Het moeizame pad naar mijn hangmat: een uitstekende broncier in de Sarthe

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 14/07/19, 07:28

chafoin zijn schreef:Geweldig ! Waar zijn de pdt en de kool?



Ik vond de spruitjes toevallig onder een varenblad.

De aardappelen lijken er te zijn, maar ik zal de grond moeten vrijmaken voordat ik een beslissing neem.

In ieder geval geen teken van watergebrek, noch bij de tomaten, noch bij de komkommerachtigen.

Ik zal later foto's plaatsen.
0 x
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 14/07/19, 07:49

Ik ben mijn bedden aan het opruimen, en ik vraag me tegelijkertijd af of het geen enorme domheid is... beschermt deze jungle mijn gewassen niet tegen uitdroging onder de zon? Beschermt deze vegetatie mijn groenten niet tegen predatie door concurrenten die meer aanwezig zijn dan ik?

Aan de andere kant, als ik niets doe, zal ik in dit tempo het verschil niet kunnen zien tussen mijn gewassen en het onkruid. : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 14/07/19, 10:18

fl78960 schreef:Ik ben mijn bedden aan het opruimen, en ik vraag me tegelijkertijd af of het geen enorme domheid is... beschermt deze jungle mijn gewassen niet tegen uitdroging onder de zon? Beschermt deze vegetatie mijn groenten niet tegen predatie door concurrenten die meer aanwezig zijn dan ik?

Aan de andere kant, als ik niets doe, zal ik in dit tempo het verschil niet kunnen zien tussen mijn gewassen en het onkruid. : Mrgreen:

gezien de groei van wat je maait, ben je eigenlijk alleen maar verfrissend, je geeft dus lucht terug aan je bedden, om zo te zeggen, ruim boven alles licht, en wat je maait zal de grond bemesten en hem ook beschermen

dus nee, ik denk niet dat het domheid is, zonder dit maaien zouden je bedden misschien overweldigd zijn en je groenten bedekt met vegetatie en daardoor verstikt (verstoken van licht)
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 14/07/19, 11:02

Moindreffor schreef:
fl78960 schreef:Ik ben mijn bedden aan het opruimen, en ik vraag me tegelijkertijd af of het geen enorme domheid is... beschermt deze jungle mijn gewassen niet tegen uitdroging onder de zon? Beschermt deze vegetatie mijn groenten niet tegen predatie door concurrenten die meer aanwezig zijn dan ik?

Aan de andere kant, als ik niets doe, zal ik in dit tempo het verschil niet kunnen zien tussen mijn gewassen en het onkruid. : Mrgreen:

gezien de groei van wat je maait, ben je eigenlijk alleen maar verfrissend, je geeft dus lucht terug aan je bedden, om zo te zeggen, ruim boven alles licht, en wat je maait zal de grond bemesten en hem ook beschermen

dus nee, ik denk niet dat het domheid is, zonder dit maaien zouden je bedden misschien overweldigd zijn en je groenten bedekt met vegetatie en daardoor verstikt (verstoken van licht)


Ik ben het ermee eens, ik heb het gewist

20190714_100559.jpg
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 14/07/19, 12:18

Ik vind dat het voor zo'n episodische aanwezigheid en om te beginnen helemaal niet slecht is

een goed opgeruimde plek aan het einde van het seizoen en bedekt met een goede laag hooi zou ervoor moeten zorgen dat je aan het begin van het seizoen een plek hebt zonder al te veel onkruid waar je je tomaten en eventueel wat meer gewone salades of groenten, ruim opladen vóór installatie

want behalve het bestrijden van onkruid door onder hooi (of andere bedekking) te kweken, hoef je niet veel te doen
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Did67 » 14/07/19, 17:40

Het is een kwestie van afwegingen: als je het laat gebeuren, zijn je groenten gedoemd te mislukken, ook al is dat het eerste jaar niet 100%. Ze hebben weinig plaats (of te veel kwetsbaarheden) in een levend systeem... Dat onvermijdelijk zal eindigen in een ‘climacic forest’ (het natuurlijke bos in evenwicht met het klimaat en de bodem waar je je bevindt) vanwege de afwezigheid van menselijke interventie.

Een "moestuin" - een ruimte waar je groenten produceert, is noodzakelijkerwijs geantropiseerd: de mens legt daar zijn hand. Net als een natuurlijke weide – die niets natuurlijks heeft, maar het resultaat is van maaien door mensen of niet door huisdieren.

Er is natuurlijk, in termen van antropologie, een hele gradatie tussen 0 (het climaxbos waarin je honderden hectares moet bestrijken om iets te verzamelen om te overleven - en zelfs dan, alleen in goede jaren) en 100 - een systeem van hydrocultuur met kunstverlichting waarbij u volledige controle heeft over alles.

Als uw onkruid uw groenten in de schaduw stelt, gaat dit ten koste van het feit dat u er vooraf een deel van het water uit heeft gehaald. Als het seizoen correct is en er voldoende water is, is dit verschil misschien niet al te veel voelbaar. Als het droog is, wint het onkruid!

En het gaat ook ten koste van het feit dat ze een deel van het licht zijn ontnomen, dat ze in kale grond of onder dode bedekking (hooi, stro) of zelfs onder lage beschutting, op grondniveau, hadden kunnen opvangen - dat is zo veel plantaardige biomassa die je niet zult hebben!!! Tenzij je onkruid als groente eet natuurlijk!

Aan de andere kant gaan de minerale elementen die je onkruid zal hebben ‘geleend’ niet verloren. Integendeel, ze zijn ‘gemobiliseerd’ en in een meer assimileerbare vorm. Op voorwaarde dat het onkruid ter plekke wordt afgebroken uiteraard. En er zal winst zijn.

Ook is er winst in de lichtenergie die door het hele systeem wordt opgevangen: onder je onkruidbedekking zitten waarschijnlijk nauwelijks lichtstralen die niet zijn omgezet in biomassa. En die dus jouw systeem en de daarin aanwezige organismen zullen “voeden”!

Daar heb je het, het is rond deze determinanten dat je je cursor moet plaatsen waar het je bevredigt!
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 14/07/19, 20:33

Did67 schreef:Het is een kwestie van afwegingen: als je het laat gebeuren, zijn je groenten gedoemd te mislukken, ook al is dat het eerste jaar niet 100%. Ze hebben weinig plaats (of te veel kwetsbaarheden) in een levend systeem... Dat onvermijdelijk zal eindigen in een ‘climacic forest’ (het natuurlijke bos in evenwicht met het klimaat en de bodem waar je je bevindt) vanwege de afwezigheid van menselijke interventie.

Een "moestuin" - een ruimte waar je groenten produceert, is noodzakelijkerwijs geantropiseerd: de mens legt daar zijn hand. Net als een natuurlijke weide – die niets natuurlijks heeft, maar het resultaat is van maaien door mensen of niet door huisdieren.

Er is natuurlijk, in termen van antropologie, een hele gradatie tussen 0 (het climaxbos waarin je honderden hectares moet bestrijken om iets te verzamelen om te overleven - en zelfs dan, alleen in goede jaren) en 100 - een systeem van hydrocultuur met kunstverlichting waarbij u volledige controle heeft over alles.

Als uw onkruid uw groenten in de schaduw stelt, gaat dit ten koste van het feit dat u er vooraf een deel van het water uit heeft gehaald. Als het seizoen correct is en er voldoende water is, is dit verschil misschien niet al te veel voelbaar. Als het droog is, wint het onkruid!

En het gaat ook ten koste van het feit dat ze een deel van het licht zijn ontnomen, dat ze in kale grond of onder dode bedekking (hooi, stro) of zelfs onder lage beschutting, op grondniveau, hadden kunnen opvangen - dat is zo veel plantaardige biomassa die je niet zult hebben!!! Tenzij je onkruid als groente eet natuurlijk!

Aan de andere kant gaan de minerale elementen die je onkruid zal hebben ‘geleend’ niet verloren. Integendeel, ze zijn ‘gemobiliseerd’ en in een meer assimileerbare vorm. Op voorwaarde dat het onkruid ter plekke wordt afgebroken uiteraard. En er zal winst zijn.

Ook is er winst in de lichtenergie die door het hele systeem wordt opgevangen: onder je onkruidbedekking zitten waarschijnlijk nauwelijks lichtstralen die niet zijn omgezet in biomassa. En die dus jouw systeem en de daarin aanwezige organismen zullen “voeden”!

Daar heb je het, het is rond deze determinanten dat je je cursor moet plaatsen waar het je bevredigt!

in een ruimte als de hare denk ik dat alleen de bonen en erwten het onkruid moeten kunnen overwinnen, mijn moeder opende een ruimte om te werken, kale grond, maar het werk vond niet plaats, ze raakte niets aan, het onkruid ingewerkt en hoogte gewonnen, ongeveer tussen de 1.2 m en 2 m voor de grootste, dus met zo'n hoogte is de keuze snel gemaakt : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Adrien (voormalig nico239) » 15/07/19, 13:16

fl78960 schreef:Ik ben het ermee eens, ik heb het gewist

20190714_100559.jpg


Zoals Didier perfect zegt: het is een beslissing die je moet nemen en jij bent de enige meester na God. : Mrgreen:

Omdat ik de voorkeur geef aan een levende afdekking boven een dode afdekking, zou ik kiezen voor een beheer op maat van de afdekking op basis van de grootte (hoogte).

Het lijkt mij dat je alles eronder kunt laten liggen, maar a priori alles kunt betoveren dat het kan bedekken en het daardoor van licht kan beroven.

En kijk dan wat je kunt beschermen door te bedekken zonder te beschadigen: het is subtieler.

Kunnen goed beheerde varens (waarschijnlijk een beetje uitgedund) salades of radijsjes in de zomer of wortels beschermen tegen de hitte van de zon: wie weet?
Ik heb hier geen varens, maar waarom probeer je het niet?

Wat sowieso jammer is, is dat je moet werken om af te snijden wat... UIT ZIJN EIGEN GROEIT...
Van daaruit is het een pad om te verkennen en het minimale te doen en te profiteren van wat vanzelf groeit.
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par Moindreffor » 15/07/19, 13:29

nico239 schreef:
fl78960 schreef:Ik ben het ermee eens, ik heb het gewist

20190714_100559.jpg


Zoals Didier perfect zegt: het is een beslissing die je moet nemen en jij bent de enige meester na God. : Mrgreen:

Omdat ik de voorkeur geef aan een levende afdekking boven een dode afdekking, zou ik kiezen voor een beheer op maat van de afdekking op basis van de grootte (hoogte).

Het lijkt mij dat je alles eronder kunt laten liggen, maar a priori alles kunt betoveren dat het kan bedekken en het daardoor van licht kan beroven.

En kijk dan wat je kunt beschermen door te bedekken zonder te beschadigen: het is subtieler.

Kunnen goed beheerde varens (waarschijnlijk een beetje uitgedund) salades of radijsjes in de zomer of wortels beschermen tegen de hitte van de zon: wie weet?
Ik heb hier geen varens, maar waarom probeer je het niet?

Wat sowieso jammer is, is dat je moet werken om af te snijden wat... UIT ZIJN EIGEN GROEIT...
Van daaruit is het een pad om te verkennen en het minimale te doen en te profiteren van wat vanzelf groeit.

als we ter plaatse zijn, zeg ik van niet, maar als het episodisch is, kan de test die dreigt te mislukken, niet worden herhaald tijdens het seizoen, dus verdubbel of stop, je laat hem groeien, des te beter werkt hij, anders niets meer als alles wordt onderdrukt
Ik speel op safe, dit jaar wilde ik het op de grens spelen, maar het is een mislukking, ik had de klassieker van klassiek moeten spelen, hooi in oktober november en terug naar bed gaan in februari-maart, dus gebrek aan MO en dus gebrek van water
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
fl78960
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 81
Inschrijving: 16/02/18, 13:19
x 24

Re: De moeilijke manier om mijn hangmat: een prachtige broncier in de Sarthe




par fl78960 » 15/07/19, 15:36

Bedankt voor uw opmerkingen.

Na een goede baan op het veld dit weekend en een avond om de tick-tick (8 of 9 voor minder dan 24h ter plaatse) te spelen, ben ik bij de volgende observatie:

1/ Teken: Ik zal daar beginnen omdat het een gevoelig onderwerp is, vooral in ons huis waar de dame aan de ziekte van Lyme lijdt. Als ik de "druk" van de teken niet kan verminderen, zal mijn vrouw nooit komen en zal ze niet toestaan ​​dat onze kinderen daar komen spelen, en voor mij is het niet zo leuk om daar alleen heen te gaan en nog minder om elke keer ontluizen te hebben. bezoek.
Om de aanwezigheid van teken – althans op mijn lichaam – te verminderen, moet ik 1/ hoog gras beperken 2/ de natuurlijke gastheren van de teken beperken; woelmuizen lijken op het land te zwermen. Beginnen met. Ik ga mezelf dus dwingen om te maaien om me gemakkelijk te kunnen verplaatsen.

2/ observatie van het “veld”:
Dit eerste jaar (dat nog niet klaar is, maar we bereiden ons al voor op het najaar) zal in het teken staan ​​van de renovatie van het huis (bijna bewoonbaar!) Maar door het gebrek aan maaien heeft de begroeiing in de weide de overhand gekregen.

Ik heb niet de tijd genomen om het terrein te observeren, maar nu ik er gedurende een kort jaar een overzicht van heb, "zie" ik bepaalde dingen, deels verband houdend met de oriëntatie en blootstelling aan de zon.

Kleine algemene luchtfoto

Midden op de open plek een autowrak dat inmiddels verdwenen is.

luchtfoto.JPG
luchtfoto.JPG (89.83 KB) 3837 keer bekeken


hetzelfde geldt voor de bestemmingsplannen, geschilderd met een computertroffel en een grote rode pijl die het noorden aangeeft.

luchtfoto-zoning.JPG
luchtfoto-zoning.JPG (96.28 KB) 3837 keer geraadpleegd


legende :
hemelsblauw: activiteitenruimte voor de schuur (rood kader gevuld met oranje kleur).
geel/oranjegeel: huidige teeltzone, onderaan is de gele zone de hoofdteeltzone: de aardappelstrook en de pompoenstrook
in paars: twee gebieden die momenteel bezet zijn door varens en/of braamstruiken (vandaar bramen: vol vol vol vol vol!)
in rood: waarschijnlijk de toekomstige moestuin.
de noordelijke grens van het land, langs de weg, bestaat voornamelijk uit kastanjebomen, maar ook uit eiken en essen).

De blauwe zone is het gebied voor de schuur met de barbecue, waar we duidelijk meer hebben rondgewandeld, gesleuteld en vertrapt, de hergroei is zwak.

De gele en paarse gebieden worden in het zuiden "beschermd" door een hoge heg (thuja's, ik haat deze dingen en bovendien zijn ze zo hoog dat ik er duizelig van word...) eerder in de schaduw en ten goede aan de braamstruiken en ook varens. Let op, de ceders staan ​​bij mij thuis, dus op een dag zal ik er wel iets aan kunnen doen (in overleg met de buurman)... maar het is in ieder geval voor "later"!

In de rode zone is de druk van varens en braamstruiken beduidend lager, terwijl daar afgezien van enkele menselijke passages (die op de vingers van één hand te tellen zijn) niets is gedaan.

Ik denk dat de rode zone de volgende teeltzone voor volgend jaar zal zijn: ik heb nog strategisch een rol hooi liggen (het resultaat van puur toeval) gepositioneerd op het kruispunt van de 4 zones (kortom deze staat in het midden van de veld 8) ) zodat u het daar gemakkelijk kunt uitrollen. Dit gebied krijgt de hele middag betere zon.

3/ Maaien en bodembedekking.
Het huidige tuingereedschap is uiterst rudimentair: een oude maaier die blijft stilstaan ​​bij het zien van hoog gras, een gloednieuwe zeis, een hooivork en, als bijgebouw: een plantmachine, een snoeischaar, een takkenzaag, een takkensnijder en tenslotte een helaas beperkte reserve aan elleboogvet.

Tegen dit najaar zijn we van plan een groot deel van de open plek te maaien en te investeren in een maaier om de vegetatie onder controle te houden, die niet wacht tot onze periodieke bezoeken weer aangroeien.

Dit weekend wilde ik kleine hoopjes "hooi" maken met mijn maaiwerk, maar tijd en vermoeidheid kregen de overhand op dit idee. Ik zeg tegen mezelf dat de juiste plek om de grond te voeden in ieder geval de plek is waar ik net heb gemaaid.

4/ beoordeling van huidige culturen:
alles gebeurde op twee data:
20 april hooi uitrollen, aardappelen zaaien, komkommerachtigen verplanten (slechts 1 courgette overleefd), spruitjes (levend) en tomaten (te vroeg => verdwenen)
20 mei tomaten verplanten (3 planten waarvan 2 bloeiend, komkommerachtigen (allemaal OK), artisjokken (heel erg jong, maar weg) + water geven.

De aardappelen staan ​​op een strook hooi die te dicht bij de haag ligt: ​​gebrek aan licht + varens = weer gebrek aan licht: de stengels draaien als slazaailingen op de bodem van een vochtige kelder. Ik heb een voet uit het hooi gehaald: afgezien van 2 of 3 stengels en de "moeder" knol, geen pdt-vorming. We laten het zo en we zullen het eind augustus zien.

op onderstaande foto zien we de 2 hoofdstroken: op de voorgrond met de pompoen en courgette, gescheiden van de aardappelstrook door een strook "liggende varens" (de vork is erin geplant) en op de achtergrond rechts de haag in voorkant varens, onderaan in het midden het vervolg van het "veld" (vertrouw niets, ze zijn ruim 2 meter).

2019-07-14 08.48.02.jpg


zoom in op de strook aardappelen (foto iets eerder genomen dan de vorige: varens nemen de ruimte in beslag, met een klein braamstruikje en ook... overal klimmende winde). De stengels zijn ongeveer 70 cm, maar zeer weinig blad.

2019-07-14 08.30.10.jpg


foto's van de 2 tomatenplanten

2019-07-14 06.37.45.jpg


2019-07-14 06.37.58.jpg


De squash zijn prachtig!

2019-07-14 06.39.00.jpg

2019-07-14 06.38.48.jpg

2019-07-14 06.38.39.jpg



Wat het onderhoud betreft, als we de jungle negeren die te veel groeit vanwege onze afwezigheid op het terrein, beschermden de hooistroken mijn planten goed en het "schoonmaken" is vrij eenvoudig: er kwamen een paar braamstruiken door, maar die trek je er heel gemakkelijk uit, de varens die het hooi oversteken zijn gering in aantal en geen grassen. Mijn enige zorg is de winde waarvan ik vermoed dat hij stilletjes aan fotosynthese bezig is terwijl hij profiteert van mijn werk om de varens uit te dunnen.

Wat water betreft: geen water geven! Ik doe geen wedstrijd zonder water geven, maar het laat me dromen.

5/ lokale fauna.
Ik heb al gesproken over woelmuizen, maar geen formele sporen van aanvallen (maar weinig productie op dit moment).
er is een "spoor" getekend in het hoge gras waar een dier moet passeren om de grond over te steken: kat? vos ? ander ? Ik weet het niet.
Ik heb een uitwerpselen gevonden naast een pompoentak... te groot voor een kat, kleine hond? vos ? Ik weet het niet.
2019-07-14 10.05.42.jpg

(Als je een idee hebt, ben ik geïnteresseerd!)

6/ fruitbomen
De twee kersenbomen zijn veel te hoog, dat zal voor de vogels zijn, ik zal een paar scheuten laten groeien (ze staan ​​overal!) voor onze consumptie.
De perenbomen lijken helemaal niets te hebben gegeven :(
de abrikozen zijn niet supergroot en in ieder geval niet rijp, ik weet niet of we ervan zullen kunnen genieten
2019-07-14 10.03.26.jpg

de appelbomen en de walnoot zijn goed beladen, maar dat is voor later
2019-07-13 19.05.37.jpg

de braamstruiken zitten vol met bramen, mijn maag doet bij voorbaat pijn : Mrgreen:

Oké, dat is genoeg, ik moet aan het werk : Cry:
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten