Hoe u een "Lazy Vegetable Garden" gemakkelijker start dan permacultuur: stappen en advies

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par GuyGadebois » 05/02/20, 17:43

Valérie Normandie schreef:
Hallo,
Dit is een vraag die ik me al een tijdje stel. Mijn moestuin, bedekt met hooi, ligt gedeeltelijk onder een notenboom.

Hallo, voor zover ik weet, groeit er niet veel onder een walnotenboom vanwege een gif (zoals Ahmed zei) geproduceerd door deze boom genaamd "juglone" en ik ben zei altijd dat je er geen dutje onder moest doen of iets eetbaars moest planten. Anderen hier, veel beter geïnformeerd dan ik, zullen in staat zijn om te bevestigen of te ontkennen wat ik zojuist heb geschreven.
http://www.omafra.gov.on.ca/french/crop ... xicity.htm
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 05/02/20, 18:32

Onder de mijne, voor het huis, staat een massa van allerlei "bloemen", inclusief wilden, irissen, enz ... Dit lijkt hen niet te storen ...

Ik gebruik de bladeren van de zeer grote walnotenboom van mijn buurman om mijn rode vruchten te "kraken". Ik heb geen enkele ramp gezien.

De Amerikaanse walnoot lijkt in feite een moordenaar. Normaal voor een Trump-cowboy.

Bij ons lijken verschillende factoren een rol te spelen: gebrek aan licht (de walnotenbomen bedekken goed, lage takken - de mijne, om redenen van "parkeren" ziet de eerste rijen takken grazen) + concurrentie om water + ongetwijfeld een effect juglone ...

De buurman maait zijn gazon, en ondanks het massieve uiterlijk van zijn notenboom, is er gras beneden.

Ik vraag me af of water de laatste jaren niet het belangrijkste probleem is geweest. Een boom als deze pompt honderden liters per dag ... En als het niet regent, is het waarschijnlijk genoeg voor:

a) het groeit niet hard

b) maar de bodemorganismen lijden en komen langzamer tot leven (een luiaardgroentetuin heeft eerst water nodig om het vee van de grond water te geven, alvorens zelfs aan groenten te denken).
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par VetusLignum » 07/02/20, 12:50

Did67 schreef:De Amerikaanse walnoot lijkt in feite een moordenaar. Normaal voor een Trump-cowboy.

Ja, zwarte walnoot produceert meer juglone.
Een lijst met gevoelige en resistente planten: https://www.mortonarb.org/trees-plants/ ... t-toxicity
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Did67 » 07/02/20, 13:30

Heel interessant - ik kende deze lijst met gevoelige planten niet. En dit verklaart dat misschien? Ik bedoel dat het verschil van mening verband kan houden met wat we hieronder probeerden te cultiveren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Julienmos » 07/02/20, 13:44

domme vraag, blijft deze juglone in de grond, of 'verdwijnt' hij na verloop van tijd (ontbindend)?
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9806
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2659

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 07/02/20, 16:16

Did67 schreef:Heel interessant - ik kende deze lijst met gevoelige planten niet. En dit verklaart dat misschien? Ik bedoel dat het verschil van mening verband kan houden met wat we hieronder probeerden te cultiveren!


Volgens dit artikel zou dit meer lijken op wat we "hierboven" probeerden te cultiveren! (juglone wordt volgens het artikel voornamelijk afgescheiden door de wortels)

http://www.omafra.gov.on.ca/french/crop ... xicity.htm
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9806
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2659

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 07/02/20, 17:49

Oeps, sorry ... Ik had niet gezien dat Guygadebois deze referentie qq-berichten hierboven al had gegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par GuyGadebois » 07/02/20, 17:52

sicetaitsimple schreef:Oeps, sorry ... Ik had niet gezien dat Guygadebois deze referentie qq-berichten hierboven al had gegeven.

En in het Frans! : Cheesy:
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par Moindreffor » 07/02/20, 18:09

Julienmos schreef:domme vraag, blijft deze juglone in de grond, of 'verdwijnt' hij na verloop van tijd (ontbindend)?

kijk onder een walnootboom of er gras is of niet en je hebt je antwoord, je hoeft niet ver te zoeken, de natuur heeft vaak het antwoord ...
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9806
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2659

Re: Hoe een "Lazy Potager" eenvoudiger te starten dan permacultuur: stappen en tips




par sicetaitsimple » 07/02/20, 18:10

Dat gezegd hebbende, doet dit niets af aan mijn opmerking, de juglone zou volgens het artikel eerder worden afgescheiden door de wortels. Dit gaat in de richting van een zekere onschadelijkheid ten opzichte van mulchen met walnotenbladeren, onderwerp dat al lang geleden door Didier is besproken.

Maar ik ben gewoon aan het lezen en raden ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 410-gasten