Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Ahmed » 25/05/20, 19:39

Heeftje zegt:
Ik weet niet of het juglone is die zo ruikt, maar ik leid hieruit af dat de walnootblaadjes "uitgewassen" zijn voordat ze zelfs maar ontbinden ...

Het is een goede interpretatie, de juglone heeft een bedwelmende geur in hoge doses (ik hou van! 8) ), maar ik denk ook dat het snel verdwijnt zodra de plant dood is.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 25/05/20, 22:08

De effecten van hooi konden de vruchtbaarheid niet "herstellen". In de winter zijn er weinig activiteiten. Het hooi moet eerst worden afgebroken - een hele klus voor de levenden, die het eerst gebruiken. De effecten zullen later zijn!
0 x
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par jft78 » 26/05/20, 09:02

Ja, ik heb optimistisch gezondigd ... Ik moet zeggen dat het zo goed naast de deur werkt. Binnen 2 of 3 m, groot verschil in gedrag.
Volgend weekend, alleen voor de "dingles", zal ik misschien 2 of 3 voet verplanten in een gebied dat momenteel met gras is en lange tijd niet gecultiveerd is. Ik had in het vroege voorjaar veel gietstukken opgemerkt als het weer natter was. Ik had overal wat in het gras.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 26/05/20, 09:54

De "moestuin van de luie man" is geen systeem voor mensen met haast!

Als, afhankelijk van de bodem, volledig correcte resultaten kunnen worden waargenomen vanaf de volgende zomer (maar er al zijn, wees geduldig: wat in het begin een nadeel is en vertraging genereert - een zeer natte grond en een lange koude in de uit de winter, wordt dan een voordeel: "naast de deur" lijdt het en onder het hooi gaat het!) ... We zijn er in juli / augustus!

Maar het complete systeem, met parasitaire / hulpbalansen, met een verandering in de bodemstructuur, met stabiel organisch materiaal, met verhoogde natuurlijke vruchtbaarheid, een uitgebalanceerde pH enz enz ... het is een verhaal van 3 dan 6 dan 25 jaar!

Voor de tuinman die haast heeft, is er nog steeds het aftreksel (vroeger chemisch, tegenwoordig "biologisch", maar het is een aftreksel!).

En om een ​​tuinman te veranderen, is een leven soms niet genoeg! Zie enkele (zeldzame) beledigingen in de commentaren van de video's op YT (onlangs een stijlvolle "spiked helmet" in mijn plaats!)
0 x
jft78
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 41
Inschrijving: 16/04/19, 21:10
Plaats: Yvelines
x 6

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par jft78 » 26/05/20, 10:33

Ah ja, helemaal mee eens, voor geduld. En vooral dat bepaalde testen maar één keer per jaar gedaan kunnen worden.
het is alweer een paar jaar geleden dat ik de schopvork achterliet (en stopte met het breken van mijn rug), en toen een deklaag aanbracht, eerst de mest van stropaard + dode bladeren, dan liever met grasmaaien, voorlopig geïnteresseerd zijn in hooi.
Elke keer merkte ik veranderingen op, maar zonder "revolutie". Laten we zeggen dat het langzaam beweegt.
Bedankt Didier.
0 x
Delphine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/07/20, 08:34

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Delphine » 23/07/20, 09:34

Hallo hallo.
Ik ben nieuw. Zo forum (en zelfs een beetje alles forums netto, in feite ...).
Ik ben totaal "nul" in tuinieren / moestuin, in de zin dat ik er nog nooit een heb gedaan. Laten we zeggen dat ik op niveau 1/100 zit (nog steeds niet niveau 0, want ik weet dat de courgette uit de tuin komt, en niet uit de supermarkt ...). In het kort...
Ondanks alles heb ik altijd al een moestuin willen hebben, maar zonder dat ik er voor hoef te zorgen (als het vanzelf groeit in de natuur, waarom moet ik er dan twee cent in steken). Dus bingo op de dag dat ik het boek van Didier kreeg (2e editie, met de kangoeroes, ik stierf vaak lachend).
Eindelijk hier, ik wil echt aan de slag! Ik maak een klein dossier om ruim van tevoren te plannen en anticipeer op het (kleine) werk dat ik daar ga doen.
Ik wil zelfs een beetje herbarium uit de tuin maken, want de meeste van de in de draad genoemde planten ken ik niet ...
Dus ik ga veel vragen stellen, en sommige zullen waarschijnlijk erg basic zijn, zoals 5-jarigen, sorry bij voorbaat.

Ik ga mijn moestuin beginnen op een heel klein perceel, zoals 2,5 bij 4 meter (mijn man heeft al bloemen en struiken geplant overal, ik heb niet meer ruimte mogelijk). En ik zaai liever de zaden dan zaailingen te gebruiken.
Ik denk niet dat ik voor dit najaar zal beginnen, maar voor het voorjaar van 2021. We moeten buiten werken en ik wil niet dat de ambachtslieden alles verpesten met hun uitrusting.
Ik woon in de buurt van Pontarlier (Doubs / Franche-Comté), en ongeveer 20 km van de Zwitserse grens en hun "Siberië" (Brévine). Over het algemeen kunnen we begin november de eerste vorst hebben en eind april de laatste sneeuw ... Een winterseizoen van 6 maanden ...

Het gebied dat ik overweeg om te cultiveren, zal voornamelijk in de zon zijn (30 minuten na zonsopgang, tot 1 uur voor zonsondergang). Het is geen weiland, maar een stuk tuin met regelmatig gemaaid gras.

Mijn vragen:
1: Als ik in 2021 wil beginnen, wanneer is dan de beste tijd om mijn hooi te verspreiden?
2: En om mijn zaden daarna te planten, hoe lang na het hooi? Waar welke periode?
3: Hoe weet ik of ik deze of die groente moet oogsten als de groenten eenmaal zijn gekiemd?
4: Vanaf het moment dat ik mijn groente (s) oogstte, begreep ik dat ik de plant heb gelaten zoals hij is, om de wezens in de grond te blijven voeden. Maar daarna? Bijvoorbeeld een courgette, ik laat de hele plant gewoon liggen en bedek met hooi eromheen? Zal ik de volgende keer weer courgette krijgen?
Of moet ik snijden om de zaden opnieuw te planten?
5: Er is niet echt een datum om het hooi opnieuw te verspreiden, ik moet gewoon naar de hoogte van de hooilaag kijken, toch? Wat is het minimum van waaruit ik moet bewegen en mijn hooi moet verspreiden?
6: We hebben een hazelnoothaag. Als mijn man ze snoeit, komen de takken bij het groen. Mag ik ze houden, malen en gebruiken als BRF?
7: Ik heb wat gele frambozen (echt sterk! Een hergroei is naar mijn huis gekomen en heeft zich, ondanks de kou en de verandering van locatie, al jaren goed aangepast). Als ik het goed heb begrepen, om ze te helpen (de wezens van de grond eronder), moet ik een laag hooi aan de basis van de frambozen leggen, met daarnaast een kleine dosis BRF?
8: Aangezien ik begin 2021 begin, dacht ik erover te planten: wortel, courgette, tomaat, salade, raap, meloen, selderij, aubergine, rode kool, lente-ui, prei. Wat denk je?

Daar ga je, voor het eerst forum, Ik maak tekst! Ik ben gemotiveerd!
Bij voorbaat dank aan de mensen die mijn vragen zullen beantwoorden.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Moindreffor » 24/07/20, 10:50

Delphyne schrijft:Hallo hallo.
Ik ben nieuw. Zo forum (en zelfs een beetje alles forums netto, in feite ...).
Ik ben totaal "nul" in tuinieren / moestuin, in de zin dat ik er nog nooit een heb gedaan. Laten we zeggen dat ik op niveau 1/100 zit (nog steeds niet niveau 0, want ik weet dat de courgette uit de tuin komt, en niet uit de supermarkt ...). In het kort...
Ondanks alles heb ik altijd al een moestuin willen hebben, maar zonder dat ik er voor hoef te zorgen (als het vanzelf groeit in de natuur, waarom moet ik er dan twee cent in steken). Dus bingo op de dag dat ik het boek van Didier kreeg (2e editie, met de kangoeroes, ik stierf vaak lachend).
Eindelijk hier, ik wil echt aan de slag! Ik maak een klein dossier om ruim van tevoren te plannen en anticipeer op het (kleine) werk dat ik daar ga doen.
Ik wil zelfs een beetje herbarium uit de tuin maken, want de meeste van de in de draad genoemde planten ken ik niet ...
Dus ik ga veel vragen stellen, en sommige zullen waarschijnlijk erg basic zijn, zoals 5-jarigen, sorry bij voorbaat.

Ik ga mijn moestuin beginnen op een heel klein perceel, zoals 2,5 bij 4 meter (mijn man heeft al bloemen en struiken geplant overal, ik heb niet meer ruimte mogelijk). En ik zaai liever de zaden dan zaailingen te gebruiken.
Ik denk niet dat ik voor dit najaar zal beginnen, maar voor het voorjaar van 2021. We moeten buiten werken en ik wil niet dat de ambachtslieden alles verpesten met hun uitrusting.
Ik woon in de buurt van Pontarlier (Doubs / Franche-Comté), en ongeveer 20 km van de Zwitserse grens en hun "Siberië" (Brévine). Over het algemeen kunnen we begin november de eerste vorst hebben en eind april de laatste sneeuw ... Een winterseizoen van 6 maanden ...

Het gebied dat ik overweeg om te cultiveren, zal voornamelijk in de zon zijn (30 minuten na zonsopgang, tot 1 uur voor zonsondergang). Het is geen weiland, maar een stuk tuin met regelmatig gemaaid gras.

Mijn vragen:
1: Als ik in 2021 wil beginnen, wanneer is dan de beste tijd om mijn hooi te verspreiden?
2: En om mijn zaden daarna te planten, hoe lang na het hooi? Waar welke periode?
3: Hoe weet ik of ik deze of die groente moet oogsten als de groenten eenmaal zijn gekiemd?
4: Vanaf het moment dat ik mijn groente (s) oogstte, begreep ik dat ik de plant heb gelaten zoals hij is, om de wezens in de grond te blijven voeden. Maar daarna? Bijvoorbeeld een courgette, ik laat de hele plant gewoon liggen en bedek met hooi eromheen? Zal ik de volgende keer weer courgette krijgen?
Of moet ik snijden om de zaden opnieuw te planten?
5: Er is niet echt een datum om het hooi opnieuw te verspreiden, ik moet gewoon naar de hoogte van de hooilaag kijken, toch? Wat is het minimum van waaruit ik moet bewegen en mijn hooi moet verspreiden?
6: We hebben een hazelnoothaag. Als mijn man ze snoeit, komen de takken bij het groen. Mag ik ze houden, malen en gebruiken als BRF?
7: Ik heb wat gele frambozen (echt sterk! Een hergroei is naar mijn huis gekomen en heeft zich, ondanks de kou en de verandering van locatie, al jaren goed aangepast). Als ik het goed heb begrepen, om ze te helpen (de wezens van de grond eronder), moet ik een laag hooi aan de basis van de frambozen leggen, met daarnaast een kleine dosis BRF?
8: Aangezien ik begin 2021 begin, dacht ik erover te planten: wortel, courgette, tomaat, salade, raap, meloen, selderij, aubergine, rode kool, lente-ui, prei. Wat denk je?

Daar ga je, voor het eerst forum, Ik maak tekst! Ik ben gemotiveerd!
Bij voorbaat dank aan de mensen die mijn vragen zullen beantwoorden.

motivatie is goed, het moeilijkst is het te houden en we zullen er alles aan doen om je te helpen
je kunt al een bericht helemaal zelf openen door het een mooie naam te geven die je goed kenmerkt
na voor het hooi, je zet het wanneer je wilt, ik zal zeggen wanneer je het hebt, het heeft geen zin het in je koffer op te bergen, je spreidt het uit en je laat het gebeuren, want als het eenmaal is, je zult zien dat de wens om daar iets te installeren snel zal gebeuren
hier is het, voor mij, begin langzaam, vanaf het begin
voor frambozen is het vrij eenvoudig BRF en ja, gemalen hazelnoten zijn goed
na het overwegen van uw oppervlakte, zult u keuzes moeten maken, het is beter om groenten in voldoende hoeveelheid te planten om het bord van de hele familie te vullen, een of twee keer dan om een ​​oogst van het monstertype te hebben
dus open je post en we spreken af ​​voor de rest
welkom en veel plezier : Mrgreen:
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Delphine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/07/20, 08:34

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Delphine » 29/07/20, 12:09

Moindreffor schreef:
Delphyne schrijft:Hallo hallo.
Ik ben nieuw. Zo forum (en zelfs een beetje alles forums netto, in feite ...).
Ik ben totaal "nul" in tuinieren / moestuin, in de zin dat ik er nog nooit een heb gedaan. Laten we zeggen dat ik op niveau 1/100 zit (nog steeds niet niveau 0, want ik weet dat de courgette uit de tuin komt, en niet uit de supermarkt ...). In het kort...
Ondanks alles heb ik altijd al een moestuin willen hebben, maar zonder dat ik er voor hoef te zorgen (als het vanzelf groeit in de natuur, waarom moet ik er dan twee cent in steken). Dus bingo op de dag dat ik het boek van Didier kreeg (2e editie, met de kangoeroes, ik stierf vaak lachend).
Eindelijk hier, ik wil echt aan de slag! Ik maak een klein dossier om ruim van tevoren te plannen en anticipeer op het (kleine) werk dat ik daar ga doen.
Ik wil zelfs een beetje herbarium uit de tuin maken, want de meeste van de in de draad genoemde planten ken ik niet ...
Dus ik ga veel vragen stellen, en sommige zullen waarschijnlijk erg basic zijn, zoals 5-jarigen, sorry bij voorbaat.

Ik ga mijn moestuin beginnen op een heel klein perceel, zoals 2,5 bij 4 meter (mijn man heeft al bloemen en struiken geplant overal, ik heb niet meer ruimte mogelijk). En ik zaai liever de zaden dan zaailingen te gebruiken.
Ik denk niet dat ik voor dit najaar zal beginnen, maar voor het voorjaar van 2021. We moeten buiten werken en ik wil niet dat de ambachtslieden alles verpesten met hun uitrusting.
Ik woon in de buurt van Pontarlier (Doubs / Franche-Comté), en ongeveer 20 km van de Zwitserse grens en hun "Siberië" (Brévine). Over het algemeen kunnen we begin november de eerste vorst hebben en eind april de laatste sneeuw ... Een winterseizoen van 6 maanden ...

Het gebied dat ik overweeg om te cultiveren, zal voornamelijk in de zon zijn (30 minuten na zonsopgang, tot 1 uur voor zonsondergang). Het is geen weiland, maar een stuk tuin met regelmatig gemaaid gras.

Mijn vragen:
1: Als ik in 2021 wil beginnen, wanneer is dan de beste tijd om mijn hooi te verspreiden?
2: En om mijn zaden daarna te planten, hoe lang na het hooi? Waar welke periode?
3: Hoe weet ik of ik deze of die groente moet oogsten als de groenten eenmaal zijn gekiemd?
4: Vanaf het moment dat ik mijn groente (s) oogstte, begreep ik dat ik de plant heb gelaten zoals hij is, om de wezens in de grond te blijven voeden. Maar daarna? Bijvoorbeeld een courgette, ik laat de hele plant gewoon liggen en bedek met hooi eromheen? Zal ik de volgende keer weer courgette krijgen?
Of moet ik snijden om de zaden opnieuw te planten?
5: Er is niet echt een datum om het hooi opnieuw te verspreiden, ik moet gewoon naar de hoogte van de hooilaag kijken, toch? Wat is het minimum van waaruit ik moet bewegen en mijn hooi moet verspreiden?
6: We hebben een hazelnoothaag. Als mijn man ze snoeit, komen de takken bij het groen. Mag ik ze houden, malen en gebruiken als BRF?
7: Ik heb wat gele frambozen (echt sterk! Een hergroei is naar mijn huis gekomen en heeft zich, ondanks de kou en de verandering van locatie, al jaren goed aangepast). Als ik het goed heb begrepen, om ze te helpen (de wezens van de grond eronder), moet ik een laag hooi aan de basis van de frambozen leggen, met daarnaast een kleine dosis BRF?
8: Aangezien ik begin 2021 begin, dacht ik erover te planten: wortel, courgette, tomaat, salade, raap, meloen, selderij, aubergine, rode kool, lente-ui, prei. Wat denk je?

Daar ga je, voor het eerst forum, Ik maak tekst! Ik ben gemotiveerd!
Bij voorbaat dank aan de mensen die mijn vragen zullen beantwoorden.

motivatie is goed, het moeilijkst is het te houden en we zullen er alles aan doen om je te helpen
je kunt al een bericht helemaal zelf openen door het een mooie naam te geven die je goed kenmerkt
na voor het hooi, je zet het wanneer je wilt, ik zal zeggen wanneer je het hebt, het heeft geen zin het in je koffer op te bergen, je spreidt het uit en je laat het gebeuren, want als het eenmaal is, je zult zien dat de wens om daar iets te installeren snel zal gebeuren
hier is het, voor mij, begin langzaam, vanaf het begin
voor frambozen is het vrij eenvoudig BRF en ja, gemalen hazelnoten zijn goed
na het overwegen van uw oppervlakte, zult u keuzes moeten maken, het is beter om groenten in voldoende hoeveelheid te planten om het bord van de hele familie te vullen, een of twee keer dan om een ​​oogst van het monstertype te hebben
dus open je post en we spreken af ​​voor de rest
welkom en veel plezier : Mrgreen:


Bedankt voor je antwoord.
Nog een paar vragen ...
Ik dacht al dat deze thread een soort FAQ was. Moet ik echt een nieuwe thread maken?
Dan herinner ik het me niet zo goed meer, maar als ik mijn hooi te vroeg uitspreid, zonder enige teelt (aangezien ik pas in het voorjaar van 2021 begin), zal er geen "uitloging" zijn van ... . (Ik ken de naam van de component niet meer) die de grondwaterspiegel zou kunnen vervuilen?
Volgende: Ik stel me voor dat er wat ruimte moet zijn tussen de voren die ik zaai. En dat hangt af van de gezaaide plant !? Zoals, ik moet niet elke 30 cm courgette in mijn voor planten, en deze groef 30 cm van de linker en rechter groef maken !? Ik heb juist?
dank u : Oops:
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par phil53 » 29/07/20, 15:03

Delphine, in de bergen is een groentetuin veel moeilijker te doen, begint met het lezen van de draad van de groentetuin op 800m. Hij is verre van een lui persoon, maar hij heeft in tuinen op grote hoogte gewoond.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Adrien (voormalig nico239) » 29/07/20, 16:43

Delphyne schrijft:Nog een paar vragen ...
Ik dacht al dat deze thread een soort FAQ was. Moet ik echt een nieuwe thread maken?
Dan herinner ik het me niet zo goed meer, maar als ik mijn hooi te vroeg uitspreid, zonder enige teelt (aangezien ik pas in het voorjaar van 2021 begin), zal er geen "uitloging" zijn van ... . (Ik ken de naam van de component niet meer) die de grondwaterspiegel zou kunnen vervuilen?
Volgende: Ik stel me voor dat er wat ruimte moet zijn tussen de voren die ik zaai. En dat hangt af van de gezaaide plant !? Zoals, ik moet niet elke 30 cm courgette in mijn voor planten, en deze groef 30 cm van de linker en rechter groef maken !? Ik heb juist?
dank u : Oops:


Zoals eerder gezegd, is het het beste als je op de lange termijn wilt werken om je eigen discussiethread te maken, er zullen in ieder geval alle vragen zijn die betrekking hebben op je context.

Waarom kun je niet meteen beginnen?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten