Gefragmenteerde Twig Woods

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Makarov
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 22/11/04, 20:20
Plaats: Lille

Gefragmenteerde Twig Woods




par Makarov » 31/10/07, 10:54

Hallo,
Ik zag dat er een paar onderwerpen waren waar de BRF-thema's aan bod kwamen. Ik heb de afgelopen twee twee jaar aan dit onderwerp gewerkt en ik stel voor dit onderwerp te animeren, wat naar ik hoop tot veel plaatsingen zal leiden.
Hier is een artikel dat binnenkort in een tijdschrift wordt gepubliceerd.
Veel leesplezier!


De BRF-revolutie: op weg naar nieuwe landbouw

BRF dit acroniem voor "Fragmented Twig Woods" is dat van een techniek uit Canada die onze manier van landbouw en onze relatie met het land en de natuur zal transformeren. Vergeet alles over het leven in de grond. Hier zijn de paddenstoelen onze vrienden. Dankzij hen, geen water meer, erosie, moeilijke grondbewerking, meststoffen, pesticiden, "onkruid" !!!

Er zijn soms eenvoudige dingen om ons heen die we niet begrepen. De natuur is georganiseerd, staat het leven toe en voedt, volgens eenvoudige cycli en bijna zonder inspanning. De man die het land bewerkt, is er een slaaf van geworden. Hij ploegt, zaait en oogst, in een stroom van inspanning en energie. Vandaag de dag worden de bodems armer, eroderen en verdwijnen in stof, weggevaagd door de wind, door de wateren en zijn vervuild. Omdat alle landbouw de grond vernietigt, zelfs in Organic. De afgelopen 2 jaar is de opbrengst overal gedaald, omdat de organische stof in de bodem is verbruikt door 50 jaar chemische bemesting en de situatie zal verslechteren. De grond beweegt zich onverbiddelijk naar volledige en onomkeerbare sterilisatie. Het einde van de zogenaamde moderne landbouw! Fate? NEEN! Ook hier laat de natuur ons het voorbeeld zien. De bossen, waar mensen en landbouwgronden vandaan komen, zijn onze enige hoop en de bomen zijn ambassadeurs van het leven en overvloed ... wat?

Ontstaan ​​van de BRF's: onze neven uit Quebec ...

In de jaren zeventig leidde de overvloed aan bosafval van het onderhoud van hoogspanningslijnen, bij Edgar Guay, vervolgens aan het ministerie van Bossen van Quebec, dat na het bestuderen van de Jean Pain-methode en oppervlaktecompostering, leidde tot de idee om ze in de landbouw te gebruiken. De pogingen om de hoeveelheid organisch materiaal, essentieel voor het goed functioneren van de bodem, bij Mr. Carrier, boer, te verhogen, zijn spectaculair. Het verspreidt zich vers, de geplette takken met kleine diameters, die de "BRF" zullen worden, gecombineerd met drijfmest en vervolgens oppervlakkig in de oorspronkelijke grond worden verwerkt, een bijna steriel grind! Vruchtbaarheidsindicatoren schieten omhoog; het behandelde complot is bestand tegen de droogte van dat jaar, de getuige was verwoest. Het tweede jaar zag een graanoogst 70% hoger dan de controle.
Gilles Lemieux professor aan de Universiteit van Laval, Quebec, bestudeert de processen, concludeert dat het noodzakelijk is om bosbodems te vormen voor agrarische doeleinden om de bodem te reconstrueren, opbrengsten te verhogen, erosie en droogte te bestrijden. Hij publiceert de resultaten, communiceert en een werkgroep over de BRF is opgericht, de "verzwarende" revolutie is begonnen.

Definitie:

De cultuur op BRF, het is het gebruik van groene takken van minder dan 7 cm, tot nu toe beschouwd als afval en verbrand, verpletterd en verspreid in een laag van ongeveer 2 cm op de grond, mogelijk ingezaaid met grond van kreupelhout, allemaal opgenomen in de eerste 10 cm van de grond, door te krabben. Dan zaaien we of we verplanten en we zien het groeien.

Mechanismen: pedogenese

De BRF is het rijkste deel van de boom en bevat 75% van de mineralen, aminozuren, eiwitten en katalysatoren.
Ten eerste stimuleert het het leven van de bodem en helpt het de grond opnieuw te creëren zoals in het bos, omdat het snel wordt gekoloniseerd door micro-organismen en in het bijzonder de basidiomycete schimmels (bekend als witte rot), die zich voeden met cellulose, voordat om de lignine aan te vallen en de enorme hoeveelheden zonne-energie vrij te geven die in het hout zijn opgeslagen. Deze zogenaamde paddestoelen zijn de enige die lignine kunnen depolymeriseren die nog jong is van de twijgen. Ze weven vervolgens een echt web van witte filamenten (50 tot 60% van de biomassa van de grond buiten de wortels) en scheiden kleverige stoffen af, waardoor de structuur van de grond verbetert. Vervolgens graast de bodemfauna, waarvan regenwormen het meest actief zijn (4 ton / ha), de champignons, vermalen de grond en organische stof, waardoor de porositeit van de bodem en waterinfiltratie toenemen.
Ten tweede leidt de vertering van BRF door het leven van de bodem, tot de significante vorming van humus, een essentieel element van vruchtbaarheid, stabiliteit op lange termijn, capaciteit voor het vasthouden van water en voedingsstoffen. De cijfers spreken voor zich: 1m3 BRF produceert 75kg humus, of 7,5t / ha voor 100m3 / ha geleverd binnen 2 jaar. Dit komt overeen met 10 jaar compostinname. De toename van het aantal regenwormen is fenomenaal en de bodemstructuur verandert bijna van week tot week.

De relatie met planten: de effecten zijn spectaculair!

De culturen op BRF worden gevonden in een leefomgeving, in totale symbiose met pedofauna, die ziekten en plagen beperkt, door het spel van de juiste balans. Als ze honger hebben, kloppen de planten op de deur van de paddenstoelen en wisselen ze suikers uit voor mineralen en sporenelementen, essentieel voor groei en ontwikkeling. Idem in geval van ziekte, met natuurlijke antibiotica gesynthetiseerd door schimmels. Ze hebben nooit water nodig, omdat de BRF 350 l / m3 voorraden. Dus we beperken of zelfs volledig elimineren water geven. Met een C / N-verhouding van 50 vertegenwoordigt de opgeslagen stikstof 300 eenheden / 100 m3 waarvan 180 U rechtstreeks van de BRF, de rest wordt uit de grond gehaald. Aanwezig in organische vorm en geleidelijk vrijgegeven, het is beschikbaar gedurende de hele plantcyclus terwijl het verlies en vervuiling door nitraten wordt voorkomen. Alles voor minimaal 4 jaar!

De soort om te gebruiken

Tests hebben aangetoond dat hardhoutmengsels de beste resultaten geven. Naaldhout moet worden verboden of minder dan 20% van het totale volume.

Instructions

Oogst de twijgen, in het beste geval in november, in het slechtste geval in januari-februari, verpletter ze met een zo dun mogelijke mechanische grinder tussen 2 en 3 cm lang en spreid ze onmiddellijk uit op een grond schoon, bij voorkeur, of recent werkend. Voor arme gronden of voor een lange tijd die met chemie werken, zal het nodig zijn om de BRF in mychorispaddestoelen te zaaien, met bosgrond, rijk aan witte rot, met een snelheid van 10 g / m3. Dan is het mogelijk om de BRF onmiddellijk op de grond op te nemen, door een achtervolging op 5 of 10 cm of tussen 20 en 60 dagen te wachten om het te doen. In grote gewassen volstaat een eg of schijven. Er is 150 tot 300 m3 grondmateriaal / ha nodig, wat overeenkomt met de normale verspreiding van 25 tot 40 ton mest / ha. Overweeg om ongeveer 4 of 5 ha hout per hectare veld in BRF te reinigen. Wacht 4 tot 5 werkdagen tot 4 om alle bewerkingen uit te voeren. Na 4 jaar herhaal de bewerking met 25m3 / ha, dit keer zonder stikstofhonger.

Speciale aanwijzingen en opmerkingen

In het eerste jaar nemen de champignons grote hoeveelheden stikstof op, nodig voor hun installatie. Het volgt een min of meer significante "honger naar stikstof", vooral als de installatie aan het einde van de winter plaatsvond. Om dit te verhelpen, is het interessant om het eerste jaar aan het begin van de rotatie een peulvrucht te cultiveren. Klaver of alfalfa zullen bijvoorbeeld grote hoeveelheden organische stikstof opslaan die naar behoefte wordt teruggebracht gedurende 3 tot 4 jaar, waarbij de toevoeging van mest of kunstmest wordt vermeden. om het vee te voeden. De fokker vermijdt het uitlogen van stikstof, voedt het vee en kan het ook gebruiken in stabiel mulchen voordat het wordt verspreid. De cirkel is voltooid. Merk op dat er in geen enkele cultuur fytotoxiciteit wordt opgemerkt.
Deze techniek is van toepassing op alle vormen van landbouw: tuinbouw, akkerbouwgewassen, bosbouw, boomkwekerij en wijngaarden, alle soorten grond en alle klimaten met verrassende resultaten!

Reflectie

De hulpbron is bijna onbeperkt, vooral omdat veel bossen sterven door gebrek aan vernieuwing en dat de gemeenten en de DDE niet weten wat ze moeten doen met snoeiresiduen. Het herstel van fruitheggen in veldgewassen zou de biodiversiteit en de gezondheidsbalans verbeteren die nodig is voor de goede werking van een ecosysteem, zoals blijkt uit INRA-studies over dit onderwerp. Ze zouden het mogelijk maken om de BRF-bron bij de hand te hebben, de watertafels op te laden, de schadelijke effecten van de wind en de zon te verminderen en uiteindelijk het inkomen van boeren te verbeteren, gedoemd om nieuwe inkomstenbronnen te vinden, met het opdrogen. GLB-steun in 2012.
Tot slot kan een weg zijn om te verkennen, die van de koolstofmarkt. Inderdaad, waarom niet koolstofrechten verzilveren? Opslag dankzij BRF! We hebben het hier over een potentiële markt van € 23 miljard!


Vragen, feedback? aarzel niet om te schrijven!
0 x
Bepaald niet om u te dienen en dit is nu al gratis! (La Boétie)
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Re: Fragmented Twig Woods




par lejustemilieu » 31/10/07, 17:53

Interessant.
Ik herinner het me
0 x
Avatar de l'utilisateur
gegyx
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6980
Inschrijving: 21/01/05, 11:59
x 2905




par gegyx » 31/10/07, 18:45

Als planten het leuk vinden in deze humus.

Hoe gaan we om met het probleem van onkruid, dat we niet willen?
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 31/10/07, 19:49

gegyx schreef:Als planten het leuk vinden in deze humus.

Hoe gaan we om met het probleem van onkruid, dat we niet willen?

Je zet Ron : Cheesy: : Cheesy: : Cheesy: dup
ik grap
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 31/10/07, 23:51

Bonjour à tous

Deze meststof doet me denken aan de "terra preta" uit de Amazone. Er is ook een kwestie van microbiële ontwikkeling enz ...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Terra_preta

A+
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Makarov
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 22/11/04, 20:20
Plaats: Lille




par Makarov » 06/11/07, 13:03

Welnu voor de "onkruiden", de nitrofielen worden gedecimeerd door de stikstofmonsterneming aan het begin van het proces, maar ik adviseer altijd de installatie op schone grond daarom te werken en los te maken zoals bij een inzaai (valse zaai), de zaden zal ontkiemen en het is noodzakelijk om een ​​slag met gereedschap te geven om ze 2 of 3 keer te vernietigen voordat de installatie begint. Daar wordt de opslag van zaden sterk verminderd. Bovendien, als de eerste implantatie een peulvrucht is, zoals klaver, alfalfa of bonen / erwten, dan worden de zaden die willen groeien ernstig geweerd! lol!
In principe is dit de techniek, maar dit lijkt niets te maken te hebben met terra preta omdat ze spreken van microbieel leven terwijl de BRF in wezen op de schimmel is gebaseerd.
0 x
Bepaald niet om u te dienen en dit is nu al gratis! (La Boétie)
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 06/11/07, 13:19

Hallo,
Ik heb onlangs dit boek gekocht:
De BRF weet je wel?
(Raméal Fragmented Wood)
Jacky dupety

dat ik nog niet ben begonnen :|
Ik heb een niet-geïrrigeerde olijfboomgaard die dit jaar vooral last had van droogte (in de 04) een van de voordelen van wat ik begreep is juist om water beter vast te houden :D
altijd volgens wat voor een perceel van 1/2 ha: het zou ongeveer 60 m3 groot zijn, ik heb er gewoon een stuk bos naast : Cheesy:
een van de vragen die ik mezelf stel is voor een individu wat voor soort grinder nodig is.

@+
Renaud

PS: ik woon 80 km van mijn boomgaard, het besef zal gebeuren maar na verloop van tijd
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 06/11/07, 13:34

Hallo iedereen!

Denk je dat een plantenversnipperaar voldoende is om de twijgen (precies "ten tijde van de twijgen") te verpletteren om deze kostbare meststof te maken?

Ik heb er een die ik in de verleiding kom om het uit te proberen, ik denk dat alle gaten (heggen van paden) ook geschikt kunnen zijn?

dank je wel.
0 x
Makarov
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 22/11/04, 20:20
Plaats: Lille




par Makarov » 06/11/07, 15:21

Voor een verber is het voldoende om het rond de bomen te verspreiden tot een dikte van 4 tot 5 cm, voor de shredder hebben de elektra zelden een diameter van 4 cm met de mogelijkheid van slijpen. Het grote probleem is eigenlijk de shredder, neem contact op met lokale boeren of laatste oplossingsgebieden om zichzelf uit te rusten, maar de kosten zijn belangrijk. Ik heb tot nu toe geen thermische grinder gevonden voor minder dan 3000 €.
De slijpmachines die worden gebruikt voor de brf en voor de productie van verwarmingskussens zijn hetzelfde.
Het is mogelijk voor een tuin om het met de hand te doen met een bijl, maar je hebt echt niets anders te doen met je dagen !!!
Rust zelfgemaakt?!
Wil iemand aan de slag?
0 x
Bepaald niet om u te dienen en dit is nu al gratis! (La Boétie)
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 06/11/07, 15:53

wat is een verber?

anders was mijn elektrische shredder niet veel waard, het is het herstel, na voor de snijlengte, 4 cm, ik denk dat het varieert volgens veel parameters zoals de essentie van het hout, ....

hoe anders de snijlengte aan te passen? door de elektrische rotatie te vertragen met een variator?

Ik spreek natuurlijk over een gebruik als particulier.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 473 gasten