Het moeizame pad naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Ahmed » 20/07/19, 16:35

Nico239, Je schrijft:
Omdat je plotseling plaats maakt voor snel onkruid dat werd gestileerd en gedomineerd door wat je sneed.

Deze weerspiegeling is correct in een omgeving waar naar verwachting niet tussenbeide komt: de braamstruiken zijn niet erg competitief op het gebied van water en mineralen en spelen een gunstige rol bij de vestiging van houtachtige planten: het is een plant pionier. In dit geval zou een uitroeiing van de braamstruiken de deur openen naar een inversie van flora ten gunste van grassen, soorten die veel hebzuchtiger zijn
Ten opzichte van onze groenten, die erg delicaat zijn, zijn de braamstruiken niet echt compatibel en moet de strategie anders zijn. Snel onkruid moet worden bestreden, en tenzij je over vaste planten spreekt, is het de taak om hooi te bedekken.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Did67 » 20/07/19, 17:42

Helemaal eens over de rol van braamstruiken: verspreid door vogels zijn het "zachte" houtachtige planten (ze vallen terug in bogen), die echter "prikkeldraad" op een bepaald gebied plaatsen, waardoor grazers worden bevrijd ( welke zijn de grote bondgenoten van grassen en klavers). Door hun bogen kunnen ze tijdelijk als eerste het licht opvangen boven grassen en andere kruidachtige planten, die achteruitgaan en zelfs verdwijnen onder een braamboom. Als het je lukt om eronder door te glippen, is het schoon !!! En het land is erg gestructureerd.

Maar plotseling bereiden ze het bed voor op zachte houtachtige bomen (berk, wilg, els, esdoorn ...) die hen snel inhalen en het licht op hen steken ... Een woud van zacht hardhout vestigt zich.

Thuis, heel snel, nemen bomen zoals sprinkhanenbomen een beetje sterker en veel efficiënter over.

Hieronder wordt het schoon, maar onmogelijk om te tuinieren: het licht ontbreekt!
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 07/09/19, 22:23

Het is duidelijk dat ik nu een beetje afgemat ben als ik aankom en mijn kleine jungle vind dat voorspoedig is ondanks de hittegolf en het gebrek aan water.

2019-09-07 08.54.29.jpg


Maar vandaag is het DreamTeam verzameld.

2019-09-07 12.56.16.jpg


en hop!

2019-09-07 17.16.30.jpg

2019-09-07 17.16.19.jpg


De balans is naar believen: zo weinig voor zoveel planten of zo veel voor zo weinig zorg : Mrgreen:

2019-09-07 16.49.05.jpg


later meer details, daar word ik dichtgeslagen : Roll:
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 08/09/19, 10:08

vergelijk gewoon de staat waarin je je jungle vindt met de staat van je beginnende jungle en je kunt dingen een beetje beter maken en zoals je zegt tegen de geboden zorg

dan zul je zien dat een goede laag hooi of stro of? wie je jungle blokkeert, zal de oogsten enorm verbeteren, je begint en ik merk dat je al veel hebt gewerkt en dat deze grond op iets begint te lijken voor de vakantie, dus om eruit te zien als een moestuin is het de logische voortzetting
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Did67 » 08/09/19, 10:23

U moet onderscheiden:

a) bepaalde werken worden opgeruimd: het is een investering die u voor eens en altijd doet; je moet je voorstellen dat het 50 jaar zal duren - dus 1/50 van al dit werk, het is niet veel ...

Zelfs als je uitgeput bent, moet je het pakket plaatsen zonder te klagen. Zelfs als we het in fasen kunnen doen: gedurende 5 of 6 jaar, op verzoek van mijn familie, of omdat nieuwe ideeën bij me opkwamen, heb ik vergroot, vergroot, vergroot ... Nu ben ik aan het einde! Rust !!!!!!!!!

b) ander werk moet jaarlijks worden herhaald: bedekken met biomassa, planten / zaaien, oogsten, conditie, eten ...

Op je eerste foto na het materiaal heb je een gebied dat meer een boomgaard is. De meeste groenten, die open planten zijn, hebben geen licht. Hoe meer u zich in een noordelijke regio bevindt, hoe meer dit argument van "risico op gebrek aan licht" zal spelen. Hoe meer u zich in een zuidelijk gebied bevindt, hoe meer overtollig licht, mogelijke brandwonden, droogte u kunnen aanmoedigen om bomen en groenten te combineren ...

De tweede is meer "tuinman". Of moestuin. Zoek waar de zon 's ochtends het eerst schijnt voor het tomatengebied ...
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 09/09/19, 12:23

Did67 schreef:U moet onderscheiden:

a) bepaalde werken worden opgeruimd: het is een investering die u voor eens en altijd doet; je moet je voorstellen dat het 50 jaar zal duren - dus 1/50 van al dit werk, het is niet veel ...

Zelfs als je uitgeput bent, moet je het pakket plaatsen zonder te klagen. Zelfs als we het in fasen kunnen doen: gedurende 5 of 6 jaar, op verzoek van mijn familie, of omdat nieuwe ideeën bij me opkwamen, heb ik vergroot, vergroot, vergroot ... Nu ben ik aan het einde! Rust !!!!!!!!!

b) ander werk moet jaarlijks worden herhaald: bedekken met biomassa, planten / zaaien, oogsten, conditie, eten ...

Op je eerste foto na het materiaal heb je een gebied dat meer een boomgaard is. De meeste groenten, die open planten zijn, hebben geen licht. Hoe meer u zich in een noordelijke regio bevindt, hoe meer dit argument van "risico op gebrek aan licht" zal spelen. Hoe meer u zich in een zuidelijk gebied bevindt, hoe meer overtollig licht, mogelijke brandwonden, droogte u kunnen aanmoedigen om bomen en groenten te combineren ...

De tweede is meer "tuinman". Of moestuin. Zoek waar de zon 's ochtends het eerst schijnt voor het tomatengebied ...


Ik ben me er goed van bewust dat mijn werk op het gebied van landontginning een investering op lange termijn is. Ik begin de m² te vinden, zelfs als ik nog veel te doen heb:
1 / het pijnlijk met delen van braam die minder "toegankelijk" zijn
2 / het ingewikkelde met de cederheg die te lang verlaten is gebleven: ik wil hem niet kappen om mijn ruimte "gesloten" te houden, maar ik moet het licht terugbrengen.


het tuin / groentegebied zal volgend jaar weer in gebruik worden genomen, maar ik zal me concentreren op gewassen die mijn aanwezigheid op D-dagen niet claimen (eerste aanpak: aardappelen, squash, artisjokken ...).
het "boomgaard" -gebied is inderdaad ... een boomgaard! en ik zal me concentreren op het doen herleven van fruitbomen die beter passen bij onze episodische aanwezigheid.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 09/09/19, 22:36

Ahmed schreef:Nico239, Je schrijft:
Omdat je plotseling plaats maakt voor snel onkruid dat werd gestileerd en gedomineerd door wat je sneed.

Deze weerspiegeling is correct in een omgeving waar naar verwachting niet tussenbeide komt: de braamstruiken zijn niet erg competitief op het gebied van water en mineralen en spelen een gunstige rol bij de vestiging van houtachtige planten: het is een plant pionier. In dit geval zou een uitroeiing van de braamstruiken de deur openen naar een inversie van flora ten gunste van grassen, soorten die veel hebzuchtiger zijn
Ten opzichte van onze groenten, die erg delicaat zijn, zijn de braamstruiken niet echt compatibel en moet de strategie anders zijn. Snel onkruid moet worden bestreden, en tenzij je over vaste planten spreekt, is het de taak om hooi te bedekken.


Het is het tweede jaar dat ik met onkruid cultiveer.

Zoveel als vorig jaar had het niet goed gewerkt: ik had mezelf overweldigd laten.

Zoveel dit jaar is het echt geweldig: ik leg het op de afgebakende ruimtes die de kisten vormen waardoor ik deze verminderde oppervlakken beter kan beheren, zelfs als ze talrijk zijn (en volgend jaar nog meer zullen zijn) in plaats van 'een grote ruimte waarin ik mezelf laat binnenvallen.

Ze lieten me een frisheid op de bodem van de stammen hebben (op de grond eigenlijk) die ik niet had verwacht.

De meeste zomergewassen zijn lang, dus geen zorgen: het onkruid is niet te zwaar.

Als ik kan, heb ik echt liever een levende dekking.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 09/09/19, 23:07

fl78960 schreef:Ik ben me er goed van bewust dat mijn werk op het gebied van landontginning een investering op lange termijn is. Ik begin de m² te vinden, zelfs als ik nog veel te doen heb:
1 / het pijnlijk met delen van braam die minder "toegankelijk" zijn
2 / het ingewikkelde met de cederheg die te lang verlaten is gebleven: ik wil hem niet kappen om mijn ruimte "gesloten" te houden, maar ik moet het licht terugbrengen.


het tuin / groentegebied zal volgend jaar weer in gebruik worden genomen, maar ik zal me concentreren op gewassen die mijn aanwezigheid op D-dagen niet claimen (eerste aanpak: aardappelen, squash, artisjokken ...).
het "boomgaard" -gebied is inderdaad ... een boomgaard! en ik zal me concentreren op het doen herleven van fruitbomen die beter passen bij onze episodische aanwezigheid.


Nou, er is een begin aan alles.

Je belangrijkste zwakte zoals je weet is je afwezigheid.

Dus uw gerelateerde doelstellingen lijken geschikt te zijn ...

Er is altijd de onbekende neerslag die je net zo goed kunt toestaan ​​(of niet) om mooie gewassen te verrichten, a priori, restrictiever.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Stef72
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 393
Inschrijving: 22/08/16, 15:43
Plaats: Sarthe
x 123

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Stef72 » 12/09/19, 11:47

wees niet ontmoedigd, zoals anderen zeggen dat het normaal is dat je eerst vrijmaakt.

Je land lijkt een beetje op het mijne. Het voordeel van een krachtige groei van deze kruiden is dat je grond groen is gebleven en dat je vocht hebt. het lijkt me belangrijk in deze hittegolftijd.

na verloop van tijd zul je ontdekken hoe je het meeste uit dit land wilt halen, zelf verander ik geleidelijk van gedachten over mijn gebieden en ontwikkeling. Vandaag heb ik nog steeds minder moeite om te onderhouden, omdat ik in het begin ook meer clearing heb gedaan!
Bon Courage
1 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 21/10/19, 11:44

Hallo,

Het is lang geleden dat de courgettes in mijn tuin (in de Parijse buitenwijken) oidiumnesten zijn ... en ik had het land begin september "verlaten" en me verteld dat er alleen nog maar appels zouden zijn om te oogsten , maar we brachten dit weekend met mijn zwager door om de slavenarbeid voort te zetten ...

en daar verrassing! de pompoen- en courgettestelen zijn in perfecte gezondheid, en sommige exemplaren van courgette wachtten ons geduldig op. De stengel van een groene pompoen heeft 4 of 5 pompoenen, waarvan de grootste zo groot is als een grapefruit, dus ik verliet ze om te zien ...

2019-10-19 12.23.36.jpeg

2019-10-19 12.25.08.jpeg



de voeten van tomaten hebben nog nooit de schaduw van een beschermer gezien, maar dat belette niet dat ze een paar kleine tomaten produceerden die onze picknick sierden.

2019-10-19 12.29.52.jpeg

2019-10-19 12.29.16.jpeg


Afgezien daarvan, de boomgaard die vooral het licht moest zien, viel mijn zwager een eerste fase aan van het snoeien van de heg terwijl ik klaar was met het opruimen van de prairie die ik de laatste keer niet had kunnen doen, een ruim honderd vierkante meter op de grond bevrijd van thuja en braamstruiken.

2019-10-19 15.11.16.jpg

Op deze foto zien we de courgettes en squash op de voorgrond en achter het vers gerooide gebied waar een deel van de groentetuin van 2020 zal komen. Het hooibroodje staat in de startblokken :-) we hebben het in een hoek 'opgeborgen' en zal volgend voorjaar plaatsvinden.

2019-10-19 15.23.03.jpg

Deze foto (lelijk en wankel) is nog steeds vrij symptomatisch voor de boomgaard ... we kunnen vaag, zoals spoken, de stammen van fruitbomen onderscheiden, rechts op de voorgrond de takken van thuja links gesnoeid een regen van braamstruiken die vallen van de gebladerte van de appelboom.

... wordt vervolgd ...
1 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 357-gasten