten geldt dat je bij aankondiging van vorst 's avonds naar buiten gaat en je afdekt. Ik deed het vorig jaar met hooi, na de schok van 21 april. Het gaat heel goed! Uiteraard moet je hem de volgende ochtend weer verwijderen en eventueel weer terugplaatsen... Je kunt ook koepels maken met noppenfolie, karton, etc...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Diabolorent
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 165
Inschrijving: 13/02/18, 16:37
Plaats: Digne les Bains
x 26

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Diabolorent » 20/04/18, 14:27

OKE !!!
Die blik had ik niet gezien!
Tegelijkertijd zitten ze al een tijdje achter mijn erker met de zon die al een paar dagen behoorlijk fel schijnt (ze zijn momenteel in Valbonne).
Zal dat niet genoeg zijn om ze "harder te maken"?

Het probleem is dat ik er 's avonds niet op uit kan gaan (de afstand Valbonne/Digne laat me niet toe om ze te overbruggen :) ) daarom had ik aan open tunnels gedacht: om bevriezing te voorkomen en tegelijkertijd de planten te laten wennen aan het temperatuurverschil.

Tegelijkertijd viel je ons zo vaak aan (terecht) om onze eigen experimenten uit te voeren, hé, nou, ik ben aan het experimenteren : Cheesy: : Cheesy:

Bedankt voor je snelle reactie, met je drukke agenda vind je nog tijd om onze vragen te beantwoorden... petje af en respect Beeld

Edit: 7 smiley alleen voor het bier!!!... en niets voor de pastaga peuchère!!! Beeld Maak bezwaar tegen uw eer Wat doet u voor de Noord/Zuid-gelijkheid? : Lol: : Lol:
0 x
"Het is geen teken van goede geestelijke gezondheid om goed aangepast te zijn aan een zieke samenleving" Jiddu Krishnamurti.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/04/18, 15:33

Onlangs heb ik ergens kunnen plaatsen - maar ik weet niet waar - dat we, omdat we minder water geven, het water kunnen reserveren voor pastis!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 237 gasten