Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/12/16, 10:26

Met de tuinbouwingenieur, die verantwoordelijk was voor de organisatie van deze dag, en de tests op de site, waren we het erover eens dat het interessant zou zijn om de test te "kruisen" met een bijdrage van rijpe compost, beschikbaar in een puinhoop op de site ( platformcompost).

Dus de 5 voorbereide bloembedden worden half "gemulleerd met hooi" zoals (links van de rode palen) en half gemulleerd na het toevoegen van rijpe compost. Ze zijn 1,50 m breed en 6 m lang. De paden zijn (theoretisch - het hooi loopt een beetje over) 50 cm... We zouden er met een kleine maaier langs moeten kunnen.

DSC_0028.JPG
Wintzenheim demo - na toevoeging van compost


En dan was alles “ook” bedekt met hooi, elk “bedje” staat dus voor de helft op compost, voor de helft op kale grond, uiteindelijk op “gemaaide grond”:

DSC_0054.JPG
Wintzenheim demo - na het toevoegen van hooi


Het “behandelde” oppervlak bedraagt ​​circa 45 m². Het kostte ons ongeveer een uur om te "mulchen", wetende dat ik een deel van mijn tijd besteedde aan filmen en fotograferen, dat we de bloembedden per meter uitzetten - en dat we "babbelden"! Het hooi lag relatief dichtbij, maar los.

Ik stop het hooi in de "pif", zoals ik altijd doe. En ik heb daarna actie ondernomen.

We verspreidden het met mestvorken (4 tanden) en “tapten” het zodat het hooi zo klein mogelijk was.

De laag heeft dan een gemiddelde dikte van 20 tot 25 cm:

DSC_0046.JPG
Hooi dikte


DSC_0049.JPG
Dikte van onverpakt hooi - detail


Vervolgens heb ik dit hooi "getikt" met een lichte plank (zoals een dwarsbalk van een pallet), en vervolgens een plank op de grond langs het bed gelegd en een andere over het hooi: de gemeten dikte van de "hoge rand" van de plank op de grond om de "hoge rand" van het bord dat zonder druk op het hooi wordt geplaatst, is slechts een tiental cm:

DSC_0041.JPG
Hooidikte na verdichting


Deze manier van werken zou ons in staat moeten stellen de kwestie van de dikte een beetje te objectiveren!

- 25 cm na het uitspreiden en “kloppen” met de vork
- 12 tot 13 cm na het aantikken met een plank, dan zit deze plank "vast" tussen de grond, zonder erop te drukken
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Ahmed » 20/12/16, 12:08

“Chatten en tikken zijn de twee borsten van de fenocultuur!” : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
papyrazzi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 58
Inschrijving: 14/10/16, 20:12
x 33

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par papyrazzi » 20/12/16, 12:31

Oh ! Oh !
Als ik je beschrijving hierboven goed begrijp, ‘stamp’ je dan het hooi aan nadat je het met een vork hebt uitgespreid? Dat is wat ik niet heb gedaan!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 20/12/16, 12:42

Hierdoor weet je al of je luier normaal is. Dit zal van enig belang zijn tijdens het zaaien. EN vermijd gebieden die te dun zijn, waar het hooi te snel zal verteren en waar onkruid er misbruik van zal maken om zich te vestigen...

Je moet het hooi altijd zo "zacht" mogelijk hebben: er komt minder licht doorheen... Plaats het vooral niet te vol. Het ideaal is om het na compressie uit te rollen, zonder het te luchten, zonder het te verstoren...

Omgekeerd geldt: hoe luchtiger en overvloediger het is, des te zekerder zal onkruid zijn weg vinden, aangetrokken door het licht...
0 x
Lachanette
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 31
Inschrijving: 03/01/17, 22:25
Plaats: Noord en Dordogne
x 15

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Lachanette » 12/02/17, 20:11

Hallo,
Dit is de eerste keer dat ik hierover spreek forum, maar aan de andere kant heb ik er als lezer al uren en uren doorgebracht. Ik verteer beetje bij beetje de grote draad, ik heb Sarthe en Bretagne gelezen, ik heb alle video's gezien, kortom mijn hoofd zit vol met informatie, die soms verdringt. In deze draad (die ik net vandaag heb ontdekt... het zou leuk zijn als alle Potager du Paresseux-onderwerpen met elkaar verbonden of gegroepeerd zouden worden...), trok het tegenslag van Papyrazzi mijn aandacht, net als de reactie van Did, vooral als hij dat zegt'Hij doet alleen voorjaarsgewassen. Dit is een aspect dat ik bij al mijn lezingen nog niet was tegengekomen, en dat de moeite waard zou zijn om een ​​beetje in te zetten, denk ik...

Ik presenteer u mijn moestuin. Ik heb land in de Dordogne, een oude weide, die dertig jaar geleden een moestuin was, en daarna teruggegeven aan de weide. Ik ben al een aantal jaren bezig om er een moestuin van te maken, eerst met een schop (voordat ik ontdekte dat er geen grondbewerking was) plus zomermulch (gezien de droogte), en dit najaar brachten we, geïnspireerd door het lezen van Soltner, wat we hadden , BRF hazelaar + vijgenboom (aankoop molen), oud verrot en verteerd hout (populierenstam die 5 jaar in de regen heeft gelegen en verkruimeld tot "meel"), oud stro (meer dan 100 jaar oud), hooi van het jaar (komt eraan uit mijn weide) en vormden we 4 kweekbedden van 1,30m x 12m. Dit oppervlak vertegenwoordigt een grote uitbreiding van het oppervlak. De gegraven moestuin was slechts 3mx4m! De meegebrachte organische materialen vertegenwoordigden een dikte van ongeveer 20 cm, vrij los.

Omdat ik tot nu toe alleen in deze tuin ben tijdens de feestdagen (Pasen, Hemelvaart, Juli Augustus, Allerheiligen), heb ik deze kweekbedden bedekt met MO afgedekt met een mulchzeil dat daardoor het water doorlaat, om te voorkomen dat de hergroei van het vroege voorjaar, voordat ik met Pasen aankom...

Het was vanaf eind november (dus na het herfstwerk in de tuin) dat ik de Potager du Paresseux ontdekte, eerst de video’s, daarna de forum, en sindsdien volg ik een voortgezette opleiding in moestuinieren zonder grondbewerking... In december heb ik ook mijn overstap naar de Dordogne aangevraagd, en als alles goed gaat, zal ik daar vanaf juni zijn een fulltime tuinman! (Ik weet niet of Did67 beseft welke invloed het heeft op de levens van bepaalde mensen : Lol: )

Hoe dan ook, en ik kom bij mijn twee vragen, ik heb bij mijn buurman ook vier wielen biologisch hooi besteld waarvan ik dacht dat ik deze als volgt zou gebruiken:
1) herlaad mijn 4 bloembedden met Pasen (na het blootleggen en trekken van de hondentand)
2) met Pasen nieuwe bloembedden aanleggen in het deel dat nog in de weide staat, om de moestuinruimte verder te vergroten.
3) een maand later, tijdens het Hemelvaartsweekend, plant ik tomaten en courgettes, aubergines, paprika's, aardappelen, sperziebonen in mijn vier bloembedden die ik afgelopen najaar heb gemaakt, en wellicht in de nieuwe reepjes die ook gewoon een maand afgedekt blijven.. (tenminste pompoen en aardappelen).

Dus tot slot mijn twee vragen:
1) op 15 april hooi bijladen om op 15 mei grote zaden te planten/zaaien, wat vinden jullie ervan? Ik zal proberen niet overweldigd te raken door het hooi, zoals Papyrazzi dat was...
2) Hoe zit het met de herfst/winter/lente moestuin? In het zuidwesten, met vaak droge en verzengende zomers, is de herfst een gunstige periode: boerenkool, salades, uien, knoflook, bonen worden tijdens dit seizoen geplant... Een deel van de moestuin blijft dus de hele winter bezet en kan geen hooi? Of je moet iets eerder dan november het hooi inbrengen en dan planten...

Hoe dan ook, hartelijk dank aan Didier voor alle informatie, beschikbaarheid en de vriendelijkheid die hij in zijn antwoorden brengt. Ik wacht met ongeduld op de release van het boek!
1 x
Phraucq
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/08/16, 19:03
Plaats: Lustin, België

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Phraucq » 14/04/17, 20:33

Hallo,

Sorry als ik op de verkeerde plaats ben "geland", maar ik geef toe dat ik op de lange termijn een beetje verdwaald ben...
Ik ontdekte de blog afgelopen zomer en heb de rode draad verslonden en toen vond ik een boer die mij hooi kon geven dat niet meer goed was voor het vee omdat het water had opgenomen.
Het was duidelijk dat het brengen van de bundels niet een van zijn prioriteiten was, en ik kreeg ze pas vorige week.
Ik heb daarom een ​​aantal vragen:

1) Ik denk dat zaaien dit seizoen niet mogelijk is. Maar hoe zit het met transplantaties?

2) De balen hebben water opgenomen en we hebben hier en daar mycelium. Zal dat geen probleem zijn, ook bij transplantaties? En zo ja, op alle soorten groenten of alleen bepaalde, meer gevoelige groenten?

3) Meer algemene vraag: is mulchen zoals hier voorgesteld verenigbaar met het kweken van asperges en rabarber? Ik veronderstel van wel, aangezien de planten zijn geïnstalleerd, maar beter om te vragen...

Bij voorbaat dank voor de informatie en vooral bedankt voor het geleverde werk door de jaren heen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Stef72 » 14/04/17, 21:10

Zelf heb ik begin maart baalhooi in royale lagen uitgestrooid en ik merk dat als de grond al begint te werken, ik een grote hooidikte achterlaat en bij het planten van planten het op sommige plaatsen te dik is.
dus als je deze maand wilt planten, kan het een beetje warm zijn zonder enige grondbewerking.

In jouw plaats zou ik een beetje grelinette + krokodil toevoegen en bedekken met een bescheiden laag hooi (zoals 5 cm of iets meer) zodat het het seizoen meegaat. Vervolgens vul je in het najaar royaal bij tot 20 cm en ben je volgend voorjaar klaar zonder grondbewerking.

Dit is slechts mijn bescheiden mening, misschien zou Didier ophelderingen of tegenstrijdigheden hebben!
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par phil53 » 14/04/17, 22:20

Phraucq, ik ben het niet eens met Stef 72, je kunt het hooi nu verspreiden door het simpelweg te maaien voordat je het gaat verspreiden. Vorig jaar ben ik pas eind maart begonnen met planten. Ik heb geen buitengewone resultaten behaald, maar de plannen voor tomaten, courgettes en andere grote groenten werken. Rabarber geen probleem. Dit jaar heb ik asperges geplant, ze houden nooit op met ontkiemen terwijl de wilde al groeien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 09:58

Ik heb de laatste twee vragen een beetje overgeslagen... We kunnen niet overal zijn!!! Ik klik, lees, zeg oprecht tegen mezelf dat ik zal reageren en... vergeet het maar!
Zo gaat het met de mens en zijn “bedoelingen”! Wie nog nooit goede voornemens heeft gehad met Nieuwjaar, gooi mij het eerste biertje!!!

1) Ja, als het ideaal is, vooral voor het zaaien, om aan het einde van de herfst te planten, kunnen we het tegenwoordig nog steeds verspreiden en er doorheen planten. We zullen twee of drie obstakels tegenkomen:

a) de vegetatie zal, in volle ontwikkeling, krachtiger zijn en gemakkelijker doorbreken; de grassen kunnen het hooi optillen en dan passeren... Om dit te beperken: zo kort mogelijk maaien, en afdekken met een zeer dikke laag en normaal...

Je zult er doorheen moeten gaan om het meeste van wat uitsteekt te verwijderen!

b) het hooi is droog, het zuigt de regen op, wat al zeldzaam is! Bij gewassen zal dit noodzakelijkerwijs ontbreken, ook al beperkt de afdekking onnodige verdamping (we kunnen alleen behouden wat al in de grond zit!).

c) er wordt geplant in compacte grond; er hoeft niet geformaliseerd te worden. Laat je ook niet afschrikken!

De resultaten kunnen dus iets minder "optimaal" zijn... Trek niet te snel conclusies!

d) geen zaaien mogelijk (althans gemakkelijk). Als we "opengaan", vallen we op het gras, geel, maar nog steeds levend!

Maar het is al 3 of 4 jaar geleden, en elk jaar ben ik een beetje strakker en voer ik een uitbreiding uit in mijn weide, die smelt als sneeuw voor de zon... met een behandeling in maart of april!
2 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 18/04/17, 11:28

Lachanette schreef:
Dus tot slot mijn twee vragen:
1) op 15 april hooi bijladen om op 15 mei grote zaden te planten/zaaien, wat vinden jullie ervan? Ik zal proberen niet overweldigd te raken door het hooi, zoals Papyrazzi dat was...
2) Hoe zit het met de herfst/winter/lente moestuin? In het zuidwesten, met vaak droge en verzengende zomers, is de herfst een gunstige periode: boerenkool, salades, uien, knoflook, bonen worden tijdens dit seizoen geplant... Een deel van de moestuin blijft dus de hele winter bezet en kan geen hooi? Of je moet iets eerder dan november het hooi inbrengen en dan planten...




1) Als het een weiland is, moet je kijken: het lijkt erop dat de "grote zaden" voldoende reserve hebben om over te steken (zie steph72 en zijn erwten). Bij deze "tactiek" raad ik je echter aan dit te proberen: bedek met een goede, redelijk dikke laag. Zaaien in een zak door de dikte van het hooi terug te brengen tot enkele cm (en het te "beluchten", en ook te decompacteren op de zaaiplaatsen)... Dit zou moeten werken...

Op kale grond geen probleem met het openen van de voren...

2) Iedereen heeft zijn eigen ‘luie moestuin’, afhankelijk van zijn klimaat, bodem, blootstelling, enz.

Ook ik ‘borduur’ rond algemene principes. Voor mijn zaaiingen in de late zomer/herfst (omdat zelfs bij ons sommige kolen op hun plaats blijven - de boerenkool; bepaalde groenten op hun plaats: wintersla, prei, enz.), leg ik een klein laagje hooi terug voordat ik ga zaaien , en dus geen hooi in de herfst... Uiteindelijk herlaad ik in de lente, na het einde van de winteroogst... Ik heb ook kale bedden (die hebben de veldsla beschut, die gaat zaaien, bijvoorbeeld op dit moment ). Ze hangen rond, wachtend tot ik er met een rol hooi overheen ren!

3) Na verloop van tijd neemt de onkruiddruk, als de grond niet wordt verstoord, aanzienlijk af! Vanaf het tweede jaar zelfs... Het is zelfs spectaculair voor bepaalde onkruiden, die lijken te "verdwijnen" (in feite ontkiemen de zaden die dicht bij de oppervlakte kunnen ontkiemen, en sterven ze het eerste jaar, en als we dat doen de grond niet aanraken, er is bijna geen kieming in de daaropvolgende jaren...

Kortom, als ik “grote algemene principes” vastleg, wordt het al snel een vrolijke puinhoop... En het werkt!!!

Ik vermijd verwarring bij mensen, dus hanteer ik vrij rigide principes, die ik zelf niet respecteer. Ik hoop dat ze dan, met ervaring en kennis, hun eigen luie moestuin "uitvinden"...
4 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : mooijojo en 275 gasten