Overlast fyto product?

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14963
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4362

Re: Overlast fytos product?




par GuyGadeboisTheBack » 19/06/21, 17:28

humus schreef:
Ahmed schreef:Natuurlijke oorzaken kunnen niet worden uitgesloten, omdat virussen kunnen leiden tot vervorming van plantenorganen.

Ik weet er niets van, maar ik zal dit nummer graven.

Voorbeelden:
Erwt: gewone erwtenmozaïek, veroorzaakt door het Pea Enation Mosaic Virus (PEMV); vervorming van stengels, bladeren en peulen
http://www.unilet.fr/cultures/pois/Virose.php

Meer in het algemeen:
Schade veroorzaakt door plantenvirussen

Bij een plant infecteren fytovirussen zowel de weefsels van de wortels of stengels als die van de bladeren. Ze veroorzaken een algemene ziekte van de plant, die vervolgens neigt te verwelken.

Opmerking: alleen meristeemweefsels zijn vrijgesteld. Dit zijn de weefsels die zijn opgebouwd uit delende/vermenigvuldigende cellen die zorgen voor de groei van planten in lengte en dikte.

Schade aan het gebladerte: meestal krijgt het gebladerte een "mozaïek" uiterlijk, dwz de bladeren (vooral de jongste) krijgen een onregelmatige kleur. Aan de andere kant kunnen de bladeren misvormd raken: verkleind, gebosseleerd of slank uiterlijk, blaren... Ten slotte kunnen ze min of meer volledig necrotisch worden, geel worden en dan uitdrogen.
Schade aan bloei en vruchtvorming: veel bloemen worden necrotisch en breken af. Fruit of groenten zijn afwezig of minder. Degenen die aanhouden zijn kleiner en necrotisch, rijpen langzamer en zien er onsmakelijk uit.
Stengelbeschadiging: Stengelgroei vertraagt ​​en er treedt ook necrose op. De planten verwelken.

1 Herken plantenvirussen

De symptomen van het plantenvirus variëren sterk, afhankelijk van de geïnfecteerde soort, de teelttoestand en het klimaat.U zult het voornamelijk diagnosticeren door het mozaïek van het gebladerte te observeren: onregelmatige verkleuring of zelfs verkleuring van vooral de jonge bladeren. Dit kenmerkende teken wordt min of meer geassocieerd met vervormingen, necrose en vergeling van oudere bladeren en vervolgens het uitdrogen ervan.

https://jardinage.ooreka.fr/fiche/voir/ ... -vegetales
1 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Overlast fytos product?




par humus » 19/06/21, 17:47

Bedankt, ik weet er nog steeds niets van, maar om te lezen moet het geen virus zijn.
Afgezien van stengelvervorming en bloei zijn de bladeren net zo gezond als aan gezonde stelen.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Overlast fytos product?




par Ahmed » 19/06/21, 19:00

Aandacht! Niet alle virussen vallen systematisch de bladeren aan.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Overlast fytos product?




par humus » 20/06/21, 07:50

Ahmed schreef:Aandacht! Niet alle virussen vallen systematisch de bladeren aan.

Kan hetzelfde virus (met in ieder geval hetzelfde effect) bomen en vaste planten aantasten?
Voor de vaste plant, op dezelfde plant, zijn er gezonde stengels en andere aanvallen.
Net als bij de boom werd slechts één scheut aangetast en dat deed het nooit meer.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Overlast fytos product?




par Ahmed » 20/06/21, 09:38

Virussen zijn ingewikkeld! We hebben nu een klein voorproefje... : Oops:
Je hebt bijvoorbeeld Agrobacterium tumefaciens (of kroongal), die indrukwekkende blaren produceert op de kragen en/of op de wortels van boomzaailingen...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Overlast fytos product?




par izentrop » 20/06/21, 09:51

0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Overlast fytos product?




par humus » 20/06/21, 10:12

Ik merk dat ik veel mutaties in mijn tuin heb, een andere speling van het lot, een virale infectie of een boost van phytos-producten?
Ik had witbonte sleedoorn (sorry, maaier), paarse sleedoorn die ik bewaarde en zoals iedereen groene sleedoorn.
Dat zijn sowieso een heleboel eigenaardigheden voor een enkele tuin, toch?
0 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13715
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1524
Neem contact op met:

Re: Overlast fytos product?




par izentrop » 20/06/21, 11:07

U hoeft alleen maar een geobioloog te raadplegen : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: Overlast fytos product?




par Moindreffor » 20/06/21, 20:53

humus schreef:Ik merk dat ik veel mutaties in mijn tuin heb, een andere speling van het lot, een virale infectie of een boost van phytos-producten?
Ik had witbonte sleedoorn (sorry, maaier), paarse sleedoorn die ik bewaarde en zoals iedereen groene sleedoorn.
Dat zijn sowieso een heleboel eigenaardigheden voor een enkele tuin, toch?

een beetje onderzoek naar het verleden van je perceel, een kleine rondleiding door het stadhuis
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: Overlast fytos product?




par humus » 20/06/21, 20:59

Moindreffor schreef:
humus schreef:Ik merk dat ik veel mutaties in mijn tuin heb, een andere speling van het lot, een virale infectie of een boost van phytos-producten?
Ik had witbonte sleedoorn (sorry, maaier), paarse sleedoorn die ik bewaarde en zoals iedereen groene sleedoorn.
Dat zijn sowieso een heleboel eigenaardigheden voor een enkele tuin, toch?

een beetje onderzoek naar het verleden van je perceel, een kleine rondleiding door het stadhuis

Half "koeienhok" en half gecultiveerd perceel.
Het is al 38 jaar in residentieel gebruik.
Op beide delen traden misvormingen en mutaties op.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : mooijojo en 276 gasten