Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 11:37

Phrauq schreef:
1) Ik denk dat zaaien dit seizoen niet mogelijk is. Maar hoe zit het met transplantaties?

2) De balen hebben water opgenomen en we hebben hier en daar mycelium. Zal dat geen probleem zijn, ook bij transplantaties? En zo ja, op alle soorten groenten of alleen bepaalde, meer gevoelige groenten?

3) Meer algemene vraag: is mulchen zoals hier voorgesteld verenigbaar met het kweken van asperges en rabarber? Ik veronderstel van wel, aangezien de planten zijn geïnstalleerd, maar beter om te vragen...

Bij voorbaat dank voor de informatie en vooral bedankt voor het geleverde werk door de jaren heen!


Het spijt mij van de vertraging. Zoals geschreven, zap ik soms... Aarzel niet om contact met me op te nemen (door een vraag "omhoog" te zetten - kopieer/plak het in een nieuw antwoord, en het komt bovenaan in de wachtrij; of door "pm": persoonlijk berichten).

1) Geen probleem voor transplantaties. Speciaal voor het verplanten van zaailingen in emmers: open een "gat", verplant zelfs als de grond compact lijkt...

2) Geen probleem: de schimmels zijn begonnen, in een hoop, de afbraak die hoe dan ook op de grond zal plaatsvinden, ter hoogte van de "licht vochtige" laag. 99,9% van de paddenstoelen zijn zeer nuttige helpers van de tuinman. Maar de geschiedenis onthoudt alleen de weinige ziekteverwekkers.

"Groeiende" paddenstoelen maken de bodem... gezond, naar mijn mening! Deze paddenstoelen worden namelijk zeer snel opgegeten door "schimmeletende" organismen (= die paddenstoelen eten). Ze eten nuttige, onverschillige en pathogene paddenstoelen - dus ruim op!

Ik hou ervan als ik paddenstoelen zie...

Hetzelfde geldt voor bacteriën!!!

We moeten stoppen met "veramerikaniseren" en alles ontsmetten... Dit is het begin van de ellende. Een steriel universum blijft dat niet (zie ziekenhuisziekten in ziekenhuizen). En de ziekteverwekkers hebben dan, in zo'n onevenwichtige omgeving, zo arm in het leven, alle ruimte, al het voedsel, voor zich. Ze gedragen zich dan als "tuig" die alles slopen!
4 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 12:18

Phrauq schreef:
3) Meer algemene vraag: is mulchen zoals hier voorgesteld verenigbaar met het kweken van asperges en rabarber? Ik veronderstel van wel, aangezien de planten zijn geïnstalleerd, maar beter om te vragen...



Met deze punchplanten lukt het "ideaal"!

Ik heb beide (de asperges, ik heb ze een jaar geleden op de grond gelegd, afgedekt; tot nu toe hebben er een paar doorboord; de andere heb ik niet gegraven: "geknaagd" door knaagdieren? uitgedroogd? bevroren ??? Waar zullen ze kom ??? Dus daar is het misschien een beetje gedurfd, en een halve mislukking ????)

In ieder geval, als ze zijn gevestigd, breken ze met verbazingwekkend gemak door: de rabarber heft een hooikoepel op voordat hij tevoorschijn komt!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Julienmos » 18/04/17, 15:05

Did67 schreef:1) Geen probleem voor transplantaties. Speciaal voor het verplanten van zaailingen in emmers: open een "gat", verplant zelfs als de grond compact lijkt...


excuseer me voor het storen...

Ik probeer mezelf te beperken tot vragen, maar hier maak ik van de gelegenheid gebruik om iets te vragen dat me een beetje stoort.

Hier is het: onder het hooi dat afgelopen herfst direct op het gras van de wei is gestrooid, is het niet zozeer de compactheid van de grond die me stoort (omdat het niet echt compact is... behalve misschien in de diepte?)
het is eerder het vrij dichte wortelweefsel dat in de bodem achterblijft (wortels van oude weidegrassen, grassen en andere)...

Ik ga daar planten, zaailingen in kluiten verplanten, en ik vraag me af of het beter is om van tevoren zoveel mogelijk van deze wortels eruit te trekken, of te vertrekken zonder iets te doen (behalve gaten voor de zaailingen natuurlijk)?
met andere woorden, zijn deze "oude" wortels geen belemmering voor een goede ontwikkeling van de wortels van de groenten die we daar gaan zetten?
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par olivier75 » 18/04/17, 15:28

Julienmos,

Ik zou eerder zeggen dat de afbraak van de wortels een gemakkelijke plek achterlaat, en dat als het later tussenbeide komt, ze ze voeden.
En ze verscheuren betekent de grond omdraaien, ze mogen niet meer "trekbaar" zijn.
Of probeer een beetje van beide, gewoon om te zien.

Olivier.
0 x
olivier75
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 764
Inschrijving: 20/11/16, 18:23
Plaats: Dawn, champagne.
x 155

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par olivier75 » 18/04/17, 15:48

suite

Als u al een plantgat maakt, wordt het grootste deel van de wortels verwijderd, grassen hebben meestal ondiepe wortels. Die van je transplantaties zouden als eerste moeten verdwijnen.
Olivier
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 16:31

Als de grassen dood zijn, is het "verse organische stof", die begint te ontbinden. Het komt "technisch gezien" heel dicht in de buurt van nat hooi dat aan de oppervlakte uiteenvalt. Goed voedsel voor bodemorganismen...

En inderdaad, dit zal "scheuren" veroorzaken die de planten die u installeert ten goede komen...

Bovendien maakt het minerale elementen vrij waar de wortels van je planten doorheen gaan... Om nog maar te zwijgen van de vorming van kleine adertjes van humusstoffen.

Alleen maar positief!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Julienmos » 18/04/17, 16:47

bedankt voor je antwoorden, het is waar dat ik ook geneigd ben om de wortels te laten zitten. Als wij in het voorjaar groenbemesters maaien, doen wij immers hetzelfde, de wortels blijven in de grond (die hebben ze mee losgemaakt).

Inderdaad, de meeste grassen van de ex-prairie zijn dood, daarom ben ik een beetje verbaasd dat hun wortels nog zo aanwezig zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 18:50

Julienmos schreef:...daarom ben ik een beetje verbaasd dat hun wortels nog zo aanwezig zijn...


We komen uit de winter. Dat lag allemaal een beetje in de "koelkast"!
0 x
Valoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 10/10/16, 15:40
x 2

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Valoul » 16/06/17, 18:51

Hallo,

Na maanden afwezigheid kom ik terug om gedag te zeggen, vooral om mijn laatste maanden met jullie te delen.
Dus uiteindelijk heb ik in oktober-november 19 rechthoekige balen hooi op mijn grasveld op zandgrond gelegd.

De winter heeft dat inderdaad allemaal verpletterd, de winter die ik besteedde aan het voorbereiden van mijn moestuinplan, het lezen van Ruth Stout enz.

We staan ​​aan de poorten van de zomer en ik moet toegeven dat ik ra-life ben.

Blij dat ik je heb gevonden, blij dat ik heb volgehouden, blij dat ik er zelf van overtuigd ben dat het werkt omdat het gewoon logisch is.

Met uitzondering van de erwten die allemaal onder de slakken zijn gestorven (en er is nog niets aan gedaan) gaat alles goed.
De snijbiet en kool hebben wat last van de hitte, de aardappelen en bieten gaan trager door het gebrek aan water, maar wat een geluk dit hooi.
Weinig of geen onkruid, en het trekt zichzelf uit. Ik hoef minder water te geven dan mijn buren omdat de grond ondanks de hoge temperaturen en de wind vochtig blijft.
Desalniettemin kweek ik mijn wortelen in kuipen en ik zaai niet in hooi, ik zaai in potten en verpot, maar het is zo snel gedaan gezien de malse grond dat ik het gat voor de plant met de hand zou kunnen graven.

En ik bevestig dat de hoofden van voorbijgangers veranderen met de voorbijgaande maanden.
De premières waren nieuwsgierig, zelfs spottend, en daar stoppen velen om van het uitzicht te genieten en zijn oprecht geïnteresseerd.

Ik deel met jullie enkele uitzichten op de moestuin (hij is klein he..)

IMG_8251.JPG


Uien, venkel, augurken

IMG_8250.JPG


spruiten

IMG_8249.JPG


aardappelen

IMG_8248.JPG


Courgette, spaghettipompoen

IMG_8247.JPG


maïs

IMG_8246.JPG


Peren en bieten

IMG_8245.JPG


Salades (ook rijzen van zaden), sla, peultjes, artisjokken, courgette

IMG_8244.JPG



en mijn foto's staan ​​weer scheef :-D
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 17/06/17, 09:44

Valoul schreef:
We staan ​​aan de poorten van de zomer en ik moet toegeven dat ik ra-life ben.

Blij dat ik je heb gevonden, blij dat ik heb volgehouden, blij dat ik er zelf van overtuigd ben dat het werkt omdat het gewoon logisch is.



Ik ben heel blij met deze terugkeer (na de "koude douche" van de negatieve terugkeer van "macro", elders...).

Het is inderdaad "logisch". De "Potager du Paresseux" is een "agronomische" constructie, gebaseerd op kennis... Zo logisch dat het logisch is!!! Het is geen "religie", "overtuiging"...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 243 gasten