Luie tuin op vervuilde grond

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par Did67 » 20/12/17, 19:07

Maak je geen zorgen over VOC's! Ze zijn per definitie vluchtig! Ze zijn er al lang niet meer geweest.

Zoals gezegd, kunnen er derivaten zijn die het gevolg zijn van de slechte verbranding van plastic, van het type "dioxinen". Maar zoals gezegd, het zijn niet een paar branden die het probleem zijn, denk ik. Verbrandingsinstallaties stoten continu uit, jaar na jaar... Er is een cumulatief effect.

En nogmaals, sommige eenvoudige "kunststoffen", van het type styreen (en polystyreen), zijn eenvoudige organische verbindingen... Die tegenwoordig vrij neutraal zouden moeten zijn... [de witte korrels die in bepaalde "verbindingen" worden aangetroffen om ze lichter te maken, zijn ballen van polystyreen ]
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 19/01/18, 14:06

Ik ben het onderwerp een beetje aan het opgraven nu de vakantie voorbij is.

Voor VOC's stelt dat mij gerust. Aan de andere kant, door rond te snuffelen, zag ik zwarte stukken aarde, terwijl de rest bruin was. Mogelijk koolwaterstofplas? Ik weet dat de vorige eigenaar het moeilijk had om hun motorolie op te slaan... Dat gezegd hebbende, de gietstukken zijn ook zwart, wat ik me afvraag.

Ten slotte weet ik niet zeker of er geen batterijen in de vijver zijn gegooid (ik heb daar gloeilampen gevonden, dus waarom geen batterijen?) Bij twijfel heb ik de moestuin verplaatst naar de plaats van een voormalig kippenhok (dat een weide 5 jaar geleden). Ik zou bij de vijver een kas en potgewassen plaatsen.

Voorzichtigheid en voorzorg (een waardige manier om angst en angst te noemen) kregen de overhand van mij : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par Did67 » 19/01/18, 14:42

Zwarte aarde: mogelijke koolwaterstoffen...

Maar ook mogelijke steenkool van verschillende "brulots"... En als het plantaardig materiaal was dat werd verbrand, heb je misschien een aanbetaling van "terra preta"!!! Wie weet ?

https://jardinons.wordpress.com/2008/03 ... -la-faire/
0 x
anarchorete
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 20/12/17, 09:45
x 2

Re: Luie tuin op vervuilde grond




par anarchorete » 30/01/18, 20:03

Ik antwoord uit de losse pols...

Terra preta, was het maar! In feite is de vuurplaats vrij recent, het is precies het kantoor van de "officiële" tuinman. De rest van de maten, sneden, enz. die ik nu zal herstellen (met name het snoeien van rozen om de kont van katten te prikken, vgl. probleem dat binnenkort in de rode draad wordt genoemd).

Wat betreft deze zwarte aarde zijn er verschillende mogelijkheden: 1. koolwaterstoffen; 2. terra preta van een oud brandhout (?); 3. er is iets naar deze plek getransplanteerd en daar is veel aarde achtergelaten (ik merkte dit fenomeen op rond de rozenstruiken, met de regenwormen die uit de gietstukken kwamen, half vijg, half rede, of liever half aarde, halfklei, zwart en bruin, een soort regenwormachtige bigoût malabar.)

Enkele min of meer interessante foto's (aangezien de moestuin die aangelegd zal worden er niet meer zal zijn):

Zwart land
Beeld
normale aarde
Beeld
normaal gieten
Beeld
zwart gieten
Beeld
het vuur
Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten